Verhuizing-----Windows10 ??? (Computertechniek)

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 22-06-2021, 23:30 (1009 dagen geleden)
Gewijzigd door Mohawk, 23-06-2021, 00:11

Goeienacht!

Ik haat dat computergedoe, maar je kunt niet meer zonder :-( .

Zoals gezegd, verhuizen. Klaptop met W10 dichtgedaan, kabelmodem van de muur af,
alles mee naar nieuwe adres. Modem ingeprikt - internet en telefoon werken!
Klaptop open, W10 zoekt naar inlog account (had ik dat maar nooit ingesteld) en geeft dan zwart scherm. Na wat gefrutsel van Microsoft een "herstelcode" gekregen (hoe open je die mail als jou PC op slot zit?) en uiteindelijk die ingevoerd. Je kunt dan je toegangscode opnieuw instellen. O.K. alles gedaan, klaptop opnieuw opgestart en wat denk je? Geen bal opgeschoten!!!
Ik kan wel normaal werken op het apparaat als gastgebruiker maar kan dus niet meer bij mijn gegevens :fir
De ICT shop om de hoek gevraagd, de man stond me wat uilig aan te kijken, had dit nog nooit meegemaakt.

Wie kan hier een helpende hand uitsteken om een pensionado / dummie uit de brand te helpen??

Groet, Wim

--
M.v.g. Wim

Verhuizing-----Windows10 ???

door electron @, eindhoven, 23-06-2021, 04:57 (1009 dagen geleden) @ Mohawk

Zoals ik het begrijp, heb je w10 ingesteld met een Login wachtwoord bij het opstarten.
Met een Gast account blijf je dan verder buiten gesloten.
Persoonlijk zou ik dan alle w10 wachtwoorden resetten, daar zijn tools voor.
Dat werkt via een bootCD of bootUSB- Welk Merk, Leeftijd Laptop??!
Het is te complex voor digibeten, en M$ helpt niet met wachtwoorden kraken- begrijpelijk.
Misschien iemand in de buurt- Computer deskundige- , kost wat huiswerk en tijd.
Hiervoor moet iemand fysiek toegang hebben, en ik zit echt te ver weg.
Success, Groet, Ben@

Verhuizing-----Windows10 ???

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23-06-2021, 09:45 (1009 dagen geleden) @ Mohawk

Dit heeft niets met Micros(ch)oft te maken maar alles met jouw eigen instelling c.q. gebruik van dit apparaat.

In principe heb jij nog mazzel dat het W10 is en die laptop op diens whitelist staat waardoor jij W10 opnieuw kunt installeren.
Jij verliest in dit geval wel alle data die op deze laptop staat.

Groeten,
Paul

--
[image]

Verhuizing-----Windows10 ???

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2021, 10:32 (1009 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Misschien was het beter geweest als je de data van de gebruiker op een aparte partitie zet. Meestal blijft die data buiten schot bij een nieuwe installatie. back up is ook altijd handig. Een OS krijg je meestal nog wel overeind, verloren data is een stuk lastiger.
Het is niet de eerste ramp die vele W0 gebrukers overkomt.
Sinds de (gedwongen ) update naar 20H2, kan ik viet meer naar mijn mapped drives op mijn andere pc's ondanks talloze adviezen op het www, heb ik het jarenlang goedwerkende systeem nog niet aan de praat.
Van Micro$oft wordt je geen cent wijzer. Meestal zijn dat praatgroepen, de threads zijn altijd gesloten en gaan binnen de kortst mogelijke keren over zaken die kant nog wal raken.

Verhuizing-----Windows10 ???

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23-06-2021, 12:28 (1009 dagen geleden) @ soundman2

Misschien was het beter geweest als je de data van de gebruiker op een aparte partitie zet.

Zo'n herinstallatie formateert een gehele drive (eigen ervaring). Een aangemaakte partitie zal hierbij niet helpen. Je data op een andere drive/SSD opslaan werkt wel.

Groeten,
Paul

--
[image]

Verhuizing-----Windows10 ???

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2021, 12:43 (1009 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik ben in de veronderstelling, als je bijv een schijf d: aanmaakt en daar je data zet, dat je dan gerust drive c: kunt formatteren. Heb ik het mis?

Verhuizing-----Windows10 ???

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2021, 13:13 (1009 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat je gelijk hebt, tenzij er bij Windows 10 weer eens iets veranderd is.

Verhuizing-----Windows10 ???

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23-06-2021, 16:41 (1009 dagen geleden) @ soundman2

Kennelijk ziet W10 het toch anders. Ik had het in het verleden ook zo maar de hele schijf werd toch geformateerd en alle data op D (was niet veel) en de D-schijf was weg.

Groeten,
Paul

--
[image]

Verhuizing-----Windows10 ???

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2021, 13:09 (1009 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-06-2021, 13:10

Als dat de enige oplossing zou zijn, ik denk van niet; wachtwoorden resetten via een programmatje dat je van usb start is meestal het extreemste dat je nodig hebt, dan kun je je data eerst nog even backuppen door de hdd/ssd uit de laptop te halen en aan een andere computer te koppelen. Dat kan de computerwinkel op de hoek in elk geval nog voor je doen.

Verhuizing-----Windows10 ???

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-06-2021, 11:51 (1009 dagen geleden) @ Mohawk

Gast account heb je ook weinig rechten.
Je moet een hoofd account aanmaken met administratie
Rechten.

Nooit vernomen dat een bedoeld mobiel toestel
Niet mobiel zou zijn.

Wel goed je account naam ingevuld?
Hoofdletters en zo.

Zoek beter ICTr op die miet dat toch wel snappen.

Tik in win10 zoekbalk wachtwoord in en je vindt een hoop
Oplossingen

Verhuizing-----Windows10 ???

door Hersteller @, Haarlem, 23-06-2021, 12:16 (1009 dagen geleden) @ Mohawk

In powershell(admin) intypen: net user administrator /active:yes
Let op wel/niet spaties. Zo maak je het administrator account actief en kan je bij al je data komen. Er is ook software om wachtwoord te resetten, maar dat mag niet van MS.;-)

Verhuizing-----Windows10 ???

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-06-2021, 15:40 (1009 dagen geleden) @ Mohawk

Denk dat je Klaptop een klap heeft gehad tijdens de verhuizing.
Probeer eens (als gast ingelogt) een syteemcontrole.
Computer > Localdisk (C) > Eigenschappen > Extra > Nu controleren en beide hokjes aanvinken.
Hij is dan na het opnieuw opstarten wel even bezig.
Mogelijk kun je daarna weer normaal inloggen.
Succes en groet, Ben

Verhuizing-----Windows10 ???

door electron @, eindhoven, 23-06-2021, 16:52 (1009 dagen geleden) @ Mohawk

Procedure- Reset met PassMoz LabWin (Part2)
Groet, Ben@

Verhuizing-----Windows10 ???

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 24-06-2021, 23:47 (1007 dagen geleden) @ electron

THANKS! Good old Linux :-D

Dank iedereen voor het meedenken.

De computer was vroeger een leuk apparaat om mee te stoeien,
nu een (vaak lastig) gebruiksvoorwerp als er iets van Microsoft
op staat..... Alhoewel, jaren zonder problemen gewerkt met W7!

Heb toch liever een doos met torretjes of buizen met een antennetje eraan ;-)

--
M.v.g. Wim

Verhuizing-----Windows10 ???

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-06-2021, 12:08 (1007 dagen geleden) @ Mohawk

Linux is een prima besturing systeem als je van W10 terug wil.
Werk zelf nog steeds met W7 tot volle tevredenheid.
Hou mijn hart vast voor de W10 gebruikers want W11 ligt alweer klaar.
Groet, Ben

Verhuizing-----Windows10 ???

door Paul Brouwer @, Haarlem, 25-06-2021, 13:55 (1007 dagen geleden) @ Ben

Vanuit mij werk had ik met W7 en nog net met W10 te maken gehad. Zodoende bleef ik zelf onder Win-XP draaien.
Op zich allemaal geen probleem, tot je met een crash te maken krijgt en XP zich niet meer laat installeren.
Toen maar W7 geïnstalleerd maar al heel gauw naar W10 geupgrade. Blij toe want W7 wordt ook niet meer ondersteund.

Ik draai hier nu tot volle tevredenheid op W10 en wat ik er van gezien heb ben ik niet zo bang voor W11.

Groeten,
Paul

PS
Als ik jou was, zou ik toch maar gauw naar W10 upgraden. Nu het nog kan.....

--
[image]

Verhuizing-----Windows10 ???

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-06-2021, 16:33 (1007 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Heb ik al gedaan Paul en W10 staat als image op een backup schijf.
Zodra W7 echt problemen gaat geven kan er overgeschakeld worden.
Ook Linux staat op een backup maar geeft wat meer denkwerk bij gebruik.
Vandaar nog steeds tevreden met W7 en krijg zelfs af en toe nog een update.
Groet, Ben

Verhuizing-----Windows10 ???

door doktordirk @, Noordbeemster, 25-06-2021, 16:35 (1007 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Soms na wat doorzettingsvermogen lukt het nog om XP te installeren.
Het is me afgelopen voorjaar gelukt, allen het activeren vergt enige concentratie.
De veelcijferige code intoetsen via de telefoon gaat nog wel, maar daarna krijg je de respons met even zoveel cijfers als gesproken tekst retour wat je het beste op een groot stuk papier kunt opschrijven, maar daarna werkt het probleemloos.

Mvg. Dirk

Verhuizing-----Windows10 ???

door Jan Bus @, Amersfoort, 25-06-2021, 19:55 (1007 dagen geleden) @ doktordirk

Wanneer je Windows XP in een virtuele omgeving gebruikt zoals Oracle VirtualBox dan is er niets aan de hand. Mijn Windows XP OEM uit 2004 laat zich dan moeiteloos installeren en registeren (automatisch) terwijl er van de oorspronkelijke computerfiguratie natuurlijk niets meer over is. Een paar maanden geleden hebben we deze installatie-CD gebruikt bij mijn schoonzoon om XP virtueel onder Linux te laten draaien en dat ging ook moeiteloos. Ik kreeg hiervan de indruk dat Microsoft niet moeilijk meer deed, maar met een primaire installatie kennelijk nog wel.

Groet, Jan

powered by my little forum