Een negatieve PTC weerstand (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-12-2021, 19:52 (867 dagen geleden)

Beste medeforumleden.
Onlangs heb ik wat PTC weerstanden gekocht bij een Duits/Nederlandse onderdelen leverancier.
Omdat ik wilde weten wat er gebeurt als deze weerstanden warm worden en hoeveel heb ik een simpele test gedaan.
Aangesloten op een universeel meter is de weerstand ca. 20 Ohm en toen ik mijn soldeerbout onder de weerstand hield zag ik dat de weerstandwaarde zakte naar 16 Ohm, 14 Ohm en 12 Ohm.
Ehhh, ik ben wat in de war, dacht ik, maar een PTC daar moet toch de waarde van oplopen en niet dalen heb ik ooit eens geleerd.
Wat is er aan de hand?
Een andere nieuwe PTC ook boven de soldeerbout en daar gebeurt hetzelfde.
Maar... Als ik de PTC van de andere kant verhit dan loopt hij wel op.
Is dit normaal? Weet iemand wat ik fout doe?

Jack Marotick

Dit zijn de gegevens van de PTC

Algemeen
Type Kaltleiter
Ontwerp bedraad
Temperatuur, max. -40 ... +125 °C
Tolerantie 25%

Overige
Specificaties PTC

Afmetingen
Rastermaat 5 mm

Elektrische gegevens
Bedrijfsspanning 265 V
Weerstand 15 ohm

Fabrieksgegevens
Fabrikant EPCOS
Artikelnummer van de fabrikant B59860-C120-A70
Verpakkingsgewicht 0.001 kg
RoHS conform
EAN / GTIN 9900002401564

Een negatieve PTC weerstand

door Piet van der Pol @, 01-12-2021, 19:59 (867 dagen geleden) @ Marotick

Het is niet de bedoeling, om deze weerstand uitwendig te verwarmen, maar om er een (over)stroom door te laten lopen. Als deze dan voor (inwendige) verwarming zorgt, neemt de weerstand boven een bepaalde stroom (sterk) toe.

Piet

Een negatieve PTC weerstand

door MarcelvdG @, 01-12-2021, 21:31 (867 dagen geleden) @ Marotick

Volgens het gegevensblad https://product.tdk.com/system/files/dam/doc/product/protection/current/ptc-thermistor/data_sheet... hoort de weerstand eerst wat af te nemen en dan heel steil toe te nemen. Zie het stippellijntje in het plaatje: [image]

Zoals Piet al zei, zijn ze bedoeld als zelfherstellende zekering: loopt er zoveel stroom door dat ze heter worden dan een graad of 120, dan neemt de weerstand snel toe en kom je uiteindelijk op een evenwicht uit waarbij bijna de hele voedingsspanning over de weerstand valt en er net genoeg stroom door loopt om de weerstand heet te houden.

Een negatieve PTC weerstand

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-12-2021, 23:17 (867 dagen geleden) @ MarcelvdG

Duidelijk.
Dan is de PTC gewoon in orde en kan ik ze inzetten waar ze voor bedoeld zijn.

Jack

Een negatieve PTC weerstand

door Johan TEAC @, Steenbergen, 02-12-2021, 18:01 (866 dagen geleden) @ Marotick

Een PTC moet je eerst in zijn kromme trekken
dit kun je doen door de spanning bij inschakelen wat te verhogen of even te verwarmen.

voor een temperatuur meting kun je dan beter eer PT100 of PT1000 gebruiken. die zijn wel direct te gebruiken.

MVG Johan TEAC

--
The magic smoke keeps us bussy

powered by my little forum