btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali ! (Algemeen)

door Ted Mooren @, Amsterdam, 26-05-2021, 17:19 (1038 dagen geleden)

Bewerkt citaat uit AVROTROS digitale rubriek "opgelicht":

o.a. AliExpress-bestelling wordt vanaf 1 juli 2021 duurder door verplichte inklaringskosten en nieuwe btw-regels

Even een apparaat/onderdeel bestellen bij AliExpress: voor veel Nederlanders is het de normaalste zaak van de wereld. Omdat bestellingen van buiten de Europese Unie met een waarde lager dan 22 euro nu nog gevrijwaard zijn van btw en inklaringskosten, kun je als consument op laagdrempelige wijze goedkope spullen bestellen zonder je zorgen te hoeven maken over onverwachte importheffingen en aanvullende kosten.
Maar door een wetswijziging die per 1 juli 2021 in werking treedt, gaan er een aantal dingen veranderen.
Daardoor wordt ook uw bestelling van buiten de Europese Unie met een waarde van minder dan 22 euro een stuk duurder. In dit artikel (zie link) leggen we uit hoe het allemaal zit én wat dat precies voor u betekent.

Wij nemen AliExpress slechts als voorbeeld vanwege de naamsbekendheid en het enorme marktaandeel: het is immers een concreet voorbeeld omdat veel consumenten wel ervaring hebben met goedkope AliExpress-bestellingen.
Maar de wijziging die per 1 juli 2021 in werking treedt, heeft dus niet alleen betrekking op (AliExpress-)bestellingen uit China, maar betreft alle commerciële bestellingen van buiten de Europese Unie.

Wellicht ten overvloede, maar wél goed om te weten:
sinds de Brexit geldt de aanstaande wetswijziging dus óók voor bestellingen uit het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland).

Onder dankzegging aan de digitale site van AVROTROS "opgelicht".

Het gehele artikel is te lezen in deze link.

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-05-2021, 17:32 (1038 dagen geleden) @ Ted Mooren

Dank Ted voor dit bericht maar opgelicht hoef je niet tussen haakjes te zetten.
Zal weer zoeken worden naar een omweg voor die rovers.
Groet, Ben

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 26-05-2021, 18:28 (1038 dagen geleden) @ Ben

Ik heb nog wat bestellingen uit staan.
Allemaal met een aanschaf prijs van minder dan €10.
Sommige maar €1,50.
Ik heb even gekeken naar de leverdatum.
I.v.m. leverings problemen worden een aantal spullen pas ná 1 juli bezorgd.
Ik heb deze spullen via Ebay gekocht en betaald met Paypall.
Ik heb dus nu kans dat ik op een bestelling van b.v. €3,50 nog een extra bedrag van €10,00 ???...... moet betalen?
Wanneer dit het geval is en ik niet erg om dat onderdeel zit te springen dan zal ik waarschijnlijk het pakje weigeren in ontvangst te nemen.
En dan voortaan andere wegen zoeken.
Ik wacht wel af.:fir
ruud exPA0ROJ

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Marotick ⌂ @, Huizen, 26-05-2021, 18:37 (1038 dagen geleden) @ Bapaktua

We hebben de macht zelf inhanden. Als we alles weer terugsturen is iedereen in paniek, veel werk en het levert niets op.
Dan leren ze het wel af.
Gewoon BTW rekenen is niet zo erg maar dat er allerlei partijen gewoon nog extra bedragen er bovenop gooien en dat maar inklaringskosten noemen terwijl ze daar nu ook niets voor berekenen is natuurlijk schandalig.
Ach, Alie gaat het nu versturen vanaf België in Spanje hebben ze ook al zoiets dus zal het van korte duur zijn.

Jack Marotick

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Roland Huisman @, Zwolle, 26-05-2021, 20:55 (1037 dagen geleden) @ Ted Mooren
Gewijzigd door Roland Huisman, 26-05-2021, 21:09

Ik ben wel benieuwd wat dit zinnetje voor consequenties gaat hebben...

"maar betreft alle commerciële bestellingen van buiten de Europese Unie."

Dan ik denk dat alle pakjes onder de 22 Euro straks ineens een heel anoniem uiterlijk gaan krijgen. Hand geschreven labeltje oid...

Want wanneer is iets commercieel? Aan de ene kant is het van de zotte dat je voor 50 cent spullen kunt kopen, en dit zonder bijkomende kosten uit China kunt laten komen. Dit komt door oude postafspraken dat alle landen post tot aan de landsgrenzen regelen. Er is ooit afgesproken dat postbedrijven elkaar geen onderlinge rekeningen gaan sturen. Toen was China nog een arm en niets betekenend landje... Dat is inmiddels wel anders. En de Chinese overheid sponsort de ondernemers om het gratis verzenden naar het buitenland mogelijk te maken.

Het is zelfs zo gek dat, als ik met een project bezig ga, dat ik dan al ga bedenken wat ik mogelijk nodig zal gaan hebben. Dat bestel ik allemaal en ik kijk niet eens wat ik nog in de bakjes heb liggen. Want om nu voor 50 cent een uur te gaan zoeken?

Ik bestel best veel componenten etc in China. Vooral klein spul. IC voeten, weerstanden, ledjes etc... Toch zal de hobby een stuk duurder gaan worden. Zeker als een Postnl het diefstaltarief van 13 Euro per afhandeling blijft hanteren.

Maar als er steevast door een postnl 13 Euro gerekend gaat worden voor het afhandelen van de inklaring, dan is dat heel erg snel over. Kunnen ze ook gelijk weer wat bezorgers ontslaan/omscholen. Want die gratis pakjes is ze toch al een doorn in het oog...

Overigens vind ik het verhaal over de veiligheid van goederen flauwekul. Dezelfde Chinese troep wordt ook doodleuk door Nederlandse winkels verkocht. Daar gaat niets aan veranderen ben ik bang...

Wat ik persoonlijk de netste oplossing zou vinden is dat men bij een Ebay of Ali de BTW direct af zou rekenen met het land van bestemming. Dit kan gewoon automatisch. Flauwekul dat hier weer dure Nederlandse postnl medewerkers opgezet moeten worden...

Groeten, Roland

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door maarten van dijk @, 27-05-2021, 15:07 (1037 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik vermoed dat het met een sisser afloopt;Aliexpres heeft zich al aardig ingedekt door magazijnen te openen in diverse landen van de EU; krijg wel eens pakjes uit Tsjecie, Spanje en er is een groot magazijn in Luik en er komt er een in Zuid-Limburg, dus die vlieger gaat niet meer op.Wel zullen we 21% BTW moeten gaan betalen, maar dat valt nog redelijk mee....

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Otto @, Drenthe, 27-05-2021, 15:16 (1037 dagen geleden) @ maarten van dijk

Ik vermoed dat het met een sisser afloopt;Aliexpres heeft zich al aardig ingedekt door magazijnen te openen in diverse landen van de EU; krijg wel eens pakjes uit Tsjecie, Spanje en er is een groot magazijn in Luik en er komt er een in Zuid-Limburg, dus die vlieger gaat niet meer op.Wel zullen we 21% BTW moeten gaan betalen, maar dat valt nog redelijk mee....

Verwacht ik ook. Wel denk ik dat ook de verzendkosten zullen toenemen. We zullen de normale Nederlandse, Belgische, resp. Europese posttarieven gaan betalen.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Roland Huisman @, Zwolle, 27-05-2021, 17:25 (1037 dagen geleden) @ maarten van dijk

Dat zal inderdaad vast snel opgelost worden. Alleen er wordt expliciet over commerciële partijen gesproken. Dat is natuurlijk een heel rekbaar begrip. Het handigste zou zijn als er vooraf overal die BTW afgerekend zou worden. Bij Ebay oid geef je toch het adres op bij de betaling. Zelfs daar kan dan direct een verrekening plaatsvinden. Overigens zal ook voor die 'service' wel betaald moeten worden...

We gaan het wel zien. De belangen zijn groot, dus het zal wel goedkomen op den duur.

Groeten, Roland

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Julius ⌂ @, Dronten, 26-05-2021, 21:38 (1037 dagen geleden) @ Ted Mooren

Goed zo oud collega Ted !!!!!!

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-05-2021, 00:16 (1037 dagen geleden) @ Ted Mooren

Ik snap al het geklaag hier niet goed

deze wet (die overigens vorig jaar al goedgekeurd is, maar pas in voegen komt op 1 juli om ieder land de nodige tijd te geven zich voor te bereiden) maakt gewoon een einde aan een onrecht, waar ieder EU land wel last van heeft. je moet dus niet naar je eigen centen kijken die je meer gaat betalen (ten slotte betaalde je veel te weinig..) maar naar het voordeel voor de gemeenschap of het land. Misschien ook voor je eigen pensioen :-)

ecologisch zal het ook beter zijn, die enorme stroom gesponsorde individuele pakjes, dat lijkt me niet gezond.

en ja, je kan de behandelkosten van € 13 vermijden als je verkoper inklaringskosten en btw betaald voor het verzenden, de documenten daarvoor zijn beschikbaar. daar komt wel wat werk bij kijken, vandaar ook de inklaringskosten als PostNL dat voor je moet doen.

Wat me het meest verbaasd is dat, als er nog maar eens een elektronicawinkel dicht gaat er een stroom van jammerklachten ontstaat op diverse fora, maar de eerste maatregel ooit om de detailhandel een beetje te helpen en dus ook goed is tegen leegstand van hele winkelstraten en dus ook goed is voor het sociale weefsel etc... evenzeer op jammerklachten wordt onthaald. Denk er eens goed over na.

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Piet van der Pol @, 27-05-2021, 08:52 (1037 dagen geleden) @ kris

Bedankt voor je evenwichtige reactie, Kris. Laten we ons niet zo druk maken, en onze zegeningen tellen. Die zijn er nog genoeg.

Piet

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Roland Huisman @, Zwolle, 27-05-2021, 09:53 (1037 dagen geleden) @ kris

en ja, je kan de behandelkosten van € 13 vermijden als je verkoper inklaringskosten en btw betaald voor het verzenden, de documenten daarvoor zijn beschikbaar. daar komt wel wat werk bij kijken, vandaar ook de inklaringskosten als PostNL dat voor je moet doen.

Die mensen zijn prima weg te automatiseren... Gewoon gelijk BTW afrekenen bij de bestelling. En dat gaat ook vast zo gebeuren...

Wat me het meest verbaasd is dat, als er nog maar eens een elektronicawinkel dicht gaat er een stroom van jammerklachten ontstaat op diverse fora, maar de eerste maatregel ooit om de detailhandel een beetje te helpen en dus ook goed is tegen leegstand van hele winkelstraten en dus ook goed is voor het sociale weefsel etc... evenzeer op jammerklachten wordt onthaald. Denk er eens goed over na.

Ik denk dat je dit even moet splitsen. Waarom de meeste mensen het jammer vinden is om dat oude winkels vaak oude interessante onderdelen hebben en het oude gezellige sfeertje. Zelf vind ik webshops zowel in NL als ook buitenland gewoon veel handiger. Je kunt op je gemak even dingetjes opzoeken, nog even over na denken, nog wat bij in de lijst zetten...

Als winkel zal je sowieso moeten concurreren met webwinkels. Of deze webwinkels nu in Nederland zitten of in het buitenland. Als jij je, als winkel, niet kunt onderscheiden dan kun je de deuren sluiten. Tijden veranderen... De tijd van 5 elektronica winkels per woonplaats gaat écht nooit meer terug komen.

En als ik zie hoevaak ik vroeger na een rondje winkelen alsnog zonder onderdelen thuis kwam?
"Nee sorry meneer, dat moeten we bestellen."
"Het is niet leverbaar bij onze leveranciers."

Nee, van mij hoeven die winkels ook niet meer terug te komen...

Groeten, Roland

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door soundman2 @, Wouw, 27-05-2021, 10:35 (1037 dagen geleden) @ Roland Huisman


En als ik zie hoevaak ik vroeger na een rondje winkelen alsnog zonder onderdelen thuis kwam?
"Nee sorry meneer, dat moeten we bestellen."

Dat zou ook geen punt zijn, maar als zo'n winkel iets moet bestellen wat één Euro kost, dan kost dat een vermogen om het binnen te halen. Ik bestel wel eens onderdelen bij groothandels en dan zijn orderkosten al gauw 7,50 tot 10 euro, excl. BTW. Dan is het natuurlijk vreemd als hetzelfde onderdeeltje voor de nettoprijs helemaal uit China hier naar toe verzonden kan worden, dus ergens schort er iets. Deze hele materie is er de oorzaak van dat de gewone winkel het loodje legt. Deze hebben ook nog eens te maken met voorraden, die door allerlei oorzaken afgeschreven moeten worden, in indien wel voorradig ook voortdurend geld kosten. Ook Ali heeft niet alles in voorraad, sterker nog ze hebben niet eens winkels. Het zijn allemaal onafhankelijke leveranciers, die tegen een vergoeding mogen adverteren op Ali. Die verdienen er dus nog minder aan.......
Als we hier in Nederland eens genoegen namen met dezelfde inkomsten kan het misschien allemaal wat goedkoper

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-05-2021, 11:43 (1037 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-05-2021, 11:47

De Chinese webshops zijn gesubsidieerd, dus het is geen kwestie van genoegen nemen met dezelfde inkomsten.

Toch ligt het wel wat genuanceerder. Wat Roland al zegt, het assortiment van veel van de verdwenen winkels, vertoonde gaten. Bij de overblijvende zie ik dat al veel minder erg. Als ik even snel wat nodig heb, stap ik op de fiets (of klim in de telefoon) naar Display.

Verder moeten we niet vergeten dat het goedkope bestellen in China juist ook voor extra werkgelegenheid hier kan zorgen en al zal hebben gezorgd. In elke stad zijn wel een paar winkels die "devices" repareren. Mensen laten dat doen omdat het minder kost dan een nieuw apparaat aanschaffen. Zo'n winkel houdt net zo goed mensen aan het werk als vroeger de televisieherstelinrichting. En over televisies gesproken.. Als ik een Westerse heteluchtbout moet aanschaffen om een AS15F van de print te stoken, dan laat geen enkele klant dat doen, omdat ik teveel investering moet omslaan. Als ik dat met een Aoyue doe dan heeft die zich na een paar reparaties al terugbetaald. Hooguit zou ik dan upgraden naar Hakko, maar dat is Japans dus alsnog niet Westers (en ja, ik vind principieel wel dat we meer Japanse en Taiwanese producten moeten gaan kopen als we dingen uit Azië halen).

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Armand @, België, 27-05-2021, 13:12 (1037 dagen geleden) @ Ted Mooren

Koop vooral in een geregistreerde webshop!

Voorbeeld van bpost / aankoop smartphonehoesje van 10 euro.
Verschil geregistreerde - niet geregistreerde shop buiten de EU.
[image]

Groeten, Armand

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-05-2021, 14:11 (1037 dagen geleden) @ Armand

Hopen maar dat Ali dan snel een verkoop depot opstart in Luik.
Na 1 juli betaal ik zeker niets aan de deur en laat het terugsturen.
Zoeken naar een ander kanaal is de boodschap.
En die overheidszorgen over "onveilige spullen" kun je ook bij de action kopen.
Onzin dus, lijkt wel weer zo'n betuttel actie.
Groet, van een boze Ben.

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Armand @, België, 27-05-2021, 14:43 (1037 dagen geleden) @ Ben

Pas ook op met de Brexit.
Laatst enkele NOS Toshiba germanium transistors besteld.
Ging in het verleden zonder bijkomende kosten.
Schrok me een bult toen ik nog extra kosten moest betalen aan de postbode en kreeg een papiertje waarop het bedrag maar zonder details.
Heb ze betaald en vroeg per mail om een gedetailleerde berekening.
Na lang aandringen, heeft 3 weken geduurd, kreeg ik dan uiteindelijk een herberekening en werd er een dossier geopend.
Had teveel betaald en ze zullen het bedrag terugstorten op mijn rekening.

Groeten, Armand

Geachte heer Verboven,

Naar aanleiding van uw aanvraag in verband met uw zending RN647766958GB, stuur ik u deze e-mail.

Na onderzoek van uw dossier, zal u binnenkort een terugbetaling ontvangen omdat u teveel inklaringskosten betaalde.

Het bedrag wordt binnen een periode van 3 weken op uw rekening gestort.

Met vriendelijke groeten,

Philippe
CC Advisor

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door soundman2 @, Wouw, 27-05-2021, 18:03 (1037 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 27-05-2021, 18:04

En die overheidszorgen over "onveilige spullen" kun je ook bij de action kopen.

Misschien wel, maar het is bij wet verboden en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit kan zware boetes opleggen.

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Johan TEAC @, Steenbergen, 28-05-2021, 12:35 (1036 dagen geleden) @ Ted Mooren

Het is waarschijnlijk beter.
er zijn voldoende Europese bedrijven die gewoon goede materialen leveren.
We bestellen al dat vuilnisbak voer maar uit china.

niets uit dat land is goed terwijl de Europese bedrijven eraan kapot gaan.

mooi iets uit china bestellen even 200% extra belasten want binnen korte periode is het verrot en dan moet nederland het afval verwerken.

voor die 200% extra alles terug in de container waarmee het naar nederland verscheept is en terug naar china in shanghai op de bunt gooien toch plek zat kunnen die chinesen der eige rotzooi opruimen.

MVG Johan

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Otto @, Drenthe, 28-05-2021, 13:53 (1036 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door Otto, 28-05-2021, 14:09

Het is waarschijnlijk beter.
er zijn voldoende Europese bedrijven die gewoon goede materialen leveren.
We bestellen al dat vuilnisbak voer maar uit china.

niets uit dat land is goed terwijl de Europese bedrijven eraan kapot gaan.

mooi iets uit china bestellen even 200% extra belasten want binnen korte periode is het verrot en dan moet nederland het afval verwerken.

voor die 200% extra alles terug in de container waarmee het naar nederland verscheept is en terug naar china in shanghai op de bunt gooien toch plek zat kunnen die chinesen der eige rotzooi opruimen.

Niet generaliseren A.U.B. Ik bestel al jaren IC's, weerstanden, condensatoren daar, en nog zelden problemen gehad. Zijn gewoon de originele componenten. Pas als het om gewilde transistoren of zo gaat, kan ik me voorstellen dat er gevaar is voor vervalsingen, maar bij bijvoorbeeld een CD4060 of zo ben ik echt niet bang daarvoor. Wat ik wel doe is is SMD-condensatoren nameten of de waarde correct is. Het gebeurt af en toe dat ze de verkeerde waarde opsturen, en aangezien ze geen opdruk hebben, is nameten een must.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-05-2021, 16:57 (1036 dagen geleden) @ Johan TEAC

Heb je weleens onder de hier gekochte apparaten van jezelf gekeken?.
Nee zeker, op de meeste staat 'made in China'.
Dus begin nu ook niet met betuttelen, de vogels vliegen hier echt niet ondersteboven.
De bedrijfjes in Nederland gaan kapot doordat ze teveel moeten rekenen.
Tussen inkoop en verkoop gaat het zeker 20x over de kop.
Eigenlijk zou ik niet moeten reageren maar veel mensen willen het licht niet zien.
Groet, Ben

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-05-2021, 10:09 (1035 dagen geleden) @ Ben

Hoi

Zelf meerdere jaren in China gewerkt dus ik weet wat voor rotzooi ze produceren.

De meeste van mij apparaten komen uit Japan of Europa.
Als ik iets koop controleer ik waar het vandaan kom. en het meeste niet uit China.
Het kost wat moeite maar het levert wel wat op.
Ja dat kost meer maar dan werkt het ook. als je iets goedkoop uit China koopt en het werkt niet is het alsnog duur.

Van mijn mogen ze op ieder product uit China 1000% invoer belasting heffen.
het is heel simpel. vanuit China invoeren mag gratis, maar iets naar China exporteren is nagenoeg onmogelijk 200% invoer belasting. Zelfs productie machines die ze vanuit Europa gratis krijgen moet je invoer belasting over betalen.

en ja bedrijven in Europa moeten veel vragen want die willen de producten op kwaliteit controleren en dat kost geld. En jij wil toch ook een leuk salaris.ik in ieder geval wel.

Het enige goede uit China is covid 19 en dat houd al bijna 2 jaar stand en krijgen we nog veel meer last van. Het is zo erg dat China er nu nog geld aan verdient. covid test mondkapjes etc etc.

Japan is destijds ook zo begonnen maar die hebben het geld wat ze ermee verdiende in ontwikkeling en verbetering gestopt. In de loop der jaren werden producten uit Japan beter en beter. In China is het alleen maar goedkoper en slechtere kwaliteit.

MVG Johan

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-06-2021, 10:16 (1021 dagen geleden) @ Ted Mooren

Volgens de NOS https://nos.nl/artikel/2384698-dat-goedkope-pakketje-uit-china-wordt-vanaf-1-juli-een-stuk-duurder gaan we bij Ali wel BTW betalen (wat me heel redelijk lijkt) maar, dank zij het eenloketsysteem, geen bedrag aan inklaring, waar ik heel blij mee ben.

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door RR1957 @, 25-06-2021, 11:18 (1008 dagen geleden) @ Ted Mooren

Zie de Volkskrant van 20 juni.

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Oldtimer @, Oegstgeest, 25-06-2021, 14:36 (1008 dagen geleden) @ RR1957

Zie de Volkskrant van 20 juni.

De Volkskrant komt niet uit op zondag.
20 juni valt op een zondag.

Willem

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Armand @, België, 25-06-2021, 15:27 (1008 dagen geleden) @ Oldtimer

btw, inklaringskosten en invoerrechten bij o.a. Ali !

door Oldtimer @, Oegstgeest, 25-06-2021, 20:52 (1007 dagen geleden) @ Armand

:)

Willem

powered by my little forum