Smerige printplaat (Algemeen)

door francois129 @, Aartselaar - België, 17-11-2021, 15:55 (890 dagen geleden)

Hallo,
ik heb een JBsystems lM400 lichtmodulator voor reparatie die niet werkt zoals hij moet.
Bij demontage en inspectie van de printplaat blijkt deze enorm vervuild te zijn.
Hoe pakken jullie dit aan?

[image]
[image]
[image]
François

Smerige printplaat

door soundman2 @, Wouw, 17-11-2021, 16:34 (890 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door soundman2, 17-11-2021, 16:39

Als het hars is, dan lost dit op in spiritus.
Heel vaak gebruik ik ook een sopje van afwasmiddel in warm water. De printen goed laten drogen op de verwarming. Als ik het vermoeden heb dat het bijv elektroliet is wat onder onderdelen gelopen kan zijn, bijv een relais, of in dit geval de schuifpotmeters dan soldeer ik die onderdelen er even uit.
De groene corrosie betekent niet veel goeds. Het IC zou ik er uit solderen om het schoon te maken en ook de print eronder.
IPA en dergelijke zooi heb ik nog nooit gebruikt.

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 17-11-2021, 16:38 (890 dagen geleden) @ soundman2

Beste,

Ik vermoed iets cola -achting (ga er niet aan proeven :-) ).
Een sopje met lauw water is misschien dan een goed idee om mee te starten.
Elektrolyt is het niet denk ik te zien aan de elco’s en het is ook op andere plaatsen.

Bedankt voor de tip

François

Smerige printplaat

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2021, 15:07 (886 dagen geleden) @ soundman2

IPA en dergelijke zooi heb ik nog nooit gebruikt.

Een handige eigenschap van IPA, is dat veel organische stoffen en harsresten erin oplossen maar de meeste plastics en dergelijke niet. Wel poets je soms opschriften weg, en een sopje is makkelijk en goedkoop dus een sopje verdient alsnog vaak mijn voorkeur bij spullen die wel tegen een beetje water kunnen.

Het voordeel van IPA als naspoelmiddel, is dat het water wegtrekt uit de kleine hoekjes en spleetjes, dus dat kan na een sopje alsnog wel eens nuttig zijn.

Smerige printplaat

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-11-2021, 17:01 (890 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door Ben, 17-11-2021, 17:07

Dat heb ik eerder gezien, contactspray ingespoten door een bijdehandse jongen.
Of een kat die eroverheen heeft gesproeid.
Schoonmaken met spiritus en een wattenstaafje zoals Soundman2 al voorstelde.
Daar waar je er niet bij kan het component eruit halen.
Succes en groet, Ben

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 17-11-2021, 17:10 (890 dagen geleden) @ Ben

Mensen,

Zojuist nog eens even gekeken. Er zijn zelfs componenten waarvan de aansluitdraadjes door zijn. Natuurlijk werkt dat deel van de lichtmodulator niet meer.
Morgen ga ik eens proberen om het terug proper te krijgen.
Gelukkig zijn het bekende onderdelen.

François

Smerige printplaat

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 17-11-2021, 17:12 (890 dagen geleden) @ francois129

Ik zou eens beginnen met warm water met een sopje erin, gewoon huishoud schoonmaak middel. Het lijkt me geen zuur uit elco's of zo, maar meer frisdrank of koffie. Bier is het zeker niet: dat plakt als een ziekte, maar tast verder niet zoveel aan.

Mocht het met een gewoon schoonmaakmiddel onvoldoende of niet gaan, probeer dan een beetje Dasty. Maak ook onder het IC schoon. Mogelijk moet je dat eerst demonteren. Geldt ook voor de potmeter, mogelijk moet je die ook demonteren.

Na het schoonmaken goed laten drogen, of met de haardroger erop (gaat sneller).

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Smerige printplaat

door Paul Brouwer @, Haarlem, 17-11-2021, 18:57 (890 dagen geleden) @ francois129

Ik denk dat hier in het verleden overdadig gebruik is gemaakt van contactspray met alle gevolgen van dien.
Op diverse andere componenten is ook de corrosie zichtbaar wat eveneens in die schuifpotentiometer(s) aanwezig zal zijn. Deze print zou ik met isapropenal alcohol (99%) goed schoonmaken en de componenten doormeten.

Groeten,
Paul

--
[image]

Smerige printplaat

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19-11-2021, 11:29 (888 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Sorry. De juiste schrijfwijze moet zijn Isopropanol Alcohol. Ook wel bekend onder de naam IPA.

groeten,
Paul

--
[image]

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 19-11-2021, 11:36 (888 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

Geen probleem, ik wist wel wat je bedoelde.

François

Smerige printplaat

door Hersteller @, Haarlem, 17-11-2021, 23:13 (890 dagen geleden) @ francois129

Een sopje laat ook residu achter. Ik zou heel veel heet water nemen, licht borstelen. Drogen met föhn of in hete lucht oven op 60C. Daarna indien noodzakelijk IPA, beiden laten geen residu achter.

Smerige printplaat

door soundman2 @, Wouw, 18-11-2021, 11:42 (889 dagen geleden) @ Hersteller

Een sopje laat ook residu achter.

Dat zou niet zo mooi zijn. Dagelijks worden miljoenen stukken vaat gewassen , waarna er dan weer van wordt gegeten en uit gedronken.
Gewoon met afwasmiddel een sopje en daarna afspoelen onder de warme kraan.

Smerige printplaat

door Hersteller @, Haarlem, 19-11-2021, 22:24 (888 dagen geleden) @ soundman2

Bierglazen zijn vaak verpest in een sopje!

Smerige printplaat

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19-11-2021, 23:39 (888 dagen geleden) @ Hersteller

Bierglazen zijn vaak verpest in een sopje!

Klopt zeker!
Beetje off topic weliswaar, maar dat komt meestal door het glansspoelmiddel in de vaatwassers waardoor de oppervlakte spanning wordt verlaagd.
Spoelen in kokend heet soda water en daarna goed afspoelen met heet water zorgt weer voor een mooie schuimkraag :-P :)
m.vr.gr.
Anton van den Oever
p.s. de vaatwassers in de horeca zijn wezenlijk anders dan die voor thuis gebruik.

Smerige printplaat

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 17-11-2021, 23:28 (890 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door Anton van den Oever, 17-11-2021, 23:30

Bij demontage en inspectie van de printplaat blijkt deze enorm vervuild te zijn.
Hoe pakken jullie dit aan?

Ik gooi ze in de ultrasoon en laat ze een minuutje of 10 - 15 "pruttelen", naspoelen met warm water en een flink poosje laten drogen.
Komen ze er meestal wel weer brandschoon uit, weggevreten delen natuurlijk niet.:-(
Toen ik die ultrasoon nog niet had gebruikte ik in hardnekkige gevallen ook wel Valma velgenreiniger, inspuiten, even laten weken en dan goed kwasten, uiteraard ook weer goed naspoelen met warm water en een flink poosje laten drogen.
Gebruikte ik vroeger ook voor versterkers die voor reparatie kwamen en die in discotheken en cafe's werden gebruikt. ("kroegenbakken") om de nicotine eruit te spoelen.
Het is best wel een pittig middeltje maar als je het niet te lang laat weken (want dan zijn je kleurringetjes op je weerstanden e.d. ook foetsie :-D) gaat het prima.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Smerige printplaat

door Johan TEAC @, Steenbergen, 18-11-2021, 01:36 (889 dagen geleden) @ francois129

Hoi Francois

dat sopje werkt goed maar let op er kan een batterij of power condensator in zitten die de programma's vast houd als de spanning eraf gaat. Ik heb vroeger een strand licht computer gehad waar zo,n ding in zat. Ik weet niet of dat in deze ook zit maar controleer het even.
want dan is het electro en water en dat gaat niet goed zoals we allemaal weten.

Ik heb er geen foto van maar het lijkt op een klein batterijtje of een hele rare condensator.
dat ding valt op.

MVG Johan

--
The magic smoke keeps us bussy

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 18-11-2021, 07:49 (889 dagen geleden) @ francois129

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb met een dun voorwerp eerst het meeste afgeschraapt; Het vielen nogal gemakkelijk af.
Nu het meeste weg is kan ik verder poetsen. Zal voor morgen zijn. Ik heb vandaag andere afspraken.

Hou jullie op de hoogte.

François

Smerige printplaat

door Dominic @, Breda, 18-11-2021, 09:13 (889 dagen geleden) @ francois129

In dit geval desoldeer ik meestal de potmeters en gooie de print in demi-water met een drupje glansspoelmiddel in de ultrasoonreiniger. Enige manier om dit echt goed schoon te krijgen. Daarna op 60 graden een half uurtje in de oven om te drogen.

Het lijkt erop dat hier iemand ooit eens flink heeft zitten spuiten met goedkope contactspray, alles is aangetast.


Dominic

Smerige printplaat

door Goldline @, Oranjedorp, 18-11-2021, 13:52 (889 dagen geleden) @ francois129

als het wat mag kosten ;-)
[image]

--
Cees PA1DBA

Smerige printplaat

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19-11-2021, 13:12 (888 dagen geleden) @ Goldline

als het wat mag kosten ;-)
[image]

Inderdaad vrij prijzig maar wel prima spul :), staat hier in de Duitse uitvoering (Leiterplatten-Reiniger) ook op de werkbank.
Lost vuil, flux, vet e.d. prima op maar is niet zo geschikt voor opgedroogde en in water oplosbare (suikerhoudende!) vloeistoffen)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Smerige printplaat

door Hersteller @, Haarlem, 18-11-2021, 16:36 (889 dagen geleden) @ francois129

Is het Pepsi of Coca? Heb je een heel ander reiniginsplan voor nodig!

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 18-11-2021, 16:38 (889 dagen geleden) @ Hersteller

Misschien River Cola, Hahaha

François

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 19-11-2021, 10:35 (888 dagen geleden) @ francois129

Hallo,

Deze voormiddag de kwast en lauwwatersopje met succes toegepast.Er zijn nog wat kleine onderdelen los gekomen. Ik heb de print met luchtdruk zo veel mogelijk droog geblazen en ga nu de print een dag laten drogen op de verwarming. Komt goed.

François

Smerige printplaat

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2021, 12:29 (888 dagen geleden) @ francois129

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 20-11-2021, 16:44 (887 dagen geleden) @ francois129

Hallo,

Hierbij een foto van de gepoetste en gedroogde printplaat. Eerst de onderdelen waarvan de aansluitdraadjes afgebroken zijn vervangen en dan testen en kijken of er nog een fout in zit.


[image]

François

Smerige printplaat

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-11-2021, 12:34 (886 dagen geleden) @ francois129

Dat ziet er veel beter uit! Nu de reparatie nog (komt vast wel goed)!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 21-11-2021, 12:43 (886 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Beste,

Ben gestart met de reparatie en heb door de potmeter te demonteren en nog verder proper te maken. Ook onder de IC was er nog smurrie en heb deze ook verwijderd om alles proper te maken.
Ik heb nogl 2 vraagjes:
1: Zouden jullie deze ic nog terug gebruiken of hem toch maar vervangen?
2: Het “weerstandje” op de foto is dat een elegante manier om een overbrugging te maken? De ohmse waarde is dan ook 0Ω.
Onder dit onderdeel staat een gewone alledaagse lijn zoals een doorverbinding wordt aangegeven.
Ik lees graag jullie reactie.

[image]


François

Smerige printplaat

door Hersteller @, Haarlem, 21-11-2021, 13:00 (886 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door Hersteller, 21-11-2021, 13:01

Weerstand is inderdaad een draadbrug, is makkelijker voor de (toenmalige) bestukkingsmachine. Zou er een ic voetje inzetten, kan je het uitproberen.

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 21-11-2021, 13:04 (886 dagen geleden) @ Hersteller

Goed idee, dank u.

François

Smerige printplaat

door Goldline @, Oranjedorp, 21-11-2021, 18:35 (886 dagen geleden) @ francois129

weerstandje 0 Ohm, 400 watt :-D

--
Cees PA1DBA

Smerige printplaat

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-11-2021, 18:37 (886 dagen geleden) @ Goldline

weerstandje 0 Ohm, 400 watt :-D

Dat gaat niet op Cees: 1/4 watt..... Er is geen draadverbinding in het weerstandslichaam wat je misschien wel denkt.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Smerige printplaat

door Goldline @, Oranjedorp, 21-11-2021, 18:41 (886 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Grappig Leo,
dat gaan we testen!
verwacht een doorlopend draadje.
wordt vervolgd.:)

--
Cees PA1DBA

Smerige printplaat

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2021, 13:48 (884 dagen geleden) @ Goldline

Interessanter is de tolerantie +/- 5%

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-11-2021, 10:22 (884 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door francois129, 23-11-2021, 10:25

Beste mensen,

Ook de middelste schuifpotmeter is in deze staat niet meer bruikbaar. De weerstandsbaan geeft een veel hogere weerstand en de loperbaan is onderbroken.
De loperbaan is met ALU folie hersteld.
De weerstandsbaan heb ik ook naar een lagere weerstand gekregen.
Ideaal is dit allemaal niet.
Heeft er iemand zulk model schuifpotmeter lineair van 50kΩ?

Voor afmetingen zie foto.

[image]


MVG

François

Smerige printplaat

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-11-2021, 13:29 (884 dagen geleden) @ francois129

Als het meevalt zou ik er nieuwe kunnen hebben via FB.

François

powered by my little forum