K12 (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 02-07-2011, 17:25 (4686 dagen geleden)

Hallo

Zoals somigen van jullie misschien weten heb ik hier een philips videocenter staan.
Dat is een K12 tv in een meubel , met daar in een extra beeldbuisje en een VCC2020.
Hier was ooit een ander chassis in gezet en deze beschikte niet over alle functies en was ontzettend veel werk om om te bouwen.

Vandaag in driebergen een K12 van Sjaak van Schaik overgenomen die naderhand als donor gaat dienen voor het meubel.
Het is eveneens nogal wat werk , maar goed voor niets gaat de zon op.

Sjaak vertelde me dat hij de tv gisteren getest heeft en die zou het doen.
Niet wantrouwig bedoeld maar toch hou je in je achterhoofd dat het ook wel eens niet zo zou kunnen zijn.

Bij thuiskomst eerst de ratel-c losgeknipt en de tv ingeschakeld.
Het verbaasde me niks .... hij deed het niet.
Al snel kwam ik er achter dat de netschakelaar kapot is.
Deze heb ik niet vervangen maar tijdelijk een netsnoer rechtstreeks op het printje aangesloten.

Toen opnieuw geprobeerd.
En wonderbaarlijk genoeg kwam er beeld en geluid.
Maar voordat ik verder ben gegaan heb ik de booster-c preventief vervangen.

Dat word nog een verhaal appart want ik heb nu een les geleerd , zet nooit een lampje op een tv als je het chassis wil uitklappen.
Want op dat moment kantelde de tv een beetje en het lampje viel op de print van de raster gedeelte.
Verdorie de print in 2 stukken.

Toen heb ik de print gepakt van de oude K12 , maar de beeldhoogte klopte niet.
Toen raakte ik even in paniek.
Maar ik heb de stukjes printbaan die in de voet geschoven worden voorzien van verse tin en nu is de beeldhoogte ook weer goed.

Ik zal de tv vanavond gaan gebruiken in plaats van de matchline en zal tevens wat foto's plaatsen.

Gr Bjorn

K12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-07-2011, 18:39 (4686 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

effe snel dat kennen we allemaal wel.

K12 steek-printen zijn er nog voldoende, heb diverse.

Manko bij deze toestellen zijn de steekprinten en stekkers.
Dus als er wer wat niet doet - eerst die stekkers nazien en printen opnieuw vlakken en soldeer streepje aanbrengen.
Vlakken bedoel ik die puntjes van de klemmen die op de print baan ontstaan door de druk.
Bij hersolderen komt dat niet helemaal vloeiend goed.

Met de pluggen die je lossoldeert van je oude print , de nodige onderdelen toevoegen en linkjes plaatsen moet het gaan lukken nu.

Kijk gelijk goed of de pijp (crt) van deze nog goed is.
Kleuren, scherp, niet wollig (flets) , kan dan nog eens handig zijn indien blijkt dat jouw pijp heen is.
Anders bewaar je straks dingen waar je niets aan hebt.

K12

door Bjorn Kusters @, 02-07-2011, 19:17 (4686 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

Een ongelukje zit in een klein hoekje he ;-)
Maar gelukkig is het nog goed gekomen.
Bij deze ook een paar foto's
Voorlopig gaat die even "slapen" op de slaapkamer.

De Blaupunkt tv met afstandbediening (hybride toestel) doet het trouwens ook.
Heb alleen even gekeken of er beeld kwam en hij overal op reageerde en daarna weer uit gezet.
Het toestel is onverprutst en de fijne ero's zitten er nog in.
Vandaar ik hem verder niet geprobeerd heb anders verniel ik misschien meer dan nodig.

Al met al een geslaagde dag:D

[image]

K12 aangesloten op regenbooggenerator

[image]

K12 aangesoten op regenbooggenerator

[image]

K12 aangesloten op videorecorder

[image]

De spullen die ik gekocht heb.


Gr Bjorn

K12

door Bjorn Kusters @, 03-07-2011, 10:39 (4685 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo

Wat ik was vergeten te vermelden is dat de "nieuwe" K12 22" is en die waar die in moet 26"
Dit is zoals ik zie ook aan te passen.
Op somige componenten ontbreken op het donor chassis , hier staat dan bij 26" .
Deze componenten zitten wel op het oude 26" chassis dus die moeten overgeplaatst worden naar het nieuwe chassis.
Verder verglijk ik meteen de componenten op het oude en nieuwe chassis , daar hier en daar ook verschillen zijn.
Gelukkig zijn dit slechts enkele weerstanden en condensatoren.

Dus een ombouw naar 26" moet mogelijk zijn.

Daarna begin ik met het overzetten van diverse connectoren die nodig zijn op het nieuwe chassis.
Verder stelt het ombouwen naar mijn mening weinig voor , slechts enkele diodes en weerstanden ontbreken rondom de conectoren die toegevoegd worden.

Wat me ook opvalt , en ik had het eigenlijk verwacht is het groot aantal soldeerbreuken op het chassis bij de printhouders.
Gisteren heb ik die van het rasterdeel nog een keer doorgesoldeerd , maar ik kom ze allemaal na aan het lopen.

Ook de printen zelf zal ik moeten gaan vergelijken , want hierbij zal ook het e.e.a. verschillend zijn.

Ik hoop dat dit de goede manier is anders hoor ik het wel.

Gr Bjorn

K12

door maarten van dijk @, 03-07-2011, 14:56 (4685 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Als je nog van die print connecters moet hebben, ik heb er nog wat van liggen,
kan ze zo krijgen; ik heb het met die K12 helemaal gehad:-| Teveel gerepareerd destijds. Mocht je nog meer nodig hebben, kan ik altijd even kijken. Ik heb helaas een paar maanden geleden nog een paar kleurversterkers (keramiek op de beeldbuisvoet) weggegooid.....:-(

groet, maarten van dijk.

K12

door Bjorn Kusters @, 03-07-2011, 18:49 (4685 dagen geleden) @ maarten van dijk

Hallo Maarten

Tot nu toe heb ik nog niks nodig , maar zodra dat wel zo zou zijn meld ik me wel.
Ik ben een aantal uurtjes zoet geweest met het chassis te vergelijken met de lay out ven het orginele chassis.
Het meeste werk zit in de rijen E en F.
Hij is inmiddels omgebouwd naar 26" en de connectoren zitten er allemaal op.

Maar ik ben vanaf 12 uur tot half negen er aan bezig geweest en nu vind ik het wel welletjes.

Morgen ga ik eens de kabels e.d. compleet maken zo hou ik wat afwisseling er in want ik heb wel eventjes chassis genoeg gezien hahahahaha

Gr Bjorn

K12

door Bjorn Kusters @, 04-07-2011, 14:15 (4684 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 04-07-2011, 14:17

Hallo

Inmiddels weer een paar uurtjes zoet geweest met de K12.
Vandaag de bedrading gecontroleerd en indien nodig gewijzigd.
zo heb ik hier en daar kabels moeten verdraaien en stekkers moeten vervangen omdat er de verkeerde op zaten.
Het chassis is nog niet klaar rond de vakken E en F , er moet nog het e.e.a. bijgebouwd worden.
Maar eenmaal in elkaar kon ik niet wachten om eens te kijken wat het toestel inmiddels doet.

Het verbaasde me eigenlijk al dat er beeld komt al is het helemaal grijs hahahaha
Maar de lijn en rasterafbuiging werken dus wel al goed.
Hij reageerd op het opvragen van het "menu" maar veel in te stellen valt er niet.

Ik weet rond de tuners is er nog een hoop werk , en de rest zal ook wel niet 1 2 3 functioneren.

Verder krijg ik de kleine tv niet meer aan de praat , maar weet niet of deze d.m.v. een toets in te schakelen is of dat dit automatisch gebeurd bij het inschakelen van de video.

Het enige moment waarop kleuren te zien zijn is bij het uitschakelen.
Dan verschijnen in een cirkel de kleuren rood groen en blauw.

maarja hij gaat nu eerst weer eens een tijdje op de slaapkamer wonen.

Ik zal over een tijdje weer verder gaan met het toestel.
En dan ga ik eens uitzoeken of alle modules in het tuner gedeelte de juiste zijn en eventueel kijken voor reserve modules.
En in bouw dan de vakken e en f om.

Ik laat tegen die tijd nog wat van me horen.

Gr Bjorn

K12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-07-2011, 17:17 (4684 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Vakken e- en f hebben o.a. met video te maken.
Ook bv de automatische contrast regeling (licht oog, welke voor bij de knoppen of wel helemaal boven op je gedemonteerde TV (schakelaar en groene LED)

Tevens de aansturing van je tuners vanuit de micro zal nu nog niet op orde zijn.

Daarbij de omschakeling voor de videorecorder (scart ingang) zal ook nog niet op orde zijn.
Die schakelt tuner en video om.

Kleine TV, zo te horen krijgt deze geen signaal, kan zijn dat beeld eenvoudig op donker staat cq mute stand.

K12

door Bjorn Kusters @, 04-07-2011, 19:35 (4684 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

Er zit inmiddels weer licht in de kleine tv.
Moet wel nog nagekeken worden.
Maarja wat moet niet nagekeken worden hahahaha

Het geluid deed het ook niet , maar zodra ik tegen een elko op de steekprint duw wil er wel iets uit de luidsprekers komen.
K*t soldeerbreuken hahahahahaha.

Ik ga morgen toch nog verder met de tv.
Dan ga ik alle soldeerpunten en contactbanen op de modules opnieuw doorsolderen.
Tevens zal ik dan naar soldeerbreuken op het chassis gaan zoeken , vooral rond de printhouders.

Tevens had ik gezien dat de search tuning module gebroken is.
Hier heb ik de printbanen al eens opnieuw van verbonden , maar misschien dat er toch iets niet klopt met die module.

Dus als iemand nog zo een module zou hebben liggen dan is die van harte welkom.

Nou morgen horen jullie meer.

Gr Bjorn

K12

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-07-2011, 20:10 (4684 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Je bent al een flink eind op weg! :)

K12

door benman @, Stein lb, 05-07-2011, 07:44 (4683 dagen geleden) @ Maarten Bakker

hallo bjorn die print van de tuning is dat die print met die dikke weerstanden\weerstand daar had je twee versies van.
zo ja deze heb ik nog wel liggen.

m.v.g ben

K12

door Bjorn Kusters @, 05-07-2011, 19:37 (4683 dagen geleden) @ benman

Hallo

Het betreft de module U662.
Als het goed is staat er ergens het volgende nummer op 4822 212 20587.
Aan een foto kan ik je vandaag niet meer helpen , maar wel eventueel aan een lay out van de print.

Gr Bjorn

K12

door benman @, Stein lb, 06-07-2011, 06:51 (4682 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

hallo. nee deze heb ik helaas ook niet. ik heb wel module 4822 212 20438. if detector is dat maar is van k12z. ik weet dat er wel een aantal printen
uitwisselbaar waren van k12 en k12z maar of deze dat ook is weet ik niet. zou je misschien nog kunnen uitzoeken het ic dat op de kaart zit is een tda 2760 als die
bij jou ook zit zal het het zelfde zijn. hij komt ook uit een tv met 29 kanalen.
als je hem wil hoor ik het wel.
m.v.g ben

K12

door Bjorn Kusters @, 06-07-2011, 13:02 (4682 dagen geleden) @ benman

Hallo

Ik heb de printen nu even niet binnen handbereik.
Maar ik ga er van uit dat ze het zelfde zijn.
Het nummer komt overeen en ook uit een 29 kanalen K12.
Volgens mij heeft die Z alleen te maken met de netscheiding.
De Z modellen waren netgescheiden als ik me niet vergis.
Verder heb ik geen gegevens over het ic in de doc. , ik weet ook niet of die
op het oude chassis de juiste waren.

De nummers kloppen in ieder geval wel.

Echt nodig heb ik hem eigenlijk niet maar alle reserve spul is welkom.
Dus als je nog meer hebt hoor ik het wel.

Gr Bjorn

K12

door benman @, Stein lb, 07-07-2011, 07:11 (4681 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

hallo. ik heb er ongeveer alles van wat in de k12z zit alleen heb ik er ook
nog een paar in gebruik daarom bewaar ik de onderdelen liever zelf.
maar als je echt iets nodig zou hebben kan je me het laten weten of hier op het forum plaatsen dan komen we er wel uit.

m.v.g ben

powered by my little forum