recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet (Toestel of techniek)

door jeroen @, 26-09-2023, 21:15 (215 dagen geleden)

Dag Iedereen,

Ik ben bezig met een klein transistor radiootje. Na het onderspanning zetten was er geen enkele zender te ontvangen. Bleek dat de twee MF transistors stuk waren. Basisweerstanden meten nog correct. Deze vervangen door twee nieuwe exemplaren, jammer genoeg nog steeds niets te ontvangen. Bleek dat ook mixer-oscillator transistor stuk was. Dit was origineel een BF194B. Deze heb ik vervangen door een BF494. Nu speelt de radio opnieuw om de middengolf.

Echter op de lange golf krijg ik de radio niet aan de praat.
Als ik op emitter weerstand R2 van T1 met de oscilloscoop kijk zie ik hier op de middengolf mooi het oscillator signaal staan. Op de lange golf niets te zien. Als ik wat speel met andere waarden voor C6 kan ik de oscillator laten zaken tot 1Mhz maar als ik lager ga wordt de amplitude kleiner en stopt de boel met oscilleren. Is BF494 hier geen correcte vervanger? Of is er nog iets anders mis. Van het spoel L5 in het oscillator circuit heeft de schroefkop al afgezien. Waarschijnlijk is hier in het verleden al aan geprutst. Kan dit de oorzaak zijn?

Heeft er iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Jeroen Vanelslande

[image]

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2023, 09:44 (214 dagen geleden) @ jeroen

Dag Iedereen,

Ik ben bezig met een klein transistor radiootje. Na het onderspanning zetten was er geen enkele zender te ontvangen. Bleek dat de twee MF transistors stuk waren. Basisweerstanden meten nog correct. Deze vervangen door twee nieuwe exemplaren, jammer genoeg nog steeds niets te ontvangen. Bleek dat ook mixer-oscillator transistor stuk was. Dit was origineel een BF194B. Deze heb ik vervangen door een BF494. Nu speelt de radio opnieuw om de middengolf.

Echter op de lange golf krijg ik de radio niet aan de praat.
Als ik op emitter weerstand R2 van T1 met de oscilloscoop kijk zie ik hier op de middengolf mooi het oscillator signaal staan. Op de lange golf niets te zien. Als ik wat speel met andere waarden voor C6 kan ik de oscillator laten zaken tot 1Mhz maar als ik lager ga wordt de amplitude kleiner en stopt de boel met oscilleren. Is BF494 hier geen correcte vervanger? Of is er nog iets anders mis. Van het spoel L5 in het oscillator circuit heeft de schroefkop al afgezien. Waarschijnlijk is hier in het verleden al aan geprutst. Kan dit de oorzaak zijn?

Heeft er iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Jeroen Vanelslande

[image]

Wellicht C5, is die nog 50nF?, Vervanger 47nF.

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-09-2023, 15:40 (214 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Leo Snoeren, 27-09-2023, 15:41

[image]


Wellicht C5, is die nog 50nF?, Vervanger 47nF.

C5 is 15 nano, of bedoel je C3?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door Armand @, België, 27-09-2023, 17:53 (214 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Armand, 27-09-2023, 18:01

C3 zal nog goed zijn want de MG(PO) speelt.
Zijn de aansluitingen van het LG(GO) spoeltje op de ferrietantenne nog in orde en controleer de contacten van het schakelaartje PO/GO in de GO stand.
Dat er aan het oscillatorspoeltje L5 (PO-GO) is geprutst, is natuurlijk geen goed teken.

Groeten, Armand

recepteur st james auto type s: lange golf werkt terug

door jeroen @, 27-09-2023, 22:10 (214 dagen geleden) @ Armand

Goedenavond iedereen,

Bedankt voor de tips. Het werkt ondertussen, geen idee waarom. Wat heb ik gedaan:

  • Op jullie aanraden nog eens de schakelaars bekeken. De PO/GO schakelaar uitgemeten en was correct. Vervolgens eens gekeken naar de schakelaar voor externe antenne. Hier had ik niet naar gekeken. Radio speelde immers met de ingebouwde antenne op PO. Hier merkte ik dat het schema wat in de radio geplakt is niet klopt met de werkelijkheid. Online ander schema gevonden waarvan het antenne circuit is zoals in mijn radio.
  • Voor de grap eens getest met de schakelaar op de stand externe antenne. Op scoop is te zien dat oscillator wel werkt. Schakelaar terug op interne antenne, oscillator stop met werken.
  • Dus toch C3? Deze maar eens uit gesoldeerd,gecontroleerd maar is goed. Zonder deze werkt de oscillator volledig niet. Waarom is mij niet direct duidelijk.
  • C3 terug geplaatst, GO werkt terug in zowel met externe antenne als interne antenne! Waarom???? Nog overal tegen zitten tikken, printje lichtjes buigen,knoppen verzetten, maar blijft werken...

Voor de volledigheid het schema:
[image]
bron: http://www.radioman33.com/pages/postes-a-transistors/transistor-optalix-st-james.html

recepteur st james auto type s: lange golf werkt terug

door Armand @, België, 27-09-2023, 22:59 (214 dagen geleden) @ jeroen
Gewijzigd door Armand, 27-09-2023, 23:08

Goed dat het opgelost is.
Vermits de MG wel werkte en C3 goed is, zat het probleem in de schuifschakelaartjes.Komt wel meer voor dat de contactjes oxideren of vervuilen door ouderdom of weinig gebruik.Door deze een aantal keren te schakelen, reinigen ze zich meestal zelf.Laatst nog meegemaakt met een ITT Junior AM/FM transistorradiootje.

Groeten, Armand

recepteur st james auto type s: lange golf werkt terug

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2023, 23:11 (214 dagen geleden) @ jeroen
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2023, 23:16

Je had C3 niet los moeten solderen, maar los knippen. Door het verwarmen met de soldeerbout, kan een fout in de condensator zomaar verdwijnen.......
Dit geldt overigens voor wel meer onderdelen die verdacht zijn en onderzoek behoeven.

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door soundman2 @, Wouw, 27-09-2023, 23:05 (214 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 27-09-2023, 23:09

Voor Leo.ik bedoelde C5. Mijn ogen zijn niet meer wat het geweest is. De opmerking over de waarde, heb ik per abuis die van C3 genomen. C5 0,015 ofwel 15nF.

Armand,
Het feit dat de oscillator op MG wel werkt en op LG niet, kan aan de capaciteit liggen. Bij MG is de oscillatorfrequentie hoger. en kan dus werken met kleinere capaciteiten. Bij LG is de frequentie lager en als je nog lager afstemt stopt de oscillator. Het zou dus zomaar kunnen dat door een verlopen condensator de koppeling te gering is om oscilleren in stand te houden.

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door Armand @, België, 27-09-2023, 23:15 (214 dagen geleden) @ soundman2

Armand,
Het feit dat de oscillator op MG wel werkt en op LG niet, kan aan de capaciteit liggen. Bij MG is de oscillatorfrequentie hoger. en kan dus werken met kleinere capaciteiten. Bij LG is de frequentie lager en als je nog lager afstemt stopt de oscillator. Het zou dus zomaar kunnen dat door een verlopen condensator de koppeling te gering is om oscilleren in stand te houden.

Ja, dat zou inderdaad kunnen.Echter nog niet meegemaakt.Toch bedankt en ik onthoud het als een mogelijkheid.

Groeten, Armand

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door jeroen @, 01-10-2023, 09:42 (210 dagen geleden) @ Armand

Gisteren alles terug gemonteerd, kastje toe. Je kan het al raden zeker: GO werkt opnieuw niet meer.
Enkel met de externe antenne wilt die spelen. Dus terug open, opnieuw geen oscillatie met de interne antenne. GO spoel eens uitgemeten, ja lap onderbroken. Deze moet in het verleden al eens onderbroken zijn, aan de vorige herstellingen te zien. Voorzichtig de was wat weggedaan, plots een stukje draad in mijn handen. Andere uiteinde gezocht. Weer aan elkaar gezet en de radio werkt opnieuw.

[image]

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door Armand @, België, 01-10-2023, 10:41 (210 dagen geleden) @ jeroen

:) Ja, als het LG spoeltje onderbroken is dan heb je natuurlijk geen ontvangst op de LG.
Het probleem moest wel ergens in de ingang zitten : de schakelaartjes MG/LG en ferrietantenne/auto antenne waren het dus niet maar wel het LG spoeltje op de ferrietantenne.

Groeten, Armand

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door soundman2 @, Wouw, 01-10-2023, 11:25 (210 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 01-10-2023, 11:28

:) Ja, als het LG spoeltje onderbroken is dan heb je natuurlijk geen ontvangst op de LG.

Dat de oscillator dan niet werkt is weer een ander verhaal.
Feitelijk had de radio in de stand "auto", dus met een andere antenneschakeling wel moeten werken.

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door Armand @, België, 01-10-2023, 12:41 (210 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Armand, 01-10-2023, 13:33


Feitelijk had de radio in de stand "auto", dus met een andere antenneschakeling wel moeten werken.

En dat werkte wel, goed lezen.
Jeroen schreef in een vorig bericht : "Voor de grap eens getest met de schakelaar op de stand externe antenne. Op scoop is te zien dat oscillator wel werkt.Schakelaar terug op interne antenne, oscillator stopt met werken."
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=76275
en uit het laatste bericht van Jeroen : "GO werkt opnieuw niet meer.
Enkel met de externe antenne wilt die spelen."

Groeten, Armand

Ferrietantenne : PO werkte, GO niet.Oorzaak was onderbroken GO spoeltje.
Externe antenne : PO en GO werkten.

recepteur st james auto type s: lange golf werkt niet

door soundman2 @, Wouw, 01-10-2023, 14:16 (210 dagen geleden) @ Armand

Ik had vooraf nog even gekeken naar de thread, maar kennelijk daar finaal over heen gelezen.
Inderdaad als het daar wel werkt, schiet er niet zoveel meer over om te controleren.Kennelijk werkt de oscillator in GBS (Geaarde basis schakeling).
De antennekring heeft voor de oscillator een lage impedantie.

powered by my little forum