B&O beosystem 4000 cassette deck vraag (Toestel of techniek)

door FredDijksman @, 05-05-2021, 10:50 (1086 dagen geleden)

Ik heb zeer weinig met cassette decks te doen gehad behalve wat snaren wisselingen ed, maar niet echt gemeten en storing zoeken. Ik heb eigenlijk altijd mechanisch draaiende apparaten zien te vermijden. Nu echter ben ik bezig met een beosystem 4000 waar de opnames zeer slecht klinken. Opgenomen bandjes worden perfect weergegeven maar nieuwe opnames is alleen maar geruis gekraak en heel zachtjes daar doorheen de opname. Precies hetzelfde op beide kanalen
Het testsignaal van 1kHz komt keurig bij de opname weergave kop aan maar het mengsignaal van 98kHz ziet er niet als een AM signaal uit. Maar als een smalle piek met lange uitlopers waarin het 98kHz als een lange uitloper laag nivo zichtbaar is.

Ik weet niet of dit normaal is en hoe het signaal eruit zou moeten zien. Ik stel me voor dat het als een mooi AM signaal zou moeten zijn maar ik wil aan de experts hier even vragen hoe dat er precies zou moeten uitzien.
Verder of deze storing uit de kop zelf kan komen , weergave is gewoon goed maar opname is slecht.
Graag een reactie
mvrgr
Fred Dijksman

B&O beosystem 4000 cassette deck vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-05-2021, 15:42 (1086 dagen geleden) @ FredDijksman

het HF premagnetisatiesignaal (hier dus 98kHz) moet heel mooi sinusvormig zijn. de som van dit pregmagnetisatiesignaal + LF (= opnamestroom) ziet er uit als ...de som. AM ziet er wat anders uit. daar moduleert het LF het HF. Hier worden ze gewoon opgeteld.
meet eerst eens de vorm van de premagentisatiestroom zonder LF erop en kijk of het keurig sinusvorming is.

B&O beosystem 4000 cassette deck vraag

door FredDijksman @, 05-05-2021, 18:30 (1086 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,
Dank voor je antwoord, ik wist niet wat de functie van die 98kHz was en dat het mooi sinusvormig moest zijn vermoedde ik wel maar nu weet ik het zeker. Ik ben er ondertussen achter wat het probleem hier is, de wikkelingen voor de verschillende spoelen zitten op 1 kern en door uitwendig geweld zijn er wikkelingen onderbroken dus daarom was er geen sinus maar gebeurde er vreemde dingen. Nu dus op zoek naar de spoelen , dat zal wel een uitdaging worden.
In ieder geval dank voor je antwoord

B&O beosystem 4000 cassette deck vraag

door FredDijksman @, 06-05-2021, 15:40 (1085 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,
Vandaag de spoel uitgebouwd en de draadbreuk gerepareerd. Daarna gemeten en getest. Het signaal is een mooie duidelijke sinus en alle ruis en rommel is weg. Prima signaal bij de opname en de weergave was weer prima.
Nogmaals dank voor de hulp.
Mvrgr
Fred

powered by my little forum