Akai AM2200 opstarten (Toestel of techniek)

door leemhuis01 @, Coevorden, 18-05-2021, 19:38 (1073 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb van een kennis een Akai AM2200 met een AT2250 gekregen.
Maar deze stond daar al vele jaren op zolder stof te vangen.
Nu wil ik het hele spulletje weer spelend gaan maken.

Is het nu verstandig om net als bij een buizenradio te beginnen met een gloeilamp in serie??
Ben sinds kort ook in bezit van een variac, dus die zou ik ook kunnen gebruiken eventueel.
En wat kan ik verder nog meer in de gaten houden bij het opstarten??

Alvast bedankt voor u hulp en tijd.

Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

Akai AM2200 opstarten

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-05-2021, 19:56 (1073 dagen geleden) @ leemhuis01

Is het nu verstandig om net als bij een buizenradio te beginnen met een gloeilamp in serie??
Ben sinds kort ook in bezit van een variac, dus die zou ik ook kunnen gebruiken eventueel.


je kan beiden ook combineren. variac en serielamp erachter. variac langzaam laten oplopen (bvb in stapjes met pauze ertussen) kan alles zich formeren als het toestel vele jaren zonder spanning stond.

Akai AM2200 opstarten

door Johan TEAC @, Steenbergen, 21-05-2021, 20:37 (1070 dagen geleden) @ leemhuis01

Variac erop en een stroom tang of ampere meter ertussen.

rustig de spanning opvoeren en stroom in de gaten houden.
hou oren en neus open.

die serie van akai is wel erg degelijk gebouwd.

ik heb nog een zilvere AT 2200.

als alles onder spanning gestaan heeft 5 minuten uit zetten.
daarna weer langzaam de spanning opvoeren.

geen plop of rookpluim laat hem maar aan staan maar laat hem het eerste uur niet alleen.

daarna alles testen en aansluiten en er weer van genieten.:)

AM AT serie is mijn favoriet

25 jaar geleden heb ik een AM2350 als ferquentie regelaar gebruik. dus zeg maar zwaar mishandeld. daarna 20 jaar niet gebruikt.

een paar jaar geleden noodgedwongen weer in gebruik genomen en sinds dien is alle moderne troep de deur uit gegooid en is nu alles van die periode.

MVG Johan

powered by my little forum