kan een pu head niet matchen met een versteker? (Toestel of techniek)

door rockandrollshepherd, 31-03-2011, 22:15 (4792 dagen geleden)

Hallo,

Ik heb onlangs een philips versterker 22rh781 gekocht en bij iemand anders een philips platenspeler ga 408. Beide toestellen werkten prima maar als ik de platenspeler aansluit op de versterker dan klinkt het heel stil en bijna geen bas. Ik moet dus het volume en de bas van de versterker bijna op max zetten om iets van schoon geluid te verkrijgen. Het geluid is ook zuiver maar je hoort dat het gevoel en body mist, niet wat het hoort te zijn.
De phone ingang van de versterker werkt volgens mij prima, bij de verkoper speelde de radio en de platenspeler op het zelfde volume bij het switchen tussen radio en platenspeler. hier heb ik mijn mp3 speler op de phone aangesloten ook en dan gaat het prima.
Het element en de naald van de platenspeler zien er prima uit en klonken ook goed bij de verkoper.

Hoe kan dit?

Kan het zijn dat de Pu head of de naald van de platenspeler niet matchen met de versterker? Of kunnen ze toch versleten zijn en een invloed hebben op het volume en bas?
Zou een voorversterker een oplossing zijn? al wil ik dat niet gebruiken op twee vintage toestellen aan elkaar te hangen.

Hopelijk kan er iemand wijzer maken

Alvast bedankt

kan een pu head niet matchen met een versteker?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-03-2011, 23:05 (4792 dagen geleden) @ rockandrollshepherd
Gewijzigd door Maurice, 31-03-2011, 23:12

Je probeert ook een MD element te laten werken op een kristal pickup ingang:-P .
Schema downloaden en zie je op pg 5 dat er geen voorversterker in het apparaat zit.
http://www.oudio.nl/receivers/22rh781.htm

Oplossing is een MD-voorversterker te gebruiken met RIAA correctie.

Andere oplossing is een andere pickup te organiseren met nog een kristal element.

kan een pu head niet matchen met een versteker?

door rockandrollshepherd, 01-04-2011, 07:37 (4792 dagen geleden) @ Maurice

Dank u voor de uitleg.

Heeft Philips oude platenspelers met een kristal element?
Waar kan ik zo een md voorversterker met riaa correctie kopen?

Dus als ik het goed begrijp moet je voor een platenspeler met kristal element geen voorversterker gebruiken, waarom is dat?

Groetjes pj

kan een pu head niet matchen met een versteker?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 01-04-2011, 08:50 (4792 dagen geleden) @ rockandrollshepherd

Dus als ik het goed begrijp moet je voor een platenspeler met kristal element geen voorversterker gebruiken, waarom is dat?

Groetjes pj

Een kristal element geeft een veel hogere spanning af dan een MD element maar de muziekkwaliteit van een MD element is veel beter dan een kristal element, dus kan je beter een voorversterker gebruiken, hier zijn ze bv te koop: http://www.vego.nl/xitel/06/preamp_220.htm

Groeten ... Hugo Sneyers

kan een pu head niet matchen met een versteker?

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-04-2011, 15:52 (4791 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hugo, Das weinig geld , maar niet echt vintage :-)
Rockandroll, vergeet ook niet de nodige cinch/din overgangen mee te bestellen.

En als je het echt vintage wilt, Philips had ooit een MD voorversterkertje, toen te koop als printje. Het schema daarvan is te vinden op een ander forum.

groeten

Kris

kan een pu head niet matchen met een versteker?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-04-2011, 08:06 (4791 dagen geleden) @ rockandrollshepherd

Tuurlijk had Philips ook Kristal..

Dat zijn dit soort pu's zie mp.
Advertentie: 436404937
Advertentie: 433008277
Advertentie: 433867531
Advertentie: 433055333
Advertentie: 431516076
Advertentie: 429414380
Advertentie: 427305771
Advertentie: 421880577
Advertentie: 415433870


Kortom let op de opname kop hoe die er bij philips ongeveer uit ziet.

kan een pu head niet matchen met een versteker?

door Laurens @, Zaandam, 01-04-2011, 18:09 (4791 dagen geleden) @ rockandrollshepherd

In jouw geval is het niet het wel of niet matchen, maar een niveauverschil tussen keramisch en magnetisch element, zoals al uitgelegd.

Het is echter goed mogelijk dat een element niet matcht met een versterker. Een element heeft een specifieke afsluitweerstand. De versterker heeft een bepaalde ingangsimpedantie en de kabel heeft ook nog 'n impedantie en capaciteit. Dat werkt allemaal als een filter. Als een element normaal wel goed klinkt, maar bij een bepaalde versterker totaal niet, dan is er geen goeie match.
De effecten zijn niet altijd even groot, het verschilt per versterker/element.
Bij sommige elementen (o.a. de Philips GP422) specificeert men een bepaalde afsluitcapaciteit. Wordt deze capaciteit te hoog (Bijvoorbeeld door kabels met dunne isolatie tussen mantel en signaalader) dan veranderen de prestaties (in het geval van de GP422 kan het voorkomen dat CD-4 quadrafonie decoders de 45khz signalen niet meer voldoende oppikken)
De luxere phono voorversterkers hebben een omschakelbare ingangsweerstand en -capaciteit zodat je altijd de beste match kan vinden.

powered by my little forum