welke type radio is dit (Algemeen)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 07-08-2021, 00:04 (994 dagen geleden)

Wie kan mij helpen het type van deze transistorradio van Philips te achterhalen?
Vermoedelijk iets met 3X.. maar daarna?
Bedankt alvast. Groeten, Paul
[image]

welke type radio is dit

door AvanDam @, 07-08-2021, 07:44 (994 dagen geleden) @ Paul van der Mast

L3F30T?

Adrie

welke type radio is dit

door Sietze Osinga @, Koekange, 07-08-2021, 10:43 (994 dagen geleden) @ AvanDam

Volgens mij is het de L3W30T.Ik heb deze in mijn verzameling.Ik kan alleen de omschakelknopjes (M-L) bovenop het toestel niet ontdekken.
Groeten,
Sietze.

welke type radio is dit

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 07-08-2021, 12:33 (994 dagen geleden) @ Paul van der Mast

L3W30T, (mits op de bovenkant 2 drukknopjes voor omschakeling LW/MW zitten).

Ik heb dit toestel in mijn verzameling.
De rode strook (met ALL TRANSISTOR) aan de voorkant is bij mij glimmend blank metaal. Het voorste deel van de behuizing blauwachtig en daarachter cremekleurig.

welke type radio is dit

door soundman2 @, Wouw, 07-08-2021, 12:41 (994 dagen geleden) @ Leo Bolier

Volgens mij had Philips hier in een zgn ECODYNE schakeling toegepast. In plaats van spanningsdelers voor de transistorbases, had men een penlite batterij ingebouwd. Die ging erg lang mee, wel driemaal zo lang als de "hoofd" batterijen. Op zeker moment werkte de radio dan niet meer als er weer eens nieuwe batterijen in moesten. Het penlite batterijtje was men vergeten.....

welke type radio is dit

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 07-08-2021, 15:45 (994 dagen geleden) @ soundman2

Klopt...ik was best verbaasd toen ik daar achter kwam.
Heeft iemand enig idee wat de achtergrond hiervan was ?

welke type radio is dit

door Armand @, België, 07-08-2021, 17:01 (994 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Armand, 07-08-2021, 17:09

Is een "batterij-spaarschakeling."
Werd in die jaren wel meer toegepast.
Voor de instelling van de transistors werden spanningsdelers (weerstanden) gebruikt vanaf de voedingsspanning.
In de weerstanden werd energie opgestookt.
Met een batterijtje van 1,5V (i.p.v. spanningsdelers) zijn de basisstromen heel klein en gingen je andere batterijen langer mee.
Dat werkte goed maar natuurlijk moest je na een aantal keren nieuwe batterijen ook het batterijtje van 1,5V eens vervangen want de radio speelde dan niet goed meer.

Groeten, Armand

welke type radio is dit

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-08-2021, 22:13 (994 dagen geleden) @ Armand

Met een batterijtje van 1,5V (i.p.v. spanningsdelers) zijn de basisstromen heel klein en gingen je andere batterijen langer mee.


de basisstromen blijven even groot, maar ze worden niet meer geleverd door de "hoofdbatterij", waardoor die iets langer mee gaat. (maar veel maakt dat niet uit)
De grote besparing komt doordat, als de hoofdbatterij wat in spanning zakt, de polarisatie van de transistoren goed blijft en de radio dus langer kan doorspelen, op wat meer lege hoofdbatterijen. merkwaardig is dat Philips deze polarisatie met hulpbatterij niet op alle transistoren toepaste (enkel RF gedeelte), waardoor de radio het op een bepaald moment dan toch opgaf. de L3X.. gebruikt zelfs een VDR om de polarisatie te stabiliseren.

Vermeldenswaardig is de Schaub-Lorenz oplossing uit begin jaren 60. een klein deac celletje (NiCd) als 1,2V stabilisator voor alle transistoren. Die radio's blijven dan ook doorspelen , zelfs bij een gehalveerde batterijspanning komt er nog redelijk goed geluid uit.

welke type radio is dit

door Armand @, België, 08-08-2021, 00:16 (993 dagen geleden) @ kris


Vermeldenswaardig is de Schaub-Lorenz oplossing uit begin jaren 60. een klein deac celletje (NiCd) als 1,2V stabilisator voor alle transistoren. Die radio's blijven dan ook doorspelen , zelfs bij een gehalveerde batterijspanning komt er nog redelijk goed geluid uit.

Klopt, heb enkele Schaub-Lorenzen en een Novak(als ik me niet vergis) met een deac celletje.
Nadeel is dat die celletjes kunnen "uitlopen" en de print kunnen beschadigen.
Je kunt ze vervangen door 2 Si-dioden in serie met parallel een elcootje van 1µF.

Groeten, Armand

welke type radio is dit

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 08-08-2021, 14:20 (993 dagen geleden) @ Leo Bolier

Heb hier een Philips programmaboek van jaargang 1965/66 waarin als
"Verklaringen van belangrijke verkooppunten" bij de Ecodyne-schakeling
het volgende vermeld wordt:Door de transistors met een apart 1,5 volts
penlight-batterijtje vast in te stellen,wordt voorkomen dat
bij een dalende spanning van de normale batterijen de gevoeligheid
afneemt en de geluidsvervorming toeneemt.Deze schakeling verlengt de
gebruiksduur van de batterijen met ca.35%,waarbij de ontvangstmogelijk-
hedenen en de geluidskwaliteit tijdens deze verlengde levensduur constant blijven.

grt And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Gevonden: L3W30T

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 07-08-2021, 12:54 (994 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Allemaal bedankt!
Het blijkt de L3W30T/01 te zijn.

Paul

En meteen een NIEUWE vraag

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 07-08-2021, 12:57 (994 dagen geleden) @ Paul van der Mast

En meteen een nieuwe vraag over een merkwaardige (plastic) transistor radio van Philips.
Is er iemand die hem herkent, zodat ik kan gaan speuren naar het schema?
Bedankt alvast,
Paul
[image]

En meteen een NIEUWE vraag

door AvanDam @, 07-08-2021, 13:01 (994 dagen geleden) @ Paul van der Mast

22RC067

En meteen een NIEUWE vraag

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 07-08-2021, 13:21 (994 dagen geleden) @ AvanDam

Top!

Bedankt en groeten,
Paul

GEVONDEN!

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 07-08-2021, 13:21 (994 dagen geleden) @ Paul van der Mast

[ Geen tekst ]

powered by my little forum