Vraag over videorecorder VR 232 (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 05-06-2021, 00:51 (1050 dagen geleden)

Beste Forummers,
Liep bij een kringloopwinkel tegen een videorecorder aan Philips VR 232 die gecontroleerd
zou zijn. Thuis gekomen merkte ik dat de recorder na aansluiten van de netspanning niet meteen met een knipperend klokdisplay opstarte, dat kwam pas na zo,n 5 minuten "opwarmtijd"'
Daarna funktioneerde alles normaal maar iedere keer als de netspanning eraf gaat duurt het weer 5 minuten voor de klok verschijnt. Ik kon zo gauw geen documentatie ergens vinden over deze recorder maar weet iemand of er misschien een back up batterijtje zit ingebouwd dat mogelijk eerst moet worden opgeladen voor de recorder iets gaat doen?
Alle info is bijzonder welkom.
Alvast bedankt voor jullie meedenken,
Met vriendelijke groet,
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 05-06-2021, 09:24 (1050 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door J vd Westelaken, 05-06-2021, 09:25

De Philips servicemanual is te vinden op onderstaande link (wel de VR231 kiezen) is ook voor de VR232.

[image]

http://www.nostatech.nl/fsm.html

Hopelijk kun je hier mee vooruit.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 05-06-2021, 12:01 (1050 dagen geleden) @ J vd Westelaken

beste Jan,
Hartelijk dank ik heb de documentatie binnen!! Er schijnt geen batterijtje in het circuit te zitten, dus zal ik het in de voeding moeten zoeken. Ik ga wat proberen.
Met vr. gr.
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-06-2021, 10:33 (1050 dagen geleden) @ frits

Ik zie geen Battery,
Zitten ook niet meer in de moderne video's

Zou de voeding maar eens nazien.
Mogelijk dat defecte elko's de boel omzeep helpen

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 05-06-2021, 12:07 (1050 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,
Bedankt voor je posting. Grappig genoeg had ik vorig jaar een Aristona videorecorder die er erg op leek ook met een defecte voeding. Ondanks alle goede raadgevingen die ik toen mocht ontvangen kwam ik er (mede door mijn beperkte kennis van e.e.a.) niet uit. Die Aristona deed helemaal niets meer en dit apparaat speelt wel naar behoren alleen de opstarttijd is een beetje vreemd. Ik zal mij bezig gaan houden met de condensatoren mogelijk vind ik wat.
M.vr. Gr.
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-06-2021, 12:19 (1050 dagen geleden) @ frits

het moet niet altijd de voeding zijn , maar het kan natuurlijk wel.

meet eens of de belangrijkste spanningen naar buiten komen op het moment dat de vtr nog geen teken van leven geeft.

Vraag over videorecorder VR 232

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-06-2021, 13:01 (1050 dagen geleden) @ frits

In dit geval kan de primaire elco (iets van 22u of 47u 385V of 400V) ook stuk zijn. Die gingen zo nu en dan wel eens stuk bij Philips video's uit de vroege jaren '90. Ook de kleine elco primair en alle secundaire zijn verdacht.

Snelle test is de voeding even warmstoken met een haardroger. Als hij dan direct start is het vrijwel 100% zeker een elco.

Je kunt ook de uitgangsspanningen meten. Als die iets te laag zijn tijdens het niets doen, is het waarcshinlijk een secundaire elco. Als die pas opkomen als hij wakker wordt is het waarschinlijk een primaire elco.

Vraag over videorecorder VR 232

door Hendrik @, Huizen, 06-06-2021, 10:26 (1049 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op het frontpaneel zit aan de linkerkant wel een kleine supercargo , misschien heeft die er mee te maken ?

Vraag over videorecorder VR 232

door Hendrik @, Huizen, 06-06-2021, 10:28 (1049 dagen geleden) @ Hendrik

( moet zijn supercap )

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 06-06-2021, 21:59 (1048 dagen geleden) @ Hendrik

Beste Hendrik,
Bedankt voor je reactie. Weet je een mogelijke waarde van deze "supercap"' of misschien
een nummer waar ik hem in het schema kan vinden? Heb inmiddels wat condensatoren van de voeding in bestelling. Ben benieuwd of dit zal helpen.
M.vr.gr.
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-06-2021, 13:48 (1049 dagen geleden) @ Hendrik

Die is inderdaad voor het door laten lopen van de klok, in plaats van een gewone batterij, maar heeft bij mijn weten nul effect op het opkomen van de voeding of de processoren.

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 06-06-2021, 22:00 (1048 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,
Heb inmiddels veel van de condensatoren in bestelling laat het resultaat weten als ik ze vervangen heb.
Groet Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Goldline @, Oranjedorp, 06-06-2021, 22:31 (1048 dagen geleden) @ frits

Ik gok op c2114 47uF/16V in de primaire voeding.

--
Cees PA1DBA

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 07-06-2021, 17:16 (1047 dagen geleden) @ Goldline

Beste Goldline,
bedankt voor je advies, heb bij de posting van hendrik een lijstje gezet van de condensatoren die ik besteld heb en denk te vervangen. Daar zit de 2114 van 47uF ook bij die jij als verdacht al aangaf. Ik meld de resultaten als ik alles klaar heb.
M.vr.gr.
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-06-2021, 22:40 (1048 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Maurice, 06-06-2021, 22:46

Frits dan ga je kijken in schema bij die klok.
Immers zoeken op een servo bord vaak weinig zin.

0,22F / 5V5
of wel 5,5V

Ga je in de component lijst kijken zie je 2999 als 200uF staan.
Als je dan zien dat 2011 220uV/16V is zou erg raar zijn als men daar een
200uF parallel aan zou zetten van 5V,zie schema.
DUS dat is Fout in de manual.
(Soms zie je in schakelende voedingen wél gelijk soortige elko's parallel staan.
1 om de capaciteit te vergroten.
En ESR te verlagen. Immers Weerstanden Parallel ,En ESR is weerstand vorm, met de formule 1/Rp = 1/R1 +1/R2 + enz.
Aangezien we hier niet te maken hebben met een schakelende voedingsdeel
valt op te maken dat 200uF fout is in de component lijst.

Benieuwd of je de rest van je bestelling ook gecontroleerd hebt.
We bestellen wat IN toestel zit, NIET wat in schema staat.

En we kunnen ook Datasheet van dat klok IC opzoeken.
TMP87CK70

[image]

Vraag over videorecorder VR 232

door Hendrik @, Huizen, 07-06-2021, 14:42 (1048 dagen geleden) @ Maurice

Condensator 2999 is een supercap van 0,22 F=220.000uF en houdt langere tijd de gegevens in het geheugen gedeelte van de uProcessor op peil. Eventueel heb ik er wel een voor je .
Ook heb ik wel een goed werkende voeding uit een nog werkende VR333 die slecht functionerende tracking heeft .
Mijn ervaring is dat al die voedingsunits uit die tijd uitwisselbaar zijn en zelden defect raakten.
Dezelfde voedingen zaten ook in aristona en magnavox recorders , zelfs in grundig ben ik ze tegengekomen.
Groet , Hendrik

Vraag over videorecorder VR 232

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2021, 15:43 (1047 dagen geleden) @ Hendrik

Dat laatste kan wel kloppen, maar let op dat verschillende luxeklassenen modeljaren wel iets verschillende voedingen kunnen hebben. Ik weet niet of Grundig in 1993 al helemaal meedeed. iR3 (de joint venture) is toen al wel opgericht maar de low-end modellen zoals deze VR232 waren een volle Philipsontwikkeling. Op de voeding staat op het stickertje een type-aanduiding zoals MSM2. Ik verwacht dat de VR232 en VR333 wel dezelfde voeding zullen hebben, maar voor de zekerheid toch eerst even controleren.

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 07-06-2021, 17:11 (1047 dagen geleden) @ Hendrik

Hallo Hendrik,
Bedankt voor je posting. Ik heb de volgende condensatoren bij reichelt besteld,
2112 68uF 385v
2114 47uF 16v
2204
2206
2207 alle 680uF 25v
2214
2215 680uF 16v

Ben van plan deze eerst te wisselen en kijken wat er gebeurd. Mocht dit allemaal niet helpen
dan maak ik graag gebruik van je aanbod voor de complete print en ook nog de supercap dan is die meteen ook maar gewisseld.
Zo gauw ik de bestelling binnen heb en de wisseling heb gedaan meld ik me weer op het forum voor het resultaat.
Met vriendelijke groet,
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2021, 20:23 (1047 dagen geleden) @ frits

Vergeten te vermelden, maar ik hoop dat je voor de 680u types wel low-ESR types besteld hebt.

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 08-06-2021, 00:07 (1047 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Vergeten te vermelden, maar ik hoop dat je voor de 680u types wel low-ESR types besteld hebt.

Hallo Maarten,
Alle condensatoren zijn van Panasonic en idd low-ESR (al weet ik niet waar dat voor staat)
Groet Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-06-2021, 00:20 (1047 dagen geleden) @ frits

Low ESR, Panasonic noemt het low-impedance wat eigenlijk iets correcter is, staat voor de weerstand die de condensator vertoont voor wisselspanning. In schakelende voedingen lopen er relatief grote piekstromen, zodat normale elco's met een hogere impedantie, sneller inwendig opwarmen door energieverlies en slijten.

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 08-06-2021, 17:16 (1046 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
Bedankt voor de uitleg ik begrijp het nu.
M.vr.gr. Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door frits @, Meppen Dtsl., 07-06-2021, 17:13 (1047 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,
Bedankt voor je advies ik zal alles nog eens zorgvuldig nakijken. Ga eerst de bestelde condensatoren wisselen en dan kijken wat er gebeurd.
M.vr.Gr.
Frits

Vraag over videorecorder VR 232

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-06-2021, 18:35 (1047 dagen geleden) @ frits

Een volgende ronde kun je kiezen bv voor die 680uF alle 25V of 35V te gebruiken.

Als je 400.000 stuks voedingen gaat maken kán het financieel uitmaken om exact
op de graad condensatoren in te zetten die het net aan allemaal aankunnen.

Bij vervangen is dat geheel niet nodig.

Wel belangrijk bij schakelende voedingen , ivm de hoge toegepaste schakelfrequentie
condensatoren te nemen met een lage ESR weerstand.
Dat is belangrijk voor de schakeling en opwarming van de elko en dus gaat deze langer mee.
Tevens altijd de 105 gr nemen.

Soms moet je letten op de uitwendige maten van de condensatoren.
Als op print bij elkaar gepropt zit kan het uitmaken welk model cq serie je kiest.
Dikke lage of smalle hoge modellen.

Zijn van die dingen.

Storing opgelost

door frits @, Meppen Dtsl., 08-06-2021, 17:09 (1046 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door frits, 08-06-2021, 17:11

Beste forummers,
Na het vervangen van van C 2112 68uF 400v en c2114 47uF 16v was het probleem van het"öpwarmen"'
opgelost. Een goede kans dat de inschatting van Goldline die C 2114 als verdacht hield juist was. Voor alle zekerheid de andere C"s ook nog vervangen en het apparaat werkt weer naar behoren. Bedankt voor jullie adviezen. We kunne deze draad nu sluiten.
Ten overvloede kan ik nog melden dat alle condensatoren aan de tester geen noemenswaardige afwijkingen vertoonden.
M.vr.gr. Frits

Storing opgelost

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-06-2021, 19:38 (1046 dagen geleden) @ frits

Ten overvloede kan ik nog melden dat alle condensatoren aan de tester geen noemenswaardige afwijkingen vertoonden.
M.vr.gr. Frits

Dag Frits.

het is altijd nuttig om er even bij te vermelden met welke tester je de elcotjes gemeten hebt. Ja, er zijn heel veel elcotesters die nieuwe elcos correct meten, maar eens de elco achteruit gaat duidt de meter meer aan dan de werkelijke waarde, en is dus eigenlijk niet goed voor wat hij bedoelt is : storingzoeken...

groeten

kris

Storing opgelost

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2021, 20:24 (1046 dagen geleden) @ frits


Ten overvloede kan ik nog melden dat alle condensatoren aan de tester geen noemenswaardige afwijkingen vertoonden.
M.vr.gr. Frits

Waarmee weer eens aangetoond is, dat losse onderdelen meten niet hetzelfde is als repareren en meestal, zoals ook hier, het een tamelijk bewerkelijke actie is zonder resultaat (zeg maar zinloos)

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door frits @, Meppen Dtsl., 09-06-2021, 10:57 (1046 dagen geleden) @ frits

Ik bezit een condensator tester van het merk DHL DM-6013L van ongeveer 16 euro. Als ik de nieuwe en oude condensatoren met deze meter testte kwam de meter met bijna exacte capaciteits waardes voor beide componenten. Dat er dus wel degelijk verschillen waren in deze condensatoren bleek bij vervanging omdat de fout toen was opgelost.
Kennelijk moet men deze meter dus beschouwen als een ruw meetinstrument wat kan bepalen of een condensator sluiting maakt of capaciteitsloos is maar niet kan aangeven of de bewuste condensator (nog) precies die eigenschappen heeft die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren in een specifieke schakeling.
Met veel kennis van zaken en betere meetinstrumenten zou het in dit geval misschien mogelijk zijn geweest de componenten te beoordelen in een schakeling die in bedrijf is waarbij dan mogelijk zichtbaar zou zijn dat ze bepaalde stoorelementen door ouderdom toch doorlaten, maar ik beschik nog over het een nog over het ander dus gezien de prijs is wisselen de beste oplossing. Ik heb weer veel bij geleerd en bedank iedereen die mij geholpen heeft.
Met vriendelijke groet,
Frits

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2021, 12:00 (1046 dagen geleden) @ frits

Een ESR meting is in zulke gevallen het practische minimum om defecte condensatoren te vinden. Deze gaat vaak als eerste omhoog als een elco uitdroogt. De elco wordt dan ook temperatuurgevoelig, wat eventueel een aanwijzing kan zijn als je een meter hebt die alleen capaciteit meet.

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door Armand @, België, 09-06-2021, 12:39 (1046 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Armand, 09-06-2021, 13:15

Een reparateur zou in dit geval waarschijnlijk alleen C 2114 van 47µF/16V op de voedingsprint hebben vervangen.
Het toestel werkt weer, het is hersteld / gerepareerd en gaat terug naar de klant.

Wat jij gedaan hebt, is de voedingsprint gereviseerd wat betreft de elcootjes.
Je hebt dus ook componenten vervangen waarvan geweten is dat die op termijn stuk kunnen gaan.
Het toestel werkt weer en er zijn op langere termijn geen problemen met de voedingsprint te verwachten.
Ga er maar vanuit dat elcootjes na ca. 20-25 jaar, soms eerder, beginnen uit te drogen, afhankelijk van o.a. de kwaliteit van de elco's, het gebruik en in welke omstandigheden het toestel gebruikt werd.

Groeten, Armand

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door soundman2 @, Wouw, 09-06-2021, 13:43 (1046 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 09-06-2021, 13:54

Een reparateur zou in dit geval waarschijnlijk alleen C 2114 van 47µF/16V op de voedingsprint hebben vervangen.
Het toestel werkt weer, het is hersteld / gerepareerd en gaat terug naar de klant.

Als een reparateur een rekening bijvoegt voor de revisie van een oude video en hij vraagt daar 160 euro voor voor onderdelen en reparatietijd , dan is het snel gedaan denk ik.
Ik krijg nooit meer video's of ander oud spul in de werkplaats.
Als je vertelt dat het minimaal 50 euro kost, is het snel over.

Een reparateur zal de fout eruit meten, door bijv te beginnen bij het opstartgedrag van de voeding. Het SMPS ic start/werkt alleen onder bepaalde voorwaarden. Dan komt de reparateur ongetwijfeld vrij snel uit bij de defecte condensatoren. Een reparateur die zijn werk goed doet, zal meteen ook wat andere zaken controleren, zoals de opstartweerstanden vanaf de voeding, die wat vaker verlopen als normaal, omdat daar een hoge spanning over staat
Er bestaat echt een verschil tussen een reparateur en een knutselaar. Wie zegt dat het SMPS IC niet op het randje werkt?
Vroeger was er ook al een verschil tussen reparateurs en lieden die een kunstje hadden geleerd, de zogenoemde buizenprikkers. De echte fouten kregen die laatsten echt niet boven water.
Zo kon je nog wel eens toestellen binnenkrijgen, waar iets bijgeplakt was. Het eerste wat dan gedaan werd is de zooi eruit knippen en de fout verhelpen. De klant is dan vele malen beter af en beschikt bijv weer over een toestel wat perfect synchroniseert.
Repareren is een vak waarbij een grondige kennis van elektronica vereist is alsmede een juist begrip van de werking van de schakellingen.
O.m. Philips had dat geod begrepen, door naast de prima service docs ook nog het beroemde serv-o-mecum uit te geven, waarin de schakelingen beschreven werden.
Ook heden ten dage is goede informatie onontbeerlijk en de werking van IC's bijv vind je terug in de datasheets van de fabrikanten, die dan weer eenvoudig te downloaden zijn.

Het toestel werkt weer, het is hersteld / gerepareerd en gaat terug naar de klant.

Wat zou jij doen als de garage preventief van alles aan je auto vervangt, omdat onderdelen al tien jaar oud zijn?

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2021, 14:18 (1046 dagen geleden) @ soundman2

Als je deze video's kent dan weet je dat je destijds vaak kon volstaan met het kleine primaire elco'tje. De meeste reparateurs zullen dat ongezien vervangen hebben en met 95% succes. Goedkoop, want op basis van die ervaring was geen troubleshooting nodig.

Verder is 'algemeen' bekend dat (tegen de normale verwachting in) de grote primaire elco soms problemen geeft bij Philips video's. Ik denk dat dat 1 generatie eerder was, maar dan krijg je het volgende. Het is nu al gauw 15 jaar na de laatste "reguliere" reparatie aan dit model. Dan gaat de lange stilstand of lange gebruiksduur en daarmee de slijtage van onderdelen meespelen en gaan er onderdelen stuk die normaal alleen bij oudere modellen of zelfs helemaal niet stuk gingen. Dan is de afweging niet heel vreemd om de rest ook te doen als de recorder nog een tijd probleemloos moet draaien.

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door soundman2 @, Wouw, 09-06-2021, 17:16 (1045 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 09-06-2021, 17:19

Eerlijk gezegd, ben ik ook blij dat ik van dat consumenten geneuzel af ben. Als het oud is mag het meestal niet veel kosten etc. Onze detailhandelszaak (laatstelijk van mijn broer) is een paar jaar geleden gestopt, ook al omdat er geen opvolgers waren. We waren zeker niet de eerste detailhandelaren die er mee gestopt zijn en ook grotere. In de wijde omgeving heb je alleen nog wat ketenbedrijven en of dat allemaal pure winst is. Wat dat betreft heeft het www wel een slachting veroorzaakt.
De particulier komt er niet meer mee weg dat zijn leverancier tegen een redelijke prijs zijn toestel repareert. Na een paar jaar wordt het gewoon nieuw, ook al omdat iets nieuws weer heel wat andere dingen meer kan.

Toevallig sprak ik vandaag iemand met een paar jaar oude SMART-TV. Een aantal functies werkte niet meer. Tja meneer, uw toestel wordt niet meer ondersteund , er komen dus geen updates meer. M.a.w. Koop maar een nieuwe als je de features weer terug wil.
Dat was de oudheid ondenkbaar. Een TV van 10 jaar werd gewoon hersteld.
Talloze tv's heb ik nog aangepast voor de ontvangst van UHF, dus zonder los kastje. Niemand dacht aan weggooien.
Het is nu allemaal veel beter en ikzelf wil ook niet terug naar die goeie ouwe tijd hoor. Alleen jammer dat je het nu sneller moet wegkieperen, zeker als je niet voor de allerlaatste snufjes gaat.
Het wordt al een aardig koffiehoekjes item.

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2021, 19:11 (1045 dagen geleden) @ soundman2

Je zou de mensen met de kreupele verdriettv kunnen aanraden om er een chromecast aan te hangen, dat geeft net weer even wat meer functionaliteit. Ik kan niet beoordelen of dat precies de functies aanvult die ze missen.

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door soundman2 @, Wouw, 09-06-2021, 19:35 (1045 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 09-06-2021, 20:31

Chromecast, was toch iets van Google?
Van mij mogen ze niet weten welk ondergoed ik draag:fir

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door Armand @, België, 09-06-2021, 15:19 (1046 dagen geleden) @ soundman2

Frits schreef dat de recorder na aansluiten van de netspanning niet meteen opstartte maar pas na 5 minuten.
Ik schreef dat Frits nu de voedingsprint, wat betreft de elcootjes, heeft gereviseerd.
Het gaat hier over electronica componenten (elcootjes) op de voedingsprint van een toestel van meer dan 25 jaar oud.Wellicht niet allemaal aan vervanging toe, daarom bestaan er ook reparateurs, maar de voeding gaat nu nog een geruime tijd probleemloos blijven werken wat, denk ik, de bedoeling is.

Heb naast mijn beroep als leraar ook een opleiding automekanieker gevolgd.
Als je mechanische componenten/onderdelen bedoelt dan zijn de toegestane toleranties veel ruimer om nog te kunnen functioneren/rijden en om te voldoen aan de eisen van de technische keuring.
Verschil is dat de auto nog rijdt zonder mankementen in alle omstandigheden, dit in tegenstelling tot de recorder van Frits, die pas "start":-D na 5 minuten.
Een garagist zal ook alleen het nodige vervangen.
Daarom begrijp ik de vergelijking van een auto met een toestel(recorder, versterker, transistorradio,...) niet.

Groeten, Armand

Storing opgelost nog even voor Henk en Kris

door francois129 @, Aartselaar - België, 09-06-2021, 15:26 (1046 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Ik heb ook graag dat mijn distributieriem preventief vervangen wordt na x aantal jaren.
Kwestie van erger te voorkomen. ;-)


François

powered by my little forum