L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten? (Toestel of techniek)

door rojosuiza @, Amsterdam, 25-07-2023, 09:30 (277 dagen geleden)

Bij de revisie van deze radio is mij dit opgevallen:

[image]

[image]

[image]

Eerst dacht ik aan verfsporen van de thuisschilder, maar daarvoor zijn de punten te perfect. Bij andere radio’s van hetzelfde model zie ik ze niet. Wie weet, wat de bedoeling geweest is?

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 25-07-2023, 11:33 (277 dagen geleden) @ rojosuiza

Afregel punt?
Misschien in de afregel procedure.
ruudroj

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door rojosuiza @, Amsterdam, 25-07-2023, 12:53 (277 dagen geleden) @ Bapaktua

Dat zou kunnen. In de afregelinstructies staat echter niets, en andere radio's hebben die punten niet...

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 25-07-2023, 13:23 (277 dagen geleden) @ rojosuiza

Afregelmarkeringen staan vast op de schaal,op de afstemknop is niet mogelijk.
Kan zijn dat deze knop een keer vervangen is.
Hou het in de gaten als je een dergelijke radio in je handen krijgt.
Kunnen héél veel uren spelen op een set batterijen.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door rojosuiza @, Amsterdam, 25-07-2023, 21:26 (277 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

De knop is of origineel of van een andere Philips-radio uit die serie. Ik heb drie van die radio's, die anderen twee hebben die punten inderdaad niet.

Als je goed kijkt, zit de punt in de twee helften niet precies op de zelfde plaats, zelfs de grote is verschillend.

Iemand moet er iets bij gedacht hebben, maar wat?

Er moeten veel van deze radio's in omloop zijn, misschien heeft nog een ander zoiets.

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 25-07-2023, 21:55 (277 dagen geleden) @ rojosuiza

Er is nog een nieuwer gelijkend type,de 22RL360 staat in de schematheek van de NVHR.
Als je dat plaatje uitvergroot is er in elk geval een stip zichtbaar.
Misschien is het deze knop op jouw portable,type is van '66.
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door rojosuiza @, Amsterdam, 25-07-2023, 23:12 (277 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Deze is inderdaad ook verwant. Ik heb er ook een van dat model. De afstemschijf heeft een extra plaat van metal, daar zit het punt op. Dit punt vervangt de wijzerstreep die op het doorzichtige plexiglas zit.

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-07-2023, 22:38 (277 dagen geleden) @ rojosuiza

Staat er nog een /xx uitvoeringsnummer achter het typenummer? Het is niet gezegd dat dat met de stippen te maken heeft, maar het zou kunnen.

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door rojosuiza @, Amsterdam, 25-07-2023, 23:14 (277 dagen geleden) @ Maarten Bakker

het is de L3X23T-00R

L3X23T –afstemschijf met twee zwarte punten?

door rojosuiza @, Amsterdam, 11-08-2023, 11:01 (260 dagen geleden) @ rojosuiza

Het is tijd om mijn excuses aan te bieden.

Eindelijk is het zo ver: de radio wordt goed schoongemaakt. Je kijkt van voren, je kijkt van boven, de lijstjes worden alsmaar schoner en helderder - en wat ziet mijn oog tenslotte? - De perfecte punten op de afstemschijf, hier op de lijstjes bij de luidspreker ziet het oog ze ook...

[image]


De zwarte punten, zij zijn dus toch het resultaat van een ware kunstenaar met een verfroller in zijn handen...

powered by my little forum