Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116 (Gezocht)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 02-07-2021, 21:47 (1001 dagen geleden)

Beste forumgenoten,

Ik heb tientallen germanium transistors AF116 en AF117 en bovendien een tiental kleinere AF121.
Helaas hebben ze zonder uitzondering last van whiskers (neem ik aan) want de transistortester geeft aan dat ze stuk zijn.
Ik heb geprobeerd om 75 volt gelijkspanning aan te leggen op enerzijds het huis en anderzijds de emittor, basis en collector samengenomen, maar daar loopt geen stroom. Een paar heb ik ook een halve minuut verhit met een föhn, maar daar gaan ze alleen maar nog meer kapot van.
Ten einde raad is mijn VRAAG
wie heeft er nog 2 stuks AF116 die nog werken voor mij? Hoeven niet ongebruikt te zijn.
Alvast bedankt.
Groeten,
Paul van der Mast
Ulvenhout

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-07-2021, 22:14 (1001 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Dag Paul,

waarin moeten ze terecht komen?
waarom die vraag, kan je denken..
wel, Zelfs goede AF116 zijn nooit echt goed, ik bedoel, het is een transistor met een vrij lage versterkingsfactor en fT is niet echt heel hoog.

In vele gevallen zijn ze makkelijk door wat anders te vervangen. tenzij je het echt Origineel wilt.. en ja, ze gaan graag kapot.

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Peter1952 @, Almere, 02-07-2021, 22:38 (1001 dagen geleden) @ kris

Het is me een jaar of 55 geleden gelukt met een AF116 een FM-zendertje te maken. Dan valt het met die fT wel mee toch?

Groeten,
Peter

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 02-07-2021, 23:12 (1000 dagen geleden) @ kris

Dag Kris,

Ze zijn bedoeld als eerst trap in een MG-ontvangertje.
Misschien kunnen daar de meeste AF11x-types in uit die serie.
Ik probeer het inderdaad origineel te houden, maar een halszaak is dat niet.

Groet, Paul

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2021, 23:47 (1000 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Je zou eventueel het huisje kunnen hergebruiken om een nieuwere germaniumtor in te stoppen. Wel kous om de interne draadjes en/of met epoxy vullen.

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-07-2021, 23:46 (1000 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Als je verhit, dan gebruik je beter de soldeerbout. Foehn heeft weinig zin.

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-07-2021, 10:31 (1000 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Paul,

Idee, zaag dat hulsje er eens af.
Kwastje er langs.

Is mij eens gelukt met een gelijke met wiskers.

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 03-07-2021, 12:05 (1000 dagen geleden) @ Maurice

Dag Maurice,

Dat lijkt me een goeie!
Die AF11x zijn groot genoeg om eens in te gaan zagen.
Bedankt!

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Goldline @, Oranjedorp, 03-07-2021, 18:45 (1000 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Heb er 2 gebruikte voor jou gevonden die niet naar het huis lekken.
Eerste fm zendertje gebouwd met een AF116 op een houten plankje met op messing punaise
gesoldeerde onderdelen :-D
[image]

--
Cees PA1DBA

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door hvde @, Halsteren, 03-07-2021, 19:19 (1000 dagen geleden) @ Goldline

En eventueel heb ik er ook nog een aantal NOS liggen.
Ik heb er twee gemeten en volgens het chineese metertje zijn ze nog goed.
Hij herkent ze in ieder geval als een transistor.
[image]

[image]

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 03-07-2021, 20:59 (1000 dagen geleden) @ hvde

Ik heb een bericht gestuurd via het envelopje.
Paul

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-07-2021, 19:21 (1000 dagen geleden) @ Goldline

Deze ogen niet direct als Philips, dus kans dat ze anders vertind zijn en niet gevoelig voor het probleem.

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Armand @, België, 03-07-2021, 22:40 (1000 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Armand, 03-07-2021, 22:49

In mijn SBR P72 zijn de huisjes van de AF11X transistors origineel "ingetapet" en de radio speelt nog steeds.
Geen idee waarom men dat heeft gedaan en of dat helpt tegen de groei van "whiskers".
Wel is het geweten dat whiskers ook naar binnen kunnen groeien en dat één van de mogelijke oorzaken de luchtvochtigheid is.

[image]

Groeten, Armand

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 03-07-2021, 20:07 (1000 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Cees,

Kan ik die van je overnemen?
Zeg maar hoe ik dat kan doen.

Bedankt alvast!

Groeten,
Paul

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Goldline @, Oranjedorp, 03-07-2021, 23:31 (999 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Paul ,je vind mijn email in het gebruikersprofiel.

--
Cees PA1DBA

Ik zoek 2 GOEDE transistors AF116

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 03-07-2021, 21:00 (1000 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb je een bericht gestuurd via het envelopje.
Paul

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 05-07-2021, 16:40 (998 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Iedereen bedankt voor de hulp.
Ik heb nu voldoende, bruikbare germanium transistors AF116.

Groeten,
Paul

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 02-05-2022, 11:47 (697 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Ik heb ook zo mijn whisker problemen met de AF116.
Nu de 2e al kapot in mijn RE Philips 3 transistor radio.
De laatste kreeg ik van iemand via dit forum en ik was er dolblij mee.
Deze heeft het een paar maanden gedaan en nu is er weer de bekende sluiting van de basis naar de behuizing.
Het begon met sterk ruisen en plotsklaps was het voorbij.

Dus ik zet er een punt achter.
Nu zit er een AF124 in en die doet het net zo goed.
Het toestelletje heeft voor mij veel jeugdsentiment. En staat in mijn bureau.
AM zenders genoeg hier in het Midden Oosten.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 02-05-2022, 12:20 (697 dagen geleden) @ humfred

Heb meer dan een jaar terug ook dit probleem gehad met een Ph toestelletje.
Toen deze tor flink heet gestookt met de soldeerbout,en de radio speelt daarna
nog steeds goed.Durf dit wel te wagen voor "eigen gebruik" en is hier wel vaker
goed afgelopen.Ook doormeten geeft geen enkele afwijking meer. :-)
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Armand @, België, 02-05-2022, 22:47 (697 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Armand, 02-05-2022, 22:49

Heb meer dan een jaar terug ook dit probleem gehad met een Ph toestelletje.
Toen deze tor flink heet gestookt met de soldeerbout,en de radio speelt daarna
nog steeds goed.Durf dit wel te wagen voor "eigen gebruik" en is hier wel vaker
goed afgelopen.Ook doormeten geeft geen enkele afwijking meer. :-)
An3s

Dat gaat goed maar vroeg of laat groeien er terug whiskers.
Philips OC169, OC170, OC171 en AF114 t/m AF118 vervang ik door equivalenten uit de SFT reeks van COSEM/Frankrijk.Die hebben geen last van tinwhiskers.
Jaren geleden een aantal kunnen overnemen van een electronicazaak die ermee stopte.

Groeten, Armand

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2022, 12:22 (696 dagen geleden) @ Armand

Ook Duitse transistoren zijn snorloos (...) dus prima vervangers. Idem de meeste buitenlandse.

Zo'n experiment en dan zelf langdurig gebruiken, is interessant om de haalbaarheid van een oplossing te testen.

Punt is dat je met warmstoken de dendrieten (op fysiek weghalen na) waarschijnlijk het dichtst bij hun uitgangstoestand krijgt. Oorspronkelijk heeft het ook tientallen jaren geduurd voordat ze ver genoeg gegroeid waren om last te geven.

Afvonken vind ik theoretisch de slechtste methode, een dendriet die net geen verbinding maakt, doet dat over een paar weken misschien wel.

Tikken zal goed werken, maar waar blijven de tindeeltjes?

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 03-05-2022, 22:33 (696 dagen geleden) @ Armand

De ervaring met SFT transistoren die ik heb is,dat de pootjes hiervan
zomaar afbreken,direkt waar ze uit de behuizing komen.
Had het laatst nog bij een Reela van begin zestiger jaren.
Eerst beide kreupele torren vervangen en na een half jaar was ie er weer
en heb de rest ook maar vervangen.Leken met ijzerdraadjes.:-(
Gebruikte hier wel de germ.torren voor welke in de zestiger jaren door Radio
Twenthe in den Haag werden gedumpt.Ongestempeld en met gekleurde stip of
blanko,voor lf en hf toepassingen.Dertig stuks voor een paar gulden!
Grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-05-2022, 01:01 (695 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-05-2022, 01:04

De bekende ongestempelde Telefunken AF135's. Ze bestaan nog steeds, en volgens de verhalen zijn ze door een andere leverancier ook nog wel eens achteraf van een nauwelijks van echt te onderscheiden stempeltje voorzien.... Ik kocht ruim 10 jaar geleden gewoon voor de gein een zakje toen ik eens bij Twenthe rondstruinde. Sinds die tijd zijn er nog een paar duizend bij me aangespoeld via een andere route, dus ik heb ze tegenwoordig ook in m'n shop staan want zoveel ga ik nooit zelf opmaken...

Er zit wel véél verschil in bij steekproefsgewijs meten, sommige torren doen zelfs meer hun best als diode of weerstand en ik kan me voorstellen dat de fT ook wel onderling verschil kan vertonen. Dus als je ze gebruikt, even testen of ze het op die plek goed doen.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 04-05-2022, 18:04 (695 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Vond nog het originele papiertje wat er in de jaren zestig bij
geleverd werd.Duitse tekst:Germanium Transistoren Sortiment.
UKW-roterPunkt. HF-gelber Punkt NF-Ohne punkt.
Heb in die tijd wel een paar FM-zendertjes hiermee gemaakt.
Ook NED een storen bij de buren,dus tot 170 MHz waren ze wel bruikbaar. :-)
Grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-05-2022, 20:09 (695 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dat zijn dan toch net weer iets andere dan ik heb liggen, die hebben geen enkele markering, ook geen gekleurde punten. Maar als het zo van pas komt ga ik wel eens wat van de mijne in schakelingen gebruiken.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Armand @, België, 04-05-2022, 06:34 (695 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

In deze Novak Mistral Special FM uit 1965 zitten nog de originele SFT transistors en speelt nog steeds.
Door een val was de schaal gebarsten.
Nadien een gave schaal gevonden, de radio ziet er terug als nieuw uit.
Deze heeft geen last van afgebroken pootjes, wel zitten er rond de pootjes van de SFT transistors oliekousjes als isolatie wat toen wel meer gedaan werd bij GE transistors waarvan de pootjes dicht bij elkaar zitten.

Groeten, Armand
[image]

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 04-05-2022, 17:46 (695 dagen geleden) @ Armand

Armand,toevallig heb k'dit toestel ook in m'n verzameling.
Mist nog wel een toetsje van de golflenteinstelling.
Heb dit provisorisch opgelost door iets anders,maar origineel
is te prefereren. :-)
Ken van die tijd geen winkels hier die dit merk verkochten.
Denk er via een vlomarkt aan te zijn gekomen.
grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2022, 12:20 (697 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2022, 12:25

Netjes en permanent opgelost.

Het zou best kunnen dat goede AF116's helemaal niet bestaan. Er is een kansje dat Philips heeft geëxperimenteerd met meerdere samenstellingen van de vertinning van het huisje, maar alsnog is de overgrote meerderheid dusdanig vertind dat er dendrieten groeien. Wel is het zeer waarschijnlijk dat andere fabrikanten dit probleem niet hebben, maar het kan dat de AF11x reeks alleen door Phiips geproduceerd is (wel een vraagteken bij de exemplaren van Goldline eerder in de thread) met als second source Matsusita waarvan ik niet weet of ze het Philips-recept 1:1 gekopieerd hebben of toch hun eigen TO-1 procedés gebruikten voor de TO-7 blikjes en of die wel duurzaam waren.

Dat gezegd, zou ik zelf in zo'n geval waarschijnlijk de gelegenheid aangrijpen om een langdurig experiment te doen met de duurzaamheid van de diverse tijdelijke oplossingen. Testen of de theoretisch minst slechte oplossing van huisje even opwarmen met de soldeerbout, ook inderdaad het langst helpt.

EDIT: zo aan de reactie van Andries van Dekken te lezen, is dat een realistisch experiment met mogelijk goede uitkomst.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 02-05-2022, 14:17 (697 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Er bestaan wel goede AF types van deze serie.
Met name de halfgeleiders van Mullard.
Heb hier radio's met type AF116-en117 van Mullard waar made in Brittain
op staat,dus komen van Engelse fabrieken.
Wat mijn ervaring betreft,deze zijn beter dan van Ph.
Zijn ook niet zo temp.gevoelig en hebben minder eigenruis.
Grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2022, 16:27 (697 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dus AF11x's van Mullard, en mogelijk dan ook Philips met datumcodes die met G of DG beginnen, zouden niet, niet allemaal of minder vatbaar zijn voor dendrieten?

Het probleem is in Engeland echter wel bekend, maar dat kan natuurlijk vooral geïmporteerde exemplaren betreffen.

Ik zal er eens op letten. Als er interesse is dan zou ik een topic kunnen starten waar geïnteresseerden de productiecodes en merken van goed gebleven en defecte Philips en Philipsachtige germaniumtransistoren kunnen plaatsen.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 02-05-2022, 20:10 (697 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hierbij een foto van betreffende AF117.
Toestel is van rond 1960.
[image]
grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

BEN VOORZIEN VAN GOEDE AF116

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2022, 12:23 (696 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dankje! Rond die tijd werkten datumcodes nog anders dan bij de latere, maar ik noteer hem in elk geval even. De aanduiding Mullard is in elk geval erg duidelijk, en op geïmporteerde Philips stond denk ik meestal nog een land van herkomst erbij gedrukt.

powered by my little forum