Spanning vraagje. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 20:49 (872 dagen geleden)

Ik heb 17(!) LED kerst items in de woonkamer waar elk 3 stuks 1.5 volt penlite batterijen in gaan althans bij 15 LED kaarsen en LED snoertjes en heb het zo gevogeld dat ik op een door de woonkamer centrale draad 4.5 Volt heb staan en daarmee alle 15 van de 17 items mee voed.

Alleen bij 2 LED snoertjes gaan 2 stuks 1.5 Volt batterijen in en moeten dus 3 Volt hebben. Hoe maak ik makkelijk van 4.5 Volt 3 Volt? voor die 2 over gebleven LED snoertjes.

Makkelijk zo. Geen batterijen meer en alles centraal aan op die 3 LED snoertjes na die met de hand moet worden aan gezet maar alles wel met één schakelaar van de voeding uit i.p.v. weer door de hele kamer te wandelen om alles stuk voor stuk aan of uit te zetten.

Dank alvast voor meedenken.

Dus van de centrale 4.5 Volt spanning voor 2 over gebleven LED snoertjes 3 Volt maken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Spanning vraagje.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-11-2021, 20:52 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

2 diodes in serie met de voeding?

Jac

Spanning vraagje.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 20:54 (872 dagen geleden) @ Jac Janssen

Je ben er zelf ook niet zeker van Jac:-D gezien je vraagteken.

--
Hans van Kampen

Spanning vraagje.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-11-2021, 21:05 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb geen idee wat je aan diodes hebt liggen en wat de stroom is, en hoe nauwkeurig de 3V (en 4,5V) is en hoe precies de 3V moet zijn.

Jac

Spanning vraagje.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-11-2021, 21:08 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je kunt het met een zenerdiode doen maar Jac heeft wel gelijk.
Er moet 4,5-3 is 1,5V verdwijnen en een diode verliest +/- 0,6V.
Dat is 2x 0,6 = 1,2V en dus te weinig, zou 3 diodes nemen voor 1,8V vermindering.
Je heb toch al genoeg verlichting en dat blijft het heel.:-)
Groet, Ben

Spanning vraagje.

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2021, 21:15 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 28-11-2021, 21:25

De schakelingen zijn meestal niet zo best. Leds hebben stroombronnen nodig en batterijen zijn dat zeker niet. Het eenvoudigste is een weerstandje in de keten op te nemen waarover 1,5 volt valt.(4,5V van bijv de voeding en 3V van de leds geeft 1,5V spanningsval benodigd) Je kunt de stroom meten als ze nog op batterijen werken. De weerstand bereken je dan met de wet van Ohm R=E/1. Je deelt de spanning door de gemeten stroom, beide in A en V en dan vindt je de waarde van de weerstand. Stel dat een keten 100mA trekt dan is de benodigde weerstand derhalve 1,5: 0,1=15 Ohm
Trekt een keten 20mA, dan komt er 1,5:0,02=75 Ohm tussen. Kom je op een onmogelijke weerstandswaarde uit, dan neem je een stapje hoger of lager, het is niet erg kritisch. Bijvoorbeeld iets van 63 Ohm, wordt dan 68 of 56 Ohm.
Het vermogen van de weerstand bereken je met de formule P=ExI, dus bijv 1,5x 0,02= 0,03 Watt Met een weerstandje van 0,25 of een 0,5 Watt werkt het dus gewoon in dit geval.
Je kunt wat met de weerstanden experimenteren als je de ketens even fel wil laten branden.
Individuele leds kunnen met gemak 20mA verstouwen, terwijl heel gevoelige les al tevreden zijn met 5mA om lekker fel te branden.
Bij één ampère branden de leds echt en kom je in de buurt van kaarsjes:-D

Spanning vraagje.

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 28-11-2021, 21:13 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je zou een ldo (low drop regulator) van 3V kunnen gebruiken of bijvoorbeeld de mini regulator die óók nog instelbaar is, zie link.

https://alexnld.com/product/mini-dc-dc-converter-step-down-module-adjustable-power-supply/

Deze heb ik wel voor je liggen (gratis).

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Spanning vraagje.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 21:24 (872 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Helemaal te gek Jan maar je hoeft iets van 15 dollar niet gratis weg te geven hoor maar is wel een makkelijke oplossing zonder berekeningen van weerstand waarbij de stroom bekend moet zijn en dat is hem nou juist de stroom is pas bekend als de 3 Volt verlichting brand in de 4.5 Volt voedingslijn.

Verder per mail.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Spanning vraagje.

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2021, 21:28 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Toch is het voorschakelen van een weerstand beter en veel goedkoper), omdat leds zich beter voelen bij een stroombronvoeding in plaats van een spanningsbron.

Spanning vraagje.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 21:34 (872 dagen geleden) @ soundman2

Ja, ik denk niet dat dit voor die 2 LED snoertjes niet veel uit maakt Henk, denk ik tenminste.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Spanning vraagje.

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2021, 22:06 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Echt wel hoor.
Ik heb een aantal van die batterij gevoede dingen en de meeste zijn bagger, alle leds parallel.Dat kan waarschijnlijk alleen als ze geselecteerd zijn en dan nog. Het beste staan een aantal leds in serie op een stroombron, maar dan zouden de wegwerpslingers veel te duur worden en ook niet op een of twee penlites branden.
Mijn slingers van de action branden dus op 5 volt adapters, waarmee je wordt doodgegooid. Alles wat op 5 volt werkt zit weer een adapter bij, telefoons, ipads en noem maar op. Ik heb een doos vol van die stuff. Een weerstandje ertussen en hoppakee. Kost geen drol en de leds voelen zich er prettig bij.
Je moet weten dat leds met stroom gestuurd moeten worden. Tot aan de brandspanning gebruiken ze weinig, daarna gaat de stroomopname exponentioneel omhoog, zo werken diodes nou eenmaal. Dat is een heel ander mechanisme als een gloeilampje. Een paar mV verhoging kan de stroom al factoren laten stijgen als er geen begrenzing is.
En weerstanden zijn erg goedkoop!

Spanning vraagje.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 22:45 (872 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga komende week eens vogelen met weerstand Henk, heb weer wat geleerd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Spanning vraagje.

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 28-11-2021, 21:29 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Die prijs is in dollars (mensen met dollartekens in hun ogen) in werkelijkheid heb ik er ooit 100 tegelijk besteld à schrik niet 0,84 euro.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Spanning vraagje.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 21:33 (872 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Nou, als je er dan 2 hebt graag Jan:)

Dank alvast, je hebt een mailtje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank Heren!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2021, 21:29 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er zit zeker een bruikbare oplossing tussen en ook weer een leer momentje:th

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Opgelost!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-11-2021, 11:52 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Weerstandje van 56 Ohm in serie en brand perfect.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Opgelost!

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2021, 13:00 (872 dagen geleden) @ Hans van Kampen

als je nu de spanning meet over het weerstandje weet je ook wat de leds aan stroom trekken.
Dat is dan weer handig als je eens een andere adapter moet toepassen.

Spanning vraagje.

door Johan TEAC @, Steenbergen, 29-11-2021, 19:55 (871 dagen geleden) @ Hans van Kampen

er is nog een oplossing:

als de vrouw even niet kijkt plob in de vuilbak.

of is dat gemeen :dev

MVG Johan TEAC

--
The magic smoke keeps us bussy

Spanning vraagje.

door MarcelvdG @, 29-11-2021, 21:33 (871 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Soms zit er meer elektronica in die LED-lichtjes dan je zou denken; bij een Repair Cafe hebben we ook wel eens een schakeling gezien met een enkele 1,5 V-cel, een boostconverter (step-up converter) en een witte LED. De boostconverter bestond uit een IC'tje in een TO-92-behuizing en een spoel. Het duurde even voor we door hadden dat het een boostconverter-IC was en geen transistor.

Maar dat terzijde.

Spanning vraagje.

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2021, 23:19 (871 dagen geleden) @ MarcelvdG

Is bekend. Een dergelijk fenomeen zit ook in de solarlampjes van de action. Onder een druppel kunsthars, zit een laadautomaat om met een solar cel een accu op te laden, tevens wordt met de solarcel gemeten of het donker is en de cel niet te diep ontladen wordt en dan wordt de 1,2V accuspanning ook nog eens opgetild naar een spanning waarbij voldoende stroom geleverd kan worden aan een witte led........
Laatst heb ik voor dat technologisch hoogstandje inclusief een RVS armatuur 1,99 euro betaald.
Het batterijtje kost in een winkel al een veelvoud.

Spanning vraagje.

door verbeek @, Zutphen, 01-12-2021, 08:17 (870 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door verbeek, 01-12-2021, 09:00

De boostconverter bestond uit een IC'tje in een TO-92-behuizing en een spoel. Het duurde even voor we door hadden dat het een boostconverter-IC was en geen transistor.

De PR4401 is zo eentje en in vele gedaanten verkrijgbaar.

Gr. Paul

powered by my little forum