LCD scherpje van Canon camera (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 22-06-2022, 11:13 (646 dagen geleden)

Ik heb hier een camera van Canon, een Powershot G12. Zal ongeveer tien jaar oud zijn.
Hij geeft helaas problemen met het schermpje. Contrast is laag, kleuren komen slecht over en lijken wel een beetje geïnverteerd. De foto's zijn haarscherp en goed van kleur die eruit komen, het zit dus echt in het schermpje.
Is dat te maken? Dat doe ik liever dan de camera weggooien.
Bij Ali kan ik wel een schermpje bestellen, kost een drol, maar is er enige kans om dat er goed in te krijgen? Of is dit te repareren zonder het scherm te vervangen?

[image]

LCD scherpje van Canon camera

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 22-06-2022, 13:27 (646 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Is dat te maken? Dat doe ik liever dan de camera weggooien.

In principe is het schermpje te vervangen.
Bij ifixit.com staat een handleiding: https://nl.ifixit.com/Guide/Canon+PowerShot+G12+LCD+Screen+Replacement/39490?lang=en

De vraag is of de fout inderdaad in het schermpje zelf zit, en niet in een boardje dat het schermpje aanstuurt.

Het is de moeite waard om het te proberen. De G12 is een leuke camera. En je kan altijd nog de optische zoeker gebruiken om te fotograferen.

--
Groeten,

Piet.

LCD scherpje van Canon camera

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 22-06-2022, 19:23 (646 dagen geleden) @ Piet Blaas

In principe is het schermpje te vervangen.
Bij ifixit.com staat een handleiding

En ze schrijven erbij heel moeilijk, maar ik vind dat het er niet heel moeilijk uit ziet.
Ik heb het schermgedeelte opengeschroefd en zie het scherm daar zitten. Aandrukken van de connectors maakte geen verschil, dus de boel weer dichtgedraaid en bestelling in China geplaatst. Nou even wachten op de grote pakjesboot, hopen dat hij niet in het Suezkanaal blijft steken deze keer. En dan voorzichtig vervangen en dan horen jullie weer van mij!

De G12 is een leuke camera. En je kan altijd nog de optische zoeker gebruiken

Zeker leuk toestel. Ik heb het tien jaar geleden cadeau gekregen van een bevriende multimiljonair die op bezoek kwam. Soms als ik naar iemand ga neem ik een fles wijn mee of een reep chocolade, maar in die kringen beginnen ze blijkbaar bij een mooie camera.

LCD schermpje van Canon camera

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 19:30 (646 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-06-2022, 20:08

Nou Gerard, maar even weer een bevriende multimiljonair uitnodigen:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

LCD scherpje van Canon camera

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 22-06-2022, 19:35 (646 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

En ze schrijven erbij heel moeilijk, maar ik vind dat het er niet heel moeilijk uit ziet.

Ja, voor ervaren reparateurs zal het niet heel erg moeilijk zijn.;-)

Ik heb het schermgedeelte opengeschroefd en zie het scherm daar zitten. Aandrukken van de connectors maakte geen verschil, dus de boel weer dichtgedraaid en bestelling in China geplaatst. Nou even wachten op de grote pakjesboot, hopen dat hij niet in het Suezkanaal blijft steken deze keer. En dan voorzichtig vervangen en dan horen jullie weer van mij!

Ik hoor graag hoe het is afgelopen. :-)

--
Groeten,

Piet.

LCD scherpje van Canon camera

door Roland Huisman @, Zwolle, 22-06-2022, 14:14 (646 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik zou als eerste eens zien of ik de camera naar de fabrieksinstellingen zou kunnen resetten.
https://www.techwalla.com/articles/how-to-reset-a-canon-powershot-camera-to-factory-settings

Dit soort fouten willen nog wel eens vanuit software veroorzaakt worden doordat er ergens
een setting corrupt is geraakt.

Groeten, Roland

LCD scherpje van Canon camera

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 18:52 (646 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik kocht in 2001 een NIKON coolpix 990 camera nog voor 2495 gulden (net nog geen Euro) en een jaar later had ik dode pixels en verdacht meteen de CCD chip. Ben naar NIKON in Heemstede ermee gegaan en die hebben er opnieuw software in gezet en was het probleem opgelost dus kan/zal idd software probleem zijn.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

LCD scherpje van Canon camera

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 22-06-2022, 19:07 (646 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb de fabrieksreset gedaan zoals Roland suggereerde en dit maakt geen verschil.
Dus toch maar even een nieuw scherrumpie besteld bij vriend Ali.

LCD schermpje van Canon camera

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-06-2022, 19:26 (646 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-06-2022, 20:08

Ik hoop Gerard dat het ''simpel'' is over te zetten. zal van 2 kanten wel een flatcable aan zitten die je hopelijk vanaf pc board zijde uit contact header trekt en niet dat het tegen rubberen strookjes met elektrisch geleidend materiaal aan gedrukt zit en met nieuwe schermpje enkele lijnen dood blijven in beeld maar succes Gerard, ik hoop dat het lukt.

Vraag me wel af wat er ineens met dat schermpje IN ZIJN GEHEEL mis kan zijn, ik verdenk eerder de software of processor.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum