Algemeen LDR probleem bij Philips platenspelers (Algemeen)

door Wilfred-EHT ⌂ @, Breda, 21-05-2021, 10:01 (1069 dagen geleden)

Goedemorgen,

Ik had een probleempje in een Philips AF-887 platenspeler wat achteraf wel te verklaren viel.
Wanneer ik een LP afspeelde en “Reject” activeerde om de arm terug te laten keren gebeurde dit wel, maar eenmaal terug in de houder bleef de arm vertikaal op en neer gaan.
Dit kon alleen gestopt worden door de netstekker eruit te halen en weer terug te doen.

Vervolgens de service documentatie geraadpleegd en allerlei instellingen, mechanisch en electrisch nagelopen, waarbij ik opmerkte dat de spanning over de LDR weerstand (deze speler heeft er 1) te hoog was en ook niet goed was te krijgen.
Deze spanning moet 3V zijn, wanneer de voedings spanning op 11V staat.
Nu had ik al iets gelezen over de LED die te weinig licht zou kunnen afgeven en dat was dus ook zo. Met een externe lichtbron op de LDR daalde de LDR wel genoeg in weerstand en daardoor ook de spanning erover.
Dus de LED vervangen en inderdaad, de lichtopbrengst steeg en de spanning daalde fors. Zelfs te veel zodat ik een weerstand van 680 Ohm in serie met de LED moest plaatsen om zo de 3V te kunnen halen.

Wellicht een bekend probleem hier, maar toch leuk om te melden.
Alle andere modellen met een dergelijke LED kunnen vreemde onverklaarbare klachten krijgen, even de spanning op de LDR controleren kan dan de oplossing geven.

Wilfred

--
Wilfred Nolles
Email: wilfrednolles(apedingetje)outlook.com
Philips Fish Eye 22AH561
Pioneer RX-300
IMF Super Compact II
Pioneer PL12D-II
Thorens TD160
Verder van alles en nog wat

Algemeen LDR probleem bij Philips platenspelers

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-05-2021, 10:54 (1069 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Dag Wilfred,

Dank je voor het delen van deze ervaring. Een LED gaat lang mee, maar niet oneindig.
Dat geldt overigens ook voor de LDR, in wat oudere spelers wordt deze beschenen door een gloeilampje en zit in het circuit van de automatische afslag. Ik heb al twee maal meegemaakt dat de weerstand van de LDR veel te hoog was geworden. De elektronica erachter werkte dan niet goed. LDR vervangen en het probleem was over. Natuurlijk is in de meeste gevallen bij deze spelers het gloeilampje stuk, maar dat is ook het gemakkelijkst te constateren. Bij een LED is de lichtopbrengst lastig te zien, tenzij er echt niets meer uitkomt....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Algemeen LDR probleem bij Philips platenspelers

door henkk56 @, 21-05-2021, 15:37 (1068 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik heb een 30 jaar oude Pioneer voorversterker die ook al bijna 30 jaar bijna altijd aan staat.
Intussen heb ik wel bijna alle elco's moeten vervangen.
Het ledje van de ingang die meestal aan staat brand nu nog ongeveer op 1/3 van de sterkte van de ledjes van nooit gebruikte ingangen.
Hetzelfde met de ledjes van de functies die altijd aan staan.
Dus ook lekker versleten.:-)

Henk

Algemeen LDR probleem bij Philips platenspelers

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-05-2021, 10:06 (1068 dagen geleden) @ Wilfred-EHT

Is een bekend probleem bij oa de 22AG212 platenspeler.
Ik heb er al diverse vervangen.
Is te bestellen bij www.mfbfreaks.com

Groeten,
René.

powered by my little forum