ISP RCT - 2000 IC/Schema Gezocht (Toestel of techniek)

door Kas Jager @, t Zandt, 20-12-2021, 09:47 (879 dagen geleden)
Gewijzigd door Kas Jager, 20-12-2021, 09:49

Dag forumleden,

Momenteel ben ik bezig met het restaureren van een ISP RCT 2000.

Hier ziet u een foto.
[image]
Dit plaatje komt van het internet. Die van mij ligt momenteel uit elkaar.

Toen ik begon deed niks het. Inmiddels werken de cassette speler, en de televisie weer.

De radio werkte nog niet helemaal goed. Maar dat bleek een slecht contact te zijn.
Nu speelt de KG en de MG weer. Alleen FM doet het niet. Op het oog kon ik zo niks zien.

Dus besloot ik een schema te zoeken, alleen kon ik die niet vinden.

Heeft een van u een schema of service documentatie voor mij?

Alvast bedankt.


Door meten kwam ik uit op een IC die het probleem zou moeten zijn. Het betreft de LA 1201. Ik heb er een schema bij gepakt van dat IC en die is voor AM/FM. Op sommige pootjes meet ik niks, waar wel spanning hoort te staan.

Ik heb niet heel veel ervaring hier in. Dus als u denkt dat er iets anders loos is hoor ik het graag.

Meestal zit ik aan de buizenkant van het forum. Ik heb ook geen enkel los IC'tje thuis liggen.

Ik zoek dus ook nog een IC van het type LA1201.

Ik hoop dat een van u mij aan een IC of een schema kan helpen.

Gr. Kas Jager

ISP RCT - 2000 IC/Schema Gezocht

door jeromach @, 21-12-2021, 20:16 (877 dagen geleden) @ Kas Jager

Dönberg biedt dit IC nog aan; https://www.electronic-spare-parts.com/catalogue/la_1201.html

Maar ik zou toch ook even kijken of het probleem 'm niet zit in de componenten er omheen, IC's zijn niet vaak defect.

ISP RCT - 2000 IC/Schema Gezocht

door Kas Jager @, t Zandt, 30-12-2021, 15:33 (869 dagen geleden) @ jeromach

Dag Jeromach,

U heeft gelijk het IC is wel goed. Maar verder na gaan is nogal lastig aangezien ik geen schema heb.

Maar het moet hoop ik wel lukken.

In ieder geval bedankt voor uw reactie.

Gr. Kas

ISP RCT - 2000 IC/Schema Gezocht

door jeromach @, 30-12-2021, 15:54 (869 dagen geleden) @ Kas Jager

Waar ik in ieder geval even naar zou kijken is naar de elco's.

Ik kan geen foto vinden van het inwendige van een RCT 2000, maar het zou me niet verbazen als een RCT 4020 er (erg) op lijkt;

[image]

Ik zie daar ook een LA1201.

De lila elco's zijn van Panasonic en die geven vaker problemen.

Ik zie ook een trekschakelaar zitten. Geen idee wat die doet, maar als dit soort schakelaars lang niet gebruikt zijn kunnen ze nog wel eens door interne corrosie stoppen met (correct) functioneren. Dat geldt trouwens ook voor die draaischakelaar.

De trimmers kunnen ook problematisch zijn, maar ik zou daar maar niet mee gaan experimenteren zonder schema.

En oh ja, last but not least, er zitten zo te zien ook wat SOT-33 Hitachi transistors in, die staan ook niet bepaald als probleemloos bekend. Maar als het RF transistors zijn denk ik niet dat ze voor problemen zorgen.

ISP RCT - 2000 IC/Schema Gezocht

door soundman2 @, Wouw, 30-12-2021, 17:38 (869 dagen geleden) @ jeromach
Gewijzigd door soundman2, 30-12-2021, 17:51

Alvorens uit te wisselen wat er allemaal defect kan zijn, is het beter om eerst uit te zoeken waarom FM niet werkt. Het schema van de radio heb je niet, maar met het ic kan een fabrikant ook niet totaal afwijken van de schakeling in het ic. Met het datasheet er bij kun je met een trimzender wel het een en ander meten. Vaak bestaan er ook nog applicatie notes, met complete voorbeeldschakelingen.
In het IC zit niet veel processing in, zoals bijv PLL. Het probleem kan evengoed in een defecte of geheel verstemde mf filter zitten.
Een stukje van de datasheet

[image]


Nadeel van uitwisselen wat wel eens stuk zou kunnen zijn, is het introducren van nieuwe fouten, zoals gemolde printsporen door een bout op 400 graden, verkeerde onderdelen, (de pootjes van transistoren zitten iet altijd op dezelfde plaats) etc. Het frontend kun je checken door er een andere FM ontvanger bij te houden. De oscillator van de defecte radio, moet je kunnen horen op de controle ontvanger. verder kun je uit de controle ontvanger het MF signaal aftappen en toevoeren aan de defecte radio. Als je uiteindelijk de fout gevonden hebt, kun je repareren. Als de radio dan verder goed speelt, zou ik de rest gewoon laten zitten.......

powered by my little forum