Patroongenerator (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-09-2023, 11:35 (233 dagen geleden)

Op de laatste beurs een aantal apparaten over genomen bedoeld voor onderdelen of ander knutselwerk.
Daar zat ook een PM5507 bij die het na een kleine verstelling nog goed lijkt te doen.
Wat ik me alleen af vroeg is of het ruitjes of stippen patroon niet symetrisch hoort te zijn.
Het zijn nu rechthoeken.
[image]
[image]
Van de kleuren klopt het aantal balken, maar van de ruitjes heb ik nog geen afbeelding kunnen vinden, maar als dit klopt dan hoef ik niet verder te zoeken naar een storing die er niet is.

Mvg. Dirk.

Patroongenerator

door soundman2 @, Wouw, 07-09-2023, 12:01 (233 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door soundman2, 07-09-2023, 12:08

Het ruitjespatroon werd geheel opgewekt door discrete schakelingen en die kunnen best wat verlopen. Het is allemaal niet quarz gelocked.
Ik heb ook een PM5507, maar geen toestel met 3:4 weergave, kan daarom niet goed kontroleren.
Overigens is de vorm van de hokjes niet relevant, daar was destijds een goed zendertestbeeld voor.
Aan de hand van het videosignaal, zou je met de scope kunnen kontroleren hoeveel hor en vertikale lijnen er zichtbaar moeten zijn.
Het blokjespatroon was nodig voor de controle vaan de horizontale en vertikale lineariteit en voor de convergentieinstelling.
Wat ik wel zie is dat de vertikale lijnen na een horizontale lijn een knikje naar links vertonen. Dat kan ook een foutje in de tv zijn.

Ik heb wel een manual met servicegegevens/servicedoc van het apparaat. (pdf (10MB))

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-09-2023, 12:18 (233 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb hier nog een (zelfbouw) PM5508 staan waar dit wel vierkantjes danwel stippen in ruitpatroon zijn.
Lineariteit afregelen gaat hier wel mee, maar een cirkel zoals de opvolger (5508?) is natuurlijk weer veel beter.
Maar daar was een destijds uitgezonden testbeeld dan weer goed voor.
Het toestel waar dit beeld op staat is ook niet meer het nieuwste model meer en heeft ooit een blikseminslag overleefd (na een kleine reparatie)

Dirk.

Patroongenerator

door soundman2 @, Wouw, 07-09-2023, 14:30 (233 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door soundman2, 07-09-2023, 14:42

lineariteit kun je ook met deze generator beoordelen. De blokjes dienen vertikaal allemaal even hoog te zijn en horizontaal even breed. Het hoeven dus niet persè vierkantjes te zijn.
Bij de opvolgers werd er een cirkel toegevoegd en die was ook nog analoog gevormd met voor zover ik me herinner met twee sinus signalen. Die cirkel was ook niet gelocked aan het ruitjespatroon en viel dus soms niet samen met de raaklijnen
Daarover heb ik nog een felle discussie gehad met een klant, die van het bedrijf medische monitoren afnam. De geometrie van de monitoren werd afgeregeld met behulp van een dia, waarbinnen met een kleine tolerantie het rasterpatroon moest vallen. De klant was niet tevreden, omdat de cirkel niet samenviel met het ruitpatroon. Ze namen de monitoren af met de opmerking dat ze die in Eindhoven wel even goed zouden afregelen.......
Ik heb ze veel succes gewenst.

Patroongenerator

door Cornelisjan @, Lunteren, 07-09-2023, 12:40 (233 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Cornelisjan, 07-09-2023, 12:50

[image]

[image]

Met dezelfde apparatuur dezelfde patronen.

Misschien kun je hiermee nagaan of je nog verder moet zoeken.

Groet,

Cor

Patroongenerator

door franc @, Loosbroek, 07-09-2023, 14:13 (233 dagen geleden) @ Cornelisjan

Even elkaars patroongenerator uitwisselen.
Zie je of de fout in de generator danwel de TV zit.
Wel een eindje rijden uiteraard……

Mvg Frank

Patroongenerator

door soundman2 @, Wouw, 07-09-2023, 14:48 (233 dagen geleden) @ franc

Dan is er ook nog het fenomeen dat het patroon vermoedelijk een aspectverhouding 4:3 heeft net als film, terwijl beeldbuizen uit fabricageoogpunt een verhouding 5:4 hebben.
Beeldbreedte en horizontale shift kunnen ook nog anders ingesteld staan. Al met al is het soms lastig om aan te geven welk apparaat voor een (vermoedelijke) afwijking zorgt.

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-09-2023, 14:52 (233 dagen geleden) @ Cornelisjan

Nee hoor dit is prachtig, met een zelfde toestel zelfs!
Uit de schema beschrijving klopt ook het aantal pulsen met hetgeen ik meet.
Maat met het andere patroon in gedachten vermoedde ik een foutje, maar niet dus.
Dit zijn nog een paar beelden van m'n andere zelfbouw (let niet te erg op interferentie strepen bij de kleur overgangen!)
De donkere balk komt door de gebruikte camera die wat ruzie maakt met de beeldfrequentie.
[image][image][image]

Mvg. Dirk

Patroongenerator

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-09-2023, 17:19 (233 dagen geleden) @ doktordirk

Manual geeft ook aan.

12 Horizontaal en 10 Vertikaal, en dan klopt ook jouw beeld.

[image]

[image]

[image]

[image]

Patroongenerator

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-09-2023, 17:05 (233 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,

De foto's uit 2016 van mijn PM5507 geven zelfde beeld.

Belangrijk is meer de lineariteit te kunnen achterhalen over gehele breedte van beeld.
En dat lukt ook als het rechthoeken zijn.

Of gewoon bij diverse PM5507's nu gevolg is van verloop of dat zo hoort, kan alleen
als we hele spul volgens manual van achter naar voren en weer anders om afregelen.

Even goed, ik heb zelfde beeld.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Patroongenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-09-2023, 18:03 (233 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb alleen de service manual van het apparaat, en de daarin gegeven oscilloscoop beelden komen redelijk overeen zij het dat mijn scoop een andere tijdbasis verhouding heeft.
Het is nu wel duidelijk dat het apparaat niets mankeert op het ontbrekende knopdekseltje na dan.
Dat lijkt wel standaard gezien de verschillende afbeeldingen op internet.
Maar omdat het apparaat deels uit elkaar lag vermoedde ik een defect.
Gewoon weer in elkaar zetten en wat oppoetsen dan is het weer een prima bruikbaar apparaat.

Dirk.

powered by my little forum