Versterker met kraak/ruis (Toestel of techniek)

door lee, 04-09-2011, 07:45 (4631 dagen geleden)

Hierbij mijn vraag,
Op mijn muziekkamer staat de volgende opstelling
Draatafel 2 X Technics SL1900
Draaitafel 1 X Philips Electronic 312 met GP 400 element
CD speler 1x sony en`1 X Philips
2 Magnat boxen
En de versterker is een Pioneer SA6200
Van alle wat dus maar ik ben er tevreden mee
Het probleem zit hem in de versterker, er zit een krakende ruis in die te horen is als de CD op LP klaar is met spelen en er dus geen signaal meer binnen komt
De kraak/ruis verdwijnt naarmate de versterker langer zonder signaal blijft
Ik heb alles losgekoppeld en 1 voor 1 geprobeerd maar het euvel blijft, ook als alles afgekoppeld is
ik weet dat de versterker geen geweldenaar en technisch hoogstandje is maar tot voor kort was ik er tevreden mee.
zou het financieel nog de moeite waard zijn om hem te (laten) repareren of kan ik beter iets anders kopen en in het laatste geval..
Wie heeft er nog iets leuks te koop dan? :-D

Lee

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 04-09-2011, 08:05 (4631 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee,

Als er aan de versterker nog nooit iets is gebeurd dan zou ik je adviseren om in ieder geval alle elco's te vervangen, want daar zou het hem wel eens in kunnen zitten.

Bij oude bandrecorders en versterkers uit die tijd doe ik dat per definitie omdat vooral die grijze en zwarte Elna's nu niet goed meer zijn. Ik zet er altijd Panasonic AM of AD audio elco's in maar als je een trapje hoger wilt gaan in kwaliteit kun je er bijvoorbeeld Panasonic FC's in zetten. Je versterker knapt er echt enorm van op.

Als je hem toch open hebt liggen kijk dan meteen of er aan de transistoren geen zwart geoxideerde pootjes zitten en of de instelpotmetertjes geen geoxideerde lopers hebben, vooral de 2SC458 is een beruchte transistor met dat probleem en dat kan voor de meest vage klachten zorgen, zoals je die beschrijft, dus dat zou ik eens uitzoeken, want de versterker is het echt wel waard om te reviseren. Vind ik dan hè:-D

Groeten,

Laurens.

Versterker met kraak/ruis

door lee, 04-09-2011, 08:41 (4631 dagen geleden) @ Laurens48711

hoi Laurens,

Bedankt voor je reactie :)
Ik zal eens beginnen met hem open te schroeven, op het gebied van de transistortechniek heb ik mij nog niet begeven maar eens moet de eerste keer zijn
Van de onderdelen voor mijn buizenradio`s weet ik wel waar ze te koop zijn
maar voor deze techniek is dat weer een ander verhaal dus als je een tip hebt waar e.e.a. te verkrijgen is....
Vanavond zal ik hem eens van binnen bekijken, dan zie ik ook meteen of er in het verleden misschien al eens iets aan gedaan is
maar eerst op zoek naar het schema dan weet ik ook wat ik moet hebben

Lee

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 04-09-2011, 08:59 (4631 dagen geleden) @ lee

Ik bestel mijn elco's altijd gewoon bij Farnell, die hebben een grote voorraad en een goede prijs en je kunt er als particulier ook kopen, mits je boven de €50,- zit.

Ik gebruik deze elco's: Linkje naar Panasonic elco's bij Farnell

Voor transistoren kun je even zoeken op de 2SC2240 GR, dat is zeg maar de BC550 van de Japanse transistoren, waarbij de 2SC458 de BC547 "general purpose" transistor is. Let wel even goed op de aansluitingen want er zit behoorlijk veel verschil in, ook tussen dezelfde series:-( dus eerst even meten voordat je ze erin zet.

Je kunt ze ook verkrijgen bij http://www.electro-andijk.nl/, gewoon even een mailtje sturen, maar ze kosten geloof ik 10 of 20 cent per stuk en Siem (de eigenaar) is erg behulpzaam.

De service manual kun je hier downloaden: http://elektrotanya.com/pioneer_sa-6200_sch.pdf/download.html

Zo, en nu ga ik even verder met de revisie van mijn DFA888:-D Veel succes ermee!

Groeten,

Laurens.

Versterker met kraak/ruis

door lee, 04-09-2011, 09:08 (4631 dagen geleden) @ Laurens48711

Laurens bedankt:)

Ik ga even een lijst maken van de benodigde onderdelen, op een forum ergen in Spanje vond ik iemand die hetzelfde probleem heeft met dezelfde versterker en...
hij heeft het schema dus hem verzocht om het te mailen hopelijk is hij zo aardig
het schema kan dan meteen hier geupload worden
Ben benieuwd wat ik ervan terecht ga brengen:-P

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 04-09-2011, 09:16 (4631 dagen geleden) @ lee

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt:) veel plezier ermee!

Groeten,

Laurens.

Versterker met kraak/ruis

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2011, 11:13 (4631 dagen geleden) @ Laurens48711

Zo'n reparatie slaat natuurlijk nergens op. Voor hetzelfde geld is het een defecte transistor, of domweg een krakende schakelaar.
Electroliet uit een lekkende elco kan ook nog kraak geven. Op deze manier wordt het een hopeloze reparatie, met weinig kans op succes.
Beter is het om eerst de fout in te dammen, bepalen of het probleem in de voor of eindversterkers zit etc. Is het in beide kanalen aanwezig etc. Vaak hakt de "monitor" schakelaar als die aanwezig is , de versterker fysiek in twee delen. Houdt de ruis/kraak dan op, weet je in elk geval dat de voorversterkers het probleem geven.
Het gegeven advies lijkt hetzelfde als het vervangen van een accu als de auto niet start. Zonder diagnose iets vervangen, want dat was het vorige keer ook. Jammer... kans gemist.
Ik weet dat deze bijdrage niet erg helpt om de versterker te repareren, maar ik denk dat op deze manier, vervangen, sneller en goedkoper is.


Soundman2

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 04-09-2011, 11:21 (4631 dagen geleden) @ soundman2

Ja deze reactie had ik al enigszins verwacht;-)

Ik geef dan ook geen reparatie tip, maar puur het advies om de hele versterker te reviseren.

Zoals je kunt lezen Henk, geef ik zowel de mogelijkheid van een rotte of kapotte elco, als de mogelijkheid van een kapotte transistor, met daarbij het advies om gelijk het hele boeltje te vervangen.

Ik ben inderdaad vergeten te zeggen dat je ook de schakelaars en potmeters schoon moet maken, daar heb je helemaal gelijk in.

Verder zie ik geen kwaad in mijn posting.

Groeten,

Laurens.

Versterker met kraak/ruis

door snameroc @, Etten Leur, 04-09-2011, 11:35 (4631 dagen geleden) @ Laurens48711

De meest eenvoedige vraag is toch wel de door henk genoemde vraag doet hij het op beide kanalen.
Verder zou ik kijken of het meer wordt als je hem harder zet en minder als je hem zachter zet.
Als je dat weet en je hebt een schema dan kun je heel eenvoudig eens met een 2e versterker die je als signaalvolger gebruikt de oorzaak uitmeten.
Als hij het op beide kanalen doet zou ik eerder de voedingsspanningen van de voorversterker op een scoop bekijken.

Versterker met kraak/ruis

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2011, 12:01 (4631 dagen geleden) @ Laurens48711

De discussie is hetzelfde als die over de reparatie van buizenapparatuur door botweg alle papiercondensatoren te vervangen. Het is misschien nodig, maar de kans is groot dat je, zeker als beginner, tijdens die werkzaamheden nieuwe fouten introduceert.

Speciaal als de kans groot is dat niet alle te vervangen onderdelen slecht zijn, of dat de fout in een heel ander onderdeel zit, lijkt het me een betere tactiek om eerst te kijken of de fout er zonder revisie alvast uit te halen is. Bijkomend voordeel: je hebt meteen een algemene indruk van de staat van het apparaat dus je kan met meer voorkennis een eventuele revisie in.

Versterker met kraak/ruis

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2011, 10:06 (4622 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 13-09-2011, 10:13

Zo'n reparatie slaat natuurlijk nergens op. Voor hetzelfde geld is het een defecte transistor, of domweg een krakende schakelaar.
Electroliet uit een lekkende elco kan ook nog kraak geven. Op deze manier wordt het een hopeloze reparatie, met weinig kans op succes.
Beter is het om eerst de fout in te dammen, bepalen of het probleem in de voor of eindversterkers zit etc. Is het in beide kanalen aanwezig etc. Vaak hakt de "monitor" schakelaar als die aanwezig is , de versterker fysiek in twee delen. Houdt de ruis/kraak dan op, weet je in elk geval dat de voorversterkers het probleem geven.
Het gegeven advies lijkt hetzelfde als het vervangen van een accu als de auto niet start. Zonder diagnose iets vervangen, want dat was het vorige keer ook. Jammer... kans gemist.
Ik weet dat deze bijdrage niet erg helpt om de versterker te repareren, maar ik denk dat op deze manier, vervangen, sneller en goedkoper is.


Soundman2

Tja , de versterker is weer kraakvrij en ik zat al aardig in de richting met het in "stukken hakken " van de versterker.
Alle adviezen ten spijt, hier volgt de reparatie.


De fout zit op de eindversterkerprint. Dat volgt uit de eerste diagnose.

Achterop de versterker zit een doorverbinding van de voor naar de eindversterkers. Die doorverbinding heb ik even verwijderd en het was meteen duidelijk dat de eindversterker het probleem had, want de kraak was er nog.

Nu moet ik toegeven dat de ervaring ook een rol speelt bij deze reparatie.
De eindtrappen zijn gelijkstroom gekoppeld en de kraak is dus op vrijwel alle componenten aanwezig en lastig eruit te meten.
Evenwel hebben de toegepaste transistors verzilverde pootjes en rondom die pootjes vormt zich soms zilveroxide, dat enigszins geleid en dat geeft de krakende verbinding.
Dit fenomeen kwam ook voor in het buizentijdperk, toen de rimlock buizen nog verzilverde pootjes hadden. Daar kwam ook zo'n afzetting voor, met kraak als gevolg. Zilveroxide lost op in ammonia en kan daarmee verwijderd worden, waardoor de fout verholpen is. Bij transistoren zou dat ook kunnen, maar gezien de prijs van die dingen is een nieuwe transistor handiger.
De versterker gaat nu een paar dagen in duurproef.
Ik heb een foto aangehecht en daarop is te zien dat rond het linkse aansluitdraadje van de linkse transistor een aanslag laagje zit. De rechtse transistor is identiek en die heeft er weer geen last van. Het is denk ik niet zinvol om alle transistoren uit te wisselen.
In dit geval heb ik beide transistoren vervangen, omdat ze in een differentiaaltrap zitten en dan is het beter als ze gelijk zijn.

De foto:
[image]

Soundman2

Versterker met kraak/ruis

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 13-09-2011, 11:50 (4622 dagen geleden) @ soundman2

Hallo,

Bedankt voor dit verslag van de reparatie, dat van die zilveroxide bij transistoren wist ik niet en de foto maakt het probleem mooi zichtbaar (wel wat wazig maar toch goed te zien :-) ).

Groeten,

Willem

Versterker met kraak/ruis

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2011, 12:31 (4622 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Hallo,

Bedankt voor dit verslag van de reparatie, dat van die zilveroxide bij transistoren wist ik niet en de foto maakt het probleem mooi zichtbaar (wel wat wazig maar toch goed te zien :-) ).

Groeten,

Willem

De foto is gemaakt met een Canon IXUS95IS. Een handig toestel, maar schiet net iets te kort voor dergelijke close-ups.

Soundman2

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 13-09-2011, 22:13 (4621 dagen geleden) @ soundman2

Mooi dat het gefixt is :) maar mag ik dan toch even mezelf quoten:

Hoi Lee,

Als je hem toch open hebt liggen kijk dan meteen of er aan de transistoren geen zwart geoxideerde pootjes zitten en of de instelpotmetertjes geen geoxideerde lopers hebben, vooral de 2SC458 is een beruchte transistor met dat probleem en dat kan voor de meest vage klachten zorgen, zoals je die beschrijft, dus dat zou ik eens uitzoeken, want de versterker is het echt wel waard om te reviseren. Vind ik dan hè:-D

Groeten,

Laurens.

Neemt niet weg dat het gaat om het eindresultaat en dat de versterker het weer doet :-)

Groeten,

Laurens.

Versterker met kraak/ruis

door soundman2 @, Wouw, 14-09-2011, 14:01 (4620 dagen geleden) @ Laurens48711

Mooi dat het gefixt is :) maar mag ik dan toch even mezelf quoten:

Hoi Lee,

Als je hem toch open hebt liggen kijk dan meteen of er aan de transistoren geen zwart geoxideerde pootjes zitten en of de instelpotmetertjes geen geoxideerde lopers hebben, vooral de 2SC458 is een beruchte transistor met dat probleem en dat kan voor de meest vage klachten zorgen, zoals je die beschrijft, dus dat zou ik eens uitzoeken, want de versterker is het echt wel waard om te reviseren. Vind ik dan hè:-D

Groeten,

Laurens.


Neemt niet weg dat het gaat om het eindresultaat en dat de versterker het weer doet :-)

Groeten,

Laurens.

Volgens mij doel je nu op de zwart geoxideerde pootjes bij de transistors. die pootjes zijn kennelijk verzilverd en daar komt dan het zilveroxide vandaan.
Deze klacht komt vaker voor bij oude transistorschakelingen.

Ik houd echter niet van allerlei onderdelen zonder meer uitwisselen. In dit geval had het uitwisselen van bijv. de elco's niets opgeleverd. Wel loop je het risico dat bijvoorbeeld een slechte soldeerverbinding weer een tijdje werkt, omdat de printen een paar maal bewogen zijn. Het lijkt er dan op dat de fout verholpen is, maar je kunt er op rekenen dat het na een tijdje weer mis is.
Daarom, als het enigszins kan, de fout er uit meten.
Soms werkt domweg uitwisselen van een aantal onderdelen wel, maar als je je leven lang gerepareerd hebt, weet je dat dat maar in een klein percentage van de reparaties de snelste methode is. Bovendien leidt het tot minder onderdelen verbruik, hetgeen de reparatiekosten weer drukt. Klanten zitten niet te wachten op dure reparaties.

Soundman2

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 14-09-2011, 14:11 (4620 dagen geleden) @ soundman2

Ja daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk, maar ik vind het bij zo'n reparatie altijd wel nuttig om eventueel andere transistoren, die dus hetzelfde euvel kunnen ontwikkelen ook meteen maar te vervangen, zelfs al zijn er nu geen tekenen van oxidatie, want de kans is reëel dat die in de toekomst ook voor problemen gaan zorgen en dan staat de klant weer op je stoep. Dat is eigenlijk meer wat ik er mee wil zeggen.:-)

Versterker met kraak/ruis

door lee, 04-09-2011, 14:34 (4630 dagen geleden) @ lee

Uhhhh???/ goed, hier kom ik dan dus niet veel verder mee, aangezien ik geen ervaring heb met transistor techniek dacht ik dat dat de tip van Laurens waardevol was en het ging om een eenvoudige reparatie
nu blijkt dus dat er veel meer aan de hand kan zijn en kom ik niet echt verder met de goed bedoelde tips
Ik ga er niet aan beginnen als achteraf blijkt dat ik onnodig veel geld heb uitgegeven aan nieuwe onderdelen en de storing een andere oorzaak heeft
Misschien is er iemand die de reparatie voor mij kan uit voeren en anders ga ik wel op zoek naar iets anders
Bedankt allemaal:)
Lee

Versterker met kraak/ruis

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2011, 15:01 (4630 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-09-2011, 15:10

Of het is natuurlijk de ideale gelegenheid om wat ervaring op te doen met foutzoeken in transistorapparatuur ;-)

Eigenlijk is dat helemaal niet zo heel erg anders dan in buizenbakken: Je neemt een signaalvolger en/of een signaalinjector en je probeert vanaf 1 kant terug te werken tot de storing verschijnt of verdwijnt. Zo kan je vaststellen in welke buurt het probleem moet zitten.

Overigens heeft Laurens natuurlijk wel gewoon gelijk dat die elco's versleten kunnen zijn en dat sommige transistoren dit soort problemen geven, dus op die tip heb ik, zeker omdat hij wat algemener bedoeld was, geen kritiek verder. Het probleem zit hem - je zei het zelf al - in dat er nog meer of wat anders aan de hand kan zijn en dat je vantevoren niet blind kan zeggen welke andere dingen dat zijn en in de door mij aangehaalde kans om nieuwe fouten te introduceren (bij een buizenradio op chassis is die groter dan bij dit apparaat, maar toch).

Versterker met kraak/ruis

door Laurens48711, 04-09-2011, 22:11 (4630 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Oej ik geloof dat er inderdaad een hoop mis is gegaan door mijn post:-(

Dat is erg jammer en uiteraard niet mijn bedoeling geweest. Ik heb alleen willen schetsen dat het probleem waarschijnlijk in de condensatoren of/en de transistoren zit en dat een gehele revisie altijd nuttig is.
Dat dit geen repareren is weet ik ook wel, maar ik vind aan de andere kant ook dat er niet al te moeilijk moet worden gedaan en onnodig maar zijwegen moeten worden gezocht om een revisie niet plaats te laten vinden.
Elke oude versterker knapt op van een revisie, en daarmee haal je ook 90% van de fouten en potentiële fouten uit je apparatuur. Ook kan het juist verborgen gebreken aan de kaak stellen, en als je het toch al gaat doen, waarom dan niet meteen, 1 elcootje vervangen terwijl de rest eromheen net zo oud is, is ook zonde.
Vergeet niet dat de apparatuur al jaren oud en met een revisie makkelijk nog langer weer ingezet kan worden en voor een versterker als die van Lee kost revisie rond de €15,- aan onderdelen en een avondje werk. Je kunt voor dat geld ook een andere, oude, tweedehandse versterker kopen, die het nu misschien goed doet maar over een tijd weer problemen gaat geven, dat is mijn mening.

Ik neem vervolgens ook aan dat iemand die ervaring heeft met apparatuur, en of dat nu alleen met buizen of transistor of allebei is doet er niet toe, zichzelf in staat acht om de reparatie/revisie te doen. Mocht hij dat niet vinden dan moet je ook eerlijk zijn en tot die conclusie komen.

Dus Lee, sorry als ik je op een dwaalspoor heb gezet, en aan alle anderen, sorry voor deze lange uiteenzetting, maar dan weten we in ieder geval waar we het over hebben.

Groeten,

Laurens.

Versterker met kraak/ruis

door ruudtx @, Utrecht, 06-09-2011, 15:24 (4628 dagen geleden) @ Laurens48711

Vervangen van elcoos in de eindversterker is geebn overbodige luxe daar de hele zaak gelijkstroom gkoppeld is.
Een lekke C kan de hele eindvertsterker opblazen.
ERr zitten niet al te veel in, dus geen megaproject.
De omscrijving van het probleem lijkt ook op een lekke C, omdat het prbleem na verloop van tijd minder wordtr.

Versterker met kraak/ruis

door lee, 04-09-2011, 17:44 (4630 dagen geleden) @ lee

Ik heb de versterker opengeschroefd en er een blik in geworpen en besloten dat dit niet aan mij besteed is.
aangezien ik de versterker dagelijks gebruik zie ik het niet zitten om er veel tijd en geld in te steken om er dan achter te komen dat het mij niet lukt of de fout ergen anders zit
Ik denk maar zo , wat je zelf niet kan laat je beter over aan iemand die het wel kan
Dus als er iemand is die deze klus voor mij wil klaren voor een acceptabel bedrag zou ik dat waarderen anders gaat hij de kliko in en zoek ik een goed werkende versterker

Versterker met kraak/ruis

door maarten van dijk @, 04-09-2011, 22:16 (4630 dagen geleden) @ lee

hallo lee,
Zit er een beveiligingsrelais in? Bij inschakelen duurt het een paar seconden
voor dat de luidsprekers ingeschakeld worden. Bij de Akai AM versterkers kwam vaak voor dat de relais contacten vuil of ingebrand waren, Remedie is het relais eruit halen en de contacten met fijn polijstpapier schoonmaken.
Zoals eerder gezegd is lokaliseren een goede optie.

mvg, Maarten van Dijk.

Versterker met kraak/ruis

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-09-2011, 22:51 (4630 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee,

Zelf ben ik ook geen genie als het op transistortechniek aankomt maar als de versterker toch op het punt staat in de kliko te verdwijnen, vraag ik mij af wat het grote struikelblok is om je er eens lekker op uit te leven.

Ook ik heb voor een soortgelijk dilemma gestaan met een DVD-speler van amper 7 jaar oud. Aan de print was niets te zien doch bleek al spoedig een elco de boosdoener te zijn. Na vervanging van die elco deed deze DVD-speler het weer.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat als een apparaat dan toch 'overbodig' wordt, gebruik hem dan om hem op basis van succesievelijk vervangen van componenten weer aan de praat te krijgen. Hiermee vergroot je alleen jouw kennis of vaardigheid mee. :-D

Een schema met boardlayout staat overigen in de schematheek. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Versterker met kraak/ruis

door lee, 05-09-2011, 06:04 (4630 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

dat de versterker in de kliko beland was maar een opwelling van mij, ik ben er te zeer aan gehecht om hem zomaar weg te gooien.
Inmiddels heeft zich een aardige medeforummer gemeld die er wel naar wil kijken

Jou idee dat een versterker die toch naar de kliko gaat te gebruiken als ``oefen object`` is goed.
Ik heb hier nog een exemplaar staan waar ik niets mee heb en wil die inderdaad gebruiken om deze met de tips van Laurens toch weer aan de praat te krijgen
Al doende leert men he:-D

Verder iedereen bedankt voor de bruikbare tips waarme ik misschien de ``oefen``versterker weer aan de gang krijg
Lee

Versterker met kraak/ruis

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 05-09-2011, 22:47 (4629 dagen geleden) @ lee

Het schema staat in de schematheek.

Groet,
Forumbeheer

Versterker met kraak/ruis

door lee, 06-09-2011, 04:35 (4629 dagen geleden) @ Forumbeheer

Bedankt voor het schema:)

Lee

Versterker met kraak/ruis

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-09-2011, 16:35 (4629 dagen geleden) @ lee

Beste Lee,

Gezien je reacties en in eerdere postings over mislukte aankopen van 2e hands versterkers.

Ik adviseer je om echt uit te zien naar gewoon een nieuwe.

Al dat oude spul heeft hoe dan ook aandacht nodig.

Ook ik heb net een 100% in orde Philips FA960 ...
ja ja behalve dan dat alle schakelaars rammelen en kraken....
Goed ik kan er mee overweg en dus zeker geen miskoop.
Fix dat wel even.

Gezien jouw relaas met 2e hands versterkers, koop een nieuwe.

Zou best graag een amp voor je opknappen maar weet ik gewoon dat ik de tijd niet heb en de handen vol heb aan mijn eigen rommel :-P :-D

Versterker met kraak/ruis

door lee, 05-09-2011, 18:12 (4629 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Ik begrijp wat je bedoeld, het is duidelijk
de andere kant van de zaak is dat een nieuwe versterker van redelijke kwaliteit
ook een behoorlijk prijskaartje heeft en aangezien ik mijn geld maar 1 X kan uitgeven....en geld wat ik niet heb helemaal niet:-(
Een versterker uit de jaren 70/80 van toendertijd goede kwaliteit koop je nu voor een prikkie
Mijn versterker heb ik nu eenmaal en een reparatie/revisie is dus goedkoper dan een nieuwe.

powered by my little forum