Bouwpakket getest: CH-012EX transistor curvetracer (Toestel of techniek)

door Jeever ⌂ @, Landgraaf, Nederland, 03-07-2023, 12:06 (300 dagen geleden)

Door het Thaise bedrijf Thaikits wordt een goedkoop bouwpakketje van een eenvoudige transistor curvetracer, lang geleden gepubliceerd in elektuur, aangeboden. Ik bouwde er eentje na, mijn ervaringen leest u hier.

[image]

➡ Lees het artikel
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ch-012ex-transistor-curvetracer.html

Bouwpakket getest: CH-012EX transistor curvetracer

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-07-2023, 21:16 (299 dagen geleden) @ Jeever

Door het Thaise bedrijf Thaikits wordt een goedkoop bouwpakketje van een eenvoudige transistor curvetracer, lang geleden gepubliceerd in elektuur, aangeboden.

Mijn vraag gaat niet over die tracer, maar over de curves zelf. Ik zie dat ze, vanaf zo ongeveer 0,2V collectorspanning, behoorlijk vlak lopen. Dus zoals je zou verwachten, de collectorstroom wordt maar weinig beïnvloed door de collectorspanning. Heet dat een hoge dynamische collectorweerstand (zoals je zou denken naar analogie van buisterminologie)?

Weet je ook, of die curves bij Germaniumtransistors net zo vlak lopen? Ik heb een paar proefjes gedaan met transistorradio’s aansluiten op een geschakelde voeding. Daarbij heb ik gemerkt dat germaniumtransistors wat vaker storingen en bijgeluiden geven. Grotere afhankelijkheid van de collectorspanning zou dat misschien kunnen verklaren.

Bouwpakket getest: CH-012EX transistor curvetracer

door Jeever ⌂ @, Landgraaf, Nederland, 03-07-2023, 22:06 (299 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

1.
Heet dat een hoge dynamische collectorweerstand (zoals je zou denken naar analogie van buisterminologie)?
Ja!

[image]

2.
Weet je ook, of die curves bij Germanium transistors net zo vlak lopen?
Ik heb geen ervaring met ge-transistoren. Als ik echter de datasheet van een AC128 opzoek en de uitgangskarakteristiek bekijk, dan zie ik dat daar de karakteristiek inderdaad veel minder vlak verloopt en de dynamische weerstand dus kleiner is.

powered by my little forum