Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop (Gezocht)

door Marco van den Brandt @, 's-Hertogenbosch, 28-09-2023, 15:57 (214 dagen geleden)

Hallo allen,

Ik ben in het bezit gekomen van een oscilloscoop, de Philips PM3226P.
Dit is een toestel gelijk aan de PM3226 met wat extra functies.
Nu kan ik de handleiding van de PM3226 wel vinden (staat niets in over de P-uitvoering), maar niet van de P-uitvoering zelf.
Is er iemand die deze in het bezit heeft en wil delen.
Eventueel een papieren versie mag ook ter overname.

Alvast bedankt,
Groeten Marco

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door soundman2 @, Wouw, 28-09-2023, 18:32 (214 dagen geleden) @ Marco van den Brandt

Misschien is het een uitvoering voor inbouw in een paneel, waarbij het front anders is uitgevoerd. Dan zou er technisch gesproken geen verder verschil zijn.

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door loek @, Exloo (Drenthe), 28-09-2023, 20:26 (214 dagen geleden) @ Marco van den Brandt

Hallo Marco,

Ik zie dat je bij eServiceinfo en Elektrotanya de documentatie kon downloaden.

Heb je dat al gedaan en zijn deze schema's niet goed?

Met vriendelijke groet,

Loek

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door Hersteller @, Haarlem, 28-09-2023, 20:46 (214 dagen geleden) @ loek

Ik vermoed dat hij een usermanual zoekt.

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door hanswal @, Hoorn, 28-09-2023, 21:20 (214 dagen geleden) @ Marco van den Brandt
Gewijzigd door hanswal, 28-09-2023, 21:28

Marco,

Op RMorg lees ik:

Zusätzlich zum Philips PM 3226 ist das Oszilloskop mit folgenden Funktionen ausgestattet:

Kanal A normal oder invertierte Darstellung
Kanal A und B addiert
Bei X-Y Betrieb X-Ablenkung über Kanal B, Ablenk-Koeffizient 2mV/Teil bis 10V/Teil, Meßfehler +/-7%, horizontale Auslenkung +/-8 Teile.

Overigens gebruikte ik als zoekterm PM3226-p, dus met een streepje. Dat levert toch weer meer op dan zonder. Heeft duidelijk een streepje voor :-D .


Via Frank Philipse vond ik:

PM 3226P is designed for educational
applications.
It features inversion of channel A, the
facility to add channel B to channel A
for B+A and B-A displays plus the use
of channel B for X input in order to make
X-Y displays at full sensitivity. With this
oscilloscope it is therefore possible to
demonstrate to students the exact
meaning of a wide range of phenomenae,
since these display facilities are in addiotion to the specification of model
PM 3226.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door Marco van den Brandt @, 's-Hertogenbosch, 29-09-2023, 10:56 (213 dagen geleden) @ Marco van den Brandt

Hallo allen,

Hierbij nog een afbeelding van een deel van het front.
De tekst in blauw zijn extra voor de P-uitvoering.
Maar wat ik mijn afvraag is waarvoor de afstelschroef "COM MODE ZERO" voor dient.
Deze zit niet op de gewone PM3226 uitvoering.

[image]

Misschien kan iemand dit ook zo vertellen.

--
Groeten Marco

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door Henk D @, Waalre, 29-09-2023, 19:03 (213 dagen geleden) @ Marco van den Brandt

De -P versie heeft dus als extra's:
- kanaal A geïnverteerd
- kanalen (-)A en B gesommeerd
- X weergave via kanaal B in plaats van via externe trigger ingang.

Functie van 'common mode zero' regelaar is uit het schema af te leiden waar Loek in een eerder bericht de link al voor gegeven heeft.

[image]

De eerste twee genoemde functies worden gerealiseerd met behulp van transistor arrays 302 en 303 die als stroomschakelaars gebruikt worden.

De versterking van kanaal A is instelbaar gemaakt met onderdeel 681 (rood omcirkeld). Dit is nodig omdat bij de 3226 de versterking (V/cm) niet continue ingesteld kan worden.
Om nu toch een (klein) differentieel signaal gesuperponeerd op een (groot) common mode signaal zichtbaar te kunnen maken kan met deze regelaar de versterking van beide kanalen aan elkaar gelijk gemaakt worden zodat het common mode signaal maximaal verzwakt wordt.

Werkwijze is nu als volgt voor een differentiële meting:
- Inverteer kanaal A (positie A knop uittrekken)
- Tel kanalen -A en B bij elkaar op (positie knop B uittrekken)
- Stel beide kanalen op een gelijke versterking in zodanig dat beide signalen nog (net) binnen het dynamisch bereik liggen
- Sluit ingangen van kanalen A en B differentieel aan op de te meten punten in een schakeling
- Regel de 'common mode zero' instelling zodanig af dat de common mode component minimaal is.

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door Marco van den Brandt @, 's-Hertogenbosch, 02-10-2023, 15:13 (210 dagen geleden) @ Henk D

Hallo Henk,

Dank je voor je heldere uitleg.
Dit is wat ik zocht in de handleiding.

Ook dank voor de andere reacties en meedenken op mijn vraag.

Ik blijf ondertussen uitkijken naar een handleiding (als die bestaat voor de P uitvoering).
Gewoon leuk om te hebben. :-)

--
Groeten Marco

Handleiding Philips PM3226P oscilloscoop

door hanswal @, Hoorn, 02-10-2023, 17:20 (210 dagen geleden) @ Marco van den Brandt

Ik blijf ondertussen uitkijken naar een handleiding

Een PM3226 handleiding heb ik wel voor je, maar de handleiding voor de PM3226P niet.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

powered by my little forum