AF 116 gezocht (Gezocht)

door robbie ⌂ @, Blaricum, 21-08-2011, 17:46 (4644 dagen geleden)

Wie heeft transistor AF116 voor mij?
(indien mogelijk 2x);-)


groet,


rob

AF 116 gezocht

door Laurens48711, 21-08-2011, 23:33 (4644 dagen geleden) @ robbie

Hoi Rob,

De AF116 heb ik niet liggen maar wel de AF126, volgens de 10de editie van transistor equivalents van de Muiderkring :-D een vervanger. Ik heb eventueel ook nog AF125's liggen. Als je er iets aan hebt, moet je me maar even een mailtje sturen.

Groeten,

Laurens.

AF 116 gezocht

door eijck, 22-08-2011, 10:19 (4644 dagen geleden) @ robbie

AF 116 heb ik voor je, geef me je adres via mail robby dan komt hij naar je toe.

AF 116 gezocht

door Ruudtor, 26-11-2012, 20:33 (4181 dagen geleden) @ robbie

Ik zag bij toeval dit bericht en ben al een tijdje opzoek naar een AF 116 ivm met het maken van schakelingen uit de Philips bouwdozen EE - reeks.

Mocht je nog wat hebben, graag. Zo ja hoor ik wel welke vergoeding er tegen over staat.

Alvast bedankt voor de moeite!

Ruud van Vliet
rvv@hccnet.nl

AF 116 gezocht

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 26-11-2012, 22:06 (4181 dagen geleden) @ Ruudtor

Beste Ruudtor
Ik ben even gaan zoeken in mijn oude "torren laadje" en vond nog een splinternieuwe AF116.
Ik dacht eerst dat het door de wishkey kwam maar er zitten echt vier draadjes aan.
Indien je deze wenst geef dan via het Forum een reactie en dan stuur ik hem naar je op.
Afhandeling voor adres graag via direct mail.
Voor de zekerheid een afbeelding hierbij.
[image]

AF 116 gezocht

door Ruudtor, 27-11-2012, 09:41 (4181 dagen geleden) @ Ruudtor

Beste Bapaktua,

Ja je ziet het heel goed 4 (vier) draadjes, terwijl er toch echt 1 (één) transistor in het huisje zit. Philips had (volgens overlevering) het metalen huisje van die HF-tor willen aarden via een aparte aansluiting. Toendertijd héél sophisticated!

Mocht je die AF116 kwijt willen heel graag!

Als ik je e-mail adres heb gevonden stuur ik je mijn adresgegevens!

AF 116 gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-11-2012, 12:57 (4180 dagen geleden) @ Ruudtor

Niet alleen volgens overlevering; ze hebben het echt geaard. Helaas was er wel een klein probleempje met de hele reeks OC170 t/m AF117 in deze behuizing: Door tindendrieten worden vaak na verloop van tijd ook 1 of meer van de overige aansluitingen geaard. NOS is dus niet altijd goed meer, en er is een kans dat je alsnog op een AF126 moet terugvallen of dat je meerdere exemplaren moet proberen (of afvonken danwel warmstoken) voordat je een werkende hebt.

Qua afmetingen kan je de AF126 misschien zelfs wegwerken in het opengewerkte huisje van de oude transistor, als de nood aan de man komt.

AF 116 gezocht

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-11-2012, 13:45 (4180 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste mensen,
ik heb deze transistor al als Sinterklaasgeschenk beloofd aan ruudtor.
Maar toen ik wilde kijken of er ook Whiskers rondom de draden aanwezig waren en daar foto's van maakte schrok ik eigenlijk wel een beetje.
De transistor zit zo te zien in een cilinder gestopt met over de onderkant met de draden een inwendig dekseltje gesoldeerd. In dat dekseltje natuurlijk een groot gat voor de draden. Het soldeerwerk??? ziet er niet vloeiend uit. Ook lijkt er nog een stukje metalen folie te zitten tussen huls en deksel.
Zien al die AF126's er zo uit of heb ik een "reparatie" of huisvlijt model?
Ik ben benieuwd.
ruud[image][image][image]

AF 116 gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-11-2012, 14:15 (4180 dagen geleden) @ Bapaktua

Het is goed mogelijk dat Philips nog met de juiste constructie aan het experimenteren was en dat dit een van hun varianten is. Omdat ik niet precies weet wat ze allemaal uitgespookt hebben, durf ik ook niet te zeggen dat er altijd whiskers in zullen zitten (als ze er zitten dan aan de binnenkant van de behuizing meestal, dus toch al niet zichtbaar).

AF 116 gezocht

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-11-2012, 15:43 (4180 dagen geleden) @ Bapaktua

Uitwendig is dit goed alleen inwendig valt er niets over te zeggen, gewoon proberen en hopen dat hij doet wat hij moet doen, Groet, Ben
[image]

AF 116 gezocht

door Ruudtor, 27-11-2012, 15:47 (4180 dagen geleden) @ Bapaktua

We zien wel of tie het doet. Ik ben hoe dan ook blij met het aanbod!

AF 116 gezocht

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 27-11-2012, 22:19 (4180 dagen geleden) @ Ruudtor
Gewijzigd door Bapaktua, 27-11-2012, 22:23

Mocht de transistor intern sluiting hebben, zie de "hamerklap" en/of "wegbrand" oplossing hieronder beschreven.
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_transistor-faults.html
ruud

AF 116 gezocht

door Ruudtor, 28-11-2012, 06:53 (4180 dagen geleden) @ Bapaktua

Buitengewoon interessant stukje. Werpt een heel ander licht op de aloude germanium technologie.

AF 116 gezocht

door TransistorTube, 28-11-2012, 09:16 (4180 dagen geleden) @ Bapaktua

Goedemorgen,

Die tip om de transistoren "schoon te branden" met een elkootje van 500Pf heb ik al meerdere keren met succes toegepast.:-D

Simpel; Basis, emitter en collector samenbinden, en de elko ontladen op deze drie, met de min van de elko aan de massa-aansluiting.
Werkt perfect, ik gooi deze torren niet meer weg bij sluiting.
Niet vergissen in de aansluitingen met het "schoonbranden", anders is de tor direct overleden......|-(
Zo houd je het toestel origineel, en hoef je niet met vervangende transistoren te werken :th
Succes!

Vriendelijke groeten, TT:-D

AF 116 gezocht

door Ruudtor, 28-11-2012, 11:19 (4180 dagen geleden) @ TransistorTube

Tnx! goeie tip!

AF 116 gezocht

door Pieter Vos @, 28-11-2012, 17:44 (4179 dagen geleden) @ Bapaktua

Mocht de transistor intern sluiting hebben, zie de "hamerklap" en/of "wegbrand" oplossing hieronder beschreven.
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_transistor-faults.html
ruud

Interessant artikel, zeker van belang om te bewaren. Gelukkig zelf nog geen problemen gehad met OC171 - AF11X germanium transistors.

mvg, Pieter.

AF 116 gezocht

door TransistorTube, 28-11-2012, 19:43 (4179 dagen geleden) @ Pieter Vos

@ Pieter,

Maak je maar geen zorgen, vroeg of laat gaan die torren allemaal sluiting maken!:-D
Heel apart verschijnsel, en gaat vaak van de ene op de andere dag.
Soms werkt de transistor nog wel, maar als je hem aanraakt gaat het fluiten en piepen. Weet je ook dat het niet lang meer kan duren....|-(
Dan idd de massa-lead doorknippen, en of "schoonbranden".
Na de tijd nooit weer problemen gehad, mijn Grundig TeddyBoy'59 speelt zo al weer bijna 2 jaar de sterren van de hemel.
Gelukkig stonden de torren daar op stekkertjes, zodat er niet gesoldeerd hoefde te worden. Werkje van 10 minuten!:||:
En bij dit exemplaar hadden al de OC170&AF117&OC171 transistoren vette sluiting....

Vriendelijke groeten, TT:m:

powered by my little forum