van LS-uitgang een line-out maken (Toestel of techniek)

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-12-2021, 00:44 (877 dagen geleden)

Beste forumgenoten,
Ik wil van een tamelijk oude stereotoren SHARP, SG-F10H (BK), die als output alleen twee 8-ohms speakeraansluitingen heeft (+ vooraan een gat voor een koptelefoon) een uitgang maken die geschikt is voor een ACTIEVE set speakers (niets bijzonders, 2 X 5 watt, schat ik). Het signaal bij de Phone-uitgang klinkt nogal zwak, dus hoop ik de speakeruitgangen aan te passen. Hoe kan ik dat het beste doen? Misschien door een ugt (7k naar 8 ohm) andersom aan te sluiten?
Ik hoor het graag.
Groeten, Paul

van LS-uitgang een line-out maken

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-12-2021, 00:56 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Pak signaal van de Volume potmeter direct af.

Wel een condendatortje in serie zetten naar de lijn uitgang.

Je maakt dan als ware een 2e versterker met die 2e actieve versterker.
Evt een instel potmeter maken om niveau gelijk te maken met geluid
van de eindversterker.

Of indien de toonregeling NA de bestaande volume potmeter zit, zoek je
signaal pad op wat naar de ingang eindversterker gaat.

van LS-uitgang een line-out maken

door snameroc @, Etten Leur, 22-12-2021, 07:32 (877 dagen geleden) @ Maurice

Spanningsdeler maken met 2 weerstanden per kanaal.
Ls plus uit aan een kant van 100 ohm weerstand andere kant van de 100 ohm weerstand aan een weerstand van 10 ohm. Het andere eind van de de 10 ohm weerstand aan de min van de luidspreker uitgang. Het signaal voor de active luidspreker tap je af over de 10 ohm weerstand.

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 08:11 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 08:43

De recorder opnameuitgang gebruiken, voor zover aanwezig, kan ook.
Wat is de gevoeligheid van de boxjes. Dat is wat je eerst moet weten. Daarna is het pas mogelijk om de juiste uitgang en/ of aanpassing te kiezen.
Een spanningsdeler op de ls uitgang gaat niet werken, als de hoofdtelefoon niet genoeg signaal afgeeft om de actieve boxjes goed te laten werken. Tussen de LS aansluiting en de hoofdtel. aansluiting zit in elk kanaal alleen een weerstandje van 330 Ohm!

[image]

van LS-uitgang een line-out maken

door Peter1952 @, Almere, 22-12-2021, 08:57 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Je dient eerst te controleren of de beide luidspreker uitgangen dezelfde massa hebben. Dat is niet altijd het geval.
Als je het maximum vermogen van de set weet kun je de maximum uitgangsspanning uitrekenen.
Immers P = U kwadraat : R, dus U = wortel uit (P x R). Aan de hand daarvan kun je een verzwakker netwerkje uitrekenen.
Je moet dan ook de ingangsgevoeligheid van je actieve luidsprekers weten.

Je kunt ook een dubbele potmeter nemen van bijvoorbeeld 1 kOhm. De buitenste contacten verbind je dan met de luidspreker uitgangen en vanaf de loper en de massa kant van de uitgang ga je naar je actieve luidsprekers.
Je kunt dan het signaal naar je actieve luidsprekers naar believen instellen.

Je kunt ook even “afkijken” van het schema van een Philips MFB-luidspreker. Daar heb je de keuze uit koppelen met een luidspreker uitgang of een lijnuitgang.

Groeten,
Peter

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 09:06 (877 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 09:31

Je dient eerst te controleren of de beide luidspreker uitgangen dezelfde massa hebben. Dat is niet altijd het geval.

In mijn bijdrage heb ik een stuk van het schema gegeven. Daar kun je alles mee.
Ik gaf meteen de suggestie om eerst maar eens uit te zoeken wat het boxje aan signaal nodig heeft. Als je dat niet weet blijf je gokken hoe het moet of kan.
Blijft de vraag, o de stereoset met twee 8 )hm luidsprekers wel goed werkt. Het eind IC kan ook gemuted (via pin 9) of defect zijn.

van LS-uitgang een line-out maken

door franc @, Loosbroek, 22-12-2021, 09:32 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door franc, 22-12-2021, 09:37

Wat bedoel je met de Phone uitgang?
De koptelefoon aansluiting moet meer dan voldoende signaal afgeven om iets aktiefs goed uit te sturen.
Er van uit gaand dat de set zelf prima wekt op zijn eigen speakers.

En wat voor actieve speakers heb je, en doen het die wel goed op bv rechtstreeks op een CD speler of tuner?
Is anders de versterker van de actieve speakers niet overbrugd, zodat je alleen een set extra speakers hebt?

Mvg Frank

van LS-uitgang een line-out maken

door Goldline @, Oranjedorp, 22-12-2021, 10:05 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door Goldline, 22-12-2021, 10:10

In de autoradio handel zijn er kant en klare oplossing kastjes voor.
Autoradio speaker uit naar line uit om naar een versterker of actieve speaker te gaan.
Vaak zitten hier nog line trasformatoren in om aardlussen te voorkomen.

[image]

--
Cees PA1DBA

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 10:21 (877 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 11:09

Ik begrijp de meeste antwoorden in deze thread niet, tenzij je op de volgende vraag ook antwoord kunt geven:
kan mijn kruiwagen door het deurgat?
Ook de hier genoemde aanpasunit is gebaseerd op het verlagen van het uitgangssignaal van de bron en dat uitgangssignaal is al te zacht!
We moeten echt wachten op de antwoorden van TS
1) Welk ingangssignaal hebben de boxjes nodig?
2) Werken de luidsprekeruitgangen van de stereoset goed op normale luidsprekers?
Anders is een goed antwoord echt onmogelijk.

van LS-uitgang een line-out maken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2021, 11:21 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-12-2021, 11:22

Met een trafo naar 7k, kun je er als alles goed werkt een 230V lamp op laten branden, dus dat lijkt me een gevaarlijke oplossing.

Als je op maximaal volume een "net aan groot genoeg" signaal uit je koptelefoonuitgang krijgt, is er waarschijnlijk iets stuk of verkeerd aangesloten.

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 11:37 (877 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 11:41

Met een trafo naar 7k, kun je er als alles goed werkt een 230V lamp op laten branden, dus dat lijkt me een gevaarlijke oplossing.

Als je op maximaal volume een "net aan groot genoeg" signaal uit je koptelefoonuitgang krijgt, is er waarschijnlijk iets stuk of verkeerd aangesloten.

Tja , al de hele tijd probeer ik aan te tonen dat er te weinig gegevens zijn om een goed antwoord te geven.
Ik heb in mijn verhuur pool zgn slave versterkers staan. Die zullen met de meeste signaalbronnen slecht werken, als je niet weet dat de ingang bedoeld is voor aansluiting op een 100 Volt lijn. Vrijwel geen enkel hulp apparaat of spanningsdeler zal werken als je dat niet weet.
Ik gaf het al eerder aan, zolang TS de ingangseigenschappen van de actieve boxen niet opgeeft en dat de beschikbare uitgangen op de stereoset goed werken, kun je hier nog dagenlang over soebatten.
Misschien zou een typevermelding van de boxjes nog wat gegevens kunnen opleveren, of desnoods een foto. Dan kun je misschien inschatten waar ze voor gediend hebben, of waar ze bij horen, en een inschatting maken wat voor ingang ze hebben.
Voor TS moet het als hij ze heeft staan al helemaal geen moeite zijn om wat uit te zoeken met een toongenerator of iets dergelijks. Helaas hebben we van TS nog niets gehoord.
Misschien moet er wel een slotje op deze zinloze discussie!

van LS-uitgang een line-out maken

door franc @, Loosbroek, 22-12-2021, 11:45 (877 dagen geleden) @ soundman2

Idd is eea onduidelijk en iedereen gooit wat in de rondte!
Ik ook.

Maar geef TS wel even gelegenheid om een reactie te geven.
Dat kan niet altijd ad hok.

Mensen moeten overdag ook werken, of hebben wat anders dan de hele tijd op het forum te zitten.
Ik werk zelf in ploegendienst, dus mij zul je overdag wel eens aantreffen.

Vanavond zullen we heus meer weten.

Mvg Frank

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 12:08 (877 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 12:20

Inderdaad is het berichtje door Paul heel vroeg op 22de (vandaag) geschreven en heeft hij wellicht geen tijd of gelegenheid om te reageren, dat neem ik hem ook helemaal niet kwalijk. Ik gaf alleen maar aan dat een aantal lieden met goedbedoelde suggesties en zelfs oplossingen komen, zonder ook maar iets te weten over dingen die voor de oplossing belangrijk zijn. Daardoor kun je er dagenlang over soebatten om tot een oplossing te komen.
Ook jij komt zowat met overeenkomstige vragen aan TS.
We moeten echt wachten op het antwoord van Paul op de vragen die in zijn richting gesteld zijn.

van LS-uitgang een line-out maken

door Johan TEAC @, Steenbergen, 22-12-2021, 12:17 (877 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Hoi Paul en de rest

Het torentje is 2x 7 watt uitgang en volgens de service handleiding (Soundman) is de koptelefoon uitgang is dezelfde als de speaker uitgang met een 330-ohm weerstanden.
De nullen van de speakers liggen aan elkaar

Ik ga ervan uit dat de actieve speakers een standaard 0-dB signaal moeten hebben dus 0,775 volt
Deze zijn meestal rond de 47K-ohm ingangsweerstand.

Bij 7 watt zal er ongeveer 7 volt uit de speaker ingangen komen. maximaal vermogen.
330k of 470K weerstand in serie vanuit de toren naar de active speakers en je bent de man.
Je zou een paar 500K potmetertjes ertussen kunnen zetten om het wat af te stellen.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen of die active speakers geen moderne troep is waar ze zich niet aan de 0-db houden. zoals zoveel rotzooi tegenwoordig.

Maar zijn het een paar mooie mfbtjes zal deze oplossing werken.

MVG Johan

--
The magic smoke keeps us bussy

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 12:25 (877 dagen geleden) @ Johan TEAC
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 12:27

Johan, je geeft info over het verzwakken van het uitgangssignaal van het stereosetje, maar Paul geeft juist aan dat het amper op volume komt.
Wat je schrijft zou allemaal best kunnen, maar het werkt niet goed.
Van het stereosetje weten we precies wat het is, behalve dan of het goed werkt, van de boxjes weten we niets en als je niets van een apparaat weet dan .............

van LS-uitgang een line-out maken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2021, 13:04 (877 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-12-2021, 13:08

Het idee van een slotje vind ik overdreven, hoewel ik denk dat alle mogelijke speculatieve antwoorden inmiddels wel gegeven zijn. Nu is het even afwachten. De TS is een oudgediende van het forum, dus hij zal ongetwijfeld antwoorden zodra hij daartoe in staat is.

van LS-uitgang een line-out maken

door Johan TEAC @, Steenbergen, 22-12-2021, 13:50 (877 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman

Ik ga er even vanuit dat alles goed werkt.
en ik ga uit van standaard apparatuur en signalen.

In het verhaal staat dat de koptelefoon zwak door komt maar niet dat de speaker uitgangen slecht zijn. daarom wilde hij de speaker uitgangen gebruiken.
Hoofd telefoon is geen line uitgang.
Maar ok laten we wachten op de antwoorden op de vragen die ontstaan zijn hier.:)

MVG Johan TEAC

--
The magic smoke keeps us bussy

van LS-uitgang een line-out maken

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 14:40 (877 dagen geleden) @ Johan TEAC

Ik ga er even vanuit dat alles goed werkt.
en ik ga uit van standaard apparatuur en signalen.

Dan had TS geen vraag gehad;-)

AANVULLING

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-12-2021, 14:41 (877 dagen geleden) @ Maurice

Iedereen bedankt voor de ruimhartige reacties!
Intussen kan ik een kleine AANVULLING geven.
De SHARP-stereotoren speelt inderdaad wèl goed op simpele boxjes van 8 ohm, maar omdat er zo weinig geluid uit de PHONES uitgang (vooraan) kwam, dacht ik daarmee niets te kunnen. Nu merkte ik dat ik mijn koptelefoon heb aangesloten dmv een verloop (grote naar kleine jack) die niet in orde is. Met een goede komt er wel degelijk voldoende signaal richting koptelefoon. DUS die PHONES uitgang zou ik tòch kunnen gebruiken om een line-out te maken naar de actieve boxen. Verder heb ik van mijn zoon (naar wie de set moet gaan) een foto van zijn kleine set actieve speakers. Hij heeft me nog niet het typenummer door kunnen geven (is aan het zoomen met zijn leerlingen) maar een kenner ziet wel aan de aansluitingen van de boxjes wat het zo ongeveer voorstelt. Blijft over wat Maurice voorstelt: direct bij de potmeters aftappen, maar ik twijfel of ik daar bij kan komen.
Als ik meer weet over de actieve boxen kom ik terug.
Hier de foto daarvan
[image]

AANVULLING

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 16:39 (876 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 22-12-2021, 16:49

Het ziet er vrij normaal uit en eigenlijk is er dan waarschijnlijk ook geen probleem met de boxjes.
Als je een snoertje hebt van twee tulpstekers naar een kleine mini jack, dan kun je het setje op bijv. je telefoon of PC uit testen. De gevoeligheid van dergelijke apparaten, ligt net als die van externe actieve PC speakers tussen 0,1 en 0,5 volt. De ingangsweerstand ergens tussen 10 en 47K Ohm.
Als je de tip of de ring van het verloopsnoer aanraakt met de volume knop op 12 uur, zou je toch een lichte bromtoon moeten waarnemen.
Het is van buitenaf moeilijk te zien, maar als de volumeregelaar direct achter de ingang zit van de versterker in de box hoef je vermoedelijk niets aan te passen met weerstanden. Het volume op de box zet je dan zodanig, dat je met de volumeknop van de stereoset een prettig regelbereik hebt. De in deze thread voorgestelde spanningsdelers van twee weerstanden, worden dan gevormd door de volumeregelaar van de box.
Mocht het signaal uit de koptelefoon uitgang toch veel te hard blijven, dan kun je in de (grote 6,3mm) hoofdtelefoonplug nog twee weerstandjes solderen van 33 Ohm van de soldeerpunten L&R naar de afscherming. Je hebt dan een 10:1 spanningsdeler in combinatie met de twee weerstanden in de koptelefoonaansluiting van de stereoset.
Het voorstel om af te takken van de volumeregelaar in de Sharp kan wel, maar dan moet je ook weer een extra plug ergens aanbrengen, mag je geen sluiting maken met de metalen kast van de versterker (aardlus) en een spettertje soldeer op de verkeerde plaats en kun je weer aan de slag om de fout uit te zoeken.
In Wouw kan ik eventueel alles voor je meten.

AANVULLING

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-12-2021, 17:06 (876 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga het zo eens proberen, eventueel met de spanningsdeler binnenin de plug.
Inderdaad moet dan een gunstige stand van de volumeregelaar op de boxen worden gezocht, zodat de schuifpotmeter op de stereotoren een bruikbaar bereik geeft.

Nogmaals veel dank, Paul

AANVULLING

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-12-2021, 17:55 (876 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Paul,
Kan kloppen, ook ik heb geregeld last van die Verloop stekkers, rampen dingen.

Als je vast opstelt zeg ik knip die 3,5 jack er af en zet er direct die grote aan.
Voorkomt knoeien en draaien om er steeds geluid uit te krijgen.

AANVULLING

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2021, 18:20 (876 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb even de plug getekend met de weerstandjes, voor het geval het signaal uit de stereoset toch te groot is.

[image]

van LS-uitgang een line-out maken

door Johan TEAC @, Steenbergen, 22-12-2021, 18:40 (876 dagen geleden) @ soundman2

:lol

--
The magic smoke keeps us bussy

van LS-uitgang een line-out maken

door Johan TEAC @, Steenbergen, 22-12-2021, 18:45 (876 dagen geleden) @ soundman2

Na mijn vermoeden was zijn koptelefoon of stekker niet goed maar het setje wel. IC versterkers kan weinig aan fout gaan.

leuke discussie BTW.

MVG Johan TEAC

--
The magic smoke keeps us bussy

AANVULLING

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-12-2021, 21:48 (876 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt, duidelijker kan niet.
Groeten, Paul

AANVULLING

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-12-2021, 21:50 (876 dagen geleden) @ Maurice

Daar zat ik ook aan te denken. Die verloopstekkers krijgen op den duur teveel speling doordat de draad naar de zijkant wordt getrokken. Bedankt voor het meedenken.
Paul

OPGELOST, IEDEREENS BEDANKT!

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-12-2021, 21:51 (876 dagen geleden) @ Paul van der Mast

[ Geen tekst ]

powered by my little forum