problemen met ronald U110 (Algemeen)

door Frans Hamer @, 21-07-2021, 22:50 (981 dagen geleden)

Hallo allemaal. Mijn Ronald U110 krijgt na ongeveer één minuut geen display meer.
en komt ook niet meer terug.
Toe aan revisie van elco's oid ?

problemen met ronald U110

door soundman2 @, Wouw, 21-07-2021, 23:29 (981 dagen geleden) @ Frans Hamer

Tja, scope aanzetten en voedingsspanningen bekijken, zie je gauw genoeg of daar een probleem zit. Zomaar elco's uitwisselen?
Het geeft misschien een wellicht goed gevoel dat je denkt dat je wat aan het repareren bent, totdat de desillusie daar is, dat het soms helemaal niet meer werkt.

problemen met ronald U110

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-07-2021, 00:20 (981 dagen geleden) @ Frans Hamer

Inderdaad eerst wat meten, dan weet je wat.

Volledige manual HIER Direct PDF download.

Dan hier stukje LCD

Kijk of de 5V weg valt zie oranje lijnen
Of de +15V

Dan bekijk PWM en Op-amp of contrast van waarde veranderd.
[image]

problemen met ronald U110

door henkk56 @, 22-07-2021, 09:41 (981 dagen geleden) @ Frans Hamer

Laatst heb ik nog een soortgelijke Roland met hetzelfde probleem voor iemand gerepareerd.
Deze was al bij een andere reparateur geweest die had gezegd dat het moederbord stuk was.
Het bleek dat na korte tijd na inschakelen de 5 volt voeding werd kortgesloten.
Ergens op het moederbord zat een elco over de 5 volt voeding,deze was een beetje gaan lekken,dit was pas te zien toen ik deze er af gehaald had.
De print was meerlagig,aan de buitenkant boven en onder massa,binnenin een laag met 5 volt.
Door het geleidende sap uit de elco was het printmateriaal bij het pluspootje van de elco verbrand en veroorzaakte de sluiting,gelukkig had de voeding stroombegrenzing.
Met een scherp dingetje voorzichtig het verbrande materiaal weggehaald,het was maar heel weinig en gelukkig liepen er op deze plaats geen andere verbindingen.
De nieuwe elco heb ik toen aan de onderkant van het bord gesoldeerd en de eigenaar is tot op de dag van vandaag heel gelukkig met zijn geredde apparaat.
De elco's die Roland gebruikt heeft zijn in hun synthesizers zijn trouwens in die kringen ook wel berucht,ook dat ene elcotje dat op iedere insteekmodule zit.

Henk

problemen met ronald U110

door Frans Hamer @, 22-07-2021, 22:08 (980 dagen geleden) @ henkk56

Inderdaad is meten weten maar ik weet niet zo veel van digitale techniek
dus gooi maar even een balletje op, de voedingen had ik dom genoeg ook
zelf kunnen bedenken maar evengoed allen bedankt voor de tips en ik laat
weten wat het resultaat wordt, Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

powered by my little forum