Reparatie Grundig GDM 19 mikrofoon (Toestel of techniek)

door HansFYG @, Zeewolde, 25-10-2021, 19:19 (886 dagen geleden)
Gewijzigd door HansFYG, 25-10-2021, 19:22

Beste forumleden.

Wie weet niet hoe deze microfoon in elkaar hoort te zitten.
Ik kreeg de mike met afgeknipte kabel en geen weerstand tussen de draden en hij rammelde.
Het bleek dat de spoel die blijkbaar parallel aan het element zit losgekomen was en aan een draad bungelde.
Enige manier van open krijgen was de voorkant eraf te breken. Die zat gelijmd.
Dat is goed gegaan, maar uiteraard is er meer losgegaan.
Aan de binnenkant van de plastic behuizing zit blijkbaar een afscherming met een dun draadje naar de afscherming van de kabel.
Er is echter ook nog een koperen veer. Zat die aan of tegen het metaal van de spoelkern ?
Ik ben niet zo ervaren, maar lees nergens iets over een spoel parallel aan het element

Graag advies.

Met vriendelijke groeten,

Hans


[image]

[image].

Reparatie Grundig GDM 19 mikrofoon

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2021, 20:50 (886 dagen geleden) @ HansFYG

Volgens mij had de mirrofoon ook nog twee impedantiemogelijkheden, vandaar de meerdere aders in de kabel.

Reparatie Grundig GDM 19 mikrofoon

door Peter1952 @, Almere, 25-10-2021, 22:20 (886 dagen geleden) @ soundman2

Dat klopt, hij kan zowel hoog als laagohmig gebruikt worden. Aan pen 3 van de DIN-plug zit de laagohmige aansluiting en aan pen 1 de hoogohmige. Die spoel die parallel aan het element staat is de impedantietransformator.

Groeten,
Peter

Reparatie Grundig GDM 19 mikrofoon

door soundman2 @, Wouw, 26-10-2021, 19:44 (885 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 26-10-2021, 19:46

Mogelijk zij er uitlopertjes van de trafo stuk getrokken. Dan is het wellicht einde verhaal.
Als het element niet al te laagohmig is, kun je het eventueel zonder trafo gebruiken op een laagohmige ingang.
[image]

powered by my little forum