Schema SR160S cassette recorder (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 25-06-2023, 15:14 (307 dagen geleden)

Hallo forumleden, op de beurs gisteren dit leuke cassette spelertje gekocht.
[image]
[image]
Na wat kleine reparaties speelt deze nu goed maar 1 kanaal is een stuk zachter als het andere. Ik denk zelf misschien een koppelcondensator. Een schema zou handig zijn maar ik kan niets vinden op internet over dit apparaatje. Binnenin staat "703 japan", misschien een universeel chassis?
[image]
Ik kan natuurlijk met de scoop het signaal gaan volgen maar met een schema gaat dit wel iets eenvoudiger.
Misschien weet iemand van jullie iets meer?

Groeten,

Ludo

Schema SR160S cassette recorder

door henk vdb @, Breda, 25-06-2023, 16:26 (307 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door henk vdb, 25-06-2023, 16:38

Voor wat het waard is:

"In March of 1975, Standard Radio Corporation changed its name to Marantz Japan, Inc."

(bron: Radio Museum .org, maar ook op andere plaatsen gezien).

Misschien verder zoeken naar sites die Marantz schema's hebben...

De "703" op het plaatje in het batterijvak doet vermoeden dat het toestel uit 1970 is, maar dat is slechts een vermoeden...

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-06-2023, 12:56 (307 dagen geleden) @ henk vdb

Bedankt voor je informatie Henk, ik ben inmiddels aan het storing zoeken; heb een cassettebandje opgenomen op een andere recorder met een 1khz stereo toon. Dat gaan afspelen en met de scoop verschillen meten tussen rechter en linker kanaal, gemakkelijker gezegd als gedaan. Het is zo'n volgepropte print waar alle componenten recht overeind staan, je komt er niet tussen en aan de onderzijde zit alles ook zo dicht op elkaar dat je niet weet waar je aan het meten bent.
Het probleem manifesteert zich al in het voorversterker gedeelte wat het signaal vd de koppen versterkt maar mijn oscilloscoop is niet gevoelig genoeg om het signaal van de koppen of de eerste transistoren te meten, vermoedelijk zit het probleem daar. Ik zag dat er al aan de kopafstelling is gedraaid dus dat heb ik dan ook maar gedaan, veel slechter kan het toch niet worden, tijdens het afspelen de kop verstellen om een zo sterk mogelijk signaal te krijgen. Het signaal word natuurlijk zwakker als je de kop boven of onder het spoor zet maar er blijft een groot verschil tussen links en rechts.
Ik weet het even niet meer. Soms even laten liggen totdat je weer een idee krijgt.
Groeten,

Ludo

Schema SR160S cassette recorder

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-06-2023, 14:27 (307 dagen geleden) @ Ludo

Als het een koppelc.is met te weinig capaciteit hoor je de hoge frequenties in verhouding
sterker dan de lage.
Indien het signaal in z'n complete frequentie bereik zachter is kan het ook aan de opname-
schakelaar liggen.Willen na lang niet gebruikt te zijn ook wel zulke klachten geven.
Ook kun je eventueel de spanningen meten van de halfgeleiders in beide circuits.
Met een signaalvolger met voldoende versterkingsreserve kun je vanaf de weergave kop
het signaal volgen tot de plek waar het fout gaat.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

SR160S cassette recorder repareren zonder schema

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-06-2023, 15:45 (306 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Hi Andries, bedankt voor je reactie!
Het complete frequentiebereik is zachter, misschien is het dus geen koppel condensator.. misschien kan ik er even 1 parallel overheen solderen.
De opname schakelaar had ik al gereinigd (en kort gesloten), inderdaad een veel voorkomend probleem!
Spanningen vd transisoren meten is een goede suggestie, dat ga ik proberen.
Mijn scoop gaat tot 2mV/cm, dat is blijkbaar te ongevoelig voor de kop en de eerste transistor..

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2023, 15:43 (306 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 26-06-2023, 15:47

Als er de ruimte is, kun je de aansluitingen achter op de kop verwisselen. Je weet dan meteen op er iets met de kop is of de (voor-)versterker.
De kop kan ook wat mankeren.
Windingsluiting. De kophelften moeten dezelfde weerstand hebben. Pas op met een universeelmeter die met DC meet kun je de kop magnetiseren en dat is ook weer niet OK. Een LCR meter is een betere optie, die meten doorgaans met wisselstroom en vaker op meer frequenties.
De kop kan gewoon versleten zijn. Dat is met een loepje gewoon met het blote oog te zien.
Om op dicht bestückte printen te meten, verleng ik de probe vaak met een stukje geïsoleerd massief draad, waar van het puntje de isolatie een stukje verwijderd is en schuin afgeknipt. Je hebt dan maar heel weinig ruimte nodig om te meten.

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-06-2023, 15:49 (306 dagen geleden) @ soundman2

Ja goede suggestie, ik kan de draadjes vd kop omsolderen! Dan weet gelijk heel veel meer.
Ga ik proberen, bedankt!

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-06-2023, 17:36 (306 dagen geleden) @ Ludo

Kop omgesoldeerd maar het probleem verhuist niet mee, dus het probleem zit m in de voorversteker.
Er zijn 2 transistoren per kanaal, de instelspanning komen redelijk overeen; vrij lage spanningen; 0,9v en 0,3V etc, soms 0,1v afwijking. Misschien wat weerstanden iets verlopen.
De eerste koppel elco overbrugt met eenzelfde elco, dat maakte geen verschil.
Ik moet nu eerst wat verlengdraden gaan maken, ik kan de print onvoldoende uitklappen om te meten.
Vanavond verder.

Schema SR160S cassette recorder

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-06-2023, 17:52 (306 dagen geleden) @ Ludo

Wat ook kan is de ontkoppelcondensator welke parallel aan een emitterweerstand zit,
dat deze door ouderdom onvoldoende capaciteit heeft.Dit heeft geen invloed op het
frequentiebereik,maar wel op de versterking van de desbetreffende versterkertrap.
Dit kan zonder invloed te hebben op de spanningen welke je meet.
Wat voor spanning meet je tussen e en c,want de opgegeven waarden zijn verm.tussen e en b
Anders zijn ze echt te laag.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-06-2023, 22:50 (306 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Oke, ik heb geprobeerd een schema te tekenen en de gemeten spanningen erin gezet, zijn trouwens allemaal negatief. Sorry, ik krijg de foto niet gekanteld..
[image]
Ik kan er niks verkeerds aan vinden en helaas kan ik het signaal niet verder terug meten als van de collectors vd 2e transistor. Ik durf geen signaal generator aan te sluiten, bang dat ik de boel opblaas maar met het cassettebandje met 1kHz gaat het goed.
Misschien die ontkoppel C op de emitter, maar morgen ga ik op vakantie, bedankt voor de tips maar de oplossing zal even op zich moeten laten wachten.

groeten,

Ludo

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2023, 11:59 (306 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 27-06-2023, 12:20

Waarom zou je met een toongenerator de boel opblazen?
Ik neem aan dat de uitgang regelbaar is en met een simpele weerstandsdeler, kun je het signaal nog naar believen verkleinen. Een constant signaal is het beste om te meten. Als je de elco's in de emitters niet vertrouwd, dan kun je al weer met de toongenerator de frequentie verlagen naar bijv 100Hz. Ingeval van defecte elco's zal de versterking dan flink afnemen.
UIt de opmerking dat je alleen vanaf de tweede collector kan meten, Ga ik er vanuit dat je geen AC millivoltmeter hebt.
Wel kun je beide voorversterkeringangen samen op een kophelft aansluiten. De voorversterkers krijgen dan in elk geval precies hetzelfde signaal en dan is het weer gemakkelijker om linker en rechter kanaal met elkaar te vergelijken.
Geniet eerst maar eens van een fijne vakantie!.

[image]

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-06-2023, 17:29 (303 dagen geleden) @ soundman2

Hi Soundman, bedankt voor je reactie, het schema staat nu op zijn kop

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 29-06-2023, 18:14 (303 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 29-06-2023, 18:15

Dat is het gevolg van m.i. een verkeerde tekenwijze.
Ik ben gewend dat DC van boven naar beneden loopt en signaal van links naar rechts in grote lijnen dan.
Ik keek dus naar de transistorsymbolen.
Maar ik kan het schema neerzetten hoe ik wil, ik kan het naar wens elke graad roteren, spiegelen etc.
Helaas kon ik bij deze tekening het contrast niet hoger maken.

[image]

Schema SR160S cassette recorder

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 29-06-2023, 21:16 (303 dagen geleden) @ soundman2

Och ik had toch even niets beter te doen.
Groet, Ben

[image]

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 30-06-2023, 22:05 (302 dagen geleden) @ Ben

Ben ik toch even benieuwd hoe je zoveel contrast in het plaatje krijgt......

Schema SR160S cassette recorder

door Armand @, België, 01-07-2023, 10:32 (302 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Armand, 01-07-2023, 10:34

Ben ik toch even benieuwd hoe je zoveel contrast in het plaatje krijgt......

Vrij eenvoudig met bv. Irfanview : Image / Color corrections / een beetje spelen met Contrast, Gamma correction en eventueel Sharpen.
[image]

Groeten, Armand

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2023, 10:43 (302 dagen geleden) @ Armand

OK, ik heb met irfanview bewerkingen gedaan in die richting, maar kennelijk niet lang genoeg geëxperimenteerd. Ik vind irfanview een mooi programma waarmee veel mogelijk is. Echt een aanrader.

Schema SR160S cassette recorder

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-07-2023, 13:04 (302 dagen geleden) @ soundman2

Vrij snel en simpel, eerst met Photoshop door "Auto contrast" en dan opslaan.
Daarna met Paintshop pro een keer door "Enhance Photo".
Hetzelfde kunstje kun je met Irvanview doen, maar hiermee werkt het automatisch.
Groet, Ben

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2023, 17:40 (301 dagen geleden) @ Ben

Bedankt voor de tips.:)

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 30-06-2023, 21:30 (302 dagen geleden) @ soundman2

Sorry Soundman, dat doe ik meestal ook maar ik heb het nu getekend zoals het op de print gestukt is dat vond ik nu even makkelijker met het meten met scoop en multimeter anders moet je alles gaan spiegelen in je hoofd.

Ik kom er nog op terug!

Schema SR160S cassette recorder

door MarcelvdG @, 28-06-2023, 06:57 (305 dagen geleden) @ Ludo

De basis-emitterspanning van de tweede transistor is in beide kanalen opvallend klein en heeft in 1 kanaal zelfs de verkeerde polariteit. Misschien is er daar wat mis, maar het kan ook zijn dat de meting de schakeling heeft beinvloed; effect van de ingangsweerstand van de meter bijvoorbeeld, of oscillaties als de meter aangesloten is.

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-06-2023, 17:33 (303 dagen geleden) @ MarcelvdG

Hi Marcel, alle spanningen zijn negatief, heb hier en daar het min teken vergeten

Het slechte kanaal is het bovenste,

Groeten

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2023, 12:25 (306 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Wat ook kan is de ontkoppelcondensator welke parallel aan een emitterweerstand zit,
dat deze door ouderdom onvoldoende capaciteit heeft.Dit heeft geen invloed op het
frequentiebereik,maar wel op de versterking van de desbetreffende versterkertrap.
Dit kan zonder invloed te hebben op de spanningen welke je meet.
Wat voor spanning meet je tussen e en c,want de opgegeven waarden zijn verm.tussen e en b
Anders zijn ze echt te laag.
And

Als de C helemaal capaciteitsloos is zal de versterking voor alle frequenties weer gelijk zijn. Als de capaciteit alleen veel kleiner is geworden heeft dat zeker invloed op de frequenties aan de lage kant..

Schema SR160S cassette recorder

door soundman2 @, Wouw, 26-06-2023, 18:17 (306 dagen geleden) @ Ludo

Goed, de eerste stap is gezet, het is niet de kop. Nu kun je beide kopaansluitingen van signaal voorzien met de toongenerator, eventueel via een spanningsdeler als de output van de generator niet laag genoeg kan .
Sluit beide ingangen eventueel via twee weerstandjes van een paar honderd ohm, om de weerstand van de kop te simuleren aan op de toongenerator.
Met een constant signaal, waarvan de grootte etc bekend is, is het gemakkelijker meten en na te rekenen of een versterkerschakeling naar behoren werkt.
Als je een AC millivoltmeter hebt, is dat handig. Die dingen hebben al genoeg aan een millivolt voor een volle schaal. De scope kun je aansluiten op de uitgang van de AC-mV meter.

Schema SR160S cassette recorder

door franc @, Loosbroek, 27-06-2023, 12:11 (306 dagen geleden) @ Ludo

Naast deze goede tips kun je het zoekgebied ook enigzins beperken door bv de beide lopers en de “hete aansluitingen” van de volumeregelaar even door te verbinden.
Dan weet je of het voor of na de volumeregeling zit of in de regelaar zelf.

Mvg Frank

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-06-2023, 17:37 (303 dagen geleden) @ franc

Frank, het probleem zit nog voor de volume regelaars vlak achter de koppen

Schema SR160S cassette recorder

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-06-2023, 19:13 (305 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-06-2023, 19:15

703 is een Japans registratienummer waaraan de fabrikant te herkennen is. Op rmorg zijn er wel mensen bezig geweest het uit te zoeken, maar er zijn nog geen officiele bronnen of lijsten opgedoken.

De datering zou kunnen blijken uit interne datumstempels, waarbij er dus weer op gelet moet worden dat 2-cijferige jaartallen vaak in de traditionele Japanse jaartelling luiden, die voor het betreffende tijdperk in 1926 begon bij 1. Bijvoorbeeld 1970 is dus het jaar 45.

Schema SR160S cassette recorder

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-06-2023, 17:38 (303 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt Maarten!

powered by my little forum