Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker (Algemeen)

door FredDijksman @, 18-06-2021, 18:21 (1040 dagen geleden)

Een vraagje over de nullast afregeling van deze eindversterker.
De spanning over de emitterweerstand van TR22 wordt ingesteld op 10mV. Volgens de instructies volume op nul en geen luidsprekers verbonden. In te stellen in koude toestand.
Dat is meestal een standaard instelling voltmeter aansluiten en instellen met de instelpot.
Dit gaat prima op een kanaal, het andere kanaal is in te stellen maar zodra de versterker ongeveer 1 minuut aanstaat loopt de spanning spontaan op tot zo'n 350mV en het koellichaam wordt dus veel te warm zonder enige belasting.
Het geluid en volume zijn goed en wat verschillende frequenties van de toongenerator worden goed weergegeven.
Ik heb zoiets eigenlijk nog niet eerder meegemaakt en ging op zoek naar de fout.
TR21 als eerste vervangen deze zit in een spoel gevuld met witte warmte geleidende pasta. De spoel zit aangesloten op de collector van de eindtor.
Ik heb de functie van deze MPSA13 met die spoel er omheen getest. Als ik met de fohn gericht op deze tempvoeler tor richt dan loopt de ingestelde waarde van de nullastspanning terug dat geeft aan dat hij zijn werk doet. Toch voor de zekerheid een andere MPSA13 erin maar de storing blijft. Toen dacht ik misschien is de serie elco van 3000uF lek en dus ook vervangen.
Ook dit gaf geen verbetering.
Toen viel de verdenking op de elco van 100uF 35V die over het afregelcircuit staat , ook dit gaf geen verbetering. Nu blijven alleen de eindtorren over die dit kunnen veroorzaken.

Voor ik deze ga wisselen of vervangen wilde ik eerst vragen of iemand zoiets ook heeft meegemaakt. Ik heb zo'n storing aan eindtorren nog niet eerder gezien. Het heeft duidelijk te maken met een snelle inwendige opwarming die de nullast snel laat oplopen. De eerste 30 seconden na inschakelen van de versterker is het prima in te regelen en stabiel. Net als het andere kanaal maar dan begint ( veronderstel ik) een van de beide eindtorren op te warmen en raakt de instelling zoek.
Is dit mogelijk bij eindtorren en heeft iemand zoiets ook eens meegemaakt??
[image][image]

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 18-06-2021, 18:29 (1040 dagen geleden) @ FredDijksman

Hele versterker is dc gekoppeld, denk de 47uf brak,
zeker van die rode Roe tonnetjes ?

--
Cees PA1DBA

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 19-06-2021, 14:48 (1039 dagen geleden) @ Goldline

De elco van 47u was het ook niet , niet een klein rood bolletje maar zo'n oranje rond elco'tje
Van beide typen al heel veel vervangen in B&O apparatuur. Maar nu zijn ze een keer niet de oorzaak.
Ik ben wel op zoek gegaan naar de eindtorren BD697 en 698 maar ik denk niet dat zij de oorzaak zijn. Ik zag op het B&O forum dat de eindtorren wel goed gemonteerd moeten zitten met goede temperatuur overdracht anders kunnen ze "op hol" slaan, dat zou een redelijke verklaring kunnen zijn voor dit euvel. Dus verder zoeken anders toch maar eens eerst de torren wisselen.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 19-06-2021, 15:13 (1039 dagen geleden) @ FredDijksman

zou kunnen Fred,
even nieuwe pasta er tussen.
en linker en rechter paar verwisselen,kijken of het probleem zich verplaatst .

--
Cees PA1DBA

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-06-2021, 23:19 (1039 dagen geleden) @ FredDijksman

Vergeet de tor van de ruststroomregeling niet. Die moet ook goed contact maken met het koellichaam.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 19-06-2021, 23:42 (1039 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Die heeft geen contact met het koellichaam maar zit in een spoel vol met thermisch geleidende witte pasta en de spoel in verbinden met de collector van de eindtor.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door soundman2 @, Wouw, 20-06-2021, 21:35 (1038 dagen geleden) @ FredDijksman

Dat lijkt er op dat de transistor in een soort spiraalveertje zit, waarvan de draad van het veertje onder een schroef van een eindtor zit om de warmte over te dragen. Als dat zo is, vind ik het maar een hobby oplossing,afgezien van het feit dat het wel kan werken.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Armand @, België, 20-06-2021, 20:22 (1038 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Armand, 20-06-2021, 20:29

Zijn de weerstanden en potmetertje in de eindtrap nog wel goed?
Had een gelijkaardig probleem met een Beomaster 901.
Als ik me niet vergis, is de eindtrap nagenoeg gelijk aan die van de Beomaster 1400.
Bleek een koolfilmweerstand te zijn waarvan één van de 2 eindkapjes gebrekkig contact maakte.
Na vervanging en instelling ruststroom was het probleem opgelost.
Zou de weerstanden nog eens meten en nagaan op goede contacten/solderingen.

Groeten, Armand

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 20-06-2021, 23:30 (1038 dagen geleden) @ Armand

Klopt helemaal wat je zegt, had ik vorige week ook in een eindtrap, zo'n dikke emitter weerstand had een los eindkapje maar dat kwam er snel uit door wat voorzichtig te tikken en te verwarmen. Deze storing is wat te "stabiel" telkens hetzelfde en totaal ongevoelig voor tikken of verwarmen. Maar morgen kan ik er weer mee aan de slag dan ga ik wat suggesties proberen.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 08:05 (1036 dagen geleden) @ Armand

Hoi Armand,
Je suggestie natuurlijk gedaan en alle weerstanden nog eens goed gecontroleerd, dit gaf geen aanwijzingen, wel de 2 transistoren vervangen TR19 en 20 vervangen, dat gaf een sterke verbetering en de ruststroominstelling blijft nu na opwarmen en in gebruik rond de 80mV staan.
De suggestie van Kris ook gedaan en dan blijft de instelling perfect dus de eindtransistoren zijn niet de oorzaak. Na een par minuten was de instelling 0,3mV verlopen dat lijkt me prima.
Dus de storing is er nog wel maar het verloop is onder controle. De potmeter zelf lijkt ook goed en stabiel , dat heb ik zoals je schrijft ook wel anders gezien tot zelfs volledig weggebrande koolbanen.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Armand @, België, 22-06-2021, 11:11 (1036 dagen geleden) @ FredDijksman

Fred, dat ziet er al beter uit.
Hoeveel mV meet je nu met volume op minimum?
Zou als het goed is iets van 10mV moeten zijn.

En gebruik je het schema dat bij het toestel hoort?
Waarom vraag ik dat?
Normaal gezien wordt (of werd?) er door B&O altijd een schema bijgeleverd.
Bij de herstelling/restauratie van een Beomaster 901 bevond het schema zich opgevouwen in het toestel tegen de onderplaat.
Ik had een tweede toestel voor reserve onderdelen en er waren verschillen in beide schema's, zelfs de ruststroominstelling was anders.

Groeten, Armand

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 12:16 (1036 dagen geleden) @ Armand

Nee ik gebruik altijd de service manuals van de fabrikant, en bij volume helemaal terug kom ik niet in de buurt van de 10mV, maar het blijft zo rond de 80.
Ik heb net wel een donor apparaat opgehaald want van de cassette was de aan/uit schakelaar defect dat is een zeer speciale die door de volumeregeling van de opname sterkte bediend wordt.
Dus een donor had ik sowieso nodig.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Armand @, België, 22-06-2021, 12:41 (1036 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Armand, 22-06-2021, 12:53

Nee ik gebruik altijd de service manuals van de fabrikant

Bedoel, de schema's met afregelgegevens die bij de twee Beomasters 901 in het toestel zitten, zijn beide van de fabrikant B&O maar toch zijn er verschillen, o.a. de waarde ruststroominstelling in mV is verschillend.

Groeten, Armand

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 13:41 (1036 dagen geleden) @ Armand

Ja dat snap ik maar die gebruik ik, als ze er bij zitten, bijna nooit. Het kan zijn dat ze verschillend zijn maar dan moet je letten op het type wat er achter staat. Ik noem maar verzonnen voorbeeld Beocenter 1400 type 2105 , maar er zullen ook andere typen zijn en als je het service manual zoekt moet je daar op letten anders kan het wel eens totaal anders zijn.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de 8500 en 9000 serie daar zitten verschillende cassette decks en CD spelers in. Soms met hetzelfde type kunnen er verschillende typen cassettes en CD spelers inzitten.
Dat is soms bij B&O een rommeltje. Dat zal toen de producten nieuw waren wel duidelijk geweest zijn voor de dealers maar om het nu ( 40 jaar later) te achterhalen is soms lastig.
Bij de latere typen zaten er ook geen schema's meer bij althans ik heb dat nog nooit gezien misschien wel bij de originele gebruiksaanwijzing maar die zitten er vrijwel ook nooit bij.
Dus soms zoeken en puzzelen en de forums raadplegen

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door Gate42 @, Vlijmen, 19-06-2021, 21:17 (1039 dagen geleden) @ FredDijksman

Kijk ook eens met een oscilloscope op de uitgang.
Wellicht oscilleert de versterker hoogfrequent?

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 19-06-2021, 23:43 (1039 dagen geleden) @ Gate42

Is een mogelijkheid , ga ik eens bekijken.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-06-2021, 19:57 (1038 dagen geleden) @ FredDijksman

je kan ook eens de basissen van beide eindtorren doorverbinden (gewoon brugje tussen de basissen, rest mag aangesloten blijven). transistoren moeten dan koud blijven. Warmen ze dan toch nog, moet het wel in de eindtrap zitten, maar zelf nog niet meegemaakt. (maar ja, voor alles is er een eerste keer....)

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 20-06-2021, 23:21 (1038 dagen geleden) @ kris

Dat is zeker iets wat morgen ga proberen, dank daarvoor

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 08:12 (1036 dagen geleden) @ kris

Je suggestie geprobeerd en dan blijft de instelling stabiel en verloopt vrijwel niet slechts 0,3mV in 20 minuten dat lijkt mij prima.
Dus de eindtrap is niet de schuldige.
Wel heb ik TR19 en TR20 vervangen, dat gaf een enorme verbetering nu is een stabiele instelling van 80mV mogelijk. Het koellichaam wordt voelbaar minder warm en is nagenoeg hetzelfde als het andere kanaal.
Het geeft wel aan hoe gevoelig zo'n circuit is, en wat ik nu doe is de gevolgen bestrijden maar de echte oorzaak heb ik zeker nog niet gevonden maar er blijft niet veel meer over.

lBeocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door soundman2 @, Wouw, 22-06-2021, 12:36 (1036 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 22-06-2021, 12:48

Wat gebeurt er als je de transistor TR 21 (of ander kanaal TR29) Opwarmt met de soldeerbout? Dat zou direct invloed moeten hebben op de ruststroom. Ik heb begrepen dat die tor niet op de koelplaat zit, maar met een veertje aan een eindtransistor.

Wel heb ik TR19 en TR20 vervangen, dat gaf een enorme verbetering nu is een stabiele instelling van 80mV mogelijk.

Wil dat zeggen dat de instelpotentiometer op een einde staat?. Je zou de ruststroom zelfs nul moeten kunnen regelen. Hoe is het met de serieweerstandjes van de instelpotmeter en de instelpotmeter zelf?

lBeocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 13:50 (1036 dagen geleden) @ soundman2

Als je die tor warm maakt dan regelt hij netjes de ruststroom terug, dus dat gedeelte werkt. Ik heb die wel vervangen maar dat gaf geen verandering.
Die weerstanden en de instelpotmeter zijn goed en temp ongevoelig

lBeocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door soundman2 @, Wouw, 22-06-2021, 16:01 (1036 dagen geleden) @ FredDijksman

Dan blijft het vreemd dat de ruststroom oploopt bij een opwarming. Dat zou er op kunnen wijzen dat de warmteoverdracht tussen koellichaam en de transistor slecht is. Je gaf geen antwoord op de vragen of je met de regelaar, de ruststroom ook (veel) te klein gemaakt kan worden en de huidige stand van de instelpotentiometer

lBeocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 19:50 (1036 dagen geleden) @ soundman2

Ja dat is vreemd maar ik heb zojuist een voor mij afsluitende reactie gegeven. Het kan dus een verloop in de ruststroominstelling door opwarmen van de eindtransistoren.
Voor ik de transistoren heb gewisseld met de TIP122 en TIP127 nog een proefje gedaan , de ruststroom instellen en dan een paar minuten wachten tot hij begint met oplopen. Toen met de compressor en fijne luchtslang de eindtransistoren gekoeld en de waarde liep behoorlijk snel terug richting de instelling. Toen wist ik het bijna zeker dat het kan voorkomen.
Nu met de nieuwe torren is hij stabiel en loopt niet meer op.
Ik heb ze bij beide kanalen vervangen omdat ik geen verschil in geluid links en rechts wil afleveren.

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 19:55 (1036 dagen geleden) @ kris

Zoals je misschien al gelezen hebt hebben de TIP122 en TIP 127 het probleem opgelost. Het kan dus bij de BD697 en 698 voorkomen dat de ruststroom verloopt synchroon met het opwarmen van de eindtorren.
Ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt maar het is wel goed om in het achterhoofd te houden bij vreemde gebeurtenissen tijdens het instellen van de ruststroom en een paar minuten wachten na het instellen kan het zichtbaar maken.
Bedankt de input
Fred

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 20-06-2021, 23:22 (1038 dagen geleden) @ Gate42

Ga ik bekijken , had het LF wel bekeken maar zag daar niets vreemds

Beocenter 1400 nullast afregeling eindversterker

door FredDijksman @, 22-06-2021, 19:44 (1036 dagen geleden) @ FredDijksman

Probleem opgelost het waren toch de eindtransistoren zelf die het verloop bij opwarmen veroorzaakten in 1 kanaal.
Vandaag nog een keer de weerstanden en potmeter bekeken en getest en voor de zekerheid de verlopen weerstanden vervangen. Dat gaf geen verbetering, met de post kwamen de TIP122 en TIP127 binnen, vanmiddag vervangen en aangesloten.
Het geheel in beide kanalen blijft nu al enkele uren zeer stabiel als ik de luidsprekers aansluit en volume geef loopt de ruststroom natuurlijk op en gaat wat op en neer. Als het volume daarna op nu gaat loopt de ruststroom netjes terug naar de ingestelde waarde en blijft daar , nu het goede kanaal nog even afregelen en dan verder met het ingebouwde cassette deck

Op mijn initiële vraag of iemand ooit eens meegemaakt heeft of dit verloop en instabiele situatie uit de eindtransistoren kan komen kan ik nu zelf beantwoorden met ja , dat kan dus, in ieder geval met de BD 697 en BD 698, met andere heb ik dit nog niet meegemaakt.

In ieder geval dank voor de reacties en suggesties,
Fred

powered by my little forum