Datasheet ? (Gezocht)

door Frans @, Bredene, België, 19-07-2021, 12:24 (1005 dagen geleden)
Gewijzigd door Frans, 19-07-2021, 12:30

Hallo,

Ik zoek de datasheet van TXA037WJ om de werking van de voeding van een Sharp LCD tv LC37XD1E beter te kunnen begrijpen.

Het is een SMD component in IC vorm met zes aansluitingen , ik denk dat het mogelijk
een spanning ref. of regelaar zou kunnen zijn.

Op het internet vind ik niets terug.

Zou voor iemand dit component bekent zijn ?

Vriendelijke groeten
Frans,

Datasheet ?

door Goldline @, Oranjedorp, 19-07-2021, 13:07 (1005 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Goldline, 19-07-2021, 13:14

Dit is het enige in de doc. wat met TXA037 begint

[image]

[image]

--
Cees PA1DBA

Datasheet ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2021, 13:33 (1005 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-07-2021, 14:02

Het gaat niet om een IC (RH-iX) maar om een transistor (RH-TX). Types met RH zijn in principe custom- of geselecteerde onderdelen, of in elk geval custom genummerd. Zeker tegenwoordig zijn er meestal gewone equivalenten, maar welke? Soms heeft zoeken op het volledige nummer meer succes, dus hetnummer datje in het stukje documentatie van Cees ziet, met RH- ervoor en ZZ erachter, moet in totaal 14 tekens zijn.

Jammer dat ze in het schemafragment niet beter getekend zijn, mogelijk 2 transistors in een huisje? Soms staat er in een schema van Sharp ook een verklaring van de halfgeleiders dus met pinouts, schema of blokschema.

Als het gaat om customnummers met een gangbaar equivalent, dan zou je ook eens kunnen zoeken op de opdruk van het component zelf. Sharp nam vaak niet de moeite om onderdelen te herstempelen voor zover van toepassing.

Datasheet ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2021, 13:59 (1005 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-07-2021, 14:06

Er staat een uitgebreide doc van 198 pagina's op Elektrotanya. Pagina 80 en 81 tonen een blokschema van de voeding waarin deze onderdelen inderdaad bestaan uit 2 transistoren (eventuele weerstandjes zijn mogelijk weggelaten). Mogelijk staan er elders in de documentatie nog meer aanwijzingen.

Verder was dit voor 2006 een vooruitstrevend toestel, zal niet goedkoop geweest zijn. Full HD, DVB-T ontvangst en maar liefst 2 HDMI ingangen naast alle legacy ingangen die je maar kunt bedenken.

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 19-07-2021, 16:46 (1005 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja inderdaad in de stukken lijst staat een verwijzing naar PBLS6003D.115 en daar is
wel iets van data te vinden op het internet.

Het is inderdaad een IC met twee transistoren en een paar weerstanden het ziet er naar uit dat het gebruikt wordt als schakeltrap voor het aan of uit zetten van voedingsspanningen.

Toch al weer een beetje voorruitgang in de studie van de nogal complexe voeding.

Nu nog proberen te vinden waarom de voeding niet opstart

De troubelshooting in de manual heeft geen oplossing

Cees en Marten bedankt voor de tip

Mvg
Frans,

Datasheet ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2021, 19:19 (1004 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-07-2021, 19:26

Ja inderdaad in de stukken lijst staat een verwijzing naar PBLS6003D.115 en daar is
wel iets van data te vinden op het internet.

Dat klinkt als een NXP-onderdeel. 115 slaat dan alleen maar op de verpakkingseenheid (ammorol, doos, etc) dus dat mag je weglaten. Het kale type is dan PBLS6003D.

Edit: tegenwoordig Nexperia. Zie https://assets.nexperia.com/documents/data-sheet/PBLS6003D.pdf

P.S. Start de voeding helemaal niet op? Wel of geen standbyspanning? Of geeft hij wel standby en probeert hij daar kort uit te komen als je hem probeert aan te zetten en valt dan weer terug in standby?

Datasheet ?

door Goldline @, Oranjedorp, 19-07-2021, 23:39 (1004 dagen geleden) @ Maarten Bakker

super Maarten :)
weerstandswaarden kan Frans nameten op de 2 goede exemplaren.
verder met een tun en tup lukt het wel.

--
Cees PA1DBA

Datasheet ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-07-2021, 23:52 (1004 dagen geleden) @ Frans


Het is inderdaad een IC met twee transistoren en een paar weerstanden het ziet er naar uit dat het gebruikt wordt als schakeltrap voor het aan of uit zetten van voedingsspanningen.


dat kan dus ook als beveiliging bedoelt zijn. heb niet het hele schema nageplozen, maar er zitten verscheidene van die chipjes in met wat diodes. meestal zit dat er dan in als monitoring van allerlei spanningen, ontbreekt er eentje, dan gaat de boel plat binnen een zeer korte tijd.

controleer dus of al je spanningen "opkomen". Wil zeggen meet op één punt en schakel de TV in en kijk of de spanning opkomt alvorens ze weer verdwijnt (dat kan snel gaan). ga zo alle punten af.

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 20-07-2021, 09:54 (1004 dagen geleden) @ kris

[image]
[image]

Het was toch wel even nodig om een studie te maken van werking van de voeding om toch
beetje te begrijpen waarom doet hij het niet.

Even kort vertellen wat er gebeurt en wat ik al geprobeerd heb:

Als je de net aansluit start de voeding op in stand-by,lampje brand rood
Als je dan de stand-by knop op het toestel of op de RC indrukt hoor je
het relais in de voeding aantrekken en direct weer afvallen.

Mijn eerste gedacht is , er is iets mis in de voeding dus één of andere spanning die niet aanwezig is waardoor het systeem in beveiliging komt.

In stand-by zijn alle spanningen op P701 aanwezig.

Om een kortsluiting of overbelasting buiten de voeding uit te sluiten heb ik
de voeding gedemonteerd en los op werktafel aangesloten.
Om de voeding dan op gestart te krijgen heb ik de opstart signalen gesimuleerd
als volgt , op P702 aansluitingen PCON1 , PCON2 en LCD-POW 5V opgezet.
En dan start de voeding volledig op en zijn alle voedingsspaningen aanwezig en blijft
het relais aangetrokken.
Dus moet ik nu mijn eerste gedacht overwegen dat er toch kans is dat de fout niet in de voeding zou zitten ?

Groeten
Frans,

Datasheet ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-07-2021, 14:04 (1004 dagen geleden) @ Frans

Die sytmpomen wijzen inderdaad op een foutconditie elders. Sharp was in die jaren berucht om toestellen die niet meer opstarten als ze 3 keer een lampfout gezien hebben, en die buisjes sleten inderdaad relatief vrij hard. Kan ook een andere fout zijn, of een omgevallen bitje in het foutgeheugen.

Ik denk dat je door volume omlaag en menu tijdens het aanzetten ingedrukt te houden, in de service mode kunt komen om de foutcodes uit te lezen en te resetten. Als het beeld in service mode rossig is, ligt het aan de buisjes.

Als volume omlaag niet werkt kun je preset omlaag proberen.

Het zal ook wel in de service manual staan, bedenk ik me nu.

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 20-07-2021, 16:46 (1004 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dus voeding terug gemonteerd en service mode proberen op te starten lukt niet altijd
van de eerste maal maar als ik na een aantal keren proberen toch in de service kom
start de voeding op en het relais blijft gesloten.

Tijdens de opstart van de service mode zie ik enkel een licht flits bovenaan
het scherm van ongeveer 1 sec en dan blijft het scherm zwart , volgens manual
zou er dan een tekst venster moeten te zien zijn.
De voeding blijft verder werken en het stand-by lampje is groen.

Misschien is er iets mis met de backlight sturing ,zo te zien blijft deze donker.

Groeten
Frans,

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 20-07-2021, 18:11 (1003 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Frans, 20-07-2021, 18:13

Nu wel straf dat ik het schema van de backlight inverter in de manual
niet terug vindt , enkel het blokschema.

Al gezocht op internet met nummer van de print RUNTKA277WJZZ + 278 maar nog niets
gevonden.

Mvg
Frans

Datasheet ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2021, 21:20 (1003 dagen geleden) @ Frans

het is niet ongebruikelijk dat, om veiligheidsredenen, het schema van ballasten en inverters niet vrijgegeven wordt. Het was, is de bedoeling dat je dit als één onderdeel vervangt. Uiteraard kan niemand je beletten het ding eens dieper te onderzoeken.

Datasheet ?

door Goldline @, Oranjedorp, 21-07-2021, 00:09 (1003 dagen geleden) @ kris

Inderdaad wat Kris zegt behoort de backlite bij het te vervangen scherm :-(

--
Cees PA1DBA

Datasheet ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-07-2021, 02:45 (1003 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-07-2021, 02:47

Dat heeft hier niet met veiligheidsredenen te maken, en daar heb ik ook nog nooit van gehoord...

De reden is dat de inverter als onderdeel van het paneel wordt beschouwd, net als de tcon. Het paneel werd als uitsluitend in zijn geheel te vervangen module beschouwd.

Ik vrees hier een beetje dat de inverter in beveiliging gaat omdat de buisjes op zijn. Als het goed is kun je dat met een scope wel zien aan een van de signalen tussen inverter en mainboard of tussen inverter en voeding.

Opzich zijn die buisjes wel betaalbaar (in een setje van 8 of 10 geloof ik) verkrijgbaar denk ik, op Aliexpress of Ebay de beste kans.

Datasheet ?

door Goldline @, Oranjedorp, 21-07-2021, 10:25 (1003 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Goldline, 21-07-2021, 10:26

Buisjes kan je testen met een hoogspanningsinvertertje zoals gebruikt werd bij computer
case modding met mini tl buisjes.

[image]

--
Cees PA1DBA

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 21-07-2021, 10:39 (1003 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Frans, 21-07-2021, 10:47

De backlight lampen vallen inderdaad nog mee in prijs ongeveer 50 euro voor
10 stuks.

Vervangen zou geen probleem zijn op voorwaarde dat de inverter nog oké is.

Daarom had ik de inverter graag eens op voorrand willen testen maar zonder schema
van dit deel is het moeilijk om een simulatie te doen tot gedwongen opstart.

Goldline stelt voor om de buisjes te testen met een HS inverter , zou je ze ook
kunnen testen met HS voeding (regelbaar)moet het een wisselspanning zijn of lukt
dat ook met een DC HS spanning?

Ik vind het wel raar dat in andere sharp manuals wel een schema staat van de
inverter.

Ja ik begrijp het wel,het vervangen van het volledig paneel met inverter
en backlight lampen is natuurlijk zeker spelen maar als je voor deze keuze staat
denk ik dat het beter is dat je uitkijkt voor een nieuw toestel.

Ik ga toch nog eens zoeken of er geen schema te vinden of een ongeveer gelijkaardig.

Mvg
Frans,

Datasheet ?

door Goldline @, Oranjedorp, 21-07-2021, 16:35 (1003 dagen geleden) @ Frans

Frans, dit is het typenummer van de inverter, te vinden rond de 25€ op E-pay : RUNTKA244WJZZ

[image]

--
Cees PA1DBA

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 21-07-2021, 19:48 (1002 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Goldline,

Ik denk dat het recup onderdelen zijn , is dat te vertrouwen ?

Mvg
Frans,

Datasheet ?

door Goldline @, Oranjedorp, 21-07-2021, 20:53 (1002 dagen geleden) @ Frans

Heb er goede ervaringen mee ,
i-net aankopen altijd verzekerd betalen.
creditcard of Paypal.

--
Cees PA1DBA

Datasheet ?

door Frans @, Bredene, België, 22-07-2021, 12:46 (1002 dagen geleden) @ Goldline

Het zou kunnen dat ik een tweede toestel kan bekomen voor recup onderdelen
misschien kan zo van twee een maken.

Allen bedankt voor hulp en meedenken

Groeten
Frans,

Toch nog dit meedelen

door Frans @, Bredene, België, 22-07-2021, 15:06 (1002 dagen geleden) @ Frans

Toch nog dit meedelen :

IK kon het probleem toch nog niet loslaten , ik heb het BL error sig. dat van
de inverter naar het mainboard gaat afgelegd.

Dan nog in de service-mode de BL error teller op nul zetten en het toestel speelt
terug normaal.

Zo te zien aan het beeld doen de blacklight lampen het goed , dus zou het toch
mogelijk zijn dat er in de inverter een probleem zit.

Dus in afwachting van het recup toestel kan de TV weer gebruikt worden.

Vriendelijke groeten
Frans,

Toch nog dit meedelen

door Goldline @, Oranjedorp, 22-07-2021, 20:00 (1001 dagen geleden) @ Frans

trafo'tjes doorsolderen op inverboard ?

--
Cees PA1DBA

Toch nog dit meedelen

door Frans @, Bredene, België, 22-07-2021, 20:15 (1001 dagen geleden) @ Goldline

Oké ik zal het nog eens nakijken.

Toch nog dit meedelen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-07-2021, 23:09 (1001 dagen geleden) @ Frans

Ik geloof dat er ook bepaalde modellen van Sharp waren waar de massaschroeven aan de inverter (of eventueel dochterbord aan de andere kant) los gingen zitten.

Toch nog dit meedelen

door Goldline @, Oranjedorp, 23-07-2021, 10:06 (1001 dagen geleden) @ Maarten Bakker

inderdaad Maarten,
De goedkopere Loewe toestellen met een Sharp scherm hadden daar ook last van.

--
Cees PA1DBA

Toch nog dit meedelen

door Frans @, Bredene, België, 23-07-2021, 15:56 (1001 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Frans, 23-07-2021, 15:58

Inverter print al meerder malen los genomen en weer vast gezet dus dat probleem
zou daarbij al moeten opgelost zijn.

Voorlopig werkt het toestel nog altijd goed.

Mvg
Frans,

powered by my little forum