Gezocht Gezocht Stereo FM coder (Gezocht)

door FredDijksman @, 25-11-2021, 10:31 (881 dagen geleden)
Gewijzigd door FredDijksman, 25-11-2021, 10:33

Ik zoek voor het controleren en afregelen van stereo encoders een goed werkende stereo FM coder
Bouw pakketen zag ik op internet maar ik zoek een compleet apparaat in een nette behuizing.
Graag een reactie
Alvast bedankt Fred

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-11-2021, 11:39 (881 dagen geleden) @ FredDijksman

Vraag eens bij Display (hf-electronics) in Haarlem. Staat misschien niet op hun site maar als ik iets rondom zenders zoek dan is dat het eerste aanspreekpunt.

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2021, 12:14 (881 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 25-11-2021, 12:27

De coders, die bestemd zijn voor zenders, hebben meestal niet de mogelijkheden, die een coder voor servicedoeleinden wel heeft. In een ander draadje van TS heb ik dat al aangegeven.
Voor pakweg een tientje koop je complete mini FM zendertjes, om bijv een MP3 speler op een autoradio te laten spelen Dat zijn de kosten niet.
Meestal is de MPX amplitude niet instelbaar, de piloottoon niet schakelbaar en voor linls/rechts en S informatie heb je dan weer een toongenerator nodig.
Ik heb mijn coder altijd een zeer nuttig apparaat gevonden. Het ding heeft zelfs een audioingang. Die is echter niet zo best, door het totaal ontbreken van een 15KHz low pass filter in de audioschakeling. Ook preemphase ontbreekt.
Overigens heb ik TS een afdruk van het serv-o-mecum aangeboden, waarin een goede beschrijving staat over de werking van stereodecoders.
Om te repareren is kennis van de werking van iets, onontbeerlijk.
Een decoder kan slecht of geheel niet werken, terwijl alle onderdelen 100% in orde zijn.

[image]

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door FredDijksman @, 25-11-2021, 12:40 (881 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb je een mail gestuurd met een vraag over de service informatie van de decoders

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2021, 14:31 (881 dagen geleden) @ FredDijksman

Post is verzonden.

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door FredDijksman @, 25-11-2021, 15:11 (880 dagen geleden) @ soundman2

De scan is aangekomen bedankt

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-11-2021, 16:17 (880 dagen geleden) @ soundman2

Het zusterbedrijf van Display, ik ben de naam even kwijt, levert ook aan regionale omroepen etc. dus heeft vast wel iets in de aanbieding dat wel echt nauwkeurig werkt. Maar inderdaad niet specifiek op service gericht dus dat kan een nadeel zijn.

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2021, 16:27 (880 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 25-11-2021, 16:36

Het zusterbedrijf van Display, ik ben de naam even kwijt, levert ook aan regionale omroepen etc. dus heeft vast wel iets in de aanbieding dat wel echt nauwkeurig werkt. Maar inderdaad niet specifiek op service gericht dus dat kan een nadeel zijn.

Ik heb geen commentaar gegeven over de kwaliteit van welke encoder dan ook, anders dan dat de mogelijkheden van een servicegenerator anders zijn als van een normale stereoencoder die voor uitzendingen is bedoeld.
De genoemde Philips PM645 heeft zelfs geen low pass filters op de audioingang, hetgeen hem feitelijk al ongeschikt maakt voor goede uitzendingen. De ingang is meer bedoeld als mogelijkheid om stereo weergave te demonstreren met gebruik van bijv een cassetterecorder.....
De piloottoon is dan wel weer kristalgestuurd en binnen 2Hz nauwkeurig.
Als je weet wat je doet zal het best kunnen met een uitzend encoder, maar het meetinstrument is dan vele malen handiger.
Vergelijk het maar met het afregelen van een radio op een omroepzender, of een echt meetzendertje.

Gezocht Gezocht Stereo FM (en)coder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-11-2021, 11:00 (880 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-11-2021, 11:03

De piloottoon is dan wel weer kristalgestuurd en binnen 2Hz nauwkeurig.
Als je weet wat je doet zal het best kunnen met een uitzend encoder, maar het meetinstrument is dan vele malen handiger.

Mee eens, zelfs een goede stabiele omroepcoder is geen servicecoder dus je kan afhankelijk van de uitvoering mogelijkheden missen. Als je hem hebt liggen zal het een oplossing zijn, als je hem moet kopen hangt het af van wat je anders te pakken kunt krijgen.

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-11-2021, 16:31 (880 dagen geleden) @ FredDijksman

Dag Fred,

Je hebt er op dit moment misschien niet zoveel aan, maar ze worden regelmatig te koop aangeboden: Hier (is verkocht)en hier (is verkocht).

Mogelijk komt er nog eens zo'n apparaat boven tafel.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door focus103 @, Zaandam, 25-11-2021, 22:40 (880 dagen geleden) @ FredDijksman

Om te proberen is dit wellicht een optie.
Mits goede geluidskaart 192khz sample
Heb het zelf nooit getest.
https://www.diffusionsoftware.com/airomate.php

Er zullen er vast meer zijn.
suc6

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2021, 23:30 (880 dagen geleden) @ focus103
Gewijzigd door soundman2, 25-11-2021, 23:38

Om te proberen is dit wellicht een optie.
Mits goede geluidskaart 192khz sample
Heb het zelf nooit getest.
https://www.diffusionsoftware.com/airomate.php

Er zullen er vast meer zijn.
suc6

Net als alle andere encoders, hardware of software zal deze prima werken om een uitzending te verzorgen. Als testinstrument wil je een stabiel aantal signalen hebben, waarvan anders als bi een grillig muzieksignaal, de amplitudes etc constant zijn en reproduceerbaar. Dat is bij de encoders die niet bedoeld zijn als meetinstrument vrijwel niet mogelijk.
Stabiele signalen, geven een stabiele uitslag op meters en oscilloscopen, van een muzieksignaal kun je hoogstens zien of het vastloopt en het is nooit hetzelfde , dus nooit reproduceerbaar en daardoor feitelijk onbruikbaar om in dit geval een decoder precies af te regelen.
Vergelijk het met een auto. Je kunt bijvoorbeeld het stationaire toerental niet instellen, als een ander voortdurend met het gaspedaal aan het spelen is......
Een ander voorbeeld is het televisie testbeeld. Voor de gewone kijker is het een saaie vertoning, maar voor de technicus een ideaal plaatje, waarmee een groot aantal parameters van een (kleuren-) televisie gecontroleerd kan worden. In het verleden was dat bijvoorbeeld de convergentie, waarbij de drie kleuren van een beeld precies over elkaar moesten vallen. Veel lieden hebben dat thuis wel eens geprobeerd om dat op een gewone uitzending te doen. Het resultaat was dat na drie dagen we als reparateur langs moesten komen om de convergentie weer in orde te maken en je raad het al dat deden we niet op een reguliere tv uitzending, maar met een patroongenerator met 100% reproduceerbare stabiele signalen.

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door Goldline @, Oranjedorp, 26-11-2021, 10:18 (880 dagen geleden) @ soundman2

Ben ik het niet mee eens Henk,
ik doe mijn PM6455 weg omdat deze vervangen is door een Rohde&Schwarz omroepdecoder.
deze is vele malen nauwkeuriger en heeft ook ingebouwde toongeneratoren voor testen.
Niveau meters en is extern te moduleren.
indien je mpx output kan aanpassen aan de te meten stereodecoder werkt het prima.

--
Cees PA1DBA

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door FredDijksman @, 26-11-2021, 10:49 (880 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Cees
Ik lees dat je de PM6455 wegdoet, dat treft want ik zoek er een. Ik zal je een mailtje sturen
mvrgr
Fred

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door Goldline @, Oranjedorp, 26-11-2021, 11:23 (880 dagen geleden) @ FredDijksman

Nee Fred, Helaas voor jou 2 weken geleden verkocht aan franc.

--
Cees PA1DBA

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door soundman2 @, Wouw, 26-11-2021, 12:21 (880 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 26-11-2021, 12:23

ik doe mijn PM6455 weg omdat deze vervangen is door een Rohde&Schwarz omroepdecoder.

Zal toch wel een ENCODER zijn?
Ik denk dat de R&S apparaten, die aangeboden worden een beetje buiten het budget van TS vallen. Het zijn in de eerste plaats apparaten die in een studiorek thuishoren, voor uitzendingen. Die hebben dan ook de mogelijkheid om de uitzending met testsignalen te calibreren en met R&S gaat dat op hoog niveau.
Als meetzendertje voor in de gewone werkplaats schieten ze hun doel voorbij.
Deze encoders hebben specs waaraan de meeste aangeboden encoders niet kunnen voldoen en ik ken er geen die controlesignalen aan boord hebben. Kijk maar eens naar de hobbydingen van SPI en FRM

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door FredDijksman @, 27-11-2021, 16:41 (878 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb je een mailtje gestuurd via het mail systeem
Fred

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door Armand @, België, 26-11-2021, 08:55 (880 dagen geleden) @ FredDijksman

Op Ebay staat een Grundig SC1 te koop.
https://www.benl.ebay.be/itm/265267865330?hash=item3dc33266f2:g:qtcAAOSwXiBhF~Nl

Groeten, Armand

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door FredDijksman @, 26-11-2021, 09:23 (880 dagen geleden) @ Armand

Ja die heb ik gezien maar ik vind de prijs wat te hoog want je neemt altijd een gok bij dat soort aanbiedingen. Er staat veel tekst over dat ze niet verantwoordelijk zijn als de boel niet werkt maar niets over de werking alleen dat het lampje aangaat

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door Armand @, België, 27-11-2021, 13:33 (879 dagen geleden) @ FredDijksman

Is al verkocht, zie ik ... en voor een lagere prijs.

Groeten, Armand

Gezocht Gezocht Stereo FM coder

door FredDijksman @, 27-11-2021, 17:03 (878 dagen geleden) @ Armand

Ja dat was ik een beetje onderhandelen

powered by my little forum