Verbruik van telefoonopladers (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-08-2023, 12:07 (269 dagen geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 02-08-2023, 12:24

Je wordt tegenwoordig bedolven onder 5V geschakelde voedingen, die komen als oplader mee bij allerlei apparaten. Behalve voor het opladen van je telefoon of schroevendraaier, kun je die ook gebruiken als voeding voor je keukenradio of stereo-installatie. Ik heb het gebruik van die dingen opgemeten, uitgedrukt in twee parameters:
1. Het onbelast gebruik: Vermogensopname als je hem onbelast in het stopcontact laat zitten;
2. Bij belasting met ongeveer 600mW, welk percentage van die belasting gaat de voeding extra dissiperen?

Hier is de Excel-sheet met de uitslag en hier een schermafdrukje ervan:

[image]

Hoe is er gemeten?
Ik heb een Wattmeter uit de bouwmarkt aangepast om in milliWatts te meten. De meetdrempel was 200mW, van de aangepaste 20mW.
Op de voeding is een belastingsweerstand aangesloten en de spanning over die weerstand is opgemeten. De weerstand is 33,44 Ohm en de spanning is opgemeten in mV.
Per voeding meet ik de vermogensopname onbelast en belast, en de spanning over de load.
Schematisch de meetopstelling en schema van de loadbox:

[image]

Wat rekent de Excel uit? Vermogen in de Load is V*V/R, dan kijkt hij hoeveel extra vermogensopname er is in de voeding. Omdat je hier waarden van elkaar af moet trekken, geeft een kleine afwijking in de gemeten spanning al een vrij stevige fout in het gevonden percentage.

Waarom meten bij een belasting van minder dan 1W? IK gebruik de voedingen om radio's en stereosets te voeden en die trekken nu eenmaal minder dan 1/2 W. Het opladen van een telefoon (wat ook dagelijks gebeurt) gaat met een wat hoger vermogen denk ik.

De resultaten:
Het is de bedoeling vanuit het One Watt Initiative dat opladertjes niet meer dan 150mW gebruiken (is dat ook wettig vastgelegd?) en deze eis halen de opladertjes ruimschoots. De laatste oplader uit mijn test die meer dan 150mW trok ligt al 15 jaar te verstoffen in een kast.
Het lijkt erop dat voedingen langzaamaan zuiniger worden, maar een betere indicatie voor gebruik is of het van een goed merk is. De laatste die meer dan 100mW gebruikt is een 5 jaar oud merkloos ding. De recordzuinigste oplader is al 10 jaar oud maar wel van een merk (Samsung).

De Samsung oplader gebruikt echt superweinig. Deze kun je een jaar in je stopcontact laten zitten (wat ik ook elk jaar doe) en gebruikt dan minder dan 2ct aan stroom.

Spanningscorrectie: Mijn digitale voltmeter wijst aan in milliVolts maar een vergelijk met de Wattmeter zegt dat de spanning ongeveer 2% lager is. Daarom rekent de Excel met een gemeten en een gecorrigeerde spanning. Corrigeer ik niet, dan is het percentage gemiddeld 33%, met 2% correctie 28% en met 4% is de vermogensopname gemiddeld 23%. Met enig vertrouwen kunnen we dus wel zeggen dat USB voedingen die belast worden, ongeveer een kwart tot een derde van hun afgegeven vermogen zelf ook dissiperen. Je kunt ook merken dat ze bij gebruik warm worden.

Opwarmeffect: Ik wilde niet meten met een simpel klein weerstandje als load. Want ik was bang dat door het opwarmen de weerstand zou veranderen. IK heb mijn Load eerst opgemeten, dan een poosje op een 9V voeding gezet (werd merkbaar warm) en weer opgemeten, was geen verschil te zien.

Verbruik van telefoonopladers

door robot797 @, Rijssen, 02-08-2023, 22:05 (269 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

de ikea laders zijn heel erg efficient
mischien moet je die eens testen

--
Groeten Peter Veldman

powered by my little forum