Wie kent dit verschijnsel? (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 21-01-2022, 14:14 (846 dagen geleden)
Gewijzigd door frits, 21-01-2022, 14:15

Beste Forummers,
Mijn buurman verzocht mij eens te kijken naar een aantal transistorradio's die hij altijd in de bouw had gebruikt voor muziek ,niet meer speelden, en of het nog de moeite waard was om er iets aan te doen. Het betreft hier 2 Nordmende en 1 Grundig draagbare radio/ casette recorders.
Na een grondige schoonmaak (bouwstof, vastzittende bedieningsknoppen, vergane snaren van de recorders) ben ik nu zover dat er toch weer geluid uit komt. Bij de gaafste Nordmende doen alle functies het weer, bij de andere en de Grundig komt er prima geluid uit de middengolf en casettespeler, maar op de Fm heb ik een probleem. Als de radio niet op de zender staat klinkt er het gebruikelijke hoge geruis. Bij het in de buurt komen van een zender begint er een zware brom en als de zender is bereikt klinkt er een zwaar gestoord geluid. Ik heb in het forum wel eens gelezen over over gemoduleerde FM zenders maar dat is vlgs. mij in dit geval niet aan de orde want de goed spelende Nordmende heeft er (op een enkele piraatzender na) geen last van.
Is iemand bekend met dit probleem? Hoor het graag,
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen

Wie kent dit verschijnsel?

door ruudam @, Utrecht, 21-01-2022, 22:22 (846 dagen geleden) @ frits

Als eerste denk ik aan verlopen afstemkringen in de ratiodetector.

Wie kent dit verschijnsel?

door MarcelvdG @, 21-01-2022, 22:48 (846 dagen geleden) @ frits

Het doet mij aan ontbrekende ratelcondensatoren denken. Werkt het met batterijvoeding beter dan met netvoeding? Zijn er apparaten in de omgeving die invloed hebben, bijvoorbeeld apparaten met een ouderwetse netadapter?

Wie kent dit verschijnsel?

door snameroc @, Etten Leur, 21-01-2022, 23:15 (846 dagen geleden) @ MarcelvdG

Of zit er een zonnestroomomvormer op je net?

Wie kent dit verschijnsel?

door Armand @, Belgiƫ, 22-01-2022, 04:28 (846 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Armand, 22-01-2022, 04:38

... een zwaar gestoord geluid. Ik heb in het forum wel eens gelezen over over gemoduleerde FM zenders maar dat is vlgs. mij in dit geval niet

Elcootje ratiodetector?
Wat is het type van de Grundig?

Groeten, Armand

Wie kent dit verschijnsel?

door frits @, Meppen Dtsl., 22-01-2022, 17:30 (845 dagen geleden) @ ruudam

Beste Ruudam,
Bedankt voor Uw reactie. Dat zou goed mogelijk zijn, en als dit het is ontbreekt mij waarschijnlijk de benodigde apparatuur om dat te meten.

Wie kent dit verschijnsel?

door frits @, Meppen Dtsl., 22-01-2022, 17:34 (845 dagen geleden) @ MarcelvdG

Beste Marcel,
Er is een Nordmende die op de plaats waar ik werk gewoon goed speelt op de Fm. Storingen van buiten af lijken mij niet in vraag te komen. Ik heb bij beide toestellen geprobeerd om met een betrouwbare voeding te kijken of het effect anders zou zijn en ook batterijen gaven geen verbetering. Bedankt voor je reactie in ieder geval!!

Wie kent dit verschijnsel?

door frits @, Meppen Dtsl., 22-01-2022, 17:38 (845 dagen geleden) @ Armand

Beste Armand,
Bedankt voor je reactie. Het Type van de Grundig is C2600 automatic.
Ik zal in ieder geval proberen hiervan een schema te krijgen. Voor de defecte Nordmende wordt het lastiger een schema te vinden daar bij dit apparaat nergens een typenummer te vinden is.

Wie kent dit verschijnsel?

door henk vdb @, Breda, 22-01-2022, 19:44 (845 dagen geleden) @ frits

Service manual van de Grundig C2600 is hier te vinden:
C2600 Service Manual

Als je een foto zou kunnen plaatsen van de Nordmende dan kunnen we meezoeken naar een typenummer.

Wie kent dit verschijnsel?

door ruudam @, Utrecht, 22-01-2022, 20:32 (845 dagen geleden) @ snameroc

Op meldt dat de MG het wel goed doet, maar de FM niet.
Het is dan zeer onwaarschijnlijk dat er sprake is van externe storing.

Wie kent dit verschijnsel?

door frits @, Meppen Dtsl., 24-01-2022, 14:21 (843 dagen geleden) @ henk vdb

Hoi Henk. Bedankt voor je reactie heb het schema van de Grundig inmiddels bij museum org. kunnen ophalen. Zal kijken of ik fotoos kan plaatsen van de Nordmende voor een type.
Groet Frits

powered by my little forum