Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth (Toestel of techniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 12-10-2023, 17:15 (198 dagen geleden)

Gisteravond de online lezing van Gerard Tel bijgewoond over "Knutselen met Bluetooth".
Ik had met voorbedachte rade vorige week al een Bluetooth ontvangertje bij de Action gekocht voor € 4,95. Het apparaatje werkt goed in de zin van dat het koppelen aan mijn smartphone meteen goed ging en ik kon via Spotify mijn favorietje liedjes afspelen. De bediening gaat erg makkelijk vanuit de smartphone: doorgaan met het volgende nummer, terug naar het vorige nummer en het volume regelen.
De geluidskwaliteit is echter bedroevend slecht en dan druk ik mij nog voorzichtig uit. :-(
Ik had wel verwacht dat het geluid niet best zou zijn, maar zo slecht...

Vandaag knutselweer, dus het apparaatje maar eens onderhanden genomen.
Het uit elkaar halen was lastig maar achteraf had ik iets minder geweld hoeven te gebruiken, zo bleek. Het luidsprekertje eruit gehaald en de draadjes met verschillende andere luidsprekers verbonden. Verrassend wat een verschil dat is. :m: En, zoals Gerard al had opgemerkt, het uitgangsvermogen is ruim voldoende.

Uiteindelijk vond ik het geluid van de losse speaker van de Tivoli Model 10 het meest aangenaam klinken.

[image]

Eerst wat improviseren.

[image]

Daarna twee stekkerbusjes ingebouwd.

[image]

[image]

Dekseltje erop en spelen maar! :m:

--
Groeten,

Piet.

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Peter1952 @, Almere, 12-10-2023, 19:52 (198 dagen geleden) @ Piet Blaas

Je kunt voor die prijs natuurlijk niet veel verwachten. Ik heb zelf bij dezelfde winkel ook een goedkoop Bluetooth luidsprekertje gekocht. De geluidskwaliteit daarvan viel me erg mee. In plaats van twee stekerbusjes heb ik er een 3,5 mm. chassisdeel in gezet. Dan kan de eigen luidspreker ook nog gebruikt worden. Op een PTT-draadomroep luidspreker een prima geluid met flink volume.
De slechte geluidskwaliteit zit hem dus in het eigen luidsprekertje.

Groeten,
Peter

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Hersteller @, Haarlem, 12-10-2023, 20:30 (198 dagen geleden) @ Peter1952

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 12-10-2023, 20:35 (198 dagen geleden) @ Hersteller

Nee, het was een "Pulsar" speaker: https://www.action.com/nl-nl/p/3012926/pulsar-fabric-pocket-bluetooth-speaker/

--
Groeten,

Piet.

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Hersteller @, Haarlem, 12-10-2023, 20:39 (198 dagen geleden) @ Piet Blaas

Heeft Peter de andere gebruikt?

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 12-10-2023, 20:37 (198 dagen geleden) @ Peter1952

Op een PTT-draadomroep luidspreker een prima geluid met flink volume.

Zo'n PTT-draadomroep luidspreker heb ik ook nog. Zal die ook eens proberen.

De slechte geluidskwaliteit zit hem dus in het eigen luidsprekertje.

Klopt. De ingebouwde luidspreker van mijn mobieltje levert nog beter geluid dan dat BT-speakertje.

--
Groeten,

Piet.

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-10-2023, 09:42 (197 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 13-10-2023, 10:18

Op een PTT-draadomroep luidspreker een prima geluid met flink volume.

Zo'n PTT-draadomroep luidspreker heb ik ook nog. Zal die ook eens proberen.

Het uitgangsvermogen is verrassend laag!

De boxjes/versterkertjes worden aangeprezen als hebben ze een uitgangsvermogen van 3W. Bij een spanning van 5V en impedantie 4 Ohm is dit ook inderdaad haalbaar. Voor een brugversterker geldt als vermogenslimiet: P = V^2 / 2Z (bij een Single Ended is dat V^2 / 8Z). Vul in V = 5 en Z = 4 en je krijgt (ruim) 3.

Het ingebouwde batterijtje levert geen 5 Volt! Een volgeladen LiOn geeft 4,2V en een bijna lege maar 3,3. Dus, met een bijna leeg batterijtje krijg je in je 4 Ohm speaker hoogstens 3,3 * 3,3 / 2*4 = 1,3 Watt. Sluit je een 8 Ohm speaker aan dan is het maar krap 0,7W.

Je zult toch maar zelden merken dat je in een huiskamer volume te kort komt.
Ik ben benieuwd hoe de PTT speaker bij jou bevalt!

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 13-10-2023, 15:34 (197 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Piet Blaas, 13-10-2023, 15:36

Je zult toch maar zelden merken dat je in een huiskamer volume te kort komt.
Ik ben benieuwd hoe de PTT speaker bij jou bevalt!

Ik heb meerdere PTT luidsprekers, maar aangesloten op het BT-speakertje valt het geluid me tegen.

Wel blijkt dat de impedanties van de luidsprekers van elkaar verschillen.
Een losse PTT luidspreker meet 2,5 Ohm DC-weerstand. Deze luidspreker klinkt schel en het volume is nauwelijks op een aanvaardbaar geluidsniveau niveau te regelen, want in de laagste volumestand is het al keihard.
Een andere PTT-luidspreker met ingebouwd versterkertje (losgekoppeld voor de test met het BT-speakertje) meet 4,3 Ohm DC-weerstand. Deze klinkt redelijk.

Ik had gisteren ook een Tannoy mercuri m1 aangesloten en die klonk best goed, hoewel ik de bassen iets te zwaar vond klinken.
De luidspreker van de Tivoli vond ik aangenamer klinken.

Maar sowieso verrassend wat voor een mooi geluid er uit zo'n klein apparaatje komt.

--
Groeten,

Piet.

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 13-10-2023, 15:37 (197 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ik wilde het bericht aanpassen, maar dat lukte niet. Daarom de laatste zin nogmaals.

Maar sowieso verrassend wat voor een mooi geluid er uit zo'n klein apparaatje komt, mits je er een goede luidspreker op aansluit.

--
Groeten,

Piet.

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Peter1952 @, Almere, 13-10-2023, 15:55 (197 dagen geleden) @ Piet Blaas

Er zijn verschillende PTT-luidsprekers, van 3,5 Ohm (Lectrona, vierkante magneet) en 5 Ohm (Goodmans, ronde magneet).
De Lectrona’s klinken duidelijk slechter dan de Goodmans.
Ik heb het geprobeerd met een Goodmans.
Ik heb ook twee luidsprekers, waarvan één met versterker, met een Philips luidspreker. Deze hebben een typenummer beginnend met EL.
Welke luidspreker er gebruikt werd, hing van het district af. In één district mochten geen luidsprekers met verschillende impedantie gebruikt worden.
Ik heb ook eens een luidspreker mer versterker op een Bluetooth ontvanger aangesloten. Klonk ook best goed.

Groeten,
Peter

Experiment n.a.v. LC-Kring: Knutselen met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 13-10-2023, 18:05 (197 dagen geleden) @ Peter1952

Er zijn verschillende PTT-luidsprekers, van 3,5 Ohm (Lectrona, vierkante magneet) en 5 Ohm (Goodmans, ronde magneet).
De Lectrona’s klinken duidelijk slechter dan de Goodmans.

Dat verklaart een en ander. :-)
Die slechtklinkende PTT-luidspreker is inderdaad een Lectrona, met vierkante magneet.
Die andere luidspreker met versterkertje is een Goodmans met ronde mageneet.

--
Groeten,

Piet.

powered by my little forum