Oplossing kleefkoppen van Philips cassettedecks (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 31-07-2021, 16:45 (993 dagen geleden)

Iedereen die wel eens een cassettedeck van Philips uit de jaren '70 en '80 op de werkbank heeft gehad kent het probleem: een wiskop waar plakkerige smurrie uit komt.

Inmiddels heb ik een goede vervanger gevonden voor de kleefkop in een N2520. De "Tonkopf EWE 621-MM, Loschkopf", besteld bij Pollin in Duitsland.

Weerstand 5,6 Ohm, zelfinductie 1,5 mH. Parallel hieraan een spoeltje van 1mH (zie ook de foto met nieuwe wiskop en spoel, de spoel is achterop de kop gesoldeerd)

[image]

Oscillator frequentie is van 100KHz naar 105KHz gegaan, oscillator spanning is ook iets hoger. Het beeld geeft de top-top waarde met een probe van 1:10 (94/2 en dan /wortel 2 = ongeveer 33 volt, moest minimaal 28 volt zijn volgens de documentatie).

[image]

Werkt echt goed!

Ik had ook nog een radio cassettespeler staan de RR523. Ik verwachtte hier geen kleefkop in, maar helaas, ook hier een kleefkop.

Vervangen dus en ter controle ook wat metingen gedaan.

Met originele kop, 36 volt tt bij 40 KHz
Met vervanger en parallelspoel 38 volt tt bij 40 KHz.
Ook hier werkt de oplossing perfect, zeker na het bijregelen van de bias (maar die wijkt weinig af).
Geen condensatoren vervangen of aangepast.

Het probleem bij Philips apparaten is dat de zelfinductie van de kop wordt gebruikt in het frequentiebepalend deel van de wisoscillator. Met een andere kop klopt de frequentie en amplitude dus niet meer. De afwijking is zo groot dat het niet eenvoudig is deze goed te krijgen.

Het werkt uitstekend met de spoeltjes uit deze draad, vandaar dat ik de fabrikant zoek. Ik had ook nog wat andere spoelen liggen, maar daarvan is de draadweerstand hoger en krijg ik de originele eigenschappen niet goed.

En ja, een spoel parallel aan de kop betekent dat ook daar stroom doorheen gaat. De spanning over de spoel / kop combinatie is echter juist, de oscillator moet dus meer stroom leveren. Bij bovengenoemde apparaten was dat geen probleem.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Oplossing kleefkoppen van Philips cassettedecks

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 31-07-2021, 19:45 (993 dagen geleden) @ Leo Snoeren

:)

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Oplossing kleefkoppen van Philips cassettedecks

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2021, 21:20 (993 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Mooie oplossing zo.
Ik heb het tot nu toe op kunnen lossen met bestaande Philips kopjes die niet kleven.

Maar heel mooi dat je dit zo uitgezocht hebt.
Die kleine afwijking zal niet veel in audio doen, denk ik.


De N2510 en N2520 staan hier ook en vrees met grote vrezen.
N2510 heeft bij mij tot eind jaren 90 vollop dienst gedaan.
Pa deze nieuw gekocht destijds.
Vind een van de mooiste Philips deckjes.

Oplossing kleefkoppen van Philips cassettedecks

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 01-08-2021, 11:37 (993 dagen geleden) @ Maurice

Leo,

Mooie oplossing zo.
Ik heb het tot nu toe op kunnen lossen met bestaande Philips kopjes die niet kleven.

Dat heb ik ook al een aantal malen gedaan, maar dat gaat lang niet altijd goed. Het moet een kopje zijn met dezelfde eigenschappen omdat de kop deel uitmaakt van de resonantiekring van de wisoscillator. In principe werkt elke kop, maar dan gaat het wissen niet, of niet goed meer. Meestal wordt er ook een bias stroom opgewekt die door de opname kop gaat, ook deze klopt dan niet meer. Zowel de frequentie als de amplitude kunnen meer dan 70% afwijken en dat is echt teveel.

Het probleem is dat Philips een aantal malen de eigenschappen van de koppen heeft veranderd en die van de kleefkop zijn uniek; Philips heeft geen identieke koppen gemaakt die niet kleven (als je begrijpt wat ik bedoel)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Oplossing kleefkoppen van Philips cassettedecks

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-08-2021, 14:45 (992 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik had er net met mijn vader over, betreft die N2510.

Die heeft op een gegeven moment na aankoop een mankement gehad en zijn de koppen
vernieuwd.
Daarna nog 1 of 2 keer terug geweest omdat opname niet goed werkte en daarna
opgegeven en genoegen genomen met wat doffe opnames.

Bedenk ik me nu mogelijk heeft men toen een verkeerde koppen set in gezet.
Zal hem tzt eens er bij pakken.
Ten tijde dat ik hem gebruikte heb ik er nooit mee opgenomen.
Gebruikte voor opnames altijd mijn Technics RS-M206 welke ik nieuw gekocht had in 1984.

powered by my little forum