Europese tv-ontvanger in Midden-Amerika (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 06-10-2021, 18:29 (904 dagen geleden)

Vraag: is een Europese flatscreen (LG 42LD420C) bruikbaar in Haïti? De voedingspanning 110V 60Hz zal geen probleem zijn maar hoe zit het met de daar gebruikte Amerikaanse tv-normen?

Ik kreeg twee dergelijke goedwerkende toestellen en die kunnen mee met een volgende container die naar Haïti vertrekt. (Zie evt. www.fidema.org) Als ik weet dat de tv's daar niet bruikbaar zijn sturen we ze uiteraard niet mee.

Een aangepast netsnoer vinden we daar wel. TV-ontvangst gebeurt in Haïti via satelliet. Vraag me niet welke :-).

Dank voor mogelijk advies - Johan

Europese tv-ontvanger in Midden-Amerika

door soundman2 @, Wouw, 06-10-2021, 19:27 (904 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 06-10-2021, 19:39

Als je streams via internet binnen kan halen, gaat de tv gewoon als monitor werken. Overigens hebben veel tv's dankzij moderne technieken vaak meer mogelijkheden om vreemde systemen weer te geven, zoals NTSC, Secam etc.
Het LG toestel is geschikt voor de volgende systemen
[image]

hier een lijst met uitzendsystemen.
http://www.paradiso-design.net/TVsystems_worldwide.html


Haiti heeft volgens de lijst NTSC M

Voor satelliet uitzendingen heb je een decoder nodig. Wellicht zijn er die ook een systeem weergeven wat het toestel aan kan.

Europese tv-ontvanger in Midden-Amerika

door ruudam @, Utrecht, 06-10-2021, 20:51 (904 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door ruudam, 06-10-2021, 20:59

Haiti Zal ongetwijfeld NTSC-M hebben, maar dat is analoge TV.
Ik begrijp dat de TV NTSC niet aankan.

Als het analoge satelliet is zal de TV helaas niet werken want dat levert alleen NTSC.
Digitale satelliet??? Het lijkt er strek op dat de TV dat ook niet aankan omdat het een Amerikaans digi systeem zal zijn, misschien met analoge output, maar dat is dan weer NTSC.

Gelet op de huidige aanschafprijzen en kans op mismatch is het advies gewoon ter plaatse kopen.

(Ze spreken er een raar soort Frans, er is niet goed uit te komen, ik heb een paar keer met het land gebeld voor actua rubriek, maar communicatie is moeilijk. Engels spreken maar weinig.
Maar als Belg spreek je misschien zo goed Frans dat je deze versie ook verstaat.
Ter info, voor zover je dat nog niet weet, Port au Prince wordt ter plaatse uitgesproken als Porr O Prince. Hier weet bijna niemand dat.)

Europese tv-ontvanger in Midden-Amerika

door JohanB @, Sleidinge (BE), 06-10-2021, 21:29 (904 dagen geleden) @ ruudam

Dank voor jullie reacties. Het idee van Soundman (gebruik tv's als monitor) biedt een oplossing. Lukt het niet als TV, dan zeker als monitor. 'Grotere' pc-schermen kunnen ze daar ook best gebruiken in scholen. Er zijn geen budgetten, iets nieuws aankopen is geen optie. Iets opsturen waar ze niets kunnen mee aanvangen is ook geen optie.

Ik was al een viertal keren in Haïti en wacht vol ongeduld om terug te gaan. Dat kan momenteel niet gezien de politieke chaos in het land.'Desperate state'. Helaas, modale Haïtianen zijn toffe mensen die ondanks al hun ellende voortdoen. Kunnen wij véél van leren. De voertaal is Creools, een soort Frans met serieus wat haar op. Nu, dit valt buiten het bestek van dit forum.
Grts - Johan

Europese tv-ontvanger in Midden-Amerika

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-10-2021, 21:53 (904 dagen geleden) @ JohanB

Ik verwacht dat hij (als monitor) ook het signaal van een sattellietontvanger (op zijn minst via HDMI) wel zal kunnen weergeven.

Europese tv-ontvanger in Midden-Amerika

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06-10-2021, 21:24 (904 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Ben, 06-10-2021, 21:28

Tegenwoordige flatscreens zijn in feite een grote monitor.
Je schrijft dat de TV ontvangst daar via de satelliet gaat.
Elke satellietontvanger is in te stellen voor het juiste formaat van het uitgangssignaal.
Denk niet dat het in Haïti een probleem zal zijn
Zou nog wel even controleren of die 110V wel kan met deze TV.
Groet, Ben

powered by my little forum