iemand bekend met dit testertje? (Algemeen)

door frits @, Meppen Dtsl., 10-10-2021, 14:50 (928 dagen geleden)

Beste Forummers,
Gisteren op de rommelmarkt dit kastje gescoord (1 euro). Een pootje van de 9 volts batterij aansluiting was eraf gerot en ik heb een nieuw aansluitblokje gemonteerd. Als ik de testpennen tegen elkaar hield gebeurde er niets dus verder gezocht. De enige condensator van 1 uF getest en goed bevonden. Daarna de transistor (M6479) uitgesoldeerd en volgens de transitor tester was daar ook niets mis mee. Daar het luidsprekertje ook goed was zou er m.i. iets moeten gebeuren maar ik kreeg geen enkel reactie. Misschien dat dit testertje reageert op een telefoonlijn of i.d.? Mogelijk weet iemand waar voor het gediend heeft. Ik voeg nog wat fotoos bij voor de duidelijkheid. Benieuwd naar jullie reacties,
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen[image][image][image]

iemand bekend met dit testertje?

door soundman2 @, Wouw, 10-10-2021, 15:04 (928 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 10-10-2021, 15:17

Bij het aansluiten van een condensator of een weerstand, zou het ding een fluittoon geven, binnen de aangegeven component waarden (Pfeift) Daar boven klinkt een krakend geluid (knackt)
Bij het testen van een diode knackt het apparaatje als de rode klem op de anode zit.
De max. toelaatbare spanning op de klemmen mag max 150V zijn.
Het heeft wat weg van een enigszins selectief oscillatortje. Normaal is er met wat backengineering wel achter de schakeling te komen. de aanwezigheid van de spoel (of trafo) met nogal wat aansluitingen maakt het wel wat lastiger.
Het logo is een wat ouder exemplaar van TELENORMA. Je ziet het ook wel op stations klokken etc.
Zoeken op "telenorma 20.1310.0021" levert niet veel op.

iemand bekend met dit testertje?

door frits @, Meppen Dtsl., 10-10-2021, 15:59 (928 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk bedankt voor je reactie,
Ik had al wel begrepen dat als ik de twee testpennen tegen elkaar hield (dus o Ohm) het zou moeten piepsen maar er gebeurde niets vandaar. Daar de andere componenten in orde zijn is eigenlijk de enige mogelijkheid nog dat er een onderbreking zit in een van de twee spoeltjes.
daar ze gepaard zitten is er misschien wel een mogelijkheid ze door te meten maar het is allemaal wel erg fragiel brrr.
Ik meld me als ik er wat verder mee kom.
Groet Frits

iemand bekend met dit testertje?

door frits @, Meppen Dtsl., 10-10-2021, 21:04 (928 dagen geleden) @ frits

Inmiddels piepst het testertje weer een van de draden die van het spoeltje naar het luidsprekertje liepen was vlak achter de spoel afgebroken gelukkig stak er nog zo'n 3mm uit de spoel zodat ik het kon aansolderen. Het apparaatje werkt dus weer maar ik begrijp niet goed waarom ze zo'n omweg gemaakt hebben om een piepje te laten horen als je twee meetpennen tegen elkaar houdt. met een zoemertje en batterijtje bereik je volgens mij hetzelfde maar mogelijk dient deze schakeling ervoor om in schakelingen te meten zonder dat er direct contact is met de voedingsbron, of mogelijk ook dat de impendantie van het te meten objekt niet beinvloed wordt.
Graag hoor ik nog eens van iemand die het in de praktijk heeft gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Frits

iemand bekend met dit testertje?

door snameroc @, Etten Leur, 10-10-2021, 21:21 (928 dagen geleden) @ frits

Volgens mij gebruikte we vroeger zo een ding als doorbel apparaat in de panelen bouw om de geïnstalleerde bedrading te controleren op juistheid.

iemand bekend met dit testertje?

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-10-2021, 00:18 (927 dagen geleden) @ frits

maar ik begrijp niet goed waarom ze zo'n omweg gemaakt hebben om een piepje te laten horen als je twee meetpennen tegen elkaar houdt. met een zoemertje en batterijtje bereik je volgens mij hetzelfde maar mogelijk dient deze schakeling ervoor om in schakelingen te meten zonder dat er direct contact is met de voedingsbron, of mogelijk ook dat de impendantie van het te meten objekt niet beinvloed wordt.


denk dat die dingen, of een variant ervan, ook gekend zijn onder de naam testofon.

het verschil met een gewone doorlaattester is dat de toon afhangt van de gemeten weerstand. maw een hoorbare ohmmeter. Met een beetje oefening kon een monteur die weet waar hij meet en dus wat hij moet horen snel punten aflopen zonder naar de meter te moeten kijken.

iemand bekend met dit testertje?

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 11-10-2021, 03:06 (927 dagen geleden) @ frits

Of dat hier ook zo geldt weet ik natuurlijk niet.
Maar in de jaren zeventig en nog later was de opdruk RIB op stickers, ook bij Philips, de afkorting van RijksInkoopBureau. En dat kwam je werkelijk overal tegen. Dus op allerlei producten.
Han

iemand bekend met dit testertje?

door frits @, Meppen Dtsl., 11-10-2021, 20:55 (927 dagen geleden) @ Verdicom

Heren allen bedankt voor jullie bijdrage's. Dat het testertje gebruikt werd in de telefoon techniek was mij middels de sticker wel duidelijk. Wat er jammer genoeg niet uitgekomen is of het als een gewoon hulpje is toegepast voor allerlei doeleinden of dat het ergens specifiek
werd toegepast voor het aan de lopende band meten van bepaalde onderdelen van een telefooninstallatie. Kennelijk heeft niemand van het forum er ooit mee gewerkt, niets aan te doen dus.
Nogmaals bedankt,
Met vriendelijke groet,
Frits

iemand bekend met dit testertje?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-10-2021, 22:11 (927 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-10-2021, 22:20

Dat is een nieuwe vraag zo te zien, die dan weer wel redelijk te beantwoorden is. Aan de lopende band meten is extreem onwaarschijnlijk. Daarvoor werden zeker bij Philips, vaste of semi-vaste opstellingen gebruikt.

Als je gaat kijken wat er in de Nieuwstraat 98 in Deventer gevestigd is, dan blijkt dat een wijkcentrale te zijn. Kennelijk behoorde dit apparaatje tot de lokale meet- en testuitrusting (voor monteurs die komen foutzoeken of iets moeten ombouwen).

In andere gevallen zou het typisch een apparaatje zijn dat in de gereedschapstas van een monteur zit.

P.S. De link met Philips is in geval van de wijkcentrale onduidelijk, mogelijk leverde Philips de centrale en kocht de PTT ook meetapparaten en gereedschappen bij Philips in, die Philips dan soms weer elders inkocht. Het laatste deel van de transatcie liep kennelijk via het rijksinkoopbureau, als R.I.B. daar in dit geval inderdaad op slaat.

iemand bekend met dit testertje?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-10-2021, 22:22 (927 dagen geleden) @ frits

Nieuwstraat 98, Deventer Is de WIJKCENTRALE in Deventer.
Pand te zien bij GoogleMaps.ZO herkenbaar type TelefoonCentrale met die kleine ramen.

Aan de transistor te zien en beetje uiterlijk kastje enz. 1977 (732 = 1977 week32)

Code op de stikker is ook weer typisch iets PTT.
Ik had vroeger dik boek PTT-Afkortingen.

Telenorma in Frankfort(Die fabriek in Duitsland heb ik nog bezocht in 1986.

Uitzoeken dus welke apparatuur in die jaren werd gebruikt.
Zou dan kunnen dat bij telefoon toestel reparatie gebruikt werd.

Zoek op de schema's van die toestellen.

Hoewel, 1977??? Erikson meer , maar kan bedrijfstelefoontoestellen betreffen.

Voor verbinding werk lijkt me niet.
Bedoel bekabeling doormeten.
Analoog versterkte lijnen, kabels met pupin-spoelen halverwegen vaak (afhankelijk van de apparatuur)
Hoger op werd PWM gebruikt, muxen. 12kanaals bundels.

Zie nut niet in die lijnen.

iemand bekend met dit testertje?

door Peter1952 @, Almere, 11-10-2021, 23:47 (927 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb in 1973 stage gelopen bij P.T.I. in Hilversum.
Daar werden kleine kastjes gefabriceerd die ongeveer hetzelfde deden. Dat kastje reageerde heel kritisch op kleine weerstandswaarden.
Als ik me goed herinner werd dat gebruikt om bedrading en/of printsporen door te meten, de geringste afwijking gaf al een duidelijk andere of zelfs geen toon.

Groeten,
Peter

iemand bekend met dit testertje?

door Bert V. @, Amstelveen, 12-10-2021, 00:05 (926 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Bert V., 12-10-2021, 00:11

Beste Frits,

Bij mijn laatste werkkring had ik een collega die veel telefoonwerk in dat grote bedrijf deed en dit apparaatje daarbij gebruikte.
Hij heeft mij toen zo'n ding gegeven, omdat ik dat wel handig vond en kon gebruiken (nu nog) om bijv. snel in een apparaat onderbrekingen in schakelaars en printsporen te lokaliseren/door te piepen.

Een schema heb ik daar niet van.

[image]

Bert

(Ik zie net dat Peter 1952 ook zo ongeveer reageerde!)

iemand bekend met dit testertje?

door Peter1952 @, Almere, 12-10-2021, 08:18 (926 dagen geleden) @ Bert V.

Het apparaatje dat ik beschreef zat in een zwart kastje en was voorzien van twee stekerbussen. Het was ongeveer zo groot als een pakje sigaretten.

Groeten,
Peter

iemand bekend met dit testertje?

door frits @, Meppen Dtsl., 12-10-2021, 20:08 (926 dagen geleden) @ Peter1952

Beste Forummers,
Erg leuk deze reacties ik begrijp nu waarvoor het ooit gediend heeft en daar was ik nieuwsgierig naar. De sticker met RIB en noord oost Nederland komt leuk in de richting van de telefooncentrale in Deventer.
Nogmaals bedankt voor jullie postings het blijft een geweldig forum!!!!

powered by my little forum