Printen uit de SM6020 voeding van Delta (Gezocht)

door poonj ⌂ @, 22-05-2021, 15:13 (1063 dagen geleden)

Mijn Delta SM6020 heeft het na jaren opgegeven. Het is een voeding die bij max 30 V 20 A kan leveren en bij 60 V 10 A. De voeding geeft nu bij het inschakelen direct een stroomoverload aan, terwijl er niets is aangesloten. Ik vermoed dat er een defect is op een stuurprintplaat P253. De voedingsspanning +12 en -12 Volt voor die print, zijn onbelast juist, echter nadat de P253 weer geplaatst wordt zakken de beide spanningen tot ongeveer + en - 5 Volt. Daardoor is de print ook niet meer in staat de uitgangsspanning te regelen.
Heeft iemand nog zo'n printkaart liggen of een sloop SM6020 of heeft iemand ervaring met het foutzoeken in zo'n voeding????
Zo ziet zo'n voeding er uit:

[image]

mvgr. Jan Poortman

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door soundman2 @, Wouw, 22-05-2021, 15:20 (1063 dagen geleden) @ poonj
Gewijzigd door soundman2, 22-05-2021, 15:54

Met een schema moet daar wel uit te komen zijn. Zonder, wordt het lastiger en is dan het beste om zelf een schema van de werkelijkheid te maken. Is veel werk, maar je komt ergens.
Lukraak van alles uitwisselen kost tijd en geld en levert heel vaak maar weinig op.
Bij elektrotanya staat wel een schema, niet erg best leesbaar, maar beter als niets.
https://elektrotanya.com/delta_sm6020_smps_1979_sch.pdf/download.html#dl

Als je weinig of geen ervaring hebt met SMPS schakelingen repareren, zal het niet meevallen het ding weer aan de praat te krijgen.
Je kunt dan een hoop vervangen en zonder goede opstartmaatregelen is het binnen een seconde weer gedaan met de pret.

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 22-05-2021, 20:39 (1063 dagen geleden) @ soundman2

Dank, ik heb een iets beter leesbaar schema, ben echter bang dat ik er met te weinig ervaring op dit gebied niet uit kom.
mvgr. Jan

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door Jac Janssen @, Eindhoven, 22-05-2021, 15:36 (1063 dagen geleden) @ poonj
Gewijzigd door Jac Janssen, 22-05-2021, 15:40

Jan,

Unit P251?

Bij mijn exemplaar waren de IC-voeten niet bijzonder goed meer, dus die heb ik vervangen.
De schakelaar achterop Sense (ext/int) maakt ook nog wel eens slecht contact.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik heb de service manual, voor het geval je die nog niet hebt.

Succes met de reparatie. De voeding is zeker flink wat moeite waard!

Jac

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 22-05-2021, 20:41 (1063 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,
Het is zeker de moeite waard, ik heb ook wel van alles al gemeten, maar geen goede aanwijzingen gevonden voor het defect.

Mvgr, Jan

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door Mans Veldman @, Leidschendam, 22-05-2021, 15:43 (1063 dagen geleden) @ poonj

Hoi jan,

Gooi de vraag ook even op Circuits Online... Daar is Delta ook actief (Deltasupport) en reageert meestal wel.


gr. Mans

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 22-05-2021, 20:44 (1063 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hallo Mans,

Dat ga ik doen, vaak zijn het dezelfde fouten die optreden. Dus met mensen met Delta-voeding kennis (dat moeten voor dit apparaat ook bijna gepensioneerden zijn) is het misschien wel een bekend euvel van SM6020.

Groeten, Jan

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door soundman2 @, Wouw, 22-05-2021, 23:10 (1062 dagen geleden) @ poonj

Het is vergelijkbaar met een fietsband. Die kan wel voor de tweede keer lek zijn, maar het kan een ander gaatje zijn. M.a.w. een plakkertje op dezelfde plaats hoeft niet de oplossing te zijn.:-(

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 23-05-2021, 11:52 (1062 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

De fietsband is een goede vergelijking en het klopt wat je zegt. Maar een fietsband heeft ook een zwakke plek, zo rondom het ventiel, waar vaak lekkages ontstaan. en zo kun je dat in de elektronica ook zien. Er zijn altijd typische zwakheden in onderdelen, dat zie je vaak bij oa. printplaten, bv. na jaren altijd een zwakke soldeerverbinding op het zelfde punt bij alle printplaten van het zelfde type.
Het wordt idd. voor mij een lange zoektocht en ik ga het advies van Mans Veldman maar volgen...

--
mvgr. Jan Poortman

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-05-2021, 14:12 (1062 dagen geleden) @ poonj

Je kunt de band blijven plakken als je niet de punaise uit de buitenband haalt.

Of de buitenband zo versleten en dun is dat ieder volgend scherp puntje de
evt zelfs geheel nieuwe binnenband rap weer doet lek raken.

Vroeghurrr , brommer tijd, was 9 van de 10x het bij lekke band tijd om de buitenband ook te vervangen.
Anders bleef ik plakken.

Kortom, oorzaak gevolg.

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 23-05-2021, 17:05 (1062 dagen geleden) @ Maurice

Mooie vergelijking met die fietsbanden, maar nu nog de punaise vinden....

--
mvgr. Jan Poortman

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-05-2021, 18:39 (1062 dagen geleden) @ poonj

En soms moet je outside the box denken, en blijkt het geen punaise maar een pepernootje te zijn.

Ik vind het ook een goede analogie.

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 23-05-2021, 20:09 (1062 dagen geleden) @ poonj

Het probleem is opgelost, op de hulpspanningsprint P266, die de plus en min 12 Volt voor de regelprint maakt was een elco van 100 muF kapot. Dit schijnt vaker voor te komen bij het gebruikte soort van die leeftijd, het merk is ROE of zo iets, bijna niet te lezen.
Vervangen door een modernere en zie daar de voeding doet weer precies wat hij moet doen, voeden!!! Helemaal blij !!

De print met links boven de defecte elco:
[image]

En de print met de vervanging rechts, de zwarte elco:

[image]

Iedereen die mee gedacht heeft hartelijk bedankt

mvgr. Jan Poortman PA3ESY

--
mvgr. Jan Poortman

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-05-2021, 20:33 (1062 dagen geleden) @ poonj
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-05-2021, 20:34

Roederstein, bekend als ERO en als ROE, tegenwoordig onderdeel van Vishay. Foliecondensatoren van Vishay/Roederstein doen niet onder aan die van Vishay/BC, maar ze hebben in het verleden wel eens rotzooi gemaakt.

Deze types elco's zijn berucht, schreef ik toevallig net nog op CO. Allemaal vervangen is de aangewezen oplossing als je het apparaat niet opnieuw open wilt maken.

Printen uit de SM6020 voeding van Delta

door poonj ⌂ @, 23-05-2021, 20:51 (1062 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
Ik had je bericht op CO gelezen. Heb inmiddels alle bruine tonnetjes vervangen, totaal drie, dus dat viel best mee en ruimte genoeg.
Voeding weer up and running, kan hij weer mijn HF-set voeden.

mvgr. Jan Poortman PA3ESY

--
mvgr. Jan Poortman

powered by my little forum