Gezocht D2mac decoders (Algemeen)

door Soarsat @, 22-08-2021, 19:05 (983 dagen geleden)
Gewijzigd door Soarsat, 22-08-2021, 19:13

Hallo,

Heeft er nog iemand een d2mac of Multichoice(VC2) decoder? Filmnet of TV Plus. Merk maakt niet uit. Kaartjes zijn ook welkom.

Bijvoorbeeld Amstrad SRD 650
Pace D150
Pace D155
Europlus
Echostar SR800
etc...


MVG

Luxcrypt

door Marotick ⌂ @, Huizen, 24-08-2021, 08:47 (981 dagen geleden) @ Soarsat
Gewijzigd door Marotick, 24-08-2021, 08:50

Geen D2mac maar wel een Luxcrypt RTL 4 en 5 decoder.
Nieuw in doos met voeding en aansluitkabel (scart)
Gratis maar wel de verzendkosten.

Gezocht D2mac decoders

door Erik @, 24-08-2021, 19:46 (981 dagen geleden) @ Soarsat

Hoi,

Ik zal komend weekeinde eens op de zolder kijken, daar ligt nog een stapeltje sat apparatuur.
Maar wat ga je er eigenlijk mee doen (gewoon uit intresse) er zijn toch geen D2MAC uitzendingen meer????

Grtz,
Erik

Gezocht D2mac decoders

door Soarsat @, 24-08-2021, 20:44 (981 dagen geleden) @ Erik

Deze foto is recent gemaakt.

[image]

Er zijn inderdaad geen uitzendingen meer, maar met de juiste tools kan je d2mac/eurocrypt volledig simuleren. Videocrypt, Nagravision/Syster en Discret11 trouwens ook.

Maar ondertussen verzamel ik de apparaten en officiele kaartjes ook.

Hopelijk kan je nog iets vinden. Laar maar weten

Gezocht D2mac decoders

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-08-2021, 20:59 (981 dagen geleden) @ Soarsat

Gaaf! Ik heb helaas alleen gewone decoders, maar ik zal voor de zekerheid nog even kijken.

Misschien is het voor de liefhebbers leuk als je eens wat op het forum zou willen schrijven over hoe je de signalen genereert en bekijkt. Ik verzamel zelf o.a. TV's en daar is D2MAC toch eigenlijk nog een obscure zeldzaamheid in. Philips moet rond het D16, FL en GFL tijdperk nog wel verzamelwaardige modellen gehad hebben.

Gezocht D2mac decoders

door Soarsat @, 24-08-2021, 21:57 (981 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Soarsat, 24-08-2021, 22:12

Je hebt naast je computer een hackRF nodig, deze sluit je met een usb kabetje aan op je computer, en via coax aan je ontvanger of televisie. Dan genereer je het signaal via de software hacktv. Je kan dmac/d2mac, verschillende versies van PAL en NTSC genereren. Je kan het signaal ook versleutelen in Eurocrypt, videocrypt 1&2, Nagra/Syster, Discret11. Je kan ook je logo toevoegen, bijvoorbeeld een oud TV1000 of Filmnet logo (deze zitten trouwens bij hacktv).

Het geniale is dat je officiele kaartjes kan gebruiken. De developers van hacktv hebben uit oude VHS opnames van gecodeerde uitzendingen VBI data gehaald, en die vervolgens in de software verwerkt. De data wordt zo gemanipuleerd en meegestuurd naar de decoder. Ik heb bijvoorbeeld een oud Viasat kaartje; ik lees via de ontvanger de datums van het abonnement uit - 01/11/1995 - 01/12/1995 - ik voer in de software een datum in die binnen de duur van het abonnement valt. Vervolgens zoek ik via google groups of the wayback machine naar websites waar vroeger keys gepost werden, naar keys uit dezelfde periode, deze voeg ik toe in de software en het officiele kaartje werkt. Het kaartje en de decoder denken dus dat het opnieuw 1995 is. Het zoekwerk is bijna allemaal al klaar, voor de meeste kaartjes is het gewoon een kwestie van de juiste datum invullen. Sky Videocrypt 1 is nog eenvoudiger, zowat alle kaartversies werken met uitzondering van de eerste drie geloof ik. Maar dat is dan eerder omdat deze kaartjes moeilijk te vinden zijn. Bij kaart versie 07 en 09 is het zelfs mogelijk om de kaart in en uit te schakelen. Je krijgt dan een telefoonnummer op je scherm en het beeld blijft versleuteld. je kan het kaartje nadien ook weer activeren. Voor videocrypt hoef je zelf geen sleutels meer te zoeken. Nagravision Syster werkt ook, je kan online nog regelmatig syster decoders vinden, alleen de oude witte sleutels werken hier.

Je kan ook oude piraatkaartjes of een season interface gebruiken.

Het is verder niet erg nuttig, je kijkt uiteindelijk gewoon naar videobestanden die je ook gewoon op je computer kan bekijken, maar dan analoog en versleuteld.

Ik kon helaas geen foto's uploaden de knop uploaden reageerde niet.

Gezocht D2mac decoders

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-08-2021, 22:53 (981 dagen geleden) @ Soarsat

Klinkt als leuk speelgoed!

P.S. Je bent de eerste bij wie de uploadknop niet werkt, dat ik ervan hoor in elk geval. Zou je me (ik ben admin) eens kunnen mailen via het envelopje boven mijn bericht welke browser en voor zover van toepassing welke internetsecuritysoftware je gebruikt?

Gezocht D2mac decoders

door Roland Huisman @, Zwolle, 25-08-2021, 23:04 (980 dagen geleden) @ Soarsat

Wat leuk om dit soort standaarden uit te graven. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan.
Maar ik vind het een heel interessant verhaal. Ik heb voor een bedrijfje in die tijd
reparaties gedaan aan alles wat los en vast zat. Zo ook veel ontvangers. Ook van
Philips, waarvan vaak de voedingen stuk waren. Maar als er weer een satelliet uit de
lucht ging, dan gingen hele stellingen vol met dit spul zo integraal de container in.

Zo zijn er meer apparaten welke ik best graag aan een emulator zou hangen om weer
eens te laten werken. Dingen zoals oude auto telefoons. Wat waren dat leuke dingen.
AFT 1, 2, 3 en zo... Misschien moet ik me daar toch eens in verdiepen. Best leuk :-)

Groeten, Roland

Gezocht D2mac decoders

door Erik @, 26-08-2021, 20:12 (979 dagen geleden) @ Soarsat

Gewelding :-D :-D :-D
Nooit geweten dat er nog zo veel met deze oude standaarden "gespeeld" werd.
Indertijd veel "gehobbyed" met Videocrypt & Eurocrypt en later Irdeto en Seca..;-)

Hier ligt ook nog ergens een Amon Cam... Seca op een oude Pace500... een revolutie toen:-D

Erik

Gezocht D2mac decoders

door Soarsat @, 26-08-2021, 21:57 (979 dagen geleden) @ Erik

De developers werken ook aan het gebruik van digitale signalen, dit werkt ook al vrij goed. Een digitaal signaal gecodeerd in Irdeto 1 met een oud kaartje werkt ook. Dit heb ik zelf nog niet getest.

Ben trouwens ook op zoek naar een Pace DVR 501 G4 of 6, ben niet helemaal zeker van het modelnummer maar het was de eerste digitale ontvanger die Multichoice toen uitbracht. Was volgens mij nog mpeg2.

Gezocht D2mac decoders

door Erik @, 31-08-2021, 10:21 (974 dagen geleden) @ Soarsat

De /G4 was het eerste (overhaaste)model wat uitgebracht is. De MPEG decoder was nog niet uit ontwikkeld, maar de heren uitzendgerechtigden wilden niet langer wachten met de overgang naar digitaal :-D
Hierdoor heeft Multichoice nog jaren lang op Irdeto MPEG zonder B-frames moeten uitzenden.
De /G6 die een aantal maanden later kwam had wel een volwaardige MPEG decoder.

aan een /G4 kan ik je helaas ook niet helpen, die dingen zijn inmiddels uitgestorven.

Gezocht D2mac decoders

door laseractive @, 04-12-2021, 23:15 (879 dagen geleden) @ Soarsat

Hallo,

Ik heb het altijd een interessante standaard gevonden,
helaas nooit een toestel of decoder gehad.

Het lijkt me wel fijn om hier eens mee te experimenteren,
als ik zelf ook een D2MAC decoder vind.

Bestaat er een webpagina over het simuleren van D2MAC?
Kan dit ook voor HDMAC?

Groeten
Christian

powered by my little forum