welke video film type/ welke projector (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 18-06-2023, 20:32 (314 dagen geleden)

Na een familie nalatenschap zijn twee banden te voorschijn gekomen waarvoor we geen projector hebben en ook geen idee welke projector daarvoor nodig is.
De band lijkt qua formaat heel veel op een taperecorderband.
Wellicht is er iemand die het aan de hand van onderstaande weet.
met vr groet

Frans

[image]
[image]

welke video film type/ welke projector

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 18-06-2023, 20:55 (314 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Bapaktua, 18-06-2023, 21:06

Volgens mij smalfilm 8mm.
Ik filmde vroeger hééél lang geleden met 8mm film.
De film was dubbel 8 en moest na het filmen in de Camera "omgedraaid worden
Werd na het opsturen door Kodak ontwikkeld en gesneden.
Ik heb hier wel 8mm projectoren staan, Single 8 (oorspronkelijk dus dubbel 8) en Super 8.
Je mag wel even langs komen om de film te draaien.:-D
De haspel is van het type dat de film automatisch "pakt" bij het opspoelen.
Stukje afwikkelen dus maar, dan moet je hele kleine dia's zien. :th .
ruud

welke video film type/ welke projector

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 18-06-2023, 20:56 (314 dagen geleden) @ ffeilers

Misschien één van deze, Frans? https://nl.wikipedia.org/wiki/8mm-film

Het formaat van de beeldjes helpt dan om te bepalen welke 't is.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

foratie van 16mm film was nwelke video film type/ welke projector

door soundman2 @, Wouw, 18-06-2023, 22:19 (314 dagen geleden) @ BenM
Gewijzigd door soundman2, 18-06-2023, 22:29

In de getoonde spoel zit een los adaptertje . Het formaat is dat van een normale bandrecorder. Als je het er uit drukt is het gat zo groot dat het op de meeste super acht projectoren past.
Inderdaad is het tonen van het begin van de "tape" wat het voor medium is.
Je moet er niet vanuit gaan dat de "jeugd van tegenwoordig" nog een cassettebandje, 8mm smalfilm, etc herkent en weet om te gaan met een telefoontoestel met een kiesschijf.
Als het inderdaad smalfilm is, dan zijn er nog twee formaten dubbel-8 en super-8.
Dubbel-8 was 16mm film. Die werd in twee keer opgenomen. Na de eerste doortocht moest je het spoeltje omkeren om de andere helft vol te filmen. In de centrale werd de film ontwikkeld en over de volle lengte in twee gedeeld. In het midden van een drie minuten filmpje zat dus altijd een las.
De perforatie was nogal groot in verhouding tot het 8mm beeldformaat. Daarom heeft men super-8 uitgevonden, met een veel kleinere perforatie en veel meer ruimte voor het beeld.
Veel projectoren uit de latere jaren, kunnen beide formaten aan.
Op internet is het verschil tussen normaal-8 en super-8 wel te vinden. Een verkeerde projectorinstelling vernielt de film.

welke video film type/ welke projector

door Dave @, Omg. Leiden, 18-06-2023, 23:06 (314 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Dave, 18-06-2023, 23:22

Dit is duidelijk een super-8 film, dubbel-8 heeft grotere perforaties en kleinere beeldjes dan super-8 film.
Single-8 en super-8 is hetzelfde filmformaat, alleen zit single-8 in een ander model cassette met 2 haspeltjes er in en geen aandrukplaat.

Fuji maakte cameras voor single-8 cassettes en natuurlijk ook de cassettes!
Voordeel ten opzichte van de super-8 cassette is dat de aandrukplaat van de camera zelf gebruikt wordt in plaats van het aandrukplaatje in de cassette zoals bij super-8. Dit resulteerde in scherpere beelden omdat de film exact op de juiste plaats bleef tijdens het filmen.
16mm cameras gebruiken ook de aandrukplaat van de camera zelf.

Andere cameramerken waren vrijwel allemaal geschikt voor de super-8 cassettes.
Om ook geluid op te kunnen nemen werd geluidsfilm voorzien van een zeer smal magnetiseerbaar randspoor, te zien als een zeer smal bruin lijntje. Het is verrassend dat op zo een smal spoortje van rond de 1 mm breedte nog redelijk geluid kon worden opgenomen hoewel het geluid bij film slechts ondersteunend is en de projector natuurlijk ook de nodige herrie maakt.

welke video film type/ welke projector

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 19-06-2023, 09:42 (314 dagen geleden) @ Dave
Gewijzigd door Bapaktua, 19-06-2023, 09:45

@Dave
Dit is duidelijk een super-8 film, dubbel-8 heeft grotere perforaties en kleinere beeldjes dan super-8 film.

Inderdaad, even vergeleken met 1 van mijn 8mm films.
De afgebeelde foto's tonen een dubbel-8 film.
Ruud
NB, ik ben overigens benieuwd wat voor beelden op de gevonden film staat.
[image]
[image]
[image]

welke video film type/ welke projector

door ffeilers @, Breda, 19-06-2023, 10:26 (314 dagen geleden) @ Bapaktua

@Dave
Dit is duidelijk een super-8 film, dubbel-8 heeft grotere perforaties en kleinere beeldjes dan super-8 film.

Inderdaad, even vergeleken met 1 van mijn 8mm films.
De afgebeelde foto's tonen een dubbel-8 film.
Ruud
NB, ik ben overigens benieuwd wat voor beelden op de gevonden film staat.
[image]
[image]
[image]

Bedankt voor de informatie.
Het zijn gemaakte prive beelden van familie

mvg
Frans

welke video film type/ welke projector

door ffeilers @, Breda, 19-06-2023, 10:27 (314 dagen geleden) @ ffeilers

Iedereen bedankt voor de reacties, we kunnen met de informatie zeker gebruiken.

mvg
Frans

welke video film type/ welke projector

door soundman2 @, Wouw, 19-06-2023, 16:17 (314 dagen geleden) @ ffeilers

Mocht je geen projector meer vinden, dan heb ik nog een Elmo die beide formaten kan draaien. De Elmo is niet te koop, omdat ik nog een hoop Fuji super acht films heb.
Het grote voordeel van Fuji camera's was, dat de filmgeleiding op de opnameplaats, een onderdeel was van de camera, anders dan het aandrukplaatje in de (Kodak) super-8 cassettes.

welke video film type/ welke projector

door ffeilers @, Breda, 19-06-2023, 18:04 (314 dagen geleden) @ soundman2

Mocht je geen projector meer vinden, dan heb ik nog een Elmo die beide formaten kan draaien. De Elmo is niet te koop, omdat ik nog een hoop Fuji super acht films heb.
Het grote voordeel van Fuji camera's was, dat de filmgeleiding op de opnameplaats, een onderdeel was van de camera, anders dan het aandrukplaatje in de (Kodak) super-8 cassettes.

Ik heb de vraag gesteld voor een kennis.
Wat deze uiteindelijk gaat doen is uiteraard niet aan mij.
Bedankt voor je reactie Henk.

mvg
Frans

welke video film type/ welke projector

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 19-06-2023, 18:25 (313 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Bapaktua, 19-06-2023, 18:39

Hier stond een (achter af gezien) niet ter zake doende reactie.
Ik had n.l. begrepen dat de vraag over films van de Topic starter zelf ging.

Sorry, ruud

welke video film type/ welke projector

door Laurens @, Zaandam, 19-06-2023, 18:57 (313 dagen geleden) @ ffeilers

Nog even een klein stukje mierenneukerij dat verder totaal niet relevant is voor de vraag van de TS maar wat een beetje een stokpaardje van me is, en ook totaal niet negatief bedoeld is. Maar misschien wel uit interesse leuk om te weten:

Video is een elektrisch signaal, dat lijn voor lijn (en tegenwoordig als veld van pixels) een beeld opbouwt. Meestal opgeslagen op een magnetische videoband. In theorie óók op film op te slaan, komt echter vrijwel nooit voor. Kan ook door de lucht gestuurd worden als radiosignaal.

Film is een fysieke drager voor direct door mensen zichtbare beeldjes (eventueel met hulp van een projector). Dit is niet elektronisch door te seinen. Je kan er wél weer video van maken, met behulp van een telecine-apparaat.

Ik heb het dan ook steevast over 'telefoonvideo's en 'youtubevideo's' in plaats van de veel gebezigde term 'filmpjes' omdat het toch echt over elektrische signaaltjes gaat.

welke video film type/ welke projector

door ruudam @, Utrecht, 19-06-2023, 19:12 (313 dagen geleden) @ Laurens

Je hebt gelijk, maar we hebben het ook over plaatjes op de radio, terwijl er al lang geen plaatjes meer gedraaid worden.

welke video film type/ welke projector

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 19-06-2023, 20:35 (313 dagen geleden) @ Laurens

En zo heb ik video's, waar een (super 8) film op te zien is en heb ik super 8 films waarop een video (van TV opgenomen) te zien is. Overigens zou het kunnen dat een gedeelte van die video opnamen origineel van 16 mm film kwamen. Zoooo verwarrend allemaal ;-)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

powered by my little forum