Platen puck, zin of onzin (Algemeen)

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 27-04-2021, 17:32 (1088 dagen geleden)

Goedemiddag,

Ik had vandaag een discussie met een vriend die beweerd dat een platen puck een onmisbaar onderdeel van je platenspeler is.
Merk je het verschil nu echt of niet, welke doet het goed en welke juist niet. Er is nogal veel verschil in te vinden, met name ook de prijs. En duurder hoeft per definitie niet beter te zijn. Is een platenspeler met een snaar geschikt, of juist een direct drive ?
De motor wordt meer belast, maar eenmaal op toeren zit er energie in de puck, dus dan maakt het niet uit, enz...

Kortom, ik ben nog niet overtuigd.

Wilfred

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 27-04-2021, 18:02 (1088 dagen geleden) @ Wilfred-EHT
Gewijzigd door soundman2, 27-04-2021, 18:33

Goedemiddag,

Ik had vandaag een discussie met een vriend die beweerd dat een platen puck een onmisbaar onderdeel van je platenspeler is.
Merk je het verschil nu echt of niet, welke doet het goed en welke juist niet. Er is nogal veel verschil in te vinden, met name ook de prijs. En duurder hoeft per definitie niet beter te zijn. Is een platenspeler met een snaar geschikt, of juist een direct drive ?
De motor wordt meer belast, maar eenmaal op toeren zit er energie in de puck, dus dan maakt het niet uit, enz...

Kortom, ik ben nog niet overtuigd.

Wilfred

Natuurlijk is dat onzin. Wie gaat de draaitafellagers nu extra belasten met een gewicht van soms wel een kilo....
Platenspelers heb je in diverse kwaliteiten.
Gestommel van de motor en jank door tussenwielen is bij een betere speler al lang verbannen.
Sommige fabrikanten zochten het in verzwaarde plateaus, het gebruik van elektronisch geregelde gelijkstroommotoren en riemaandrijving.
Met het voortschrijden van de techniek kwam de direct drive draaitafel op het toneel. Dat betekende het einde van alle mechanische ellende die tot dan toe bekend was. Ook loodzware plateaus waren niet meer nodig. Het toerental is kwarts gestabiliseerd. Er hing destijds wel een prijskaartje aan.
Grammofoonplaten die goed bewaard zijn, zijn vlak en dito het plateau, dus waarom dat je die aan moet drukken......
Overigens is een extra zwaar gewicht soms ook nog funest voor een snelheidsregeling. Een flink vliegwiel laat zich moeilijk corrigeren.
Verkoopt die winkel ook speciale netsnoeren die speciaal behandeld zijn om een draaitafel beter te laten werken?

Platen puck, zin of onzin

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 27-04-2021, 19:20 (1088 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Wilfred-EHT, 27-04-2021, 19:37

Netsnoeren, heel belangrijk. Licht grijze hebben een veel betere geluidsbeleving dan bv beige. Zeker wanneer er ook nog eens een knoop in wordt gelegd..

Alle gekheid op een stokje, ik ben het met jou eens. Muziek is tenslotte emotie en dan maakt het niet uit waar je het van hoort. Ik ben echter wel overtuigd van verschillende elementen en naalden. Ik heb daar wat mee geëxperimenteerd en dat hoor je echt wel. Ook wanneer de platenspeler helemaal jouw ding is qua bediening en kwaliteit dan kun je er echt van genieten, maar dat geldt natuurlijk ook voor de versterker en luidsprekers die je hebt. Ik ben content met wat ik nu heb en als ik op de een of andere manier een verbetering kan doorvoeren en horen dan is dan mooi meegenomen.

Maar zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.
Ik zag vandaag op MP bv een platenspeler waarvan ik eerst dacht het een pannenset was, het ziet er niet uit. De prijs van dit ding is ook nog eens 4250 euro, maar dan wel zonder toonaangevende natuurlijk...

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Platen puck, zin of onzin

door Onno-I @, 27-04-2021, 21:48 (1088 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Zoals bekend kleuren beige snoeren het geluid. Wat dan wel weer goed samengaat met 30-er jaren jazz maar niet met klassiek.

Ik raad iedereen aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer te lezen (-:

Platen puck, zin of onzin

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-04-2021, 19:16 (1088 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Goedemiddag,

Ik had vandaag een discussie met een vriend die beweerd dat een platen puck een onmisbaar onderdeel van je platenspeler is.
Merk je het verschil nu echt of niet, welke doet het goed en welke juist niet. Er is nogal veel verschil in te vinden, met name ook de prijs. En duurder hoeft per definitie niet beter te zijn. Is een platenspeler met een snaar geschikt, of juist een direct drive


laat de man in zijn geloof.. niet dat het juist is maar het kan erg hardleers zijn en je veel energie kosten om hem weer op het juiste spoor te brengen. typisch voor sectes.
technisch:
Als je het verschil merkt met of zonder puck, dan is het eigenlijk een "minder goede" draaitafel.. en ja, die wordt beter met een puck. voor een goede draaitafel maakt het niet uit. Een Porsche 911 houdt ook beter de baan als je zijn voorkoffer vult met zandzakken. Wordt het daardoor een betere Porsche? that's the question..

In dit filmpje moet je eens kijken op 4m 35 sec en volgende. voorstelling van een direct drive draaitafel, 45 jaar geleden (ongeveer) men legt er 2,5 kg "puck" bij. maakt voor de pick-up niet uit.. https://www.youtube.com/watch?v=gaBuUvzL9gM

als uitsmijter..
hoe meer massa de draaitafel krijgt, hoe kleiner wow en flutter worden, dus de puck maakt het theoretisch altijd beter. vraag is of het de moeite loont bij een goede draaitafel. kun je ook je versterker in de diepvries duwen, gaat die minder ruisen..enz.. kwestie van voeten op de grond te houden.

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 27-04-2021, 19:31 (1088 dagen geleden) @ kris

hoe meer massa de draaitafel krijgt, hoe kleiner wow en flutter worden, dus de puck maakt het theoretisch altijd beter. vraag is of het de moeite loont bij een goede draaitafel. kun je ook je versterker in de diepvries duwen, gaat die minder ruisen..enz.. kwestie van voeten op de grond te houden.

Dat is nou juist de crux bij een goede directdrive. Die heeft een groot aantal poolparen, die door een kristalgestuurde generator worden bekrachtigd. Het plateau kan geen kant op, daar is de koppeling te krachtig voor.

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2021, 19:34 (1088 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Die puck is er om 2 redenen.
1:Plaat aan te drukken zodat deze niet slipt.

2:Mogelijk een idee dat de extra kilo's aan massa effect van massatraagheid
en dus vliegwiel effect kunnen verhogen.
Idee is dan bij zware muziek passages dat plateau minder wow-flutter oplevert.

Opmerking:
1e kan alleen gelden bij die antistatische glids matten.
dat merk je al snel dat je de plaat tov de draaischijf heel makkelijk kan glijden.

2: Daar is gehele systeem aandrijving niet op gebouwd.
Lagering niet,snaar niet enz.
Motor moet er harder aan trekken.
Bij Directdrive is zelf totaal Verboden, de extra massa brengt regeling in moeilijkheden.
JA er zijn moderne Pu's met 5pk 3fase motoren, met giga SKF lagering.
Die kunnen wel paar kilo extra hebben,waarbij cirkel redenering die extra kg niet nodig zijn.

Mijn idee het brengt de gemiddelde pick-up de regeling om zeep.

Of nut heeft:
Zoals met alle HiFi extreme zaken, Succes er mee.
KUN je het waarnemen vooral € 150,- neerleggen voor brok ijzer van € 2,-

Beter is vooraf al investeren in gewoon een goede pick-up.
Véél belangrijker een element dat goed aansluit bij jouw systeem.

Platen puck, zin of onzin

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 27-04-2021, 19:36 (1088 dagen geleden) @ Maurice

Mee eens !

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-04-2021, 21:59 (1088 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Ik begrijp dat er behalve de gewichtige platenpuck ook een platenklem bestaat. Deze zorgt ervoor dat de plaat op de draaitafel wordt gedrukt. Mogelijk kan dat wel een positief effect hebben op de weergave?

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 27-04-2021, 22:06 (1088 dagen geleden) @ BenM

Ik begrijp dat er behalve de gewichtige platenpuck ook een platenklem bestaat. Deze zorgt ervoor dat de plaat op de draaitafel wordt gedrukt. Mogelijk kan dat wel een positief effect hebben op de weergave?

Geef dan eens een plausibele verklaring

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-04-2021, 22:12 (1088 dagen geleden) @ soundman2

Ik eindigde met een vraagteken,maw ik stelde de vraag

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door franc @, Loosbroek, 27-04-2021, 22:31 (1088 dagen geleden) @ soundman2

Je hoort wel wat hollere klank als de plaat niet vlak ligt op het plateau en dus nauwelijks aansluit.
Het klankbord effect van de plaat zelf ga je dan horen.
Zeker als ook de mat hard geworden is.
Maar of daar een puck van een kilo voor nodig is............?
En het lijkt me idd alles behalve goed voor een lager en de aandrijving!

Mvg Frank

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-04-2021, 22:58 (1088 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door BenM, 27-04-2021, 23:01

Je hoort wel wat hollere klank als de plaat niet vlak ligt op het plateau en dus nauwelijks aansluit.
Het klankbord effect van de plaat zelf ga je dan horen.

Dank voor je antwoord. Ik ga beginnen met digitaliseren van (een gedeelte) van m'n platen. Is allemaal 40-55 jaar oud en mogelijk niet altijd meer in optimale conditie. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik dat wil gaan doen. De vraag van Wilfred sprak me wel aan omdat ik tot gisteren niet van het bestaan van zo'n puck wist ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 27-04-2021, 23:14 (1088 dagen geleden) @ BenM

Om de weergave van een plaat te verbeteren is er een speciale vloeistof om ze nat af te spelen.
Toen het flesje leeg was, heb ik thinner genomen, omdat dat ook een heel lichte vloeistof is en snel opdroogt. Ik weet nog steeds niet hoe ik het pu element los krijg van de plaat,

Platen puck, zin of onzin

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 28-04-2021, 08:37 (1088 dagen geleden) @ soundman2

Voor altijd verenigd dus

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Platen puck, zin of onzin

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-04-2021, 03:06 (1087 dagen geleden) @ BenM

Hoi Ben ik heb zelf een externe geluidskaart van AKAI EIE aangeschaft 2de hands
4 kanalen in en uit volume regeling enz enz
Ik neem regelmatig platen op voor mensen die geen Pu meer hebben.
dit apparaat werkt ook met 4 kanalen terug.
de meeste geluidskaarten in een computer zijn goed voor uitgang maar minder voor ingang.

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 29-04-2021, 09:02 (1087 dagen geleden) @ Johan TEAC

Bedankt voor de tip, Johan. Ik ga het apparaat bestuderen!

Zelf heb ik nog een oude Terratec DMX 6Fire USB liggen, die ik wel 's aansluit om wat mee op te nemen. Maar, zoals je schrijft, het gebruik van de uitgang werkt beter dan het gebruik van de ingang. Ik heb altijd geprobeerd om buiten een computer de omzetting van analoog naar digitaal te doen, zowel voor audio als video.

Al verscheidene jaren gebruik ik de Tascam DR-100 om audio van analoog naar digitaal om te zetten. Ik heb die ook gebruikt om geluid van DAT bandjes naar een SD schijfje te kopiëren (de DR-100 heeft ook een digitale ingang). Het voordeel van dit apparaat is dat ik tijdens het digitaliseren m'n computer kan blijven gebruiken om andere dingen te doen.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-04-2021, 10:12 (1087 dagen geleden) @ BenM

Ik heb altijd geprobeerd om buiten een computer de omzetting van analoog naar digitaal te doen, zowel voor audio als video.


Me To. Tascam heeft leuke (en goede ) SD card recorders. heb je direct je wav file, of wat anders, er is keuze genoeg in het menu.

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2021, 23:17 (1088 dagen geleden) @ BenM

Ah op zich wel een goede deze.
Resonantie van de plaat, hmm.

Is mij nooit opgevallen, principe zijn mijn platen vlak.

Ga ik er verder over nadenken in deze redenatie kom je van de regen in de drup.
Dan heb je nog meer resonantie punten.
De kop, de arm, gehele draaitafel, dan nog retour van je omgevingsgeluid.
Dan blijf je wel aan de gang,
Uiteindelijk staat de pick-up in de schuur buiten, maar zit je weer met te lange kabels.

Is voor sommige gewoon een hobby tot ver achter de komma en de theorie.
Ik weet ook niet of dat het luister plezier beïnvloed.
Ipv genieten, continue zoekend naar fouten of die wel of niet hoorbaar zijn.

Ik bedoel, een pracht favoriete piano werk op de plaat, tot er een kennis je er op wijst dat in 3e deel er een foutje wordt gemaakt.
Ja nu hoor ik het ook, verdomd en hoor je het, hij verdoezeld het mooi.
Nu ik het weet hoor het het iedere keer. damm.

Bedoel maar.
Soms moet je gewoon genieten van de muziek i.p.v. bezig zijn met komma werk.

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-04-2021, 23:34 (1088 dagen geleden) @ Maurice

Soms moet je gewoon genieten van de muziek i.p.v. bezig zijn met komma werk.

Hoewel ik heel veel vinyl heb ben ik nooit een echte vinyl-draaier geweest. Ik ergerde me altijd aan de bij-geluiden (tikjes, stofjes, rumble of wat dan ook). Toen ik nog digitaliseerde (15-20 jaar geleden) ging de plaat altijd eerst op de Okki Nokki. Als de plaat te grijs gedraaid was speelde ik 'm nat af en elke gedigitaliseerde plaat werd mbv software onttikt, ont-ruist en ont-rumbled. Maar het is al weer even geleden dat ik daar druk mee was. Als ik dit topic zo lees, zie ik geen voordelen van een zware puck en voor platen, die niet helemaal meer recht mochten zijn is zo'n klem mogelijk een manier om de plaat goed recht op het plateau te laten rusten. Maar Popcorn van de Popcorn makers zal nog steeds "janken". Ik vermoed dat alleen de Nakamichi Dragon draaitafel die goed zal kunnen afspelen (het gat van die plaat zit niet helemaal in 't midden) ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-04-2021, 14:42 (1087 dagen geleden) @ BenM

Ben,

Verschil met platen tov digitaal is de lol er mee bezig zijn.
Voor de kast platen zoeken, afstoffen, naald er op zetten enz.
Kortom je bent bezig.

Dan ligt de tafel vol platen na zo'n avond.

Tikje of stofje ach.

Vind digitaal wat loom, makkelijk zeker, en je hebt zo je nummers te pakken.
toch op momenten minder.
En digitaal moet je ook maar net een goede geluidskaart hebben in je pc.

AX4B-533 Tube Motherboard
[image]

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 28-04-2021, 15:02 (1087 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door BenM, 28-04-2021, 15:04

Hi Maurice,

Da's zeker leuk om te doen en heb ik ook wel gedaan. Sterker nog, ik zit wel 's met m'n platenslikker en een doos singles plaatjes te draaien ;)Overigens, het bewijs dat ik ook van vinyl heb gedraaid zie je in dit filmpje uit 2000:

https://www.youtube.com/watch?v=c0yt6TvZZd4

Mijn eerste digitalisaties deed ik op m'n Atari Falcon. Ik had daarbij een interface kastje, waar een SPDIF signaal inging. Het omzetten van analoog naar digitaal werd door m'n DAT recorder gedaan. Ik had zelf een stuk SW geschreven voor die Atari om tikken etc te verwijderen. Digitaliseren doe ik tegenwoordig op de Tascam DR-100.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-04-2021, 16:42 (1087 dagen geleden) @ Maurice

AX4B-533 Tube Motherboard
[image]

Leuk dat bordje, die zou ik nog wel eens willen hebben.
Al is dit het tijdperk van de beroerde elcos op mobo's.
Allemaal uit de tijd dat je een pc na 3 jaar weg kon gooien.

De hele discussie lezende ben ik blij dat ik twee weken
geleden mijn platenspeler weg heb gedaan. Nu de platen
nog even bij het afval. Leuk nostalgisch, maar in mijn ogen rommel.
De data staat al op analoge manier gecomprimeerd op de plaat.
Dat mag je rechttrekken met een riaa filter. En oudere platen
hebben zelfs andere compressie methodes. Dus helemaal fout als
je dat door riaa haalt. En het kraakt en doet...
En zelfs versterkers / speakersystemen werden met een high pass
filter aangepast omdat de boel laagfrequent kan gaan rondzingen.

Nu worden zelfs cassettebandjes weer gemaakt. Om de historische
techniek vind ik het allemaal heel leuk. Maar om het nog als
een serieuze moderne audiodrager te zien gaat me te ver.

Maargoed nostalgie verkoopt, en onzin met een verlengsnoer ook. :-D

Groeten, Roland

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 28-04-2021, 16:48 (1087 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik denk dat RIAA en compressie niet hetzelfde zijn. RIAA is een passief gebeuren en compressie zeker niet.
Neemt niet weg dat beide correcties (gelijktijdig) gebruikt kunnen worden.

Platen puck, zin of onzin

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-04-2021, 17:18 (1087 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Roland Huisman, 28-04-2021, 17:25

Ik denk dat RIAA en compressie niet hetzelfde zijn. RIAA is een passief gebeuren en compressie zeker niet.
Neemt niet weg dat beide correcties (gelijktijdig) gebruikt kunnen worden.

Riaa is alsuluut een compressie. Zoek de betekenis van het woord comprimeren maar eens op.
Er worden bewust delen van het audiospectrum verzwakt om mechanische beperkingen.
Dit kleiner maken van de signalen is gewoon analoog comprimeren. Mensen denken
bij het woord comprimeren automatisch aan digitaal lijkt het...

Groeten, Roland

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 28-04-2021, 17:55 (1087 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door soundman2, 28-04-2021, 17:59

Ik denk dat RIAA en compressie niet hetzelfde zijn. RIAA is een passief gebeuren en compressie zeker niet.
Neemt niet weg dat beide correcties (gelijktijdig) gebruikt kunnen worden.


Riaa is alsuluut een compressie. Zoek de betekenis van het woord comprimeren maar eens op.
Er worden bewust delen van het audiospectrum verzwakt om mechanische beperkingen.
Dit kleiner maken van de signalen is gewoon analoog comprimeren. Mensen denken
bij het woord comprimeren automatisch aan digitaal lijkt het...

Groeten, Roland

Compressie is het dichter bij elkaar brengen van uitersten en dat gebeurt dynamisch. Bij teveel compressie kan ook het hinderlijke "pompen"optreden.
Heel vaak worden tegenwoordig multiband compressors toegepast. Daarmee wordt de efficiëntie van een audiosignaal opgehaald. Vooral bij de radiouitzendingen van tegenwoordig wordt dat veel toegepast. Bij hetzelfde zendvermogen, klinkt de radio stukken harder. Ook reclamespots gebruiken het. Daardoor klinken de reclames ten opzichte van de normale uitzendingen irritant harder.
Iets over RIAA
https://nl.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve

Platen puck, zin of onzin

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-04-2021, 12:00 (1087 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Roland Huisman, 29-04-2021, 12:11

Compressie is het dichter bij elkaar brengen van uitersten en dat gebeurt dynamisch. Bij teveel compressie kan ook het hinderlijke "pompen"optreden.
Heel vaak worden tegenwoordig multiband compressors toegepast. Daarmee wordt de efficiëntie van een audiosignaal opgehaald. Vooral bij de radiouitzendingen van tegenwoordig wordt dat veel toegepast. Bij hetzelfde zendvermogen, klinkt de radio stukken harder. Ook reclamespots gebruiken het. Daardoor klinken de reclames ten opzichte van de normale uitzendingen irritant harder.

Toch koppel je nu het woord compressie nu aan een ander apparaat welke
domweg zijn naam te danken heeft aan een deelfunctie van het apparaat.
Ik heb het niet over een actieve compressor/limiter hier... Dat is wat anders.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Compressie
Compressie betekent het samendrukken of kleiner maken. Niet meer dan dat.

De muziek wordt op delen van het spectrum zo klein gemaakt dat het binnen de
mechanische beperkingen van een plaat nog fatsoenlijk op te slaan is.

Dit analoge filteren heeft tevens de diverse vervelende fasedraairingen tot gevolg.
Gelukkig geeft de RIAA correctie precies de omgekeerde fasedraairing welke het
uiteindelijk weer op 0 brengt. Maar het signaal op de plaat is gewoon een vernachelde
versie van het origineel wat je weer rechttrekt met een RIAA correctie filter.
Rechtuit versterken vanaf de naald klinkt voor geen meter...

Tegenwoordig wordt muziek digitaal gecomprimeerd, niet om aan mechanische beperkingen
te kunnen voldoen maar om de data zo klein mogelijk te houden. Daar kun je diverse
manieren van compressie in hebben. Helaas wel tot bedroevende kwaliteit aan toe...

Zo heb je ook bij platen meerdere vormen en niet alleen RIAA
https://www.vinylengine.com/cartridge_database_record_equalization.php

Als je zo'n plaat gaat afdraaien via je RIAA filter dan sla je de plank al helemaal mis.

Dus nee, een oude plaat afspelen op een RIAA trapje en denken dat het fantastisch is
is niets meer dan jezelf voor de gek houden.

Maar goed, ieder zijn ding. In die hifi wereld zijn meer mensen met geld dan
mensen met verstand lijkt het soms wel. 1000+ Euro netsnoeren etc...
Ik zeg er niets meer over. Geniet gewoon van de muziek, dat is belangrijker denk ik.

Groeten, Roland

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 29-04-2021, 13:46 (1087 dagen geleden) @ Roland Huisman

De muziek wordt op delen van het spectrum zo klein gemaakt dat het binnen de
mechanische beperkingen van een plaat nog fatsoenlijk op te slaan is.


Tegenwoordig wordt muziek digitaal gecomprimeerd, niet om aan mechanische beperkingen
te kunnen voldoen maar om de data zo klein mogelijk te houden. Daar kun je diverse
manieren van compressie in hebben. Helaas wel tot bedroevende kwaliteit aan toe...

Dat klein maken doet men dan om zoveel mogelijk data binnen de fysieke beperking van het opslag of transport middel te kunnen verwerken, analoog aan wat men bij de analoge plaat deed. Wanneer men bijvoorbeeld videosignalen niet zou comprimeren, dan zou de continuïteit van het beeld op de TV sterk te wensen over laten. Je kunt ook veel meer MP3-tjes op een SD kaartje van 32 Gb opslaan dan .wav files, de fysieke beperking van opslag capaciteit op het SD kaartje.

Jaren geleden heb ik me bezig gehouden met het fenomeen van Fractals. De ultieme compressietechniek zou gebruik maken van Fractal technieken, waarbij je een heel stuk muziek/video omzet in een simpele (wiskundige) formule. Transport en opslag zou dan geen enkel probleem meer zijn, alleen de beperking van de processoren, die de fractal formule weer om zouden moeten zetten in de originele audio of video was dan de bottleneck ;) Altijd weer die fysieke beperkingen...... ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-04-2021, 14:40 (1086 dagen geleden) @ BenM

Hoi Ben,

Jaren geleden heb ik me bezig gehouden met het fenomeen van Fractals. De ultieme compressietechniek zou gebruik maken van Fractal technieken, waarbij je een heel stuk muziek/video omzet in een simpele (wiskundige) formule. Transport en opslag zou dan geen enkel probleem meer zijn, alleen de beperking van de processoren, die de fractal formule weer om zouden moeten zetten in de originele audio of video was dan de bottleneck ;) Altijd weer die fysieke beperkingen...... ;-)

Ja het is een eeuwige strijd om toch zoveel mogelijk info op een drager of
door een draad te krijgen. En daarbij zie je dat in ieder tijdperk gedacht
wordt binnen de mogelijkheden welke op dat moment voorhanden zijn.

Groeten, Roland

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 29-04-2021, 21:52 (1086 dagen geleden) @ Roland Huisman

Anders dan bij compresssie, blijft de amplitude niet constant bij RIAA, omdat dat een passief systeem is.
Als je met de RIAA curve wat opneemt en je verhoogt het volume, dan wordt de amplitude gewoon groter, net als bij elke toonregeling.
Heb je een compressor, dan zal ondanks een grotere input, de amplitude niet toenemen, omdat een compressor een actief systeem is.

Platen puck, zin of onzin

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-04-2021, 17:57 (1087 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik denk dat RIAA en compressie niet hetzelfde zijn. RIAA is een passief gebeuren en compressie zeker niet.
Neemt niet weg dat beide correcties (gelijktijdig) gebruikt kunnen worden.


Riaa is alsuluut een compressie. Zoek de betekenis van het woord comprimeren maar eens op.

laat ons stellen dat men dit vroeger geen compressie noemde, maar sinds digitale compressie bestaat catalogeerd men dit als een vorm van analoge compressie. Zo-ook met PAL of FM preemphasis.

Het digtale tijdperk maakt dat men dingen anders bekijkt bij het indelen. leuk voorbeeld is analoge fotografie. toen digitale fotografie er nog niet was bestond die term niet eens.. het was gewoon fotografie..

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 28-04-2021, 18:09 (1087 dagen geleden) @ kris

Er is ook nog een groot verschil tussen analoge en digitale audiocompressie. Bij de analoge techniek gaat het om amplitudes, bij digitale compressie meestal om bitreductie, waardoor ondermeer bestanden kleiner worden.

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 28-04-2021, 18:04 (1087 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door BenM, 28-04-2021, 18:05

Riaa is alsuluut een compressie. Zoek de betekenis van het woord comprimeren maar eens op.
Er worden bewust delen van het audiospectrum verzwakt om mechanische beperkingen.
Dit kleiner maken van de signalen is gewoon analoog comprimeren. Mensen denken
bij het woord comprimeren automatisch aan digitaal lijkt het...

Groeten, Roland

Da's een interessante gedachte. Het doel van de RIAA correctie is om meer signalen op een plaat te kunnen persen. De lage tonen laat men daarbij relatief minder ruimte innemen, da's inderdaad een vorm van compressie. Hiermee kun je de ruimte op het vinyl optimaal benutten.

Overigens ken ik compressie niet alleen uit het digitale tijdperk, in het verleden werden bij middengolf (of beter : AM)zenders altijd compressor/limiters gebruikt.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 28-04-2021, 18:15 (1087 dagen geleden) @ BenM

Da's een interessante gedachte. Het doel van de RIAA correctie is om meer signalen op een plaat te kunnen persen. De lage tonen laat men daarbij relatief minder ruimte innemen, da's inderdaad een vorm van compressie. Hiermee kun je de ruimte op het vinyl optimaal benutten.

Overigens ken ik compressie niet alleen uit het digitale tijdperk, in het verleden werden bij middengolf (of beter : AM)zenders altijd compressor/limiters gebruikt.

Het zit allemaal niet zo ver uit elkaar hoor. Maar RIAA corectie kan bijvoorbeeld een knalharde tromslag niet corrigeren, terwijl een goede compressor dat wel kan.
Bij analoge compressie krijg je ook te maken met attack en release tijden.
Ik denk dat dit allemaal een beetje off topic is voor wat betreft de vraag van TS.

Platen puck, zin of onzin

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-04-2021, 19:40 (1087 dagen geleden) @ BenM


Da's een interessante gedachte. Het doel van de RIAA correctie is om meer signalen op een plaat te kunnen persen. De lage tonen laat men daarbij relatief minder ruimte innemen, da's inderdaad een vorm van compressie. Hiermee kun je de ruimte op het vinyl optimaal benutten.

dat is eerder een optimalisatie.. je kan de ingenomen ruimte per groef ook verminderen door de opnamesterkte te verminderen, maar dat doet de SN geen goed. akoestisch/mechanisch neemt een lage toon met de zelfde energie meer uitwijking dan een hoge toon. het RIAA filter optimaliseert dit voor het desbetreffende opname medium, de vinylplaat. moderne boeken noemen zowat alles uit het verleden waar aan signaal processing gedaan wordt an "early form of compression", vooral om je aandacht erbij te houden, maar als je het ganse verhaal bekijkt is dat niet de bedoeling en werd die term toen ook niet gebruikt. Kan je ook je toonregeling een compressor noemen.. terwijl het een lineair filter is.

Overigens ken ik compressie niet alleen uit het digitale tijdperk, in het verleden werden bij middengolf (of beter : AM)zenders altijd compressor/limiters gebruikt.

Ja, dat waren wel degelijk compressoren in de terminologie van toen. Je dynamiek wordt gecomprimeerd.

in de huidige tijd verstaat men onder compressie iets wat enorme datareductie toepast zonder dat je er veel van merkt.

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 28-04-2021, 21:00 (1087 dagen geleden) @ kris


in de huidige tijd verstaat men onder compressie iets wat enorme datareductie toepast zonder dat je er veel van merkt.

Niet alleen in de huidige tijd. Ik heb ruim 40 jaar bij een fabrikant van Telecom apparatuur gewerkt. Zoveel mogelijk data door een zo klein mogelijke pijp persen was altijd de uitdaging. Met DSL met alle ruisfilter technieken etc is men daar wel heel ver in gegaan. Ik heb heel lang DAT gebruikt voor audio, audio sla ik altijd in .wav op, foto's maak ik in RAW formaat, gedigitaliseerde video bewaar ik in .avi. Je zou bijna denken dat ik niet zo veel met (data) compressie op heb ;)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door gert van wee @, Achterveld, 27-04-2021, 23:28 (1088 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

beste mensen,

ik stoor mij aan de cynische antwoorden op de vraag of een platenpuck zin heeft of niet. ik probeer hieronder mijn ervaringen, mening weer te geven. ik hoop dat ik niet afgebrand wordt.....

een platenpuck heeft zin als je plaat krom is, immers als d eplaat niet recht is zal het element dit doorgeven aan je installatie. gevolg; je woofers zullen proberen de versterkte uitslag te volgen. dit zou je kunne onderdrukken door een laag af filter bij 18 Hz.

deze ongewenste beweging heeft direct invloed op het aftastgedrag van je element; dat ga je horen, in het ergste geval zal de naald even loskomen uit de groef.

nadeel van de puck; belast inderdaad de totale aandrijving (bij het aanlopen en ook als het plateau op snelheid is). het extra gewicht drukt op je (punt)lager.

er is nog een nadeel; doordat de plaat goed aangedrukt wordt zullen vibraties in het loopwerk gemakkelijker gekoppeld worden naar het element.

dus ik gebruik hem alleen als de plaat krom is. dat komt toch wel eens voor....wellicht is een clamp een beter idee. die drukt de plaat ook aan, maar heeft veel minder massa.

direct drive; heeft ook nadelen. de omloop is is niet zonder "schokjes". dat wordt minder als je meer poolparen hebt en een massatraagheid van het plateau. De spelers met een licht plateau, van de eerste generatie, zijn helemaal niet zo goed. Wel zijn de goed op de gelijkloop, immers ze zijn kwartsgestuurd... een analoge direct drive zoals de Dual 701 of 721 kent dit probleem van de schokjes niet, de overgang tussen de polen is zeer geleidelijk.

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-04-2021, 23:37 (1088 dagen geleden) @ gert van wee

Ik deel jouw zienswijze, Gert.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Hersteller @, Haarlem, 27-04-2021, 23:42 (1088 dagen geleden) @ gert van wee

Bij een plaat die niet meer vlak is heeft het uiteraard nut (op de hoedeplank van een auto laten liggen met mooi weer). Verder niet.

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-04-2021, 14:24 (1087 dagen geleden) @ gert van wee

Gert,

Eerder is al aangegeven dat bij kromme platen of slippende matten het kan.

Heb de Dual 721 als ook de Technics SL-5.
De SL-5 heb ik al 37jr en is mij nog nooit opgevallen iets van schokjes wat hoorbaar is.
Je bedoeld waarschijnlijk de naald beweging die tangentiaal verloopt.

Misschien is het meetbaar.
Horen niet en draai ik toch behoorlijke kritische platen.

Een erg hobbelige plaat gaat in verticaal en dat zou element veel minder op moeten reageren.
Als zover is dat zelfs de naald los komt, tja dan ben je wel al op grenzen bezig.
Uiteraard dan hulpmiddelen.
Dan komt toch ook Ben zijn argument om de hoek kijken, iedere plaat heeft wel een stof tikje, dus wat is erger.

Algemeen is die puck dus niet nodig.

Zoals gezegd ieder moet het zelf uitmaken of het voor hem van toepassing en zinvol is.

De vraag was, heeft het werkelijk zin en is het standaard toepassen van een puck 2kg
beduidend effect.
Als je goede pu hebt met goede platen niet.

Platen puck, zin of onzin

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-04-2021, 14:30 (1087 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 28-04-2021, 14:31

Bij een Technics gaat er niets fout hoorbaar/meetbaar zijn. Gert van Wee zijn opmerking slaat misschien op single faze motoren. maar Technics gebruikte altijd 3 fazige motoren. dan is over de hele 360° gemeten het koppel een constante zonder dipjes of putjes. met dank aan Tesla. (de wetenschapper, niet de auto) Dat was de eerste die dit doorhad, Edison snapte het niet en de twee kregen ruzie tot het einde van hun dagen...

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 28-04-2021, 16:53 (1087 dagen geleden) @ Maurice


Een erg hobbelige plaat gaat in verticaal en dat zou element veel minder op moeten reageren.

Een stereoelement kan door de opstelling van de omzetters, zowel horizontaal als vertikaal even goed "lezen", dus ook het diepteschrift van de oudste platen. De vertikale beweging komt slechts een keer per omwenteling voor en zal zich uiten als een zeer laagfrequente soort rumble.
Met goede filtering is dat wel te onderdrukken.

Platen puck, zin of onzin

door gert van wee @, Achterveld, 28-04-2021, 19:31 (1087 dagen geleden) @ soundman2

Goedenavond,

precies zoals soundman schrijft, je moet dit onderdrukken, in het ergste geval springen de woofers uit de kast, bij wijze van spreken. kijk maar eens;-)

een subsonic, laag af filter (18 Hz kantelpunt) onderdrukt dit effectief.

natuurlijk wil je vlakke platen, er zijn er velen, ook nieuw die niet perfect vlak zijn.

in dat geval, bij extreme hobbels, een puck/ clamp gebruiken. is dat niet afdoende; plaat weggooien?

(ik speel met sony TTS 3000 en SME 3009 S2; element Empire 1000 VdH. TD150 met SME 3009-s3 en Stax CPY-2. verder heb ik nog een dual 701 met Shure V15 en een technics SL120 met SME 3009-s2 en audio technical AT-OC 9)Ben nu bezig om een Thorens TD160 van nieuwe veren te voorzien...is een prutsklus.

als clamp gebruik ik de Michell (bijna nooit). en als puck die van tonar. (bijna nooit...)
Als mat heb ik de kurk/bitumen mat. Die is geweldig. Ontkoppelt goed.

Hoe spelen jullie je platen af?

veel plezier met luisteren!

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-04-2021, 21:45 (1086 dagen geleden) @ gert van wee
Gewijzigd door Maurice, 29-04-2021, 22:26

Philips 22AF967 quarts control met GP422 en Sibata Diamant naald
Dual 721 met Shure V15 Type III of de Quadro CD-4 4Ch EPS4500D.4MD-10X(deze gaat tot 50kHz)

Boven de Technics SL-5 met EPS-24 diamant

Verder nog hele stapel aan Pu's
Thorens 166 ,Orthofon VMS30 MKII,met ja gereviseerde motor, dus deze bromt niet meer.
Dual 1215 Shure 75
Technics SL1400
Technics SL-D210
System 2000 met audiosonic (Disco Draaitafel)
Philips 212 GP412
Philips 222 GP412

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-04-2021, 22:18 (1086 dagen geleden) @ gert van wee

Nog even de specs er bij.SL-5
IS 2fase motor, Wow-flutter laat ik houden bij 0,025
De Dual 721 is kleiner dan 0,03, Philps 212 is 0,09, en de 967 0,03
[image]
[image]

Platen puck, zin of onzin

door soundman2 @, Wouw, 29-04-2021, 23:57 (1086 dagen geleden) @ Maurice

Nog even de specs er bij.SL-5
IS 2fase motor, Wow-flutter laat ik houden bij 0,025
De Dual 721 is kleiner dan 0,03, Philps 212 is 0,09, en de 967 0,03

Wanneer wordt het hoorbaar cq irritant?

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 30-04-2021, 10:34 (1086 dagen geleden) @ gert van wee
Gewijzigd door BenM, 30-04-2021, 10:49

Eén van de dingen waar ik naar aan het kijken ben is een andere draaitafel en element. Maar omdat vinyl weer zo populair is zie ik door de bomen het bos niet. Ik gebruik nu nog m'n Sansui SR-333 met Stanton 681EEE element, die ik vermoed ik begin jaren '80 gekocht heb. Soms gebruik ik m'n Kenwood P83 (met tangentiale arm) en die stamt uit begin jaren '90.

Ik heb de afgelopen dagen de Erato HiFi Rai (https://www.discogs.com/No-Artist-Hi-Fi-Test/release/1571551) LP uit 1973 op beide afgespeeld en zie dat bij de P-83 hier en daar wel wat vervorming van de sinus optreedt, de 681EEE doet het (ook hoorbaar) beter. Maar waarschijnlijk zijn er tegenwoordig veel betere draaitafels en elementen te koop. Verder heb ik nog een paar Lenco's uit begin jaren '70 en een Soundlab HOLP 1600 (snelstarter), die ik voor m'n radioprogramma gebruikte indertijd.

Ik ben wel gecharmeerd van tangentiale arm draaitafels en heb daarom een tijdje zitten kijken naar een B&O. Maar ook daarover lees ik zowel lovende als negatieve kritieken. Dus... ik ben er nog niet uit, maar lees deze draad met veel belangstelling.

EDIT : als voorversterker gebruik ik de NAD Phono Preamp PP 2e

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-04-2021, 20:58 (1085 dagen geleden) @ BenM

Ben,

B&O is kwalitatief boven het gemiddelde goed, niet extreem.
Waar je voor kiest is daarnaast gewoon uiterlijke pracht.
B&O is een van de weinige die altijd geprobeerd heeft ook voor oog iets moois te maken.

Elementen vooral ook wat goed op jouw set past.
De draaitafel zelf is feitelijk iets minder van belang.
Gewoon een goede en dat is al voldoende.
Meeste haal je uit de combinatie element met jouw set.

Oude 2e hands elementen moet je ook maar geluk hebben dat deze nog op orde is.
En bezuinig niet op de naald.

Voordeel van tangentiaal is dat deze altijd goed op de plaat gezet wordt.
Of een nummer verzetten kan niet fout gaan.

Met armen kan het nog wel eens fout gaan.
Bv je denkt dat de lift omhoog staat en swingt de arm snel naar de plaat.
Weet zéker dat diverse dat wel eens overkomen is, mij wel!

Is ook belangrijk hoe je naar muziek luistert.
Waarom een andere Pu?
Is direct drive prima specs.
En je element is de hogere klasse.

Ok oog wil ook wat en ziet de Sansui er wat simpel uit.
Element sound zou in jouw beleving misschien iets "te" helder klinken, kan.
Dan wordt het experimenteren en daar kunnen wij je niet bij helpen.
Moet je echt zelf doen en beluisteren.

Stanton 681 EEE MK III

The Stanton 681 EEE Mk III is the latest of the legendary 681 products. With the latest in low mass moving iron design, it gives accurate and clean reproduction of sound on any system. The precision response gives a bright clean sound legendary amongst audiophiles.

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 30-04-2021, 22:41 (1085 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor het delen van je inzichten en adviezen, Maurice. Uiterlijk van de apparatuur is voor mij niet zo belangrijk, dus het B&O idee zet ik aan de kant.

De Sansui doet het inderdaad prima, het enige nadeel is dat je zelf moet opletten dat de snelheid goed gekalibreerd is. Mijn Stanton(s) (ik heb er twee, één heb ik vandaag voor het eerst gebruikt) is de originele 681EEE, dus geen MKIII. Op het meetrapport, dat erbij zit, staat een QC stempel uit 1985. Ik heb deze indertijd bij RAF in Hilversum gekocht in de uitverkoop voor Hfl 98.

Ik heb vandaag twee LPs van Casey & The Pressure Group gedigitaliseerd met de (tot vandaag) ongebruikte Stanton en een nieuwe Shibata naald en ik moet zeggen dat ik versteld sta van de mooie kwaliteit. Daar is niks mis mee, teveel hoog merk ik eerlijk gezegd niet, maar misschien hadden de oude EEE's daar geen last van. Na digitalisatie haal ik de .wav files door Izotope RX7 om tikjes en "crackles" te verwijderen.

Dit is het meetrapport, dat bij de EEE zit:

[image]

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Goldline @, Oranjedorp, 30-04-2021, 23:20 (1085 dagen geleden) @ BenM

Ben ,kijk eens naar de betaalbare 2M blue van Ortofon, dat is een leuke update naar huidige techniek .
Met de wat oudere maar goede elementen is het lastig om nog aan een originele fabrieksnaald te komen.
Met een imitatie is het resultaat vaak beneden pijl.
voorbeelden hier, Shure V15III en ADC XLM.
De nieuwe Ortofon voldoet voor mij prima .

Een leuke draaitafel met goede arm zou de Takumi van Rick Stoet kunnen zijn.
https://www.rikstoet.nl/index/takumi.html
Een groot nadeel van de B&O draaitafels vind ik dat alleen hun elementen er op passen.
De Beogram 4002 is nog steeds een topper , maar dan wel met origineel of Soundsmith element,
en niet die van Tonar.
Ik heb 24 jaar aan die Denen mogen sleutelen en alleen de 4002 is de moeite waard.

--
Cees PA1DBA

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 01-05-2021, 08:55 (1085 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door BenM, 01-05-2021, 09:12

Bedankt voor je adviezen, Cees. Ik ga me erin verdiepen. Met de Takumi zijn we ook weer terug bij het originele onderwerp van deze draad, de Takumi wordt geleverd met een gewicht (puk) van 184 gram.

De Beogram waar ik zelf naar had zitten kijken is de 4500, onder andere omdat deze een ingebouwde RIAA voorversterker heeft. Geen aanrader wat jou betreft?

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Goldline @, Oranjedorp, 01-05-2021, 10:09 (1085 dagen geleden) @ BenM
Gewijzigd door Goldline, 01-05-2021, 10:13

plastic fantastic :ng
plastic nokje van touwtje voor arm verplaatsing breekt af, niet meer leverbaar.
3 volt motortje gaat defect, niet meer leverbaar

--
Cees PA1DBA

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 01-05-2021, 10:23 (1085 dagen geleden) @ Goldline

plastic fantastic :ng
plastic nokje van touwtje voor arm verplaatsing breekt af, niet meer leverbaar.
3 volt motortje gaat defect, niet meer leverbaar

Ik snap 'm. Bedankt Cees!! Je advies scheelt me een hoop geld en ellende!

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 01-05-2021, 09:26 (1085 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Goedemorgen weer,

Voor mij geen platen puck dus, het zou in sommige gevallen effect kunnen hebben maar ik zie het voordeel er niet van in. Ik ga ook geen zandzakken van 200 kilo in mijn auto leggen om de wegligging te verbeteren.

Waarom trouwens je LP's digitaliseren ?
Je kunt alles van het internet streamen en bovendien hoor je dan geen tikken en alles wat bij de LP beleving hoort. Want dat is voor mij het leuke van een LP, herbeleving van roerige oude tijden..

Maar goed, ieder zijn meuk natuurlijk.

Mooi weekend iedereen !

Wilfred

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Platen puck, zin of onzin

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 01-05-2021, 10:25 (1085 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Mooi weekend, Wilfred. Excuses dat ik je draad gebruikt heb voor mijn vragen. Maar geweldig dat je dit onderwerp opbracht!

En waarom digitaliseren? Dat zou een lange draad op zich kunnen worden ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Platen puck, zin of onzin

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 01-05-2021, 10:59 (1085 dagen geleden) @ BenM

[ Geen tekst ]

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

powered by my little forum