Geschikte NPN transistor gezocht (Algemeen)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 19-11-2021, 10:15 (882 dagen geleden)

Ik zoek een NPN-transistor die aan de volgende minimale waarden voldoet:
Vbe0 = 450V
Vce0 = 450V
Ic = 50mA
Ptot = 2W
Behuizing liefst SOT-32, maar TO-220 voldoet ook.

Met https://alltransistors.com/ vind ik meer dan 4000 torren die aan die aan de specs voldoen, maar dan moet ik voor iedere gevonden transistor weer apart controleren om welke behuizing het gaat. Vervolgens blijken verreweg de meeste gevonden exemplaren dan weer nauwelijks of niet verkrijgbaar. Of doe ik iets verkeerd? Bestaat er misschien een zoekprogramma waarmee ik direct alle specs incl de behuizing kan invoeren?

Of weet iemand zo uit het hoofd een geschikt en goed verkrijgbaar type te noemen?

--
M.v.g
Ben

Geschikte NPN transistor gezocht

door Bredero @, Vlaanderen, 19-11-2021, 11:13 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

BUT11 ??

Geschikte NPN transistor gezocht

door g-rely @, Lelystad, 19-11-2021, 11:25 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Ik heb de BU426 voor je. Dit is wel een power transistor (gebruikt in de Ph TV voeding)
Ik hoor het wel.
Groet Gerard.

[image]

Geschikte NPN transistor gezocht

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19-11-2021, 13:25 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Zoiets?
[image]

Heb ik wel voor je, zitten in units waar wel ik wel eens service aan verricht maar worden langzamerhand obsolete.
Geef maar een seintje bij interesse dan doe ik er eentje in een envelopje.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Geschikte NPN transistor gezocht

door Piet van der Pol @, 19-11-2021, 14:12 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

BUX86: deze heb ik nog liggen.

Piet

[image]

Geschikte NPN transistor gezocht

door MarcelvdG @, 19-11-2021, 16:47 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Soms kom je een heel eind met de zoekfuncties van de webstekken van grote onderdelenleveranciers, zoals Mouser, Digi-Key en Farnell.

Gevonden

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 19-11-2021, 17:14 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Heren,
Een kennis bracht zojuist 4 geschikte transistors langs. Ik hoefde er niet eens voor uit mijn stoel te komen...
Dank voor jullie bereidwillige aanbiedingen!

--
M.v.g
Ben

Gevonden

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-11-2021, 19:13 (882 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Dan ben ik eigenlijk te laat met mijn vraag... Maar uit nieuwsgierigheid: wat zou de gewenste hFE geweest zijn?

Daar hangt het een beetje van af of je wegkomt met een schakeltransistor zoals de aangeboden BU-types. Omdat je maar 50mA hoeft door te laten, zou een video-eindtor voor televisiegebruik een betere keuze zijn als je een hogere hFE nodig hebt.

Geschikte NPN transistor gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-11-2021, 23:37 (881 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door kris, 19-11-2021, 23:39

Ik zoek een NPN-transistor die aan de volgende minimale waarden voldoet:
Vbe0 = 450V
Vce0 = 450V
Ic = 50mA
Ptot = 2W
Behuizing liefst SOT-32, maar TO-220 voldoet ook.

Met https://alltransistors.com/ vind ik meer dan 4000 torren die aan die aan de specs voldoen, maar dan moet ik voor iedere gevonden transistor weer apart controleren om welke behuizing het gaat. Vervolgens blijken verreweg de meeste gevonden exemplaren dan weer nauwelijks of niet verkrijgbaar. Of doe ik iets verkeerd? Bestaat er misschien een zoekprogramma waarmee ik direct alle specs incl de behuizing kan invoeren?


het lijkt mij dat geen enkele tor aan je opgeven spec kan voldoen. Een Vbe0 van 450 volt? Waarschijnlijk 4,5 V ? :-)

Hfe , zoals Maarten al vraagt, is ook een belangrijk gegeven. De hierboven aangeboden zitten daarin nogal laag. met slechts 50mA te leveren dacht ik ook meteen aan R,G,B eindtraptorren.

Geschikte NPN transistor gezocht

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 20-11-2021, 00:01 (881 dagen geleden) @ kris

Klopt. Vbe0 moet zijn Vcb0 maar Hfe is niet zo belangrijk. De tor wordt toegepast als emittervolger bij het stabiliseren van een spanning van 270V. De voedingspanning is 350V. Er valt dus maar 80V tussen de collector enerzijds en basis en emitter anderzijds, maar tijdens het opstarten is er even een moment dat er 350V tussen staat.

Toen ik de schakeling enkele jaren geleden opzette heb ik daar bij gebrek aan iets dat meer passend was een MJE340 voor gebruikt, maar die mag eigenlijk maar 300V verwerken. Nu die MJE340 er toch is uitgeklapt kies ik maar liever voor iets robuusters. Ik weet eerlijk gezegd niet of een snelle schakeltor zoals bv. een BUX86 hiervoor ook geschikt is. Nooit geprobeerd, maar het lijkt me van wel. Ik heb nu enkele stuks FJP3305-D gekregen. Probleem opgelost dus.

Dank voor het meedenken.

--
M.v.g
Ben

Geschikte NPN transistor gezocht

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20-11-2021, 01:04 (881 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door Anton van den Oever, 20-11-2021, 01:05

Ik heb nu enkele stuks FJP3305-D gekregen. Probleem opgelost dus.


Daar zou ik toch nog niet zo heel zeker van zijn, het probleem met schakeltorren (ook de "dikke" jongens) in lineaire toepassingen is het SOA (safe operating area) gebied.
De hoge spanning in combinatie met grotere stroomsterktes zorgen ervoor dat de elektronen op de randen van de emitters gaan lopen wat de dissipatie enorm beperkt en de boel in no time thermisch uit de hand loopt.
Zo geldt voor de jou genoemde FJP3305-D dat er bij een VCE van 350 V slechts ≈ 12 mA mag lopen!
Het is dus zaak de tijd dat er een hoge spanning over valt zo kort mogelijk te houden of te zorgen dat er geen stroom loopt tijdens die periode.
Ook schakelfets leiden aan dit zelfde euvel, al zijn er ook Power MOSFET's die speciaal voor lineaire toepassingen zijn gemaakt zoals b.v. de IXTH12N100L van IXYX, kan bij 350 V in Forward-Bias mode een factor 100!! meer aan. (mits goed gekoeld natuurlijk)
Data sheet vindt je hier: KLIK
Je hoeft er (online) ook niet je stoel voor uit te komen, maar wel flink dieper in de buidel te tasten. :-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever
ps, met een gate stopper van iets van 100 Ohm kan deze waarschijnlijk zonder verdere aanpassingen de transistor vervangen.

Geschikte NPN transistor gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-11-2021, 01:27 (881 dagen geleden) @ Ben Koehorst

ahh, een emittorvolger. Wel, ook daar is Hfe belangrijk, hoe hoger die is , hoe beter de emittor "volgt" bij wijze van spreken en hoe minder de basis moet leveren. Nu is de gevraagde stroom zo klein en als Hfe niet kritisch is ( dus als de basis van voldoende stroom kan voorzien worden) dan heb je keuze te over. (zelfs een BU108 kan die taak aan)
Het SOA gebied is in deze toepassing dan ook niet echt belangrijk.

Geschikte NPN transistor gezocht

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 20-11-2021, 01:59 (881 dagen geleden) @ kris

Anton, Kris,

Goed advies. Maar die 270V voedt uitsluitend het schermrooster van een KT120. En als de volle spanning over de tor valt, dan is dat rooster spanningsloos en het trekt dan ook geen stroom. Tegen de tijd dat het een mA of 10 gaat trekken valt er nog maar 80V over de regelaar. Dat lijkt me geen probleem, toch?

--
M.v.g
Ben

Geschikte NPN transistor gezocht

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20-11-2021, 11:20 (881 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Tegen de tijd dat het een mA of 10 gaat trekken valt er nog maar 80V over de regelaar. Dat lijkt me geen probleem, toch?

Je kunt dit vrij gemakkelijk zien in de datasheet van de betreffende component, (fig. 10)

[image]

Op de x as zet je de spanning uit en op het snijpunt met de lijn voor continue collector stroom Ic (DC) op de y as geeft de maximaal toelaatbare stroom.
In jouw geval (80 V) geeft dit (geïnterpoleerd) ≈ 620 mA.
Geen enkel probleem dus.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Geschikte NPN transistor gezocht

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 20-11-2021, 13:27 (881 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Gesnapt. Bedankt!

--
M.v.g
Ben

powered by my little forum