Philips L4X00T middengolf spoel rariteiten (Toestel of techniek)

door paulvo @, 11-08-2023, 23:50 (260 dagen geleden)

Op mijn L4X00T werken de beide kortegolf bereiken zonder probleem, maar de MG en LG lijken niet veel te geven. Bij verbinden van een signaalgenerator via een 33 nF en een drietal wikkelingen draad over de ferrietstaaf, verkrijg ik wel een audiotoon bij aanbieden van een gemoduleerde draaggolf in het bereik van de twee kortegolf banden.

Voor de middengolf bij 550kHz : niets.
Aangezien de kern van middengolf spoel S13 helemaal vast leek te zitten, en ik weinig zicht had op het interne, heb ik de bedrading nog eens extra gedocumenteerd, en de transformator losgesoldeerd, aansluitlipjes beetje getordeerd, zodat ze recht voor de vertikale gleufjes kwamen te zitten, en de transfo kon vervolgens uitgenomen worden.
Voor verwijdering van de alu afscherming, even de zijde aan de breedste groef van de voet markeren.

Nog een bijzonderheid is dat de kern niet voorzien is van een gleuf, maar van een kop als van een platte schroevendraaier. Daartoe heb ik een houten satéstokje genomen, dat net in de diameter van de opening bovenin de alu huls past. Met een zaagblad heb ik daarin een groefje ingezaagd, en dit nog enigszins wigvormig uitgesneden met een Stanley-mes. Op die manier krijgt de gleuf op de kop van het stokje een lichte V-vorm die overheen de kern past. Op deze manier heb ik de kern langzaamaan aan het draaien gekregen... Vooraf heb ik wel met een wattenstaafje en wat isopropylalcohol zoveel mogelijk de binnen- en buitenkant gereinigd van het plastic kokertje, waarin de kern zit.

Op basis van de bedrading van de aansluitingen heb ik vervolgens de respectievelijke wikkelingen van S13, S14 en S15 gemarkeerd.
Bij nameten van de spoel met een UT612, bij 100kHz, meet ik de volgende waarden:

  • tussen aansluiting naar C19 en aansluiting naar SK4 pin 8 = S13 : 96,90 µH (Q=22)
  • tussen aansluiting naar SK4 pin 8 en aansluiting naar SK4 pin 7 = S14 : 2,19 µH (Q=3,45)
  • tussen aansluiting naar SK4 pin 7 en aansluiting naar GND = S15 : 0,355 µH (Q=1,69)
  • tussen aansluiting naar C19 en aansluiting naar GND : 128,65 µH (Q=23)

Wat valt me nu op? S15 lijkt me een gewone doorverbinding, terwijl de andere wikkelingen afgerond 130 µH, 97 µH en 2 µH bedragen.
Ik zou eerder verwachten dat S13 en S14 de grotere inducties zouden hebben, met S15 de kleinste, maar niet quasi nul (draadverbinding?).
Bovendien begrijp ik niet waarom de grootste gemeten inductie niet de som is van de overige drie ?

[image]
[image]

Philips L4X00T middengolf spoel rariteiten

door Piet van der Pol @, 12-08-2023, 10:08 (259 dagen geleden) @ paulvo

Bij spoelen die in serie staan, maar ook nog gekoppeld zijn, kun je niet zomaar de losse inducties optellen. Want de inductie van elke spoel is evenredig met het kwadraat van het aantal wikkelingen. Dus voor de spoel van 96,9 uH en voor de spoel van 2,19 uH moet je van elk de wortel bepalen: √96,9=9,84; √2,19=1,479. De antwoorden optellen en kwadrateren: (9,84+1,479)X(9,84+1,479)=128,11. En dan klopt het toch aardig?

Piet

Philips L4X00T middengolf spoel rariteiten

door paulvo @, 14-08-2023, 13:08 (257 dagen geleden) @ Piet van der Pol

dag Piet,

Bedankt voor de aanwijzing. Weer iets bijgeleerd ;-)
Het enige wat nog onverklaard is: waarom is S15 geen normale wikkeling, maar (zelfs bij 100 kHz) een gewone kortsluiting ?
Ik zou eerder verwachten dat de 2 µH wikkeling als S15 zou gebruikt worden ?

Indien knop SK4 voor de MG is ingedrukt, wordt :

  • de aftakking S14-S15 via R51 en C17 aan de emitter van de mixer transistor gekoppeld.
  • de aftakking tussen S13 en S14 aan de anode van de OA85 diode verbonden.
  • Het geheel van S13-S14-S15, parallel over trimmer C20 hangt nu via C19 over varco C2.

Dus veronderstel ik dat slechts een deel van de spoel S13-S14-S15 in de emitterkring wordt opgenomen om de afgestemde kring niet teveel te belasten.
Maar wat is hierbij de functie van het gedeelte S15? Zeker als S15 een quasi kortsluiting is, en dus zo goed als niets uitkoppelt?

Misschien ook een vraag naar de precieze functie van de OA85...

Philips L4X00T middengolf spoel rariteiten

door Piet van der Pol @, 14-08-2023, 16:20 (257 dagen geleden) @ paulvo

Hoe die spoelen precies gekoppeld zijn, en wanneer welke spoel in functie is, daar ga ik mij maar even niet in verdiepen. Zo'n schema kan ik alleen maar proberen te begrijpen, door per golfbereik alle verbindingen even apart en overzichtelijker uit te tekenen, en dat gaat mij even te ver. Sorry.
De OA85 met RC netwerk zal mogelijk een storingsbegrenzer zijn. Bij sterke pieken gaat de diode geleiden, en begrensd de piek. Ik zie ook wel schema's, waarbij de RC niet aanwezig is, maar de diode direct over de kring staat.

Piet

powered by my little forum