DAB+ ontvangen met draadje (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2023, 16:28 (207 dagen geleden)

Mijn zwager klaagt over slechte DAB+ ontvangst (net een nieuwe radio voor z'n verjaardag). Mijn moeder heeft hetzelfde probleem. Beide wonen in een goed geïsoleerd gebouw van beton.... dus lekkere betonijzers in de muren en onzichtbare metaallaagjes ingedampt in de ramen, ze wonen dus in een kooi van Faraday.

Ik wil bij m'n zwager proberen de ontvangst te verbeteren door een draadje van 1m met een krokodillenklem op de sprietantenne te zetten. Enige kans dat de ontvangst hierdoor verbetert? Andere ideeën die simpel uitvoerbaar zijn?

(Meer ingewikkelde ideeën heb ik zelf wel: In een van mijn ontvangers heb ik een chassisdeel gebouwd voor een externe antenne, en van bierblikjes een super-DAB+-antenne gemaakt. Maar dat wil ik mijn familieleden niet aandoen.)

DAB+ ontvangen met draadje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-10-2023, 16:47 (207 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Heb zelf niet zo'n dom DAB ding, maar even zoeken stuit op dit verhaal.
https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Misschien kun je er wat mee.
Groet, Ben

DAB+ ontvangen met draadje

door Peter1952 @, Almere, 04-10-2023, 18:18 (207 dagen geleden) @ Ben

Dit antennetje heb ik meerdere keren gemaakt en gaf zeer goede ontvangst. Het werkte al als ik de binnenader voorzag van een krokodillenklem en die op de ingeschoven staafantenne klemde. Toen ik mijn ontvanger voorzag van een aansluiting voor externe antenne ging het helemaal goed. Op de meeste zenders maximale uitslag van de indicator.
Alleen het weghalen van de isolatie van het stuk van 22 cm onder de eigenlijke “spriet” is onzin, dit is nergens voor nodig.
Ik had hem gewoon tegen een raam geplakt.

Groeten,
Peter

DAB+ ontvangen met draadje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2023, 18:48 (207 dagen geleden) @ Peter1952

Het werkte al als ik de binnenader voorzag van een krokodillenklem en die op de ingeschoven staafantenne klemde.

Wat doe je dan met de buitenmantel, als je alleen op de spriet wilt klemmen?
Is die zonder klem voldoende capacitief gekoppeld?

DAB+ ontvangen met draadje

door Peter1952 @, Almere, 04-10-2023, 20:51 (207 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Met die buitenmantel heb ik toen niets gedaan.
Een aansluiting aanbrengen was heel simpel, naar de spriet ging al een afgeschermd kabeltje en dat heb ik doorgekoppeld aan een F-connector. Zo kon ik de spriet nog gebruiken op een andere lokatie.

Groeten,
Peter

DAB+ ontvangen met draadje

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 06-10-2023, 10:25 (205 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

Als het toestelletje aan een lichtnetadapter hangt dan is de kans groot dat je een dun stukje litzedraad kunt gebruiken om de mantel van de antenne met de - of + van de voeding kabel te verbinden. Voor de zekerheid een C-tje van 500pF in serie om sluiting op DC niveau te vermijden.
[image]

Bij mij zit het litzedraadje domweg om de buitenbus van het mini-usb plugje.

Grts,

Henk

DAB+ ontvangen met draadje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-10-2023, 10:57 (205 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Deze manier om de mantel te aarden had ik al eens gezien, leuk bedacht.
Misschien ga ik dit bij mijn moeder toepassen want die heeft een vaste spriet zoals op jouw radio.
DC kortsluiting is geen gevaar want in de antenne is de mantel helemaal niet met de kern verbonden.

De info die m’n zwager had gestuurd, was een beetje summier, dus ik wist niet precies wat ik aan zou treffen.
Aan de antenne had ik een krokodilletje gemaakt aan de kern van de coax.
Gisteren erheen. Aan de achterkant van de radio zat een sprietantenne maar die kun je er af schroeven, de connector is dan denk ik een f-connector.
Dus na thuiskomst even een connectortje op de bus gedaan zodat de coax stevig met beide aders op de radio geschroefd kan worden. Ik verwacht dat het daarna prima gaat werken. Even een paar dagen afwachten.

DAB+ ontvangen met draadje

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-10-2023, 19:25 (207 dagen geleden) @ Ben

Ik heb 'm even gauw gemaakt en hij lijkt het hier goed te doen....
Morgen naar m'n zwager ermee!
Heel simpel ding inderdaad dus als zwager tevree is ga ik mama er ook blij mee maken.

DAB+ ontvangen met draadje

door Armand @, België, 04-10-2023, 20:55 (207 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Beide wonen in een goed geïsoleerd gebouw van beton.... dus lekkere betonijzers in de muren en onzichtbare metaallaagjes ingedampt in de ramen, ze wonen dus in een kooi van Faraday.

Denk dat FM met een sprietantenne ook niet zo heel goed zal werken in een "kooi van Faraday" woonst.
Ik woon niet in zo'n woonst en had in het begin ook een zelfgemaakt DAB+ antennetje.Het gaf heel wat verbetering.
Ben benieuwd wat het doet in een "kooi van Faraday" woonst.

Groeten, Armand

Gebruik nu een DAB+ buitenantenne en ontvang meer dan 120 zenders maar ik woon dan ook in de grensstreek België/Nederland.

DAB+ ontvangen met draadje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-10-2023, 19:48 (207 dagen geleden) @ Ben

Dat ziet er uit als een variant op de zgn. Slappe Arnold. Voordeel is dat hij beter aangepast is en compacter dan een dipool.

DAB+ ontvangen met draadje, Resultaat prima

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-10-2023, 12:45 (190 dagen geleden) @ Ben

Twee weken geleden heb ik de Slappe Arnold gemaakt volgens de beschrijving die Ben had gevonden. En meegenomen naar m'n zwager. Zwager had geen info aangeleverd over hoe z'n radio er uit zag, dus helaas had ik ook geen F-connectortje mee...
Na het bezoek heb ik de connector opgestuurd.

Inmiddels heb ik vanuit het oosten van het land weer berichten ontvangen.
Het is gelukt om de antenne aan te sluiten en de ontvangst is een stuk beter nu!
Dus alle reageerders bedankt, en onthoud die Slappe Arnold!

DAB+ ontvangen met draadje

door Goldline @, Oranjedorp, 04-10-2023, 18:50 (207 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

een meter is wel een beetje lang voor rond de 200 Mhz, ,je kan een ¼ golf proberen .

--
Cees PA1DBA

DAB+ ontvangen met draadje

door Peter1952 @, Almere, 04-10-2023, 20:53 (207 dagen geleden) @ Goldline

Het maakt ook heel veel uit hoe ver je de spriet uittrekt. Bij gebruik eigen antenne kon de spriet een heel stuk indrukken voor optimale ontvangst.

Groeten,
Peter

powered by my little forum