Recappen en transistors vervangen Akai (Algemeen)

door Johan TEAC @, Steenbergen, 17-11-2021, 01:34 (885 dagen geleden)

Dames/Heren

Toch weer leuk

Voor degenen die geen kennis hebben van electronica en het toch willen leren.

een afgeschreven akai GX210D ontvangen van een van mijn bandrecorder vrienden voor onderdelen.

het apparaat was grotendeels nog compleet toch eens proberen.
Hij liep maar geen geluid.
even doorgezocht de mute blijft bediend. en auto reverse doet het niet
herken ik van een vorige machine, was toen een diode doorgeslagen dus ik denk open schroeven.

het printplaatje uitgebouwd diode gemeten en nog steeds goed. jammer dus niet.

ok door met analyse schemas erbij. he een machine uit +- 73 74 en 945's erin dat kan niet.

o ooh iemand is transistors aan het vervangen geweest in het stuur circuit van de motoren.
waarom denk iemand echt dat de stuur circuits ruis veroorzaken.

nog even door gezocht even controleren o ooh ze hebben de ruisloze transistoren verkeerd om geplaatst.

het schuine kantje beteken niet het vlakke kantje.
en ruis transistoren waren er nog niet in 73 74 dat is een batch geweest ergens mid 80 .

transistoren uitgebouwd en op de juiste manier terug gezet en waarrempel de machine doet het weer

een prachtig mooie 210 afgeschreven omdat een fietsenmaker denkt dat solderen kan ik ook.

mensen als je in electronica wat wil doen er is voldoende info op internet beschikbaar.
er zijn forums met electronica freaks net als deze. laat je informeren.

en ruis wordt niet in het stuur circuit veroorzaakt.

transistors vervangen van een werkende machine heeft geen voordeel laat ze aub zitten als de machine goed werkt.

maar in ieder geval bedankt voor degene die dit prachtige machientje verziekt heeft want ik heb er nu weer een mooie damen bij.

MVG Johan

--
The magic smoke keeps us bussy

Recappen en transistors vervangen Akai

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-11-2021, 11:15 (885 dagen geleden) @ Johan TEAC

Tsja, je hebt van die mensen...

Ik heb trouwens wel eens een defecte transistor gevonden in het stuurcircuit van een Akai, ik meen dat die intermitterend wegviel. Dat kostte wel wat zoekwerk dus ik heb toen misschien ook wel op het punt gestaan om zomaar dingen te vervangen, maar in mijn herinnering viel de transistor definitief uit toen ik hem los wilde solderen dus ik vond het mankement precies op tijd.

In elk geval heb je een mooie recorder van een dood door gepruts gered!

Recappen en transistors vervangen Akai

door soundman2 @, Wouw, 17-11-2021, 11:27 (885 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Weer een bewijs dat repareren geen trukendoos is, maar een vak waar kennis en kunde voor nodig is. Ik beschouw recappen en ook (nieuw woord) retorren meestal een zinloze bezigheid is, met vaak een helemaal niet meer werkend apparaat als resultaat
Een defect apparaatr repareren en eventueel een specificatiemeting doen, daarmee werkt het voor mij nog steeds......

Recappen en transistors vervangen Akai

door Johan TEAC @, Steenbergen, 18-11-2021, 01:29 (884 dagen geleden) @ soundman2

Is dit een perfect voorbeeld

--
The magic smoke keeps us bussy

Recappen en transistors vervangen Akai

door Johan TEAC @, Steenbergen, 18-11-2021, 01:24 (884 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja heb ik niet zo lang geleden ook gehad.
Heb daar hier nog een rode draad over gehad met een GX650.

--
The magic smoke keeps us bussy

Recappen en transistors vervangen Akai

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-11-2021, 12:02 (885 dagen geleden) @ Johan TEAC

Mooi apparaat en niet stuk te krijgen, tenzij ....:-D
Groet, Ben

[image]

Recappen en transistors vervangen Akai

door Johan TEAC @, Steenbergen, 18-11-2021, 01:27 (884 dagen geleden) @ Ben

Mooi Machientje
Heb eigenlijk alleen maar van die grote 25 kg zware decks
ik moest niets hebben van die machines met 2 draaischakelaars (mechanisch werking)

Tot ik een keer zo'n klein dametje voor me had.....


Helemaal verliefd nu :yeah

--
The magic smoke keeps us bussy

Recappen en transistors vervangen Akai

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-11-2021, 13:57 (883 dagen geleden) @ Johan TEAC

Groot of klein, het blijft Akai. Ik ben ook altijd wel liefhebber geweest van hun cassettedecks en videorecorders.

Eeuwig zonde dat ze gestopt zijn, op Akai Professional (muziekspullen) na geloof ik?

Recappen en transistors vervangen Akai

door Julius ⌂ @, Dronten, 18-11-2021, 22:08 (883 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Julius, 18-11-2021, 22:10

Wij hadden in de studio ook AKAI werkte probleem loos. Er kwam er pas nog een bover water had ergens vanaf 1974 in een opslag gestaan.........................

Juul


[image]


En nog een filmpjehttps://www.youtube.com/watch?v=YbN266cH6k4

Recappen en transistors vervangen Akai

door ruudam @, Utrecht, 19-11-2021, 23:07 (882 dagen geleden) @ Julius

Ook aan "boord" Akai. Hebben nog bij mij in de opslag gestaan.

powered by my little forum