wie kent dit toestel (Toestel of techniek)

door Jenette, 08-06-2011, 08:05 (4710 dagen geleden)

Wie o wie kent dit toestel??
Het is een portable radio/tv/cassettedeck van het merk Standard uit Japan.
Volgens mij rond 1975 is dat merk overgenomen door iemand anders.

Ben op internet wel zoiets tegen gekomen maar dan alleen als audio-tv-combi.
Graag zoek ik uitgebreidere info hierover.

[image]

wie kent dit toestel

door ruudtx @, Utrecht, 08-06-2011, 12:22 (4710 dagen geleden) @ Jenette

Als het goed is moet er ook ergens op de achterkant een type nummer staan, en dan kan je Googlen.
Moet een duur appraatje geweeest zijn vroeger, alles erop en eraan.

wie kent dit toestel

door Jenette, 09-06-2011, 10:52 (4709 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruudtx,

Heb het serienummer reeds ettele malen gegoogelt maar er komt niets tevoorschijn dan slechts een site in het Chinees/Japans. Blijkbaar is het apparaat erg onbekend.....
Maar dank voor je moeite in elk geval.

Groetjes Jenette.

wie kent dit toestel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2011, 11:29 (4709 dagen geleden) @ Jenette

Een serienummer is uniek en dus niet googlebaar. Je zal het modelnummer/typenummer moeten zoeken. Standard ken ik niet anders dan wel eens van gehoord, maar heel misschien kan ik er wat zinnigs over zeggen als je de typesticker eens goed scherp op de foto zet. Dan hebben we meteen het typenummer en is het ook makkelijker in de archieven duiken.

wie kent dit toestel

door Jenette, 09-06-2011, 13:03 (4709 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Dank voor je snelle reactie.
Heb totaal geen verstand van dit soort dingen merk je wel.
Kan ook niet echt typenummers of stickers vinden, zodoende heb ik maar van alles ingezoomd wat erop stond. Misschien kun jij er wat mee.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Verdere gegevens zijn er op het apparaat niet te vinden.

Alvast dank.....

Vrindelijks
Jenette O.

wie kent dit toestel

door ruudtx @, Utrecht, 09-06-2011, 11:54 (4709 dagen geleden) @ Jenette

Ik bedoelde type nummer.
Standard is Japans, dus waarschijnlijk Japanse tekens.
Je zou hooguit eens op Amerikaanse radio sites als deze kunnen zoeken en laten zoeken, de Japanners exporteerden zich suf naar de USA.

wie kent dit toestel

door Jenette, 09-06-2011, 13:09 (4709 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruudtx,

Moet ik dan maar eens doen. Zal eerst nog eens nagaan welke fa die uit Japan destijds overgenomen heeft, want met al die Japanse teksten die ik tegenkom kan ik ook niet zo veel.
Had niet gedacht dat het nog zo'n zoektocht zou zijn, maar weet wel dat het hier in Nederland niet zo'n bekend apparaat is, want haast niemand heeft zo'n ding ergens ooit gezien. Maf.....heb je met een vader die overal en nergens zijn dingen opscharrelde....grijnzzzzz. Zo kom je nog eens ergens terecht....;-)

Vriendelijks

Jenette O.

wie kent dit toestel

door ruudtx @, Utrecht, 09-06-2011, 13:14 (4709 dagen geleden) @ Jenette

Het gaat dus om een Standard VF 330W, daarop moet gezocht worden.
Ik bedenk echter dat ditzeldfde apparaat niet in de US verkocht is wegens ander TV systeem. Maar wel waarschijnlijk iets wat er op lijkt, maar dat is lastig zoeken.

wie kent dit toestel

door Jenette, 09-06-2011, 13:18 (4709 dagen geleden) @ ruudtx

Thnx, kan ik weer verder.
Dat houdt de mens van de straat.

Jenette O.

wie kent dit toestel

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2011, 16:05 (4709 dagen geleden) @ Jenette
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-06-2011, 16:11

Ik heb even wat gezocht. Het correcte typenummer is VF-330W maar daar helaas nog niets op gevonden. Japan 703 is een exportcode en verwijst vermoedelijk ook naar Standard Radio Corp.

Wat ik wel heb gevonden is een korte geschiedenis van het bedrijf en het merk. Samengevat komt het er op neer dat Standard sinds 1966 apparatuur voor Marantz fabriceerde, sinds 1975 zijn naam in Marantz heeft veranderd en in 1998 de rechten op de naam Standard aan Yaesu heeft verkocht.

Zou je ergens in de bedrijfsarchieven willen duiken, dan zal dat waarschijnlijk bij Marantz (tegenwoordig D&M Holding) moeten zijn. Maar of die daar nog wat van hebben? Hun Nederlandse vertegenwoordiging zit nog steeds in Eindhoven (Philips is tussen 1980 en 2008 in wisselende mate aandeelhouder van Marantz geweest en werkte veel met ze samen).

wie kent dit toestel

door peterphuket, 22-06-2011, 09:52 (4696 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Aanvullend op Maarten Bakker kan ik vermelden dat het in die tijd geimporteerd werd door Fodor groothandel in R'dam en was daar in die tijd werkzaam op de service afdeling van Marantz.
Helaas is het schema wat ik jaren in bezit heb gehad tijdens een verhuizing verloren gegaan.
Standard fabriceerde inderdaad voor Marantz en is door M. ook overgenomen, ook werd toen door Standard het merk Superscoop uitgebracht. Fodor op zijn beurt is later weer door Borsumij Whery overgenomen.
Met vriendelijke groet,

Peter.

powered by my little forum