Funai of Technicolor video's (Gezocht)

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 22-08-2011, 20:29 (4643 dagen geleden)

Gezocht Funai of Technicolor portable video's met het CVC systeem.
Ook zijn deze recorders onder meer merknamen verkocht.
De staat of koppen mogen slecht zijn, het gaat mij voornamelijk om de aandrukrollen.

Groet, Marcel

[image]

Funai of Technicolor video's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2011, 13:08 (4643 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Hoi Marcel,

Ik neem aan dat de gemiddelde VHS-rol niet zal passen... Maar misschien kan het toch handig zijn eens een foto'tje van de rol te plaatsen en de afmetingen erbij te geven.

Funai of Technicolor video's

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 23-08-2011, 21:32 (4642 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Een drukrol van een VHS past niet, het is een portable video uit het begin van de jaren 80. De tape heeft een breedte van 1/4 inch, de helft van een VHS tape.
Ik ga de drukrollen gebruiken voor een broadcast video systeem. Het systeem heet Lineplex of Quartercam, dit systeem is gebouwd door Bosch / Philips. Het loopwerk van dit systeem komt deels van Funai, dus sommige onderdelen zijn uitwisselbaar. Dit systeem heeft het niet gehaald, Sony werd marktleider met het Betacam systeem voor de broadcast markt.

Foto 1, Bosch camera met een Philips recorder, foto 2, Een Philips camera met de recorder, foto 3, de studio uitvoering, deze foto komt van het internet, maar deze recorder heb ik in de Philips uitvoering, ik moet hier nog een goede foto van maken, binnenkort op mijn site vele foto's van de recorder.

Ik zal morgen de maten opnemen van de drukrol.

Groet, Marcel

[image]

[image]

[image]

Funai of Technicolor video's

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-08-2011, 22:22 (4642 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Marcel,

ter info, DVCPRO vtr's werken ook met 1/4 inch tapes. Drukrollen daarvoor zijn nog vlot verkrijgbaar. Diameter is om en bij de 6mm, hoogte rond de één centimeter.

groeten

Kris

Funai of Technicolor video's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2011, 22:51 (4642 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-08-2011, 23:09

Hoi Marcel,

Over lineplex had je me al verteld, ik had alleen even gemist (ik was donderdag vrij vermoeid dus het zou zomaar kunnen) of in elk geval geen idee dat dit systeem dingen gemeenschappelijk had met Funai! Wel erg interessante materie trouwens.

Mijn idee was dat het interessant kon zijn om de afmetingen van de rollen te kennen, om ze ook te herkennen als iemand ze eens tegenkomt. Dat de rol van VHS (1/2") niet past had ik wel verwacht, maar ik dacht dat er bij andere systemen wellicht iets te vinden zou zijn. Kris noemt al een kandidaat, zag ik. Hij noemt alleen niet de asdiameter, maar wie weet...

P.S. Ik ging toch eens wat Googelen en kwam op de site van het Deutsches Fernsehmuseum de volgende tekst tegen over quartercam/lineplex:

Das System war analog, der mobile (Andock-) Recorder hatte masive Probleme mit der Mechanik und die ausgelieferten System kamen alle !! postwendend wieder zurück.

Iets dat me door de jaren heen met Funai in de consumenten-VHS modellen steeds weer is opgevallen was al dat ze ver achterbleven op de andere Japanners in degelijkheid en betrouwbaarheid. Ik ben er nog niet precies achter hoe ze dat tot op de dag van vandaag volhouden.

Funai of Technicolor video's

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-08-2011, 10:02 (4642 dagen geleden) @ Maarten Bakker

afmetingen dvcpro drukrol

diameter : 6,00mm
hoogte : 8,78 mm
asdiameter : 1,48mm

Ik bezit een gebruikt, maar nog goed bruikbaar exemplaar.

groeten

Kris

Funai of Technicolor video's

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 24-08-2011, 21:38 (4641 dagen geleden) @ kris

De dvcpro drukrol zal niet passen, hieronder de maten van de Funai drukrol.

diameter : 10,77mm
hoogte : 8,05 mm
asdiameter : 1,98mm

Groet, Marcel

[image]

[image]

Funai of Technicolor video's

door Laurens48711, 24-08-2011, 22:14 (4641 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Wat is precies het probleem met de drukrollen? Dat het rubber vervormd is of dat hij hard geworden is?

Ik repareer zelf veel bandrecorders en in alle gevallen waarbij de rol niet misvormd of afgesleten is, volstaat dit spul van Disko perfect om zelfs de meest vieze en harde rollen en tussenwielen weer bruikbaar te maken.

Groeten,

Laurens.

Funai of Technicolor video's

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 25-08-2011, 14:45 (4641 dagen geleden) @ Laurens48711

Hoi Laurens,

De drukrollen zijn vloeibaar geworden, hier doe je niets meer tegen.
Ik heb vier video's met dit probleem, tot nu toe kan ik er twee repareren, ik had al twee Funai's gesloopt, deze drukrollen zijn nog goed.

Groet, Marcel

[image]

Funai of Technicolor video's

door Laurens48711, 25-08-2011, 17:03 (4640 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ja, daar doe je inderdaad niks meer aan.

Je kunt ze opnieuw laten bekleden met rubber, maar voor zover ik weet (en ervaring mee heb) kun je terecht bij Terry's rubber in de USA, vakkundig persoon die erg goed werk levert.

Funai of Technicolor video's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-08-2011, 11:29 (4641 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Ik krijg wel een ideetje als ik dat zo zie, maar dan zal ik even wat in oude boeken moeten duiken en met de schuifmaat aan de gang. Ik kom hier nog even op terug.

Funai of Technicolor video's

door ottoderuig @, Baarn, 15-03-2016, 00:20 (2977 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Even een schop tegen een oud topic..
Is er iemand die nog een voeding heeft liggen van een Funai F612V CVC video?
Momenteel voed ik het zaakje via het batterijenvak omdat ik een voeding mis.

Funai of Technicolor video's

door Doeve @, Borgercompagnie, 15-03-2016, 08:41 (2977 dagen geleden) @ ottoderuig

Heb ik voor je Otto
Stuur maar een PM
Henk

Funai of Technicolor video's

door ottoderuig @, Baarn, 15-03-2016, 09:29 (2977 dagen geleden) @ Doeve

Dag Henk,
Is dat met een 7-polige DIN stekker zonder middenpen?
Gr Otto

Funai of Technicolor video's

door Doeve @, Borgercompagnie, 15-03-2016, 22:19 (2976 dagen geleden) @ ottoderuig

Dat klopt Otto

powered by my little forum