B&O FM stereo decoder (Toestel of techniek)

door FredDijksman @, 24-11-2021, 14:02 (884 dagen geleden)

[image]

Ik heb hier nog een paar stereo decoders liggen van een Beomaster 900 B&O radio. In beide zit dezelfde storing namelijk hij geeft het signaal mono door.
Het stereo lampje brandt wel maar het geluid wat er uit komt is mono. Als ik een 19kHz signaal op de MPX ingang zet gaat het lampje branden maar voor de rest kun je niet zoveel testen.
Ook met een ELV sup3 tester lijkt hij goed te werken maar hij geeft geen stereo door.
Ik controleer dat door een zender op te zoeken met een modern muziekje , dan de mono knop indrukken en dan hoor je meestal direct en duidelijk of iets stereo is of mono.
Er is me wel iets duidelijk van de werking van de decoder maar hoe de faseverschuiving gerealiseerd wordt en hoe dat te controleren is voor mijn niet helemaal duidelijk.
Mijn vraag is nu hoe kun je dit testen en hoe kun je een stereo testsignaal aansluiten om links en rechts verschil zichtbaar te maken.
Misschien wat onduidelijke vraagstelling maar ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan brengen.
Met vriendelijke groet
Fred

B&O FM stereo decoder

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2021, 14:27 (884 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door soundman2, 24-11-2021, 14:58

Voor de controle en afregeling is een coder noodzakelijk. Eerst de 19KHz kringen op max afregelen, daarna de 38KHz kring. Om een goede scheiding te krijgen, moet je vermoedelijk de 38KHz kring afregelen op maximale scheiding.
Je kunt de decoder los testen door een signaal toe te voeren aan punt3.
Ik heb hier een coder staan, maar woon waarschijnlijk niet in de buurt, anders wil ik best even zien wat er mis gaat.
Ik heb een scan van het Philips serv-o-mecum, waarin de werking en de afregeling wordt beschreven dan decoders in het algemeen.
De beschreven decoders zijn iets anders, maar geven wel inzicht in de werking.De ELV mist een aantal zaken als meetapparaat. Bijv.
alleen de piloottoon, modulatie L en R en S
Piloottoon aan / uit etc.
Een nagebouwde Philips PM6456

[image]

B&O FM stereo decoder

door FredDijksman @, 24-11-2021, 15:17 (884 dagen geleden) @ soundman2

Als ik het zo lees zit het probleem in de 38kHz transformator, het is ook duidelijk te zien dat daar aan gedraaid is en ik begrijp dat juist die transformator voor de scheiding zorgt
Het is me duidelijk dat je dus een coder nodig hebt voor het afregelen.
Begrijp ik dat je de nagebouwde Philips over hebt?

B&O FM stereo decoder

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2021, 15:27 (884 dagen geleden) @ FredDijksman

Als ik het zo lees zit het probleem in de 38kHz transformator, het is ook duidelijk te zien dat daar aan gedraaid is en ik begrijp dat juist die transformator voor de scheiding zorgt
Het is me duidelijk dat je dus een coder nodig hebt voor het afregelen.
Begrijp ik dat je de nagebouwde Philips over hebt?

De coder heb ik niet over en ik doe hem ook niet weg.
Wel wil ik best kijken of ik een decoder in het gareel kan brengen. Je woont waarschijnlijk niet in de buurt anders kon je gerust langskomen.
De losse decoder opsturen kan ook. Ik wil het best uitpluizen, er zijn geen kosten aan verbonden buiten de verzendkosten voor retournering.

B&O FM stereo decoder

door Goldline @, Oranjedorp, 24-11-2021, 14:29 (884 dagen geleden) @ FredDijksman
Gewijzigd door Goldline, 24-11-2021, 14:35

Zorg dat de scoopbeelden kloppen , bij gebrek aan een stereo generator zou je als goedkope optie de FRM stereo-coderprint kunnen bouwen.
Je kan dan links en rechts apart aansturen en ongeveer 40 dB kanaalscheiding halen.
natuurlijk niet met deze eerste generatie B&o decoder.
https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Product-371172550/FRM-stereo-encoder-print.html
[image]

--
Cees PA1DBA

B&O FM stereo decoder

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 24-11-2021, 14:31 (884 dagen geleden) @ FredDijksman

Indien spoel L168 niet exact op 38 kHz staat afgeregeld
krijg je geen stereo in het klankbeeld.
Kan veroorzaakt worden door capaciteitsafname van de parallel C.
Probeer deze spoel eens af te regelen.

Succes And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

B&O FM stereo decoder

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2021, 15:30 (884 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

ook de fase van het 38 KHz signaal t.o.v. de piloottoon is cruciaal voor de kanaalscheiding.

B&O FM stereo decoder

door FredDijksman @, 24-11-2021, 15:40 (884 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga eens rustig proberen of ik die 38kHz transformator kan afregelen als dat niet lukt dan ga ik in op de aanbieding van soundman om ze even op te sturen.

B&O FM stereo decoder

door Goldline @, Oranjedorp, 25-11-2021, 18:09 (882 dagen geleden) @ FredDijksman

B&O FM stereo decoder

door Onno-I @, 25-11-2021, 21:46 (882 dagen geleden) @ Goldline

Leuk en nuttig boek.

powered by my little forum