SONY indextron mini KTV (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-06-2021, 17:51 (1013 dagen geleden)

Hallo forumgebruikers,

Na jaren zoektocht onlangs gisteren deze SONY indextron mini 3.5 KTV aan mijn collectie toe kunnen voegen. In vitrinekast prijkt ie op derde plank in het midden onder kleinste KTV van PANASONIC met 1.5 inch schermpje.

[image]

[image]

Zomaar,

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door Marbel @, Hoorn N-H, 20-06-2021, 18:53 (1012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooie collectie Hans en leuk dat je 'm eindelijk hebt kunnen toevoegen!

mvg. Bram

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 13:51 (1012 dagen geleden) @ Marbel

Dank je Bram,

Ik heb jaren uitgekeken op eBay en zelfs daar kwam ik hem jaren niet tegen tot ruim 2 weken geleden ebay US. Is een gewild verzamelobject waarvoor hoog moet worden ingezet. Staat er trouwens (hoe bestaat het) toevallig weer een op eBay for parts or not working voor een astronomisch bedrag van bijna 3000 US dollar (!)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-06-2021, 15:11 (1012 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Roland Huisman, 21-06-2021, 15:19

Is een gewild verzamelobject waarvoor hoog moet worden ingezet.

Goeiedag ja, er is er recent één verkocht op Epay. Deze heb jij dus?

Waar is de tijd gebleven dat je dit voor 25 gulden op de rommelmarkt niet eens kwijt kon? :-|

Groeten, Roland

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 17:19 (1012 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-06-2021, 17:21

Inderdaad Roland maar er staat er nog een heel toevallig for parts or not working voor >> 2811,13 << US dollar (!)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-06-2021, 18:59 (1012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooie aanwinst Hans!

Jac

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 13:52 (1012 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dank je Jac, ik ben er heel blij mee.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-06-2021, 09:47 (1012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat leuk om te zien, heb je ook een klein TV 'zendertje' waarbij je
die TV's ook nog echt als portable in huis kunt gebruiken?

Groeten, Roland

SONY indextron mini KTV

door soundman2 @, Wouw, 21-06-2021, 11:40 (1012 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door soundman2, 21-06-2021, 11:41

Wat leuk om te zien, heb je ook een klein TV 'zendertje' waarbij je
die TV's ook nog echt als portable in huis kunt gebruiken?

Groeten, Roland

Een service TV generator kan de was doen. Ik heb er laatst nog een paar aangeboden en verkocht via dit forum.
Die dingen hebben video en audio ingangen en zijn over alle drie banden continue afstembaar.
Als je het internet afstroopt, kom je er vermoedelijk wel meer tegen, omdat ze in een gewone werkplaats niet meer gebruikt worden. Het mooiste is dan een multinorm generator, zodat je ook de beschikking hebt over NTSC en SECAM.
Met een antenneversterkertje als booster en een geschikte antenne, kom je in huis best een heel eind.

SONY indextron mini KTV

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-06-2021, 13:03 (1012 dagen geleden) @ soundman2

Als je het internet afstroopt, kom je er vermoedelijk wel meer tegen, omdat ze in een gewone werkplaats niet meer gebruikt worden. Het mooiste is dan een multinorm generator, zodat je ook de beschikking hebt over NTSC en SECAM.
Met een antenneversterkertje als booster en een geschikte antenne, kom je in huis best een heel eind.

Ik weet heel zeker dat Hans een multinorm generator heeft. Noteer wel, dat de generator wel een externe bron naar RF kan moduleren, maar niet zomaar even daarvan de standaard veranderen.

ttz , van een PAL signaal dat extern aangeboden wordt kan je niet zomaar een NTSC signaal maken, ook al zet je de generator op NTSC stand. Dat gaat alleen voor interne testbeelden


@ Hans. werkt de indextron nog?

SONY indextron mini KTV

door soundman2 @, Wouw, 21-06-2021, 17:27 (1012 dagen geleden) @ kris

van een PAL signaal dat extern aangeboden wordt kan je niet zomaar een NTSC signaal maken, ook al zet je de generator op NTSC stand. Dat gaat alleen voor interne testbeelden

Je kunt niet alles hebben, maar volgens mij bestaan er wel DVD spelers die je op de norm kunt instellen. Nou weet ik dan weer niet of er er voor landen met NTSC bijv ook andere DVD's gebruikt worden.

SONY indextron mini KTV

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-06-2021, 13:14 (1012 dagen geleden) @ soundman2

Met een antenneversterkertje als booster en een geschikte antenne, kom je in huis best een heel eind.

Hmm dat heb ik zelf nooit zo getest. Geeft een antenneversterker dan zóveel signaal af?
Een versterker kun je natuurlijk achter elke modulator hangen.

SONY indextron mini KTV

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-06-2021, 13:26 (1012 dagen geleden) @ Roland Huisman


Hmm dat heb ik zelf nooit zo getest. Geeft een antenneversterker dan zóveel signaal af?
Een versterker kun je natuurlijk achter elke modulator hangen.

dat hangt er vanaf hoeveel je er instuurt. hij versterkt het gewoon met x dB. uiteraard is er een maximum vermogen die ze kunnen behappen, en dat is nooit heel groot, maar wel voldoende om een tiental meter te overbruggen, zeker met een antenne.

SONY indextron mini KTV

door soundman2 @, Wouw, 21-06-2021, 17:15 (1012 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door soundman2, 21-06-2021, 17:23

Een TV heeft enkele tientallen uV nodig. Een CAI systeem en ook een generator geven altijd een mV of meer af. Met een 22dB versterker is dat al weet een factor 10 meer. Omdat er maar een zender versterkt wordt is er niet veel te vrezen over kruismodulatie etc.
Je moet dus wel een paar meter kunnen overbruggen.

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 13:58 (1012 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik heb zoals Kris omschrijft een mooie generator staan Roland (FLUKE 54200) maar kan geen eigen videobeelden zomaar omzetten naar NTSC. Alleen wat de generator aanbied kan NTSC (RF) worden afgegeven.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door Jac Janssen @, Eindhoven, 21-06-2021, 14:41 (1012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 15:44 (1012 dagen geleden) @ Jac Janssen

Inderdaad Jac, ik had al eens zo iets gezien. Ik ben tot op heden nog niet verder gekomen dan testbeelden van die mooie FLUKE 54200 op de Amerikaanse schermpjes te krijgen en ze verder met rust te laten zonder er een bijv. film op te gaan kijken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door soundman2 @, Wouw, 21-06-2021, 17:32 (1012 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dat kastje moet toch wel een behoorlijk processortje aan boord hebben. 60 Hz naar 50 Hz of omgekeerd, lijnfrequentie en raster omzetten Subcarrier aanpassen,...........

SONY indextron mini KTV

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-06-2021, 15:14 (1012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb zoals Kris omschrijft een mooie generator staan Roland (FLUKE 54200) maar kan geen eigen videobeelden zomaar omzetten naar NTSC. Alleen wat de generator aanbied kan NTSC (RF) worden afgegeven.

Hoi Hans,

Ik heb voor een appel en een ei destijds een Philips DVD speler gekocht
bij de mediamarkt. Die kon je in het menu zo omzetten naar NTSC.

Groeten, Roland

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 15:41 (1012 dagen geleden) @ Roland Huisman

Dank je Roland en die dingen kosten tegenwoordig geen drol om het maar zo uit te drukken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-06-2021, 19:54 (1011 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Is toch een hele leuke verzameling bij elkaar zo.

Vraagje, is dus een echt Triniton buisje?
Is dat de kleinste in deze serie?

Zijn dingen, zoek je jaren naar en in eens...
Is ook een toestel wat velen onwetenden de moeite niet nemen het te verkopen en
bij grof vuil dumpen.

Ik heb ook erg veel gesloopt, als ik dat allemaal vooraf wist, nu ja
gelukkig maar, anders wordt het nooit zeldzaam:-D

Misschien kende je deze al, maar techniek is geniaal en is uitvoering van reeds
bestaand concept.
CRT Hybrid from JVC

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 21:13 (1011 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-06-2021, 21:26

Is geen trinitron buis maar een indextron, je moet er maar eens op googelen Maurice, ik weet ook nog niet het fijne van die techniek.

Ik heb van RCA een videocamera met een color vieuwfinder waar ook een indextron buisje in zit, schijnt te werken zonder schaduwmasker maar als je even googelen er op weet je meer van de techniek. Ga ik me er ook even meer in verdiepen daarom wilde ik hem ook persé in de collectie hebben. Iemand, ik weet niet wie attendeerde mij er al eens op dat je verzameling kleine (kleuren) tv-tjes niet compleet is als je er geen eentje hebt met een indextron buisje.

Inderdaad, je wil niet weten wat er gedumpt is destijds en er nu goud geld voor wordt gevraagd. Wat ik betaald heb voor dit tv-tje kan je een mooie grote 4K flatscreen voor de woonkamer voor kopen.

;-)
Hans

[EDIT] Ik zal filmpje morgen even op gemak bekijken.

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-06-2021, 21:21 (1011 dagen geleden) @ Maurice

Vraagje, is dus een echt Triniton buisje?


nee, indextron.met één kanon.

Misschien kende je deze al, maar techniek is geniaal en is uitvoering van reeds
bestaand concept.
CRT Hybrid from JVC

Ik vond dat een verschrikkelijk ding. rainbow en flikker om bij te huilen. Ja, ik heb snelle ogen.
West-Vlamingen kunnen dat begrijpen als mooie ogen, maar ik bedoel rapide.

SONY indextron mini KTV

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-06-2021, 21:44 (1011 dagen geleden) @ kris

Oh, dus jij hebt ook van die stroboscoop ogen Kris net als ik.

Zat ooit te eten in een restaurant en daar stonden allemaal van die elektronische LED kaarsen op de tafel met kaarsvlam gele kleur en als ik mijn ogen bewoog zag ik al afwisselend rood en groen oplichten terwijl mijn tafelgenoten dat niet zagen.

Waren van die LED kaarsen die met knopje onderin meerdere kleuren kon branden anders had er net zo goed één sunny white LED in kunnen zitten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

SONY indextron mini KTV

door henkk56 @, 22-06-2021, 00:07 (1011 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bij de Engelstalige Wikipedia staat een interessant artikel met de onstaansgeschiedenis van deze buisjes. https://en.wikipedia.org/wiki/Beam-index_tube

Henk

SONY indextron mini KTV

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-06-2021, 22:37 (1011 dagen geleden) @ kris

Wat ik begreep wat betreffende toestelletje ook niet bedoeld om een TV programma op te kijken, of film, maar als controle toestel als je op pad bent.

Niet alle uitvindingen zijn altijd direct een succes, maar idee stamt natuurlijk
uit begin periode Tv , dacht reeds vroeg jaren 50, met die roterende disks.

Je moet toegeven het concept is geniaal.
Denk mogelijk als je heden opnieuw zou toepassen met veel snellere processoren
dat ook jij er geen last van hebt.

Heden met andere technieken wel achterhaald natuurlijk, maar je zou het concept
nu beter kunnen maken.

Als je leest wat men in verleden allemaal al bedacht heeft,echter men de
technieken niet had, of niet nauwkeurig genoeg.

Soms doet men dat heden wel, puur uit nieuwsgierigheid, zou het werken ALS men het had kunnen maken.
Zoek maar eens: Babbage Difference Engine
The greatest machine that never was

powered by my little forum