omvormer vraag (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 28-05-2021, 21:14 (1064 dagen geleden)

Ik heb een omvormer gekocht (12v - 220v 2000W) met (uiteraard) de bedoeling om 220v apparatuur te gebruiken icm een huishoudaccu (12v). Mij is nu niet duidelijk tot welk wattage ik (vooral veilig) de omvormer kan gebruiken icm die huishoudaccu(12v 92Ah ) Verder vraag ik mij af als ik het bijvoorbeeld zou mogen gebruiken met een apparaat van 1500 watt hoe lang ik dan over dat vermogen kan beschikken indien de accu bij aanvang volledig is geladen.
mvg

[image]
[image]

omvormer vraag

door soundman2 @, Wouw, 28-05-2021, 21:27 (1064 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 28-05-2021, 21:46

2000 Watt bij een rendement van 100% is al 166,6 A. !00% wordt zeker niet gehaald. Bij een rendement van 90% is dat al 185A
Een startaccu zal het misschien een half uurtje volhouden.
Wat de sigarenaansluitsteker er bij doet, weet ik niet. Die is nauwelijks geschikt voor 8 Amp. Ook de andere bedrading is veel te dun en de knijpers ongeschikt. Bij dergelijke stromen heb je goede poolklemmen nodig, anders branden de polen gelijk van de accu af. Ook de bedrading mag wel een paar factoren dikker. Kijk eens naar de kabels van de startmotor van de auto....
Ik denk dat accu's van 200Ah nodig zijn als je gedurende wat langere tijd (een uurtje ofzo) een vermogen va 1500 Watt af wil nemen.
Gezien de aanschafprijs van een paar tientjes, lijkt het een zgn modified sinus omvormer. Niet alle apparatuur wil daar storingsvrij op werken.
Het genoemde vermogen van 2000Watt is een farce

Hier staat er een.
https://nl.aliexpress.com/i/32867195066.html


Tekst overgenomen uit de advertentie:

Productdetails
Bijzonderheden
Invoervoltage:DC 12V
Uitvoervoltage:AC 220V±10%
Uitvoerfrequentie:50Hz
Conversie-efficiëntie:0.9
Merknaam:Onever
Nominaal vermogen:800W
NO Load Current Draw:<0.3A
Built-in Cooling Fan:Yes
Peak Power:1800W
USB Output:DC 5V-2.1A
Material:Aluminium
Feature 3:Car Power Inverter Converter with USB Charger
Feature 2:Car Power Inverter Converter 12V to 220V
Feature 1:2000W Car Inverter Converter

Opmerking:
Neem dan zo vriendelijk opmerking real vermogen is 800W gemodificeerde sinus.
NIET hechten producten die meer dan 800W worden aangedreven.
NIET raden het gebruik van apparatuur: elektrische boor, koelkast, airconditioning.

omvormer vraag

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 28-05-2021, 22:26 (1064 dagen geleden) @ soundman2

Daar komt nog bij dat de accu op de foto een z.g.n. start accu is en bovendien een start/stop type.
Dergelijke accu's moet je niet meer dan hooguit iets van 30 % willen ontladen als er tenminste nog iets van levensduur over moet blijven.
Maak van die 92 Ah dus maar 28 Ah, totaal ongeschikt dus voor het beoogde doel. :-(
Voor dergelijke toepassingen heb je een z.g.n. tractie of semi tractie accu nodig.
Overig geldt ook voor deze accu's dat je ze beter niet verder dan 80% moet ontladen wil je er lang plezier van hebben.
Verder wil ik nog 1 punt toevoegen aan hetgeen al genoemd is, ook bij een belasting van 600 W (als dat al langdurig gehaald gaat worden) zal het ding op de foto nijdig heet worden, goed ventileren dus.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

omvormer vraag

door HM @, Hilversum, 29-05-2021, 09:04 (1064 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Start/stop accu's zijn op AGM techniek gebaseerd.
Die moet je heel netjes behandelen anders zijn ze stuk.

Nieuwe auto's die per boot hier aankomen hebben veel last van al slechte accu's.
Een goede dealer zal de accu in ieder geval testen voor inzet maar er wordt een flink deel al vervangen.

De reden : AGM techniek kan absoluut niet tegen te diepe ontlading.
Gewone loodaccu's kunnen daar al slecht tegen ( levensduur verlies ) maar AGM is nog erger.

Daardoor is de capaciteit van een loodaccu in de praktijk maar de helft van wat er op staat.
Een 90 Ah accu kan maar 45 Ah leveren en moet dan worden opgeladen. Houd je je niet daar aan gaat de accu maar heel kort mee.

Voor accu's die niet automatisch worden bijgeladen is Lithium Ion een veel betere keuze.
Kan diep ontladen worden ( hele capaciteit bij een merk accu ), weegt veel minden en kan door het geheel kunnen gebruiken ook kleiner zijn ).
Je mag hem half ontladen weg zetten voor best wel een lange tijd ( 50% lading is zelfs aanbevolen voor opslag ) en je kunt hem vrij snel opladen als het nodig is.
Met een geschikt batterij management systeem ( meestal al ingebouwd ) kun je hem eigenlijk niet kapot krijgen.

omvormer vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-05-2021, 22:28 (1064 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door kris, 28-05-2021, 22:29

dat zullen Chinese P-P watts zijn.

omgerekend naar RMS en kijken naar de kabeltjes zal 1/10 van het opgegeven vermogen meer realistisch zijn, dus 200 watt. Het merk zegt het al "ONEVER". moet een grap zijn. Ja Chinezen maken graag grapjes

En een modified sinus, das zo een eufemisme die dan nog niet eens bestaat. 't is een sinus of 't is wat anders.
Meestal bedoelt men een afgeronde blokgolf. Bij de betere omvormer een samengestelde sinus dmv "PWM plakjes".

omvormer vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 28-05-2021, 22:31 (1064 dagen geleden) @ ffeilers

zou wat meer uitgeven voor een serieuze omvormer bijvoorbeeld van Victron.
1500 watt ,wat wil je ermee, frituurpan of senseo ?
Deze chinees heeft veel te dunne kabels en aansluitbussen voor die stroom.
Advies ,niet kopen.

--
Cees PA1DBA

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 28-05-2021, 22:35 (1064 dagen geleden) @ Goldline

zou wat meer uitgeven voor een serieuze omvormer bijvoorbeeld van Victron.
1500 watt ,wat wil je ermee, frituurpan of senseo ?
Deze chinees heeft veel te dunne kabels en aansluitbussen voor die stroom.
Advies ,niet kopen.

dat begreep ik ook al uit het verhaal van soundman, ik weet nu in ieder geval waar ik hem NIET voor kan begrijpen, maar wat wel kan is gewoon mijn laptop met zijn 220v aansluiting gebruiken op een veilige manier. Aanvankelijk dacht ik ook aan het gebruik van een relatief klein koffieapparaat maar die hebben al snel zo n 1500w nodig, dus dat ga dan zeker niet doen... en de omvormer heb ik al ......

omvormer vraag

door soundman2 @, Wouw, 28-05-2021, 22:41 (1064 dagen geleden) @ ffeilers

In de advertentie die ik aan gaf staat ook, dat 800 Watt de limiet is.
Maar ook 800 Watt haal je bijv. niet uit een sigarenaanstekeraansluiting. Die is meestal afgezekerd met 8Amp, dus max ca 96 Watt.......

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 28-05-2021, 22:45 (1064 dagen geleden) @ soundman2

In de advertentie die ik aan gaf staat ook, dat 800 Watt de limiet is.
Maar ook 800 Watt haal je bijv. niet uit een sigarenaanstekeraansluiting. Die is meestal afgezekerd met 8Amp, dus max ca 96 Watt.......

de cigarettenaansteker in de camper is gestickerd met 180 Watt
in zijn algemeenheid lees ik dit ook voor cigarentenaanstekers in auto;s

mvg
Frans

omvormer vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 28-05-2021, 23:24 (1064 dagen geleden) @ ffeilers

Er zijn speciaal voor laptops adapters van 12v naar 19 volt dc .
LINK

--
Cees PA1DBA

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 28-05-2021, 23:28 (1064 dagen geleden) @ Goldline

Bedankt voor de tip. Mijn uitganspunt was echter dat ik met de omvormer meer mogelijkheden zou hebben dan alleen de laptop(s). De door u genoemde omvormer is uitsluitend te gebruiken voor laptops, ik wist overigens wel dat deze leverbaar waren maar dacht met de omvormer naar 220volt meer mogelijkheden te hebben.
Ik had de vraag beter eerder kunnen stellen maar begrijp nu dat ik me qua wattage icm 220v behoorlijk moet beperken.
Maar goed ...... veiligheid eerst dus mijn vraag is zeker niet onterecht geweest en ik ben blij met de gegeven reacties.

mvg
Frans

omvormer vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 13-08-2021, 14:30 (988 dagen geleden) @ Goldline

Normaal bij inschakelen van de omvormer heeft deze een "softstart" en bouwt met pulsbreedte de uitgangsspanning op.
we kennen allemaal wel het effect van een laptop-adaptor in het stopcontact steken , gaat meestal gepaard met het geluid van een flinke vonk.

wanneer je zo'n adapter op een werkende Chinese omvormer steekt ziet hij dit als onmiddellijke kortsluiting en zullen de fets aan de uitgang sneuvelen en nemen vaak de driver ic's mee.
Dan is het een weggooier geworden.

Dus altijd omvormer uitschakelen , belasting er in en dan pas aanzetten.

--
Cees PA1DBA

omvormer vraag

door electron @, eindhoven, 28-05-2021, 23:55 (1064 dagen geleden) @ ffeilers

Soms wil je 'galvanisch gescheiden van het net' 230V AC hebben.
Voor meetapparatuur, noodverlichting, enz.
Tot 400W is zo'n omvormer te doen. Het liefst op 24V en SINUSVORMIG!
Een loodaccu wil niet lange tijd veel stroom (meer dan 10% van beschikbare AHs) trekken.
Schakelende voedingen (laptop adapters) houden niet van RUWE blokvormen en GAAN STUK.
Zelf heb ik Samlex 300W Pure Sine Wave. In de KW's kun je beter een Aggregaat op brandstof nemen.
Groet, Ben@

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 29-05-2021, 06:31 (1064 dagen geleden) @ electron

Dat is niet leuk te lezen , dat betekent dus dat ik hem ook niet kan gebruiken voor mijn laptop en ...... dat was zo n beetje het enige wat over bleef.
Maar goed in ieder geval om te weten zodat ik niet de laptop voedingsadapter stuk maak.

Er is dus eigenlijk geen functionaliteit van deze omvormer, althans ik zou niet weten waar ik hem dan nog ergens voor kan inzetten

Voor mijn laptop dan maar op zoek naar

https://www.opladers.nl/laptop-autoadapter-75w-met-8-tips.html?gclid=CjwKCAjwqcKFBhAhEiwAfEr7zZ0i...

dat was wat ik elders in deze deze draad kreeg geadviseerd.

omvormer vraag

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2021, 10:21 (1064 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 29-05-2021, 10:27

Voor de laptop gaat het wel werken. De smps voedingen beginnen met de wisselspanning te gelijkrichten en dat doen de diodes aan de ingang prima. Ook conventionele verlichting en verwarmingsapparaten werken er meestal goed op.
Het zijn vaak motoren die er niet goed op lopen en de wisselspanning geeft op audioapparatuur vaak een hinderlijke ratel. Om dezelfde reden zou ook meetapparatuur slechter kunnen werken.
Toen mijn kinderen nog in de luiers rondliepen, had ik een zelfgebouwde kanteelomvormer in de auto. Je kon er het flesje voor de baby prima mee opwarmen. Was handig als je een dagje naar zee ging, hoefde je alles niet in een thermosfles warm te houden. Het nadeel van een kanteelomvormer is, dat de RMS waarde wel klopt, maar de topspanning niet. Voor verwarmen en verlichten geen punt, maar voor electronica vaak niet genoeg.

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 29-05-2021, 21:12 (1063 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor de opmerking over het gebruik van de laptopvoedingen; dan kan ik de omvormer in ieder geval daarvoor gebruiken. Is ook eigenlijk het enige waarvan ik achteraf dacht dan kan ik hem daar in ieder geval voor gebruiken. Ik kreeg namelijk al twijfels dat grotere vermogens trekken voor bijv koffiezetapparaat niet zou gaan werken.

omvormer vraag

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-05-2021, 10:28 (1064 dagen geleden) @ ffeilers

Ik ben er zelf ook een keer in getrapt met zo'n prul ding uit China te kopen.

Ik heb er zelf toen een uit Taiwan gekocht en een puresinewave.
ja Taiwan is volgens China ook China maar Taiwan is echt anders.

die puresinewave was toen ook 5x duurder. halve vermogen en 2 x zo zwaar.

Wat je met dit ding nog wel kan doen mits je de juiste accu's heb is op dat ding een scheidings trafo aansluiten. dan komt er uit de trafo een redelijk mooie spanning.het rendement wordt dan wel veel lager.

beperk wel de scheidings trafo tot 300 a 400 watt. Zoals van te voren genoemd Victron daar zit de scheidings trafo al ingebouwd.

maar wat andere ook al zeggen dikke kabels gebruiken goede klemmen en tractie accu's.

MVG

omvormer vraag

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2021, 10:30 (1064 dagen geleden) @ Johan TEAC

Scheidingstrafo?? Waarvoor? Het systeem is toch volledig gescheiden van het lichtnet!

omvormer vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 29-05-2021, 12:05 (1064 dagen geleden) @ soundman2

transformator om de scherpe randjes van van de geconstrueerde sinus af te vlakken.
dus als filter.

--
Cees PA1DBA

omvormer vraag

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-05-2021, 14:02 (1064 dagen geleden) @ Goldline

Gold line heeft het antwoord al gegeven.
trafo heeft de eigeschappen om de blokgolf af te ronden.

de allereerste omvormers schakelde gewoon de 24 volt
dus kreeg je een 24 volt blokgolf en die duwde je een trafo in en de trafo maakte er 220 volt van. rendement van 0 maar wel een mooie sinus.

omvormer vraag

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2021, 15:34 (1064 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door soundman2, 29-05-2021, 15:46

dus kreeg je een 24 volt blokgolf en die duwde je een trafo in en de trafo maakte er 220 volt van. rendement van 0 maar wel een mooie sinus.

Nee hoor. Ik heb vroeger zelf balansomvormers gebouwd, zelf oscillerend of met aansturing en ik bezit ook oopexemplarenvan Alopex en Samlex. Uit de trafo's kwam gewoon een blokgolf, met wat schakelpieken.
Het rendement was ook niet nul, dan zouden de omvormers bloedheet worden en geen output leveren.
De huidige omvormers werken heel anders. Met een HF omvormer wordt een DC spanning gemaakt, wat overeen komt met de top spanning van 230 volt AC. Die methode vergt veel kleinere transformatoren. Daarna wordt er een blok van gemaakt, met een positief en een negatief gaande helft. Die helften zijn maar een bepaalde tijd aan en daartussen is er niets. Naarmate er meer vermogen gevraagd wordt, wordt de "aan" tijd langer gemaakt.
Bij een sinusomvormer wordt een blokgolf van hoge frequentie in breedte gemoduleerd, waarna die door een HF filter gaat, om de HF rest er af te halen.

omvormer vraag

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-05-2021, 16:20 (1064 dagen geleden) @ soundman2

Klopt helemaal wat je zegt

ik heb een hele oude omvormer van volgens my van het merk fox waar een zeer grote transformator in zit hier staat op de ingang een blokvorm en door de trafo wordt er een sinus vorm van gemaakt.
Is geen perfecte sinus maar beetje trapezium vorm maar dat is voor alles bruikbaar.
maar je praat dan 35 kg voor een 1000 watt omvormer.
het rendement is geen 0 is een beetje overdreven door mij. maar het rendement is niet hoog.
die krengen worden ook zeer warm.

Ik heb ook nog ooit een no brake voeding gehad die ik voor een geluids installatie gebruikte (carnaval). deze werd door serie geschakelde accus gevoed tot +/- 312 volt.
hierna door een B4 mutator gestuurd en afgevlakt/gefilterd door een grote ringkern trafo ook weer om er een zo goed mogelijke sinus vorm uit te krijgen. deze deed wel puls breedte sturing om een nog wat mooiere sinus te vormen.

omvormer vraag

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2021, 17:36 (1064 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door soundman2, 29-05-2021, 17:50

Geluid met carnaval, dat deed ik vroeger ook, op wagens etc.
Een versterker met buizen en een omvormer die meteen de hoogspanning draaide voor de versterker, 625 Volt.
De voeding bestond uit twee 12 volt accu's in serie. Toch al ruim 60 watt en dat was in 1966 best al veel.....
[image]
[image]
Oeps buizenspul!

omvormer vraag

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-05-2021, 19:15 (1063 dagen geleden) @ soundman2

De voeding bestond uit twee 12 volt accu's in serie. Toch al ruim 60 watt en dat was in 1966 best al veel.....

voor de muziek van toen méér dan voldoende, lijkt me. Er waren toen nog geen "house" bassen die veel energie vragen. Ik hoor al Karin Kent met "dans je de hele nacht met mij?" door de speaker schallen, en dat gaat zonder diepe bas prima.

omvormer vraag

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 29-05-2021, 17:24 (1064 dagen geleden) @ electron

Geen problemen hier met een Asus 19V laptop adapter op 230V 'modified' sinewave kastje.

--
RAAF12

omvormer vraag

door MarcelvdG @, 05-06-2021, 07:20 (1057 dagen geleden) @ ffeilers

Er staat CE op; is dat de Europese CE-markering of het China Export-symbool? In het laatste geval kun je er uberhaupt niet op vertrouwen dat het apparaat veilig is. Ik meen dat de twee van elkaar te onderscheiden zijn door te kijken naar de afstand tussen de letters.

omvormer vraag

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-06-2021, 11:01 (1057 dagen geleden) @ ffeilers

Reken met de formule P(Watt) = U(Spanning) x I(Stroom)

Als dat 2000Watt is en je accu is 12V
Wat zou dan de stroom zijn bij 12V?

2000/12 = ??

Kijk dan eens naar dat draad.
Wat denk je zelf?

Dan 12V installaties, vermogens en dikte bedrading.

Ik heb ware 2000W proff Sinus omvormer hangen.
Daar gaan iets dikkere draden heen.
En met dikke bedoel ik niet Heel veel plastic met paar tiertjes soort van koper.
Maar ware 25mm2 koper kabels met aangekrompen zware ogen.

Reken ook de formule uit als de kabel een weerstand heeft van 1 Ohm.
Wat is vermogen bij 2000W wat er In die kabel verstookt wordt.

verder ben ik tegen het OP de polen van de accu aansluiten van kabeltjes
van 1mm2 .
Accu levert bij kortsluiting een theoretisch ONeinidge stroom.

Ik zie bv een klein geel kabeltje met blauwe amp.

Vervolgens zet je die accu vast in mobiel voertuig.

Ziet er zo van foto wel netjes uit overigens.
Ik heb het beroerder gezien.

Verder bv die accu klemmen.
Wat meeste rotzooi verkopers doen is die kabels Door plastic heen aanknijpen.
Ipv zo aan te sluiten.
GEEF maar eens een foto hoe dat bij jouw klem zit.
Bedenk die draad wordt warm en valt denk ik zo de troep er brandend uit.

[image]

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 08-06-2021, 06:27 (1054 dagen geleden) @ Maurice

Weer veel van geleerd van het plaatsen van deze vraag.
Allen bedankt !

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 12-08-2021, 21:20 (988 dagen geleden) @ ffeilers

Gisteren heb ik de omvormer gebruikt icm digitenne kastje. Werkte prima.
Vandaag ging het echter mis bij het aansluiten van mijn laptop, de voedingsadapter is een 65Watt uitvoering daar zou het volgens mij toch niet aan kunnen liggen.
Waaraan echter wel?
Zowel de zekering van het (sigaretten aansteker 12v) verlengsnoer van 15A is stuk gegaan als ook de zekering van 15A van de betreffende groep in de camper.
Ik heb begrepen dat ik geen volledige sinus omvormer heb en dat bepaalde voedingen daar niet tegen kunnen maar deze laptop voeding zou dat toch aankunnen (dacht ik)

wie kan het mij vertellen?
mvg
Frans

omvormer vraag

door Piet van der Pol @, 13-08-2021, 10:00 (988 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo Frans,

Je stelt een vraag, maar geeft weinig informatie. Is de laptop defect? Is de omvormer defect? Zijn beiden defect? Is geen van beiden defect?

Werkt de laptop nog op het lichtnet?
Werkt de omvormer nog, als je deze onbelast aansluit op 12V? (na vervanging van de zekeringen).
Probeer dat eerst eens uit. Dat geeft al meer info.

Piet

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 13-08-2021, 10:32 (988 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Frans,

Je stelt een vraag, maar geeft weinig informatie. Is de laptop defect? Is de omvormer defect? Zijn beiden defect? Is geen van beiden defect?

Werkt de laptop nog op het lichtnet?
Werkt de omvormer nog, als je deze onbelast aansluit op 12V? (na vervanging van de zekeringen).
Probeer dat eerst eens uit. Dat geeft al meer info.

Piet

de laptop is nog werkend, de adapter van de laptop ook.
De omvormer weet ik niet, kan hem nu ook niet testen omdat ik niet thuis ben en verder geen zekeringen bij mij heb, dus ... dat ga ik thuis uitzoeken. Bericht dat later vandaag op het forum.
Het verlengsnoer is gezekerd met 15A en die is stuk gegaan en de zekering in de camper van 15A is ook stuk gegaan.

Ik had de omvormer overigens voor vertrek met de camper (maandje geleden) al uitgeprobeerd met een (andere) laptop en toen werkte alles probleemloos, dus dit was gisteren een verrassing voor mij.

hoop dat ik zo betere informatie gegeven heb?

mvg
Frans

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 13-08-2021, 14:49 (988 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Nu thuis en gelijk even getest.
De omvormer is stuk.

Heb t idee dat er weinig mee te beginnen valt.
mvg
Frans

[image]

omvormer vraag

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 13-08-2021, 23:26 (987 dagen geleden) @ ffeilers

De omvormers zijn vaak zelf goedkoop te repareren. Meestal zijn het de MOSFET's (bijv. IRF840) die sluiting hebben. Soms worden ook de stuurtransistoren en gate weerstanden meegesleurd.

groetjes,
-=Kees=-

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 13-08-2021, 23:55 (987 dagen geleden) @ Kees van Dijke

De omvormers zijn vaak zelf goedkoop te repareren. Meestal zijn het de MOSFET's (bijv. IRF840) die sluiting hebben. Soms worden ook de stuurtransistoren en gate weerstanden meegesleurd.

groetjes,
-=Kees=-

hhhmmm lijkt mij (voor mij) niet zo eenvoudig, is vrijwel allemaal smd materiaal (afgezien van de mosfet s). Zal eerder richting kliko worden vrees ik.
mvg
Frans

omvormer vraag

door Piet van der Pol @, 14-08-2021, 08:43 (987 dagen geleden) @ ffeilers

Gooi deze niet meteen bij het afval. Ik zou wel willen weten, wat er nu eigenlijk defect is gegaan. Misschien valt het mee. En anders zitten er nog mooie onderdelen in voor hergebruik. Ik wil er wel een keer naar kijken.

Piet

omvormer vraag

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 14-08-2021, 09:56 (987 dagen geleden) @ ffeilers

Meestal gaan de power componenten kapot. SMD is in de regel zeer betrouwbaar.
De FET's en diodes kan je eenvoudig doormeten op sluiting of overgang.

groetjes,
-=Kees=-

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 17-08-2021, 17:42 (984 dagen geleden) @ Kees van Dijke

De componenten zijn:
4 x FHP3205
4 x FHP13N50

omvormer vraag

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 17-08-2021, 20:22 (983 dagen geleden) @ ffeilers

Heb je ze doorgemeten?
Wat zijn de meetresultaten?

groetjes,
-=Kees=-

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 18-08-2021, 22:59 (982 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Heb je ze doorgemeten?
Wat zijn de meetresultaten?

groetjes,
-=Kees=-

Kan ik de Fet's doormeten terwijl ze nog op de print gesoldeerd zijn of moet ik ze alle 8 eerst lossolderen en dan met een tester controleren?

omvormer vraag

door Piet van der Pol @, 19-08-2021, 08:55 (982 dagen geleden) @ ffeilers

Probeer het eerst in de schakeling. Zonder precies de schakeling te kennen, kan dit lastig zijn. Maar meet eerst tussen drain en source. Dat moet met de ene polariteit hoogohmig zijn, met omgekeerde polariteit moet je een diode drempel meten. Meet je met beide polariteiten min of meer de zelfde (lage) weerstand, dan heb je waarschijnlijk een sluiting. De gate, gemeten naar zowel drain als source mag geen lage weerstand zijn. Meet je die wel, dan is het waarschijnlijk mis.

Piet

omvormer vraag

door Goldline @, Oranjedorp, 19-08-2021, 10:43 (982 dagen geleden) @ Piet van der Pol

indien de fets aan de secundaire zijde sluiting maken tussen drain en gate ligt er vermoedelijk ook wat smd spul uit diode/transistor of driver ic.

Heb nog niet kunnen lezen of de omvormer al aanstond en toen de laptopadaptor in de netaansluiting is gestoken.

--
Cees PA1DBA

omvormer vraag

door ffeilers @, Breda, 19-08-2021, 11:17 (982 dagen geleden) @ Goldline

Heb nog niet kunnen lezen of de omvormer al aanstond en toen de laptopadaptor in de netaansluiting is gestoken.

Ook dat heb ik inmiddels ergens gelezen: het plaatsen van de stekker van de laptopadapter in de netaansluiting gaat vaak gepaard met een vonk. Bij gebruik van een omvormer is het advies: eerst de omvormer uitzetten, daarna de (laptop) stekker er in en dan pas de omvormer aanzetten.

In mijn situatie werd de laptop adapter aangesloten terwijl de omvormer aanstond :-(

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door ffeilers @, Breda, 18-08-2021, 18:00 (982 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door ffeilers, 18-08-2021, 18:59

Na vandaag weet ik iets meer over het defect gaan van de "onever" omvormer.
De omvormer heb ik bij binnenkomst getest. Aangesloten met de bijgesloten kabel op de sigaretten aansteker (15A) in mijn camper. Laptop aangesloten. Resultaat werkt goed.

2 maanden later.
Omvormer aangesloten met een (gezekerde) 15A sigaretten aansteker verlengkabel.link Omvormer gebruikt met usb aansluiting voor telefoon en adapter 220v voor digitenne kastje. Resultaat goed werkend.
Enige tijd later: laptop adapter ook aangesloten op de omvormer. Resultaat zekering in het verlengsnoer kapot en zekering op de EBL kast van de kamper kapot en omvormer kapot.


Vandaag. Nieuwe omvormer gekocht 300W zuivere sinus PurePower Serie Xenteq.
Resultaat omvormer werkt prima met laptop adapter indien zonder sigaretten aansteker verlengkabel aangesloten. Als die kabel er wel tussen zit dan geeft de Purepower alarm.

Kortom de verlengkabel is dus de reden dat de "onever" omvormer is stuk gegaan. De Purepower omvormer is in ieder geval technisch beter beschermd.

De verlengkabel is niet een dun kabeltje, het gebruikte vermogen van de laptop 65W is toch ook niet exceptioneel , kortom wat kan hier nu aan de hand zijn.

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18-08-2021, 19:42 (982 dagen geleden) @ ffeilers

de verlengkabel is dus de reden dat de "onever" omvormer is stuk gegaan. De Purepower omvormer is in ieder geval technisch beter beschermd.
wat kan hier nu aan de hand zijn.

Sluiting in de verlengkabel?

Wille

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door ffeilers @, Breda, 18-08-2021, 21:25 (982 dagen geleden) @ Oldtimer

de verlengkabel is dus de reden dat de "onever" omvormer is stuk gegaan. De Purepower omvormer is in ieder geval technisch beter beschermd.
wat kan hier nu aan de hand zijn.


Sluiting in de verlengkabel?

Wille

De zekering in de verlengkabel 15A ging stuk bij gebruik van de "onever" omvormer, maar bij gebruik van de Puretech omvormer gaat de zekering niet stuk, dus..... geen sluiting in de verlengkabel.
Ik heb zelf het idee dat het te maken heeft meet spanningsverlies door de verlengkabel. In de gebruiksaanwijzing van de Puretech omvormer is te lezen dat er dan idd een buzzer signaal afgaat en dat je de omvormer zo dicht mogelijk bij de accu moet aansluiten.

mvg
Frans

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door WalterH @, Den Haag, 18-08-2021, 22:01 (982 dagen geleden) @ ffeilers

Ik denk dat de Purepower omvormer inderdaad beter reageerde op een dalende ingangsspanning en niet is gaan oscilleren. De onever lijkt daarentegen snel te zijn gaan uit- en inschakelen door de dalende en weer stijgende ingangsspanning.

Door het relatief lage ingangsspanning lopen er al grote stromen door de ingangskabel, maar ik denk dat er ook nog een flinke extra inschakelstroom loopt. Hierdoor zal de ingangsspanning dalen en direct weer stijgen als de omvormer stopt. Als de omvormer dan geen goede beveiliging heeft kan hij mogelijk zo snel gaan schakelen, dat dit de omvormer beschadigd

--
W. Heemskerk

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-08-2021, 22:10 (982 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door kris, 18-08-2021, 22:12


De verlengkabel is niet een dun kabeltje, het gebruikte vermogen van de laptop 65W is toch ook niet exceptioneel , kortom wat kan hier nu aan de hand zijn.


65 watt + nog wat verliezen in de omvormer, zit je aan 80 watt.

dat over 12 volt betekent +- 7 Ampere. de sigaretten aansteker verlengen heeft op zijn aansluitingen extra verliezen + het verlies van de kabel zelf.. Kortom, je verliest al heel snel enkele volts, en bij 12 volt schiet er dan niet veel meer over.

enkele volts verliezen aan de 230V~ kant is echter geen probleem.(en tevens is de stroom een pak kleiner, nog geen halve Ampère..)

besluit : gebruik een verlengkabel NA de omvormer, en zeker niet ervoor...

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door ffeilers @, Breda, 18-08-2021, 22:48 (982 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door ffeilers, 18-08-2021, 22:54


De verlengkabel is niet een dun kabeltje, het gebruikte vermogen van de laptop 65W is toch ook niet exceptioneel , kortom wat kan hier nu aan de hand zijn.

65 watt + nog wat verliezen in de omvormer, zit je aan 80 watt.

dat over 12 volt betekent +- 7 Ampere. de sigaretten aansteker verlengen heeft op zijn aansluitingen extra verliezen + het verlies van de kabel zelf.. Kortom, je verliest al heel snel enkele volts, en bij 12 volt schiet er dan niet veel meer over.

enkele volts verliezen aan de 230V~ kant is echter geen probleem.(en tevens is de stroom een pak kleiner, nog geen halve Ampère..)

besluit : gebruik een verlengkabel NA de omvormer, en zeker niet ervoor...

Bedankt voor de uitleg. Eigenlijk kan je zoiets als "gewone" gebruiker niet weten. Wat ik wel frappant vind is dat er 2 zekeringen uitgingen van beide 15A of ??? komt dat door de onstane sluiting in de omvormer waardoor een nog grotere stroom ging lopen.

mvg Frans

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door Piet van der Pol @, 19-08-2021, 09:01 (982 dagen geleden) @ ffeilers

Bij een groep met een hoofdzekering en meerdere belastingen, die apart gezekerd zijn, moet de waarde van de hoofdzekering minstens 2 stappen groter zijn dan de afzonderlijke belastingen. Dit om voldoende selectiviteit te krijgen. Dus bijvoorbeeld hoofdgroep 16A en afzonderlijk groepen 6A. Bij 2 zekeringen van dezelfde waarde in serie is er geen selectiviteit, en kunnen ze dus beiden tegelijk aanspreken. Ook al is er al 1 doorgesmolten, kan de stroom door de vlamboog nog even doorlopen, en dat is voldoende, zodat ook de andere smelt.

Piet

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-08-2021, 10:44 (982 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door kris, 19-08-2021, 10:49

Bij een groep met een hoofdzekering en meerdere belastingen, die apart gezekerd zijn, moet de waarde van de hoofdzekering minstens 2 stappen groter zijn dan de afzonderlijke belastingen. Dit om voldoende selectiviteit te krijgen. Dus bijvoorbeeld hoofdgroep 16A en afzonderlijk groepen 6A.

das een uit een voorschrift voor huisinstallaties (NEnxxxy), gewoon om te beletten dat je in het donker komt te zitten bij kortsluiting via een stopcontact .
Dus in het algemeen is daar geen moeten aan, en al zeker niet in een wagen. Uiteraard heeft de zekeringkast in een wagen ook een vorm van selectiviteit.

maar het ging hier gewoon over 2 zekeringen achter elkaar, toch?

omvormer vraag (aanvullende informatie)

door ffeilers @, Breda, 19-08-2021, 11:10 (982 dagen geleden) @ kris

de situatie was: EBL kast in camper is gezekerd met 15A.
In de camper is gebruik gemaakt van een sigaretten aansteker die is aangesloten op die EBL.
Er werd gebruik gemaakt van een sigaretten aansteker verlengsnoer die ook gezekerd was met 15A. Beide zekeringen zijn kapot gegaan.

powered by my little forum