FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer? (Toestel of techniek)

door Gert Wouters @, 30-07-2023, 15:27 (273 dagen geleden)

Al jaren heb ik een FL1.16 in houten kast met dito meubeltje staan. Ik kijk er eigenlijk enkel in de zomer naar.
Toen ik enkele weken terug hem weer ging gebruiken, stond hij verticaal iets te klein en horizontaal iets te groot. Voedingsspanning te hoog dus.
Vorige week ging ik eens meten. Schakel hem in, start, hoogspanning, maar nog voor er beeld was protectie. Hier komt hij niet meer uit.

Op het SOPS printje was een elco van 33uF uitgelopen, Alsook de afvlakelco uit de microSOPS op de lijn waar de 5V Stand by mee gemaakt wordt. Elco van 330uF.
Alles schoon gemaakt, elco's vernieuwd maar hij blijft in protectie gaan. Met hoogspanning eraf en lamp van 60 watt aan de 141V, en alle protecties los behalve die van de voeding zelf, blijft hij in protectie gaan. Moet dus de voeding zijn.
Nu is dat voor mij hééél lang geleden.

Om te beginnen lijkt het me dat alle spanningen uit de microSOPS veel te hoog zijn.
Volgens schema is de +V START 17,5V. Die is bij mij iets over de 20V en gaat zelfs naar 21,5V als ik het SOPS printje verwijder.
Ik herinner me uit de jaren 90 nog dat die microSOPS goed moest werken alvorens je iets over de hoofdvoeding kan zeggen.

Wie frist terug even mijn geheugen op... Moet de microSOPS effectief 17,5V V Start genereren of mag die hoger zijn?
5V Standby komt uit op 5,7V

tnx!
Gert

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2023, 00:39 (273 dagen geleden) @ Gert Wouters

Gert,
Geen ervaring met F1.16
Wel weet ik dat tbv reparatie aan Philips voedingen er complete servicesets waren.
In een keer dat hele pakketje vervangen, weerstanden, condensatoren etc.
Of ook voor F1.16? geen idee.

Maar toch even mee denken.
We hebben gelijkrichtervan netspanning.
Dan transitor BUT12AF die de 285Vdc HF gaat schakelen, Basis hiervan wordt gestuurd door de uSOPS.

De uSOPS krijgt ook nog een -3V2 op 6L39 aangeboden vanuit de AC netspanning en dan via zener 6306,BXZ79C20.
Dan vervolgens lijntje naar de STandby voeding, denk om die aan te steken als die spanning
38V klopt.

Enfin
Onderste spoelen van de HF-Puls nettrafo vinden we de terugkoppel spoelen voor netwerk met
BUT12AF. Totaal 4 spoelen.
Hiermee regelt de uSOP die HF-trafo.

Tbv de veiligheid zien we in de uSOPS 3 blokjes parallel staan.

Ik denk dat pen 1L40 (TP56) de draad is om gewoon de voeding te activeren en komt vanaf hele aan/uit circuit.
Daarbij zit ook lijntje PROT ,B5.

Dan hebben we een comperator blokje die lijn 8L40 controleert.
Dan denk ik een mute lijntje voor luidspreker.
DAn start blokje V-START

Deze 3 blokjes bepalen of die BUT12Af mag gaan schakelen.

VSTART moet er zijn altijd, als ook +5 Standby.

ZO ja meet TP56 of daar 0V7 staat, zo ja staat TV in protectie.
Is die 0V check bais TS7384=0V7 zo ja cheack U-PROC panel.
Anders is de SOPS in fout.
Is TP56 anders dan 0V of 0V7 en +141V is ok , dan toch SOPS in fout.

Dus TP56 is belangrijk., Ga zoeken met foutboom of je op die TP56 fout uit komt of niet.

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Gert Wouters @, 31-07-2023, 19:33 (272 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Gert Wouters, 31-07-2023, 19:36

Destijds waren er inderdaad herstelkitjes. Vaak geplaatst in een FL. Er zaten wat kleine dingen in, een nieuwe BUT en vooral dat printje. Helaas staat er in de service manual geen detailschema van dat printje en zijn die kitjes natuurlijk niet meer leverbaar.

Mij geeft het het idee dat hier de voeding veel te ver wil oplopen; die terugregeling werkt volgens mij niet meer.
Als ik alle protecties zou los leggen aan 1L40 van SOPS print ben ik bevreesd dat de BUT het niet gaat overleven. De protectie is in alle geval van de voeding zelf afkomstig blijkbaar.

Ik herinner me dat die SOPS voedingen zoals bij een G110 rustig konden opgeregeld worden dmv een variac. Als de voeding dan niet gaat stabiliseren maak je niet meer defect.

Het zit ver weg, maar bij een FL ging dat toch ook? Was het niet pin 9L40 van de SOPS print loshalen en op dat pinnetje (middels een diode) 8V injecteren? microSOPS los gemaakt en dan opregelen?

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2023, 21:16 (272 dagen geleden) @ Gert Wouters

Gert,
Zou de voeding uitgang wat belasten met weerstanden, betekend TV lijnen los halen.

Zo in zelfstandige toestand eens testen.
Kan eens gaan zoeken in de service doos of daar een setje bij zit van deze FL1.16

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Gert Wouters @, 31-07-2023, 21:52 (272 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Zo was ik inderdaad al aan de slag gegaan. Men moest destijds een spoel loshalen dat de +141V verbond met de lijn uitgang. Makkelijker omdat de 100Hz versies van de FL twee eindtorren hadden. Vervolgens de klassieke lamp op de 141V uitgang.

Ik heb het voorzichtig maar eens geprobeerd op te regelen, maar zonder die voedingsspanning van 8V te injecteren. Je ziet eerst de boel wat twijfelen, maar vanaf een 90V AC op de variac, floept de voeding aan met meteen +185V ipv 141V. Logisch dat hij met aangesloten protectie meteen in protectie gaat.

Met jouw tips en bovenstaande geprobeerd kon dit eigenlijk alleen maar aan het SOPS printje liggen

Zonder schema (SOPS printje is nergens gedetailleerd uitgetekend), dus even geredeneerd dat de lekkende elco schade toegebracht zou kunnen hebben aan andere onderdelen.
Waarempel: op het volledige schema van de voeding kan je zien dat er ook nog +141V terug in dat SOPS printje aangevoerd wordt. Dit gaat naar een weerstandje van 75KOhm dat min of meer op het eerste zicht naar de terugregeling gaat. Ergens wel logisch. Dit was door inwerking van elektrolyt gestegen naar 96KOhm.
Dit vervangen en nu gaat hij netjes naar +143V.

Met hoogspanning afgekoppeld blijft de voeding 3 seconden aan voordat de protectie weer ingrijpt (die was inmiddels weer aangesloten).
Das toch al beter dan die halve seconde waarna de boel er eerder mee kapte.

Het toestel staat hier op de zolderkamer en mijn werkplek is in de kelder. Ik had het chassis er dus even uitgehaald zodat ik niet hoefde te zeulen met die kast.

Mijn vrouw was nog aan het werken op die zolderkamer AKA bureau, dus moest ze vanavond met rust laten.

Ik ga morgen proberen het chassis weer in te bouwen en zien wat er gebeurt... Hopelijk werkt alles weer terug zoals het hoort.

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door electron @, eindhoven, 01-08-2023, 01:55 (271 dagen geleden) @ Gert Wouters

@Gert- Die smps's moet je je echt in vastbijten- daar waag ik mij niet aan..
Ik bewonder Maurice zijn moed.
Op Inet vondt ik summier wat- https://english.electronica-pt.com/repair-tips?ref=FL1.16&marca=PHILIPS&sintoma= Plaatje: rood= was je mee bezig, groen= repair-tips.
Sterkte, Ben@

#Tips- samenvatting.
Totally inoperative. Transistors 7250 (BUX85F; 4822 130 62509) and 7251 (BC848; 4822 130 61207) in microSOPS defective. Or D6251 (LLZ-C5V6; 4822 130 80954) and R1250 (=R3230; 1 Ohm; 4822 052 10108) defective. Or T7270 (BD825; 4822 130 41746) Or T7201 (BC857C; 5322 130 427
#
Supply switch-off sometimes Check the +5 stand-by. This voltage has to be 5.5V and may not vary. When the voltage drops below 5.2V the set switches-off. Cure: check D6266 for leackage (BZX79/F6V8; 4822 130 34278) or check T7268 for leackage (BD943F; 4822 130 62742). The 5.5V is meas
#
Supply +5V too low, black horizontal bar in picture. Bad sync. Check/replace IC7551 (LM358N; 4822 209 70672)
#
Sometimes in protection, or hor. width varies Check or resolder on LSP the pins of E/W bridge coil 5521.
#
Small picture with flyback lines. The +141 is about 110V. Check D6372 on LSP (LL4148; 4822 130 80446).
#
Shuts off and on again on Pr.nr. 1 after 3 hours. D6272 (BZX55B5V6) interruption when it becomes hot.

[image]

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Gert Wouters @, 01-08-2023, 17:43 (271 dagen geleden) @ electron

Geweldig eigenlijk dat er zulke websites nog bestaan.
Ik herinner me uit de jaren 90 dat Philips ook zo'n DOS programma had wat ze "Symptom & Cure" noemden. Het lijkt wel of die genoemde website daar wat uit overgenomen heeft. Het lijkt er toch op.

In de jaren '90 deed ik vakantiewerk bij een zelfstandig uitbater van een Philips service center. Van die man heb ik destijds zoveel geleerd. Dik 25 jaar later doe ik er nog altijd mijn hoed voor af hoe die een bepaalde schakeling in een schema meteen kon uitleggen. Die kreeg nu eens letterlijk elk probleem in een tv opgelost door gewoon even een sigaartje aan te steken en zich over het schema te buigen. Helaas heb ik er geen contact meer mee als hij überhaupt nog leeft.

In alle geval doet mijn FL het inmiddels weer prima.
Wat ik gisteren al had geschreven in antwoord op Maurice was de enige oorzaak. Vanmorgen heb ik het chassis terug ingebouwd en hij werkt weer als vanouds.

Je weet als je met zo'n oude toestellen werkt dat er af en toe wat mis kan gaan, maar het is toch schrikken als er eentje het plots begeeft. Omdat ze weinig spelen gebeurt het eerder weinig.
Ik ben blij dat dat FL chassis vol protectieschakelingen zit. Moest het een G110 geweest zijn kostte me dat weer een hele voeding herstellen. :ng

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Cornelisjan @, Lunteren, 01-08-2023, 19:01 (271 dagen geleden) @ Gert Wouters

Mooi dat hij weer goed werkt Gert:)

Groet,

Cor

FL1.16 hoe werkt die voeding nu ook al weer?

door Gert Wouters @, 03-08-2023, 19:40 (269 dagen geleden) @ Cornelisjan

Bedankt, hopelijk weer voor lang plezier aan :)

powered by my little forum