Vreemde storing Technics SL-PS770D (Toestel of techniek)

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-06-2011, 06:47 (4690 dagen geleden)

Ik heb hier een CD speler staan die eerst ongeveer
3 min.aan moet staan voordat de schijf wil gaan draaien, doet tussentijds ook
geen poging daartoe.
Na die tijd is er niets aan de hand en reageerd alles goed.
Zet ik het een halfuurtje uit dan begint het opnieuw, eerst weer 3 min. wachten.
Bij voortijds inschakelen geeft het steeds aan dat er geen cd inzit.
Kan er niets van op het net vinden en vermoed dat er een elko'tje
niet goed is maar welke?
Wie komt zo'n storing bekend voor of heeft er mogelijk
documentatie van.
grt. willem.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door soundman2 @, Wouw, 28-06-2011, 16:15 (4690 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Met een busje ijsspray kun je uitzoeken welke component niet goed werkt als het onderdeeltje koud is. Ook een föhn is gebruikelijk bij dergelijke onderzoeken.

Soundman2

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-06-2011, 16:44 (4690 dagen geleden) @ soundman2

Met een busje ijsspray kun je uitzoeken welke component niet goed werkt als het onderdeeltje koud is. Ook een föhn is gebruikelijk bij dergelijke onderzoeken.

Soundman2

Dat is nog een klein probleem met tijd bestek want na 3 min.werkt alles normaal
en moet het ongeveer weer eerst 30min. spanningsloos om opnieuw te beginnen.
:-(
grt. willem.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door soundman2 @, Wouw, 28-06-2011, 17:16 (4690 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door soundman2, 28-06-2011, 17:17

Met een busje ijsspray kun je uitzoeken welke component niet goed werkt als het onderdeeltje koud is. Ook een föhn is gebruikelijk bij dergelijke onderzoeken.

Soundman2

Dat is nog een klein probleem met tijd bestek want na 3 min.werkt alles normaal
en moet het ongeveer weer eerst 30min. spanningsloos om opnieuw te beginnen.
:-(
grt. willem.

Daarom: afkoelen met ijsspray om de dertig minuten te reduceren en de föhn voor warmstoken van verdachte onderdelen. Aan je opmerking bespeur ik dat je weinig (intermitterende) fouten gerepareerd hebt. Het zijn attributen die in geen werkplaats ontbreken. Met ijsspray kun je elk onderdeel individueel afkoelen in een apparaat. Grote kans dat de fout meteen boven komt drijven.

Soundman2

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-06-2011, 17:34 (4690 dagen geleden) @ soundman2


Daarom: afkoelen met ijsspray om de dertig minuten te reduceren en de föhn voor warmstoken van verdachte onderdelen. Aan je opmerking bespeur ik dat je weinig (intermitterende) fouten gerepareerd hebt. Het zijn attributen die in geen werkplaats ontbreken. Met ijsspray kun je elk onderdeel individueel afkoelen in een apparaat. Grote kans dat de fout meteen boven komt drijven.

Soundman2

Ik heb inderdaad maar weinig storingen hoeven op te lossen met behulp van de freezespray maar ben wel al bezig geweest maar nog geen resultaat geboekt.
Heeft ongeveer een uur spanningsloos gestaan en mogelijk met de warmte momenteel
speelt het direct bij aanzetten.
Div. elko'tje en torren bespoten met freeze maar laat zich op moment niet van de wijs brengen.
grt. willem.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door snameroc @, Etten Leur, 28-06-2011, 20:04 (4690 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Bijna zeker dat de laser slijtage vertoont.
Heb soort gelijk gehad met een sony enige jaren geleden.
Nieuwe laser er in en gelijk weer goed.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-06-2011, 20:17 (4690 dagen geleden) @ snameroc

Nu op moment stekker er weer in en totaal geen probleem.
Speelt ongestoord hele cd af zonder hakken/overslaan etc.
Zie het nog een paar dagen aan.
grt. willem.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-06-2011, 22:12 (4690 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem, is dit nog een swinging-arm versie? maak anders eens een foto van het binnenwerk en /of de serienr van het apparaat.

groeten

Kris

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Willem.H.N. @, Enschede, 29-06-2011, 06:10 (4689 dagen geleden) @ kris

Willem, is dit nog een swinging-arm versie? maak anders eens een foto van het binnenwerk en /of de serienr van het apparaat.

groeten

Kris

Ik weet wat je bedoelt maar is het niet.
Doe er even niets aan en zet het vanavond weer op spanning, waarschijnlijk
de storing al onwetend opgelost door div. soldeerpunten te hebben behandelt.
grt. willem.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Ed van der Weele † @, Zeist, 28-06-2011, 22:32 (4690 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Daarom: afkoelen met ijsspray om de dertig minuten te reduceren en de föhn voor warmstoken van verdachte onderdelen. Aan je opmerking bespeur ik dat je weinig (intermitterende) fouten gerepareerd hebt. Het zijn attributen die in geen werkplaats ontbreken. Met ijsspray kun je elk onderdeel individueel afkoelen in een apparaat. Grote kans dat de fout meteen boven komt drijven.

Ik heb inderdaad maar weinig storingen hoeven op te lossen met behulp van de freezespray maar ben wel al bezig geweest maar nog geen resultaat geboekt.
Heeft ongeveer een uur spanningsloos gestaan en mogelijk met de warmte momenteel
speelt het direct bij aanzetten.
Div. elko'tje en torren bespoten met freeze maar laat zich op moment niet van de wijs brengen.

Kältespray, Freezespray of hoe die producten heten hebben een nadeel: bij een gemiddelde of erg hoge luchtvochtigheid die op dit moment heerst, condenseert de waterdamp uit de lucht op de besproeide componenten. Schoon water is een slechte geleider, maar de componenten en de print zijn nooit helemaal schoon. Er kan dan een geleiding ontstaan via de waterdruppels. Bij hoogohmige circuits kan dit tot foutieve conclusies leiden.

Defecten die mogelijk te wijten zouden kunnen zijn aan temperatuurschommelingen probeer ik ook wel te lokaliseren door het hele apparaat een paar uur of een dag in de koelkast te leggen. Daarna heel gericht met een föhn met een smal blaaspijpje de verdachte componenten stuk voor stuk verwarmen. Na een half uur is het apparaat al weer zover opgewarmd dat de truc niet meer opgaat, dus moet het apparaat weer voor een paar uren in de koelkast.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-06-2011, 22:33 (4690 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ik zie dat je het Freeze verhaal niet helemaal begrijpt.

Juist indien na 3 min de boel "warm" is kun je plaatselijk de zaak weer afkoelen zodat de cd weer mogelijk in storing gaat.

Bv de Voeding
Ding speelt dus na 3min prima
Dan laten spelen en in de voeding een elko met freeze afkoelen.
Tot 10 tellen ( elko er even aan laten wennen ) en kijken of de cd de fout in gaat
Niet?
volgende component.
enz.


Andersom doe je het met de föhn.
Lokaal verhitten en zien of dat een fout doet optreden.


De fout kan bv zelfs een slechte soldering zijn, weerstand etc.
Als ook de laser zelf.

Je hebt het over draaien, dat is de motor.
Dan rond het stuur IC van de motor de boel bekijken.

Geen schema dan zoek je de datasheets van de nodige IC's op.
Dan vind je van zelf wat de bedoeling is van die IC's.

enz.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Willem.H.N. @, Enschede, 29-06-2011, 06:06 (4689 dagen geleden) @ Maurice

Ik zie dat je het Freeze verhaal niet helemaal begrijpt.
Juist indien........................

Maurice, ik begrjp het heel goed en waarschijnlijk niet duidelijk omschreven
:-D
Vanmorgen de stekker er weer in en het werkt allemaal direct/perfect.
Ik had al enkele onderdelen onderhanden gehad betr. koude en warmte en enkele
solderingen gedaan ,mogelijk toch onwetend de storing opgeheven.
grt. willem.

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-06-2011, 17:02 (4689 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ja dat kan ook, soms weet je het niet exact waar de fout gezeten heeft.

Resultaat is er voorlopig en dat telt.

Maurice

Vreemde storing Technics SL-PS770D

door Willem.H.N. @, Enschede, 29-06-2011, 15:10 (4689 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Heren , allen bedankt voor de nuttige bijdragen.
Heb tot nu toe nog geen storing meer gehad dus
hopelijk gaat het verder goed.
m.v.g. willem.

powered by my little forum